이 연구에서는 태권도를 철학적 접근(가치론적 차원)을 통해 태권도의 역할과 가치를 공고히 하고, 장래에 태권도가 더욱 발전할 수 있는 기틀을 마련하기 위해 시도하였다. 따라서 구체적인 연구문제를 眞․善․美․聖으로 태권도의 가치를 탐구하였다. 연구방법은 문헌고찰이라는 큰 틀 안에서 이루어졌으며, 각각의 연구문제에 대해 논리적이고 체계적으로 해답을 찾기 위해 Gowin(1979)이 개발한 ‘철학적 조사방법(Philosophical Inquiry)을 활용하였다. 즉, 연구문제를 상위개념과 하위개념으로 분...
이 연구에서는 태권도를 철학적 접근(가치론적 차원)을 통해 태권도의 역할과 가치를 공고히 하고, 장래에 태권도가 더욱 발전할 수 있는 기틀을 마련하기 위해 시도하였다. 따라서 구체적인 연구문제를 眞․善․美․聖으로 태권도의 가치를 탐구하였다. 연구방법은 문헌고찰이라는 큰 틀 안에서 이루어졌으며, 각각의 연구문제에 대해 논리적이고 체계적으로 해답을 찾기 위해 Gowin(1979)이 개발한 ‘철학적 조사방법(Philosophical Inquiry)을 활용하였다. 즉, 연구문제를 상위개념과 하위개념으로 분류하여 각각의 질문에 대한 답을 구하는 형식을 취하였다. 연구결과는 다음과 같다. 1) 태권도는 眞으로서의 가치는 있는가? : 태권도는 현대화되는 과정에서 무도성과 스포츠성이라는 이중적 발전을 하였다. 이 과정에서 과학화와 학문화는 체계적인 발전을 거듭되었으나 애매모호한 역사성으로 인해 일부 치명적인 오점을 남기기도 하였다. 하지만 정부차원의 적극적인 지원과 올림픽 정식종목으로의 채택 등은 태권도의 가치를 극대화시키는데 중요한 역할을 하였다고 할 수 있다. 이와 같은 과정은 태권도가 무도성과 스포츠성을 함께 수행하면서 신체적인 가치를 중심으로 교육적, 정서적 가치를 동반하고 있으며, 더불어 사회적적인 공감대와 예술적 가치도 충분히 갖추고 있다고 하겠다. 2) 태권도는 善으로서의 가치는 있는가? : 태권도에서 善이란 운동기술의 수준 향상과 사회문화생활의 풍요로움을 선으로 표현할 수 있다. 따라서 인간의 유의식, 유목적적 활동으로서 사회의 공리요구와 공리목적을 달성하고 공리평가와 윤리행위를 취하도록 하는 도덕의식을 선(善)이라고 할 수 있겠다. 그 과정에서 태권도는 眞을 근간으로 정정당당한 경기를 수행하고, 규칙을 수행하며(무도성), 행정적으로는 규칙을 만들고, 올바른 심판 배정을 통해 올바른 평등주의를 실현한다(현대성). 또한 운동선수의 건강한 몸과 마음, 원활한 동작, 생동적 형상(신체성), 넓은 스타디움, 사람을 흥분시키는 분위기 등을 통해 지혜로움과 선수의 뛰어난 역량과, 창조적인 재능이 미감(심미대상)으로 나타난다. 3) 태권도는 美으로서의 가치는 있는가? : 태권도에서 미는 신체미학, 리듬미학, 품새미학, 경기미학으로 구분할 수 있다. 첫째, 신체미학은 동작미에서 비롯되며, 꾸준한 수련을 통해 고도의 기법을 겨루기, 송판격파, 벽동격파, 품새 등을 통해 표현하게 된다. 둘째, 리듬미학은 연속성을 의미한다. 태권도에서의 리듬은 움직임과 멈춤의 조화를 통해 표현된다. 움직임의 리듬은 겨루기의 상황에서 발차기나 주먹지르기의 움직임에서 연속성이라는 리듬이 깨어지게 되면 결과는 주정적으로 나타날 수밖에 없다. 