본 연구는 보육교사가 어린이집에 다니는 영아의 정서조절능력을 평정할 수 있도록 측정척도를 개발하는데 목적이 있다. 이러한 목적을 위하여 본 연구에서는 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 1. 영아 정서조절 측정 척도의 문항은 어떠한 문항으로 구성되는가? 2. 영아 정서조절 측정 척도의 신뢰도와 타당도는 어떠한가? 2-1. 영아 정서조절 측정 척도의 신뢰도는 어떠한가? 2-2. 영아 정서조절 측정 척도의 ...
본 연구는 보육교사가 어린이집에 다니는 영아의 정서조절능력을 평정할 수 있도록 측정척도를 개발하는데 목적이 있다. 이러한 목적을 위하여 본 연구에서는 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 1. 영아 정서조절 측정 척도의 문항은 어떠한 문항으로 구성되는가? 2. 영아 정서조절 측정 척도의 신뢰도와 타당도는 어떠한가? 2-1. 영아 정서조절 측정 척도의 신뢰도는 어떠한가? 2-2. 영아 정서조절 측정 척도의 구인타당도는 어떠한가? 2-3. 영아 정서조절 측정척도의 공인타당도는 어떠한가? 연구문제 1을 밝히기 위해 관련 문헌을 수집하고 분석하였다. 정서조절 능력을 측정할 수 있는 영아의 적용 연령범위와 문항을 구성하기 위해서 먼저, 서울의 구립어린이집 2곳을 대상으로 12∼36개월에 해당되는 영아 6명과 40개월 영아1명을 선정하여 관찰하고 담임교사의 면담을 통해 검사가능성 여부를 점검하였으며 영아 정서조절 능력 측정 대상을 18개월∼36개월로 정하였다. 또한 영아의 정서조절 능력 측정척도의 기초문항에 대해 유아교육 전문가 12인에게 내용타당도 검증을 거친 후 현장교사 8인에게 보육시설에서의 영아관찰을 통해, 설문지 내용을 분석한 내용타당도를 검증받아 예비문항을 제작하였다. 개발된 척도의 적절성을 알아보기 위한 연구문제 2는 신뢰도와 타당도를 검증하고자 영아반 교사를 대상으로 1차, 2차 문항개발 연구를 거쳐 탐색적 요인분석 및 확인적 요인분석을 하였다. 그리고 영아의 정서조절 능력 평정척도의 타당성을 검증받기 위하여 공인타당도도 실시하였다. 1. 영아의 정서조절 능력 측정척도의 문항개발 영아의 정서조절 능력 측정척도는 자기정서표현, 정서관리, 정서적 대처 3요인 30문항으로 구성되었다. 첫째, 자기정서표현은 영아가 자신의 정서(기쁨, 슬픔, 화남, 두려움 등)를 표현하고 능력이다. 정서가 발생된 원인이 자신에게 있으면 자신의 내적상황에 의해 유발된 정서표현하기, 외부상황(타인)에 의해 정서가 발생했으면 외부상황에 의해 유발된 정서표현하기로 측정하도록 하였다. 둘째, 정서관리는 크게 순응과 충동억제 2가지 요인으로 구성되어 있으며, 충동억제는 다시 만족지연, 유혹저항, 부정적 감정억제로 구성되어 있다. 셋째, 정서적 대처는 정서 바꾸기와 정서적 문제해결로 구성된다. 정서 바꾸기는 상황에 적응하기 위해 자신의 부정적 감정(화, 슬픔, 두려움)을 긍정적으로 바꿔보려고 노력하는 것이다. 그리고 정서적 문제해결은 여아가 좋은 상황과 싫은 상황에서 자신의 좋고 싫음의 정도를 표현함으로써 상대방에게 좋은 상황은 계속하도록, 나쁜 상황은 그만 두도록 자신의 의사를 전달하는 것을 말한다. 의사전달의 표현방법을 표정, 몸짓이나 목소리 높낮이가 있으며 문항에서는 긍정적, 부정적 내용을 2가지 표현방식을 상대방에게 전달하여 알리는 것을 내용으로 하고 있다. 정서적 문제해결과 자기정서표현의 차이점은 정서표현은 자신의 감정을 표현하는 것에 초점을 두었으며, 정서적 문제해결은 좋고 싫다는 내용을 상대방에게 전달하여 좋은 상황은 계속 유지 되도록, 싫은 상황은 멈추도록 하는 것에 목적이 있다. 2. 영아의 정서조절 능력 측정척도의 타당화 영아의 정서조절 능력 측정척도 타당화를 구하기 위해 신뢰도는 내적일치도 Cronbach α를 통해 구하였다. 