본 연구는 북한 중학교 교과서 내용을 분석함으로 북한의 현행 통일관련 교육을 살펴보고자 한다. 지금까지 남한에서는 북한 교과서를 대상으로 북한의 통일과 관련한 교육 연구가 그다지 활성화 되어 있지 못한 실정이다. 따라서 본 연구는 북한 교과서를 분석함으로써 북한 학생들이 통일에 관련하여 어떻게 배우며 남한 및 주변국을 어떻게 인식하는지 추론하고 그 실상을 파악하는데에서 의의를 찾을 수 있다. 통일관련 내용의 분석은 통일에 대한 관련, 남한에 대한 인식, 주변국에 대한 인식의 3가지 기준으로 한다. 분석 대상 교과서는 『위대한 수령 김일성대원수님의 혁명력사』(중학교 4학년, 중학교 5학년 용), 『위대한 령도자 김정일원수님의 혁명력사』(중학교 5학년, 중학교 6학년 용)이다. 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 북한 교과서는 남한 교과서의 형식, 내용, 기술면에서 차이를 보인다. 둘째, 북한 교과서는 북한 체제를 공고화하기 위한 수단으로 사용된다. 셋째, 교과서에 나타난 북한의 통일정책은 환경의 변화를 반영한다. 넷째, 북한 교과서에 역사적 허위진술이 있다.
본 연구는 북한 중학교 교과서 내용을 분석함으로 북한의 현행 통일관련 교육을 살펴보고자 한다. 지금까지 남한에서는 북한 교과서를 대상으로 북한의 통일과 관련한 교육 연구가 그다지 활성화 되어 있지 못한 실정이다. 따라서 본 연구는 북한 교과서를 분석함으로써 북한 학생들이 통일에 관련하여 어떻게 배우며 남한 및 주변국을 어떻게 인식하는지 추론하고 그 실상을 파악하는데에서 의의를 찾을 수 있다. 통일관련 내용의 분석은 통일에 대한 관련, 남한에 대한 인식, 주변국에 대한 인식의 3가지 기준으로 한다. 분석 대상 교과서는 『위대한 수령 김일성대원수님의 혁명력사』(중학교 4학년, 중학교 5학년 용), 『위대한 령도자 김정일원수님의 혁명력사』(중학교 5학년, 중학교 6학년 용)이다. 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 북한 교과서는 남한 교과서의 형식, 내용, 기술면에서 차이를 보인다. 둘째, 북한 교과서는 북한 체제를 공고화하기 위한 수단으로 사용된다. 셋째, 교과서에 나타난 북한의 통일정책은 환경의 변화를 반영한다. 넷째, 북한 교과서에 역사적 허위진술이 있다.
The purpose of this study is to understand the North Korean current education system for the unification through analyzing the contents of North Korea's textbooks. To reach this purpose, I want to use an existing tool which used in other thesis to analyse these text books. Until now there are not en...
The purpose of this study is to understand the North Korean current education system for the unification through analyzing the contents of North Korea's textbooks. To reach this purpose, I want to use an existing tool which used in other thesis to analyse these text books. Until now there are not enough studies about unification on the North Korea's textbooks, so it would be meaningful to analyze. The frames of the study are; What does the text book describe about unification, about South Korea, and about their neighbor country. The textbooks for study are 『The Great Head Kim Ill Sung's History』(grade 4th, and 5th) and 『The Great Leader Kim Jung Ill's History』(grade 5th, and 6th). The results of the analysis are follows. First, North Korean textbooks is different from the South Korean in form, contents, and description. Second, the North Korean textbooks are devoted to strengthen the North Korean ruling system. Third, unification contents are changed along with relationship with the neighbor countries. Forth, there are some false informations about history.
The purpose of this study is to understand the North Korean current education system for the unification through analyzing the contents of North Korea's textbooks. To reach this purpose, I want to use an existing tool which used in other thesis to analyse these text books. Until now there are not enough studies about unification on the North Korea's textbooks, so it would be meaningful to analyze. The frames of the study are; What does the text book describe about unification, about South Korea, and about their neighbor country. The textbooks for study are 『The Great Head Kim Ill Sung's History』(grade 4th, and 5th) and 『The Great Leader Kim Jung Ill's History』(grade 5th, and 6th). The results of the analysis are follows. First, North Korean textbooks is different from the South Korean in form, contents, and description. Second, the North Korean textbooks are devoted to strengthen the North Korean ruling system. Third, unification contents are changed along with relationship with the neighbor countries. Forth, there are some false informations about history.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.