반면에 멈춤의 리듬은 격파상황에서 나타나는데, 격파를 하는 태권도 선수는 격파를 실시하는 과정에서 순간 멈춤동작을 통해 주변을 긴장시킨다. 셋째, 품새미학은 태권도를 표현하는 대표적인 행위이다. 품새는 선수의 능력을 표현하는 행위이다. 즉, 가상의 공방상황을 하나의 투로를 통해 선정하고, 이를 오랫동안 반복적으로 수련함으로서 공격과 방어의 능력을 극대화시키기 위한 것이 품새가 갖는 미학적 가치라고 하겠다. 따라서 품새미학 속에는 리듬, 균형, 긴장과 완화, 절제된 형식 등이 모든 함축되어 있다. 넷째, 경기미학이다. 무도(武道)는 기술적인 능숙함과 자기 수양의 과정을 통해 경(經), 수(修), 업(業), 술(術), 도(道)의 과정으로 발전한다. 수련을 통해 익힌 오감(五感)과 시공간의 활용, 허와 실에 대한 올바르고 빠른 판단이 중요하다. 때문에 ‘10분의 1초의 미학’이라고 하기도 한다. 4) 태권도는 聖으로서의 가치는 있는가? : 태권도는 무도성을 근간으로 한다. 때문에 궁극적인 수련의 목적은 道의 함양에 있다고 하겠다. 여기에서 道란 형이상과 형이하가 조화를 이루는 동양철학인 정수를 의미한다. 즉, 신체적인 단련과 수련, 자기방어와 호신의 습득이라는 과정을 통해 道를 터득해 나가는 것이다. 과정이란 반복적인 단련과 수련을 통해 그 안에서 자신의 욕망을 억제하고, 예를 중요시하고(禮始禮終), 옳고 그름을 판단하는 능력을 배양함으로서 기능적으로는 심미적인 신체와 기능을 육성하는 것이다. 때문에 그 과정과 결과는 미학적인 차원으로 승화된다.
이 연구에서는 태권도를 철학적 접근(가치론적 차원)을 통해 태권도의 역할과 가치를 공고히 하고, 장래에 태권도가 더욱 발전할 수 있는 기틀을 마련하기 위해 시도하였다. 따라서 구체적인 연구문제를 眞․善․美․聖으로 태권도의 가치를 탐구하였다. 연구방법은 문헌고찰이라는 큰 틀 안에서 이루어졌으며, 각각의 연구문제에 대해 논리적이고 체계적으로 해답을 찾기 위해 Gowin(1979)이 개발한 ‘철학적 조사방법(Philosophical Inquiry)을 활용하였다. 즉, 연구문제를 상위개념과 하위개념으로 분류하여 각각의 질문에 대한 답을 구하는 형식을 취하였다. 연구결과는 다음과 같다. 1) 태권도는 眞으로서의 가치는 있는가? : 태권도는 현대화되는 과정에서 무도성과 스포츠성이라는 이중적 발전을 하였다. 이 과정에서 과학화와 학문화는 체계적인 발전을 거듭되었으나 애매모호한 역사성으로 인해 일부 치명적인 오점을 남기기도 하였다. 하지만 정부차원의 적극적인 지원과 올림픽 정식종목으로의 채택 등은 태권도의 가치를 극대화시키는데 중요한 역할을 하였다고 할 수 있다. 이와 같은 과정은 태권도가 무도성과 스포츠성을 함께 수행하면서 신체적인 가치를 중심으로 교육적, 정서적 가치를 동반하고 있으며, 더불어 사회적적인 공감대와 예술적 가치도 충분히 갖추고 있다고 하겠다. 2) 태권도는 善으로서의 가치는 있는가? : 태권도에서 善이란 운동기술의 수준 향상과 사회문화생활의 풍요로움을 선으로 표현할 수 있다. 따라서 인간의 유의식, 유목적적 활동으로서 사회의 공리요구와 공리목적을 달성하고 공리평가와 윤리행위를 취하도록 하는 도덕의식을 선(善)이라고 할 수 있겠다. 