구인타당도(탐색적 요인분석, 확인적 요인분석), 공인타당도를 실시하여 타당도를 검증하였다. 이를 통해 본 측정도구가 영아의 정서조절 능력을 측정하는데 타당한 도구임이 입증되었다. 첫째, 영아의 정서조절 능력 측정 척도의 하위요인 및 척도 전체에 대한 신뢰도 검증을 위하여 Cronbach α 계수값을 구한 결과, 최종 3개 요인 30문항에 대한 전체 신뢰도는 .90이며, 하위 요인의 신뢰도는 .73∼.78로 영아 정서조절 능력 측정척도의 신뢰도는 높은 것으로 나타났다(p<.001).를 나타냈다. 둘째, 탐색적 요인 분석 결과 18∼36개월 영아의 정서조절 능력 측정척도는 자기정서표현(8문항), 정서관리(15문항), 정서적 대처(7문항) 3요인 30문항으로 구성되었다. 탐색적 요인분석을 재검증하기 위하여 확인적 요인분석을 실시한 결과 영아의 정서조절 능력 측정도구는 자기정서표현, 정서관리, 정서적 대처 3요인 적합지수 결과가(x2(629)=2815, NFI=.946, CFI=.953, TLI=.951, RMSEA=.076)로 나와서 도구의 적절성이 밝혀졌다. 이를 통해 영아의 정서조절 능력과 하위 구성요인 간에는 높은 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 영아의 정서조절 능력 측정척도의 공인타당도를 알아보기 위해 영아기 사회·정서 측정도구(Infant Toddler Social-Emotional assessment ; ITSEA)와 상관관계를 구하였고, 하위 요인들 간에 모두 유의미한 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 이로써 본 연구에서 개발한 영아의 정서조절 능력 측정척도는 영아의 정서조절 능력을 측정하는 평정척도로서 객관적이고 신뢰로운 척도라는 것을 입증하였다.
본 연구는 보육교사가 어린이집에 다니는 영아의 정서조절능력을 평정할 수 있도록 측정척도를 개발하는데 목적이 있다. 이러한 목적을 위하여 본 연구에서는 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 1. 영아 정서조절 측정 척도의 문항은 어떠한 문항으로 구성되는가? 2. 영아 정서조절 측정 척도의 신뢰도와 타당도는 어떠한가? 2-1. 영아 정서조절 측정 척도의 신뢰도는 어떠한가? 2-2. 영아 정서조절 측정 척도의 구인타당도는 어떠한가? 2-3. 영아 정서조절 측정척도의 공인타당도는 어떠한가? 연구문제 1을 밝히기 위해 관련 문헌을 수집하고 분석하였다. 정서조절 능력을 측정할 수 있는 영아의 적용 연령범위와 문항을 구성하기 위해서 먼저, 서울의 구립어린이집 2곳을 대상으로 12∼36개월에 해당되는 영아 6명과 40개월 영아1명을 선정하여 관찰하고 담임교사의 면담을 통해 검사가능성 여부를 점검하였으며 영아 정서조절 능력 측정 대상을 18개월∼36개월로 정하였다. 또한 영아의 정서조절 능력 측정척도의 기초문항에 대해 유아교육 전문가 12인에게 내용타당도 검증을 거친 후 현장교사 8인에게 보육시설에서의 영아관찰을 통해, 설문지 내용을 분석한 내용타당도를 검증받아 예비문항을 제작하였다. 개발된 척도의 적절성을 알아보기 위한 연구문제 2는 신뢰도와 타당도를 검증하고자 영아반 교사를 대상으로 1차, 2차 문항개발 연구를 거쳐 탐색적 요인분석 및 확인적 요인분석을 하였다. 그리고 영아의 정서조절 능력 평정척도의 타당성을 검증받기 위하여 공인타당도도 실시하였다. 1. 영아의 정서조절 능력 측정척도의 문항개발 영아의 정서조절 능력 측정척도는 자기정서표현, 정서관리, 정서적 대처 3요인 30문항으로 구성되었다. 첫째, 자기정서표현은 영아가 자신의 정서(기쁨, 슬픔, 화남, 두려움 등)를 표현하고 능력이다. 