그 과정에서 태권도는 眞을 근간으로 정정당당한 경기를 수행하고, 규칙을 수행하며(무도성), 행정적으로는 규칙을 만들고, 올바른 심판 배정을 통해 올바른 평등주의를 실현한다(현대성). 또한 운동선수의 건강한 몸과 마음, 원활한 동작, 생동적 형상(신체성), 넓은 스타디움, 사람을 흥분시키는 분위기 등을 통해 지혜로움과 선수의 뛰어난 역량과, 창조적인 재능이 미감(심미대상)으로 나타난다. 3) 태권도는 美으로서의 가치는 있는가? : 태권도에서 미는 신체미학, 리듬미학, 품새미학, 경기미학으로 구분할 수 있다. 첫째, 신체미학은 동작미에서 비롯되며, 꾸준한 수련을 통해 고도의 기법을 겨루기, 송판격파, 벽동격파, 품새 등을 통해 표현하게 된다. 둘째, 리듬미학은 연속성을 의미한다. 태권도에서의 리듬은 움직임과 멈춤의 조화를 통해 표현된다. 움직임의 리듬은 겨루기의 상황에서 발차기나 주먹지르기의 움직임에서 연속성이라는 리듬이 깨어지게 되면 결과는 주정적으로 나타날 수밖에 없다. 반면에 멈춤의 리듬은 격파상황에서 나타나는데, 격파를 하는 태권도 선수는 격파를 실시하는 과정에서 순간 멈춤동작을 통해 주변을 긴장시킨다. 셋째, 품새미학은 태권도를 표현하는 대표적인 행위이다. 품새는 선수의 능력을 표현하는 행위이다. 즉, 가상의 공방상황을 하나의 투로를 통해 선정하고, 이를 오랫동안 반복적으로 수련함으로서 공격과 방어의 능력을 극대화시키기 위한 것이 품새가 갖는 미학적 가치라고 하겠다. 따라서 품새미학 속에는 리듬, 균형, 긴장과 완화, 절제된 형식 등이 모든 함축되어 있다. 넷째, 경기미학이다. 무도(武道)는 기술적인 능숙함과 자기 수양의 과정을 통해 경(經), 수(修), 업(業), 술(術), 도(道)의 과정으로 발전한다. 수련을 통해 익힌 오감(五感)과 시공간의 활용, 허와 실에 대한 올바르고 빠른 판단이 중요하다. 때문에 ‘10분의 1초의 미학’이라고 하기도 한다. 4) 태권도는 聖으로서의 가치는 있는가? : 태권도는 무도성을 근간으로 한다. 때문에 궁극적인 수련의 목적은 道의 함양에 있다고 하겠다. 여기에서 道란 형이상과 형이하가 조화를 이루는 동양철학인 정수를 의미한다. 즉, 신체적인 단련과 수련, 자기방어와 호신의 습득이라는 과정을 통해 道를 터득해 나가는 것이다. 과정이란 반복적인 단련과 수련을 통해 그 안에서 자신의 욕망을 억제하고, 예를 중요시하고(禮始禮終), 옳고 그름을 판단하는 능력을 배양함으로서 기능적으로는 심미적인 신체와 기능을 육성하는 것이다. 때문에 그 과정과 결과는 미학적인 차원으로 승화된다.
In this sturdy, the researcher tried to prepare a foundation for further development of Taekwondo in future having consolidated the role and value of Taekwondo through philosophical approach (Dimension of the value theory). Along this line, the researcher tried to seek the value system of Taekwondo,...