정서가 발생된 원인이 자신에게 있으면 자신의 내적상황에 의해 유발된 정서표현하기, 외부상황(타인)에 의해 정서가 발생했으면 외부상황에 의해 유발된 정서표현하기로 측정하도록 하였다. 둘째, 정서관리는 크게 순응과 충동억제 2가지 요인으로 구성되어 있으며, 충동억제는 다시 만족지연, 유혹저항, 부정적 감정억제로 구성되어 있다. 셋째, 정서적 대처는 정서 바꾸기와 정서적 문제해결로 구성된다. 정서 바꾸기는 상황에 적응하기 위해 자신의 부정적 감정(화, 슬픔, 두려움)을 긍정적으로 바꿔보려고 노력하는 것이다. 그리고 정서적 문제해결은 여아가 좋은 상황과 싫은 상황에서 자신의 좋고 싫음의 정도를 표현함으로써 상대방에게 좋은 상황은 계속하도록, 나쁜 상황은 그만 두도록 자신의 의사를 전달하는 것을 말한다. 의사전달의 표현방법을 표정, 몸짓이나 목소리 높낮이가 있으며 문항에서는 긍정적, 부정적 내용을 2가지 표현방식을 상대방에게 전달하여 알리는 것을 내용으로 하고 있다. 정서적 문제해결과 자기정서표현의 차이점은 정서표현은 자신의 감정을 표현하는 것에 초점을 두었으며, 정서적 문제해결은 좋고 싫다는 내용을 상대방에게 전달하여 좋은 상황은 계속 유지 되도록, 싫은 상황은 멈추도록 하는 것에 목적이 있다. 2. 영아의 정서조절 능력 측정척도의 타당화 영아의 정서조절 능력 측정척도 타당화를 구하기 위해 신뢰도는 내적일치도 Cronbach α를 통해 구하였다. 구인타당도(탐색적 요인분석, 확인적 요인분석), 공인타당도를 실시하여 타당도를 검증하였다. 이를 통해 본 측정도구가 영아의 정서조절 능력을 측정하는데 타당한 도구임이 입증되었다. 첫째, 영아의 정서조절 능력 측정 척도의 하위요인 및 척도 전체에 대한 신뢰도 검증을 위하여 Cronbach α 계수값을 구한 결과, 최종 3개 요인 30문항에 대한 전체 신뢰도는 .90이며, 하위 요인의 신뢰도는 .73∼.78로 영아 정서조절 능력 측정척도의 신뢰도는 높은 것으로 나타났다(p<.001).를 나타냈다. 둘째, 탐색적 요인 분석 결과 18∼36개월 영아의 정서조절 능력 측정척도는 자기정서표현(8문항), 정서관리(15문항), 정서적 대처(7문항) 3요인 30문항으로 구성되었다. 탐색적 요인분석을 재검증하기 위하여 확인적 요인분석을 실시한 결과 영아의 정서조절 능력 측정도구는 자기정서표현, 정서관리, 정서적 대처 3요인 적합지수 결과가(x2(629)=2815, NFI=.946, CFI=.953, TLI=.951, RMSEA=.076)로 나와서 도구의 적절성이 밝혀졌다. 이를 통해 영아의 정서조절 능력과 하위 구성요인 간에는 높은 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 영아의 정서조절 능력 측정척도의 공인타당도를 알아보기 위해 영아기 사회·정서 측정도구(Infant Toddler Social-Emotional assessment ; ITSEA)와 상관관계를 구하였고, 하위 요인들 간에 모두 유의미한 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 이로써 본 연구에서 개발한 영아의 정서조절 능력 측정척도는 영아의 정서조절 능력을 측정하는 평정척도로서 객관적이고 신뢰로운 척도라는 것을 입증하였다.
This study is aimed to examine the constructs of emotion regulation ability for 18∼36 month toddlers as well as to develop a measure assessing their emotion regulation ability, which is expected to be used by teachers in daycare center for educational setting. For this purpose, this study includes r...