In this sturdy, the researcher tried to prepare a foundation for further development of Taekwondo in future having consolidated the role and value of Taekwondo through philosophical approach (Dimension of the value theory). Along this line, the researcher tried to seek the value system of Taekwondo, having selected five value factors; Truth, Good, Beauty, and the Sacred, as the specific research topics. The research was conducted by means of literature review, and to find solutions for each research topic in a logical and systematic manner, the researcher utilized 'Philosophical Inquiry' developed by Gowin (1979). That is, having classified the research topics into superordinate concept and subordinate concept, the research tried to find answers to each question. The results from investigation are as follows: 1) Does Taekwondo possess such a value as Truth (pronounced "Jin" 眞)? Along with its modernization, Taekwondo has been developed with twofold attributes: a martial art as well as a sport. During such modernization process, science and other academic fields made much progress in a systematic way, but Taekwondo had to leave critical blemish behind on account of vague historicity. However, it can be said that positive supports from the government level, and being chosen as a regular event at the Olympic played an important role to maximize the value of Taekwondo. This proves that Taekwondo carries the attributes of a martial art and a sport, and is accompanied with educational and emotional values centering on physical value. Also, Taekwondo has formed social consensus revealing proper form of artistic value. 2) Does Taekwondo possess such a value as Good (pronounced"Seon"善)? Good or Goodness in Taekwondo can be expressed in terms of improvement of playing skills, and of affluent social and cultural life. Thus, it can be said that moral consciousness that incites ethical behavior and public interest evaluation, having accomplished society's public interest requirement and public interest purpose as well, which are considered as purposive activities of humans under their consciousness state, is Good. Taekwondo plays a fair game on the ground of Truth, and observes rules and regulations (nature of martial arts), and in administrative side, Taekwondo formulates rules, and realizes righteous egalitarianism through fair assignment of referee (modernity). Also, through players' sound body and mind, smooth movements, dynamic shape (physical body), large stadium, atmosphere that makes spectators excited, and so on, players' outstanding capability, wise, and their creative talents are exhibited as the sense of beauty (the subject of aesthetic). Specifically, functional superiority and excellence are expressed in an aesthetic manner. 3) Does Taekwondo possess such a value as Beauty? In Taekwondo, Beauty can be classified into physical aesthetics, rhythmic aesthetics, pumsae (or form) aesthetics, and game aesthetics. First, physical aesthetics begins from the beauty of movement, and the advanced techniques attained through steady and consistent training are expressed in terms of sparring, board breaking, brick breaking, and pumsae, etc. It is well-known fact that the techniques above should be backed up by the physical strength which is so emphasized in the world of sports and physical fitness. Together with such physical movements, the disciplined manner and flexibility characterized by Taekwondo, and accuracy and destructive power maximize the value of physical aesthetics. Second, rhythmic aesthetics denotes continuity. Rhythm in Taekwondo is expressed through harmony of move and stop. In the rhythm of movements, if the rhythm so called continuity is broken when making such movements as kicking and punching under the situation of sparring, this will then bring about negative consequence to the player who lost such rhythm. Meanwhile, the rhythm of stop is exhibited under the situation of breaking. The Taekwondo player who performs breaking brings a cause of tension to spectators around through momentary stop movement during the course of performing breaking. Third, pumsae aesthetics is a representing behavior which tells about Taekwondo. Pumsae is a behavior that expresses long tradition and history, also the ability of players. That is, having selected virtual situation of attack and defense as with training methods, and by practicing it repeatedly for a long period of time, the player will be able to maximize his capability for attack and defense. This will be an aesthetic value owned by pumsae. Pumsae transcends space time, and controls movement and flow, and attempts to escape from mundane world. For this reason, pumsae is expressed as a fight against the player himself. Therefore, pumsae aesthetics suggests rhythm, balance, tension and relief, restrained form, etc. Fourth, it is about game aesthetics. Through technical dexterity and the process of self-cultivation, martial arts will be developed following the path such as "Gyeong" (sutraorteaching,經); "Su" (cultivation,修); "Eop" (action or deed that causes the entire cycle of cause and effect, 業); "Sul" (skill or technique, 術); and lastly "Do" (the watercourse way, it also refers to a power which flows through living and nonliving things, 道). Most importantly, the player requires capability to make use of five senses and time space which have attained through training, as well as fast and right judgment on truth and falsity. For this reason, often times, Taekwondo is called as 'Aesthetics of one-tenth of a second.' 4) Does Taekwondo possess such a value as the Sacred? Taekwondo does stand on the basis of nature of martial arts. Therefore, the ultimate purpose of training is to cultivate one's mind to reach the way of correspondence between man and the course of natural world, epitomized as "Do." (道). Here, "Do" denotes the essence of oriental philosophy that embodies the harmony between metaphysical world an