This study is aimed to examine the constructs of emotion regulation ability for 18∼36 month toddlers as well as to develop a measure assessing their emotion regulation ability, which is expected to be used by teachers in daycare center for educational setting. For this purpose, this study includes research questions for the following subject: 1. What does the questionnaire contents of 'Emotion Regulation Ability Rating Scale for toddlers' consist of? 2. How is the reliability and validity of 'Emotion Regulation Ability Rating Scale for toddlers'? 2-1. How is the reliability of 'Emotion Regulation Ability Rating Scale for toddlers'? 2-2. How is the construct validity of 'Emotion Regulation Ability Rating Scale for toddlers'? 2-3. How is the criterion-related validity of 'Emotion Regulation Ability Rating Scale for toddlers'? In order to examine the first research question, this study defines the notion and the constructs of emotion regulation ability in early childhood through the analysis of related literature and existing measures, through which specific questionnaires are developed . Six toddlers in the age between 12 months to 36 months and one in the age of 40 months in two daycare centers in Seoul are monitored and their eligibility for the measure of emotion regulation ability is determined through the interview of daycare teachers. Based on the interview, the toddlers in the age between 18 months and 36 months are finally monitored for the measure of emotion regulation ability. Those monitorings are analyzed to further improve and amend the questionnaire. In addition, after twelve experts in early childhood education and eight teachers have examined the content validity of developed questions, the preliminary questionnaire was created. For the second research question accessing reliability and validity of the measure, the developed questionnaire was distributed to those who teach 18∼36 month toddlers. With the collected data, exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis were conducted. And, the criterion-related validity of the measure was obtained. 1. Exploring questionnaires of 'Emotion Regulation Ability Rating Scale for toddlers'. The measure of emotion regulation ability of toddlers is composed of three constructs which are express of self emotion, emotional management, and emotional cope. With content validity which is by experts of early childhood education teachers and directors, 34 questions across three constructs were developed. After exploratory and confirmatory factor analysis, the final 30 questions across three constructs were developed. Fist, express of self emotion is the capability of a toddler to express emotion such as happy, sorrow, anger, and fear. The tools are designed to measure the expressed emotion generated by internal condition if the origin of a emotion lise inside and the expressed emotion generated by external condition if the origin lise outside (or other people). Second, emotional management consists of compliance and impulse control. The impulse control consists of resistance to temptation and negative emotion control. Third, emotional cope consists of emotion change and emotional problem solving. Emotion change is the strategy to get accustomed to the current environment by suppressing and changing the negative emotion such as anger, sorrow, and/or fear which leads to positive emotion. Emotional problem solving is the communication procedure by showing level of emotion under favorable or unfavorable condition. It is intended to direct others to continue the favorable attitude to me and to prevent unfavorable behavior. The communication can be done by face expression, gesture, or the tone of voice which are classified based on the way of expressing positive and negative contents in the questionnaires. The difference between express of self emotion and problem solving is that the expression of self emotion is focused on the emotion expression and emotional problem solving is, by expressing the emotion about a situation to others, focused on preventing the situation that is not convenient and encouraging the condition that is favorable. 2. The validation of 'Emotion Regulation Ability Rating Scale for toddlers'. In order to prove the validity of rating scale for the emotion regulation ability of toddlers, the construct validity was assessed by exploratory and confirmatory factory analyses, as well as the criterion-related validity of the measure was examined. Also, the reliability of the measure was assessed by the internal consistency coefficient which was shown as a value of Cronbach's α. First, the Cronbach's α for the final questionnaire with 30 questions within 3 factors was .90 and each Cronbach's α for three factors ranged from .73 to .78(p<.001). These values prove that the measure is reliable enough to evaluate the emotion regulation ability of toddlers. Second, conducted exploratory factor analysis with the entire 30 questions, they were classified into 3 factors. Specifically, 8 questions were combined as expression of self emotion, 15 questions as emotional management, and 7 questions as emotional cope. Next, confirmatory factor analysis with these three factors was conducted in order to confirm the result from exploratory factor analysis. As a result, the fit indices for the model with three factors turned out acceptable (x2(629)=2815, NFI=.946, CFI=.953, TLI=.951, RMSEA=.076). It shows a strong correlation between three factors and actual emotion regulation ability rating scale of toddlers. Third, criterion-related validity was confirmed through comparison with Infant Toddler Social-Emotional assessment's measure and it is turned out objective and trustworthy to evaluate emotion regulation ability rating scale.