In this sturdy, the researcher tried to prepare a foundation for further development of Taekwondo in future having consolidated the role and value of Taekwondo through philosophical approach (Dimension of the value theory). Along this line, the researcher tried to seek the value system of Taekwondo, having selected five value factors; Truth, Good, Beauty, and the Sacred, as the specific research topics. The research was conducted by means of literature review, and to find solutions for each research topic in a logical and systematic manner, the researcher utilized 'Philosophical Inquiry' developed by Gowin (1979). That is, having classified the research topics into superordinate concept and subordinate concept, the research tried to find answers to each question. The results from investigation are as follows: 1) Does Taekwondo possess such a value as Truth (pronounced "Jin" 眞)? Along with its modernization, Taekwondo has been developed with twofold attributes: a martial art as well as a sport. During such modernization process, science and other academic fields made much progress in a systematic way, but Taekwondo had to leave critical blemish behind on account of vague historicity. However, it can be said that positive supports from the government level, and being chosen as a regular event at the Olympic played an important role to maximize the value of Taekwondo. This proves that Taekwondo carries the attributes of a martial art and a sport, and is accompanied with educational and emotional values centering on physical value. Also, Taekwondo has formed social consensus revealing proper form of artistic value. 2) Does Taekwondo possess such a value as Good (pronounced"Seon"善)? Good or Goodness in Taekwondo can be expressed in terms of improvement of playing skills, and of affluent social and cultural life. Thus, it can be said that moral consciousness that incites ethical behavior and public interest evaluation, having accomplished society's public interest requirement and public interest purpose as well, which are considered as purposive activities of humans under their consciousness state, is Good. Taekwondo plays a fair game on the ground of Truth, and observes rules and regulations (nature of martial arts), and in administrative side, Taekwondo formulates rules, and realizes righteous egalitarianism through fair assignment of referee (modernity). Also, through players' sound body and mind, smooth movements, dynamic shape (physical body), large stadium, atmosphere that makes spectators excited, and so on, players' outstanding capability, wise, and their creative talents are exhibited as the sense of beauty (the subject of aesthetic). Specifically, functional superiority and excellence are expressed in an aesthetic manner. 3) Does Taekwondo possess such a value as Beauty? In Taekwondo, Beauty can be classified into physical aesthetics, rhythmic aesthetics, pumsae (or form) aesthetics, and game aesthetics. First, physical aesthetics begins from the beauty of movement, and the advanced techniques attained through steady and consistent training are expressed in terms of sparring, board breaking, brick breaking, and pumsae, etc. It is well-known fact that the techniques above should be backed up by the physical strength which is so emphasized in the world of sports and physical fitness. Together with such physical movements, the disciplined manner and flexibility characterized by Taekwondo, and accuracy and destructive power maximize the value of physical aesthetics. Second, rhythmic aesthetics denotes continuity. Rhythm in Taekwondo is expressed through harmony of move and stop. In the rhythm of movements, if the rhythm so called continuity is broken when making such movements as kicking and punching under the situation of sparring, this will then bring about negative consequence to the player who lost such rhythm. Meanwhile, the rhythm of stop is exhibited under the situation of breaking. The Taekwondo player who performs breaking brings a cause of tension to spectators around through momentary stop movement during the course of performing breaking. Third, pumsae aesthetics is a representing behavior which tells about Taekwondo. Pumsae is a behavior that expresses long tradition and history, also the ability of players. That is, having selected virtual situation of attack and defense as with training methods, and by practicing it repeatedly for a long period of time, the player will be able to maximize his capability for attack and defense. This will be an aesthetic value owned by pumsae. Pumsae transcends space time, and controls movement and flow, and attempts to escape from mundane world. For this reason, pumsae is expressed as a fight against the player himself. Therefore, pumsae aesthetics suggests rhythm, balance, tension and relief, restrained form, etc. Fourth, it is about game aesthetics. Through technical dexterity and the process of self-cultivation, martial arts will be developed following the path such as "Gyeong" (sutraorteaching,經); "Su" (cultivation,修); "Eop" (action or deed that causes the entire cycle of cause and effect, 業); "Sul" (skill or technique, 術); and lastly "Do" (the watercourse way, it also refers to a power which flows through living and nonliving things, 道). Most importantly, the player requires capability to make use of five senses and time space which have attained through training, as well as fast and right judgment on truth and falsity. For this reason, often times, Taekwondo is called as 'Aesthetics of one-tenth of a second.' 4) Does Taekwondo possess such a value as the Sacred? Taekwondo does stand on the basis of nature of martial arts. Therefore, the ultimate purpose of training is to cultivate one's mind to reach the way of correspondence between man and the course of natural world, epitomized as "Do." (道). Here, "Do" denotes the essence of oriental philosophy that embodies the harmony between metaphysical world an
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