This study is aimed to examine the constructs of emotion regulation ability for 18∼36 month toddlers as well as to develop a measure assessing their emotion regulation ability, which is expected to be used by teachers in daycare center for educational setting. For this purpose, this study includes research questions for the following subject: 1. What does the questionnaire contents of 'Emotion Regulation Ability Rating Scale for toddlers' consist of? 2. How is the reliability and validity of 'Emotion Regulation Ability Rating Scale for toddlers'? 2-1. How is the reliability of 'Emotion Regulation Ability Rating Scale for toddlers'? 2-2. How is the construct validity of 'Emotion Regulation Ability Rating Scale for toddlers'? 2-3. How is the criterion-related validity of 'Emotion Regulation Ability Rating Scale for toddlers'? In order to examine the first research question, this study defines the notion and the constructs of emotion regulation ability in early childhood through the analysis of related literature and existing measures, through which specific questionnaires are developed . Six toddlers in the age between 12 months to 36 months and one in the age of 40 months in two daycare centers in Seoul are monitored and their eligibility for the measure of emotion regulation ability is determined through the interview of daycare teachers. Based on the interview, the toddlers in the age between 18 months and 36 months are finally monitored for the measure of emotion regulation ability. Those monitorings are analyzed to further improve and amend the questionnaire. In addition, after twelve experts in early childhood education and eight teachers have examined the content validity of developed questions, the preliminary questionnaire was created. For the second research question accessing reliability and validity of the measure, the developed questionnaire was distributed to those who teach 18∼36 month toddlers. With the collected data, exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis were conducted. And, the criterion-related validity of the measure was obtained. 1. Exploring questionnaires of 'Emotion Regulation Ability Rating Scale for toddlers'. The measure of emotion regulation ability of toddlers is composed of three constructs which are express of self emotion, emotional management, and emotional cope. With content validity which is by experts of early childhood education teachers and directors, 34 questions across three constructs were developed. After exploratory and confirmatory factor analysis, the final 30 questions across three constructs were developed. Fist, express of self emotion is the capability of a toddler to express emotion such as happy, sorrow, anger, and fear. The tools are designed to measure the expressed emotion generated by internal condition if the origin of a emotion lise inside and the expressed emotion generated by external condition if the origin lise outside (or other people). Second, emotional management consists of compliance and impulse control. The impulse control consists of resistance to temptation and negative emotion control. Third, emotional cope consists of emotion change and emotional problem solving. Emotion change is the strategy to get accustomed to the current environment by suppressing and changing the negative emotion such as anger, sorrow, and/or fear which leads to positive emotion. Emotional problem solving is the communication procedure by showing level of emotion under favorable or unfavorable condition. It is intended to direct others to continue the favorable attitude to me and to prevent unfavorable behavior. The communication can be done by face expression, gesture, or the tone of voice which are classified based on the way of expressing positive and negative contents in the questionnaires. The difference between express of self emotion and problem solving is that the expression of self emotion is focused on the emotion expression and emotional problem solving is, by expressing the emotion about a situation to others, focused on preventing the situation that is not convenient and encouraging the condition that is favorable. 2. The validation of 'Emotion Regulation Ability Rating Scale for toddlers'. In order to prove the validity of rating scale for the emotion regulation ability of toddlers, the construct validity was assessed by exploratory and confirmatory factory analyses, as well as the criterion-related validity of the measure was examined. Also, the reliability of the measure was assessed by the internal consistency coefficient which was shown as a value of Cronbach's α. First, the Cronbach's α for the final questionnaire with 30 questions within 3 factors was .90 and each Cronbach's α for three factors ranged from .73 to .78(p<.001). These values prove that the measure is reliable enough to evaluate the emotion regulation ability of toddlers. Second, conducted exploratory factor analysis with the entire 30 questions, they were classified into 3 factors. Specifically, 8 questions were combined as expression of self emotion, 15 questions as emotional management, and 7 questions as emotional cope. Next, confirmatory factor analysis with these three factors was conducted in order to confirm the result from exploratory factor analysis. As a result, the fit indices for the model with three factors turned out acceptable (x2(629)=2815, NFI=.946, CFI=.953, TLI=.951, RMSEA=.076). It shows a strong correlation between three factors and actual emotion regulation ability rating scale of toddlers. Third, criterion-related validity was confirmed through comparison with Infant Toddler Social-Emotional assessment's measure and it is turned out objective and trustworthy to evaluate emotion regulation ability rating scale.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.