본 연구는 교사의 직무환경, 완벽주의, 사회적 지지가 소진에 미치는 영향을 교사효능감이 매개하는지 검증하고자 하였다. 교사의 직무환경,완벽주의,사회적 지지를 원인변수, 교사효능감을 매개변수,교사 소진의 정서적 고갈,비인간화,개인적 성취감 감소를 결과변수로 하여 인과구조 모형을 설정하였다. 경기도와 서울 지역에서 현재 근무하는 중고등학교 교사 1 ,063명을 대상으로 설문하였는데, 응답이 부설한 154부를 제외한 909부를 실증분석에 이용하였다. 측정 도구의 ...
본 연구는 교사의 직무환경, 완벽주의, 사회적 지지가 소진에 미치는 영향을 교사효능감이 매개하는지 검증하고자 하였다. 교사의 직무환경,완벽주의,사회적 지지를 원인변수, 교사효능감을 매개변수,교사 소진의 정서적 고갈,비인간화,개인적 성취감 감소를 결과변수로 하여 인과구조 모형을 설정하였다. 경기도와 서울 지역에서 현재 근무하는 중고등학교 교사 1 ,063명을 대상으로 설문하였는데, 응답이 부설한 154부를 제외한 909부를 실증분석에 이용하였다. 측정 도구의 타당성 검증을 위해 탐색적 요인분석을 실시하였으며 신뢰도 검증을 실시하였다. 그 후 측정모형의 타당성을 검증하기 위해 확인요인분석과 상관관계분석을 실시하였으며 연구모형의 평가 및 가설 검증을 위해 공분산 구조모형을 이용하여 분석하였다. 본 연구의 결과를 제시하면 다음과 같다. 첫째, 직무환경은 비인간화와 개인적 성취감 감소에 유의한 정적 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 완벽주의는 정서적 고갈과 비인간화에 유의한 정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그리고 사회적 지지는 비인간화와 개인적 성취감 감소에 유의한 부적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째 직무환경과 완벽주의는 교사효능감에 유의한 부적영향을 미치는 것으로 나타났으나 사회적 지지는 교사효능감에 유의한 정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째 교사효능감은 비인간화와 개인적 성취감 감소에 유의한 부적 영향을 미치는 것으로 나타났으나 정서적 고갈에는 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 넷째, 직무환경과 완벽주의는 교사효능감을 매개로 비인간화와 개인적 성취감 감소에 각각 유의한 정적 영향을 미치는 것으로 나타났으며 사회적 지지는 교사효능감을 매개로 비인간화와 개인적 성취감 감소에 유의한 부적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 하지만 중등교사가 지각하는 직무환경 완벽주의 사회적 지지와 정서적 고갈 간에는 교사효능감의 매개효과가 나타나지 않았다. 이상에서 살펴본 중등 교사들의 직무환경,완벽주의,사회적 지지,교사효능감,소진의 관계를 바탕으로 연구의 이론적,실천적 함의를 제시하면 다음과 같다. 첫째 기존의 연구가 초등학교나 특수교사,유치원 교사의 소진에 대하여 진행되었음에 비해 본 연구는 중등교사의 소진에 관한연구로 진행되어 연구의 폭을 넓혔다는 의의가 있으며 이를 통해 교육시스템에서 가장 중심적인 역할을 수행하는 교사의 복지와 건강에 의미 있는 자료를 제공하였다는 점에 또한 본 연구의 의의가 있다. 둘째,개인특성 변인인 완벽주의를 교사 소진의 원인변수로 설정하여 실제 직무상황에서 완벽주의가 교사 소진과 어떠한 관계를 갖는지 검증하였다. 즉 통일한 스트레스 상황에서도 교사의 심리내적 상황에 따라 소진의 정도에 차이가 있음을 확인하였다. 이러한 사실은 교사의 섬리적 건강을 꾀하는 직접적이고 실효성 있는 방법이나 프로그램을 마련하는데 실질적인 근거를 제공해 주었다. 마지막으로 본 연구에서는 교사 소진의 원인변수들이 교사효능감에 유의한 영향을 주는 것은 물론 교사효능감을 매개로하여 교사 소진의 결과변수들을 감소시키는 결과를 확인하였다. 교사의 소진은 교사효능감에 크게 좌우됨을 알 수 있다. 교육 현장에서 교사의 소진을 예방하기 위해 교사효능감을 향상시킬 수 있는 다양한 방안들에 더 많은 관심을 기울여야 할 것이다. 본 연구를 통해 국내 중등교사의 교사효능감과 교사소진을 측정 하는데 적합한 척도의 개발이 무엇보다 시급함이 확인되었다. 아울러 교사 소진을 설명하는 다양한 변인을 포함하는 이론적 모형을 수립, 검증하는 후속 연구의 필요성이 제기되었다.
본 연구는 교사의 직무환경, 완벽주의, 사회적 지지가 소진에 미치는 영향을 교사효능감이 매개하는지 검증하고자 하였다. 교사의 직무환경,완벽주의,사회적 지지를 원인변수, 교사효능감을 매개변수,교사 소진의 정서적 고갈,비인간화,개인적 성취감 감소를 결과변수로 하여 인과구조 모형을 설정하였다. 경기도와 서울 지역에서 현재 근무하는 중고등학교 교사 1 ,063명을 대상으로 설문하였는데, 응답이 부설한 154부를 제외한 909부를 실증분석에 이용하였다. 측정 도구의 타당성 검증을 위해 탐색적 요인분석을 실시하였으며 신뢰도 검증을 실시하였다. 그 후 측정모형의 타당성을 검증하기 위해 확인요인분석과 상관관계분석을 실시하였으며 연구모형의 평가 및 가설 검증을 위해 공분산 구조모형을 이용하여 분석하였다. 본 연구의 결과를 제시하면 다음과 같다. 첫째, 직무환경은 비인간화와 개인적 성취감 감소에 유의한 정적 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 완벽주의는 정서적 고갈과 비인간화에 유의한 정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그리고 사회적 지지는 비인간화와 개인적 성취감 감소에 유의한 부적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째 직무환경과 완벽주의는 교사효능감에 유의한 부적영향을 미치는 것으로 나타났으나 사회적 지지는 교사효능감에 유의한 정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째 교사효능감은 비인간화와 개인적 성취감 감소에 유의한 부적 영향을 미치는 것으로 나타났으나 정서적 고갈에는 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 넷째, 직무환경과 완벽주의는 교사효능감을 매개로 비인간화와 개인적 성취감 감소에 각각 유의한 정적 영향을 미치는 것으로 나타났으며 사회적 지지는 교사효능감을 매개로 비인간화와 개인적 성취감 감소에 유의한 부적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 하지만 중등교사가 지각하는 직무환경 완벽주의 사회적 지지와 정서적 고갈 간에는 교사효능감의 매개효과가 나타나지 않았다. 이상에서 살펴본 중등 교사들의 직무환경,완벽주의,사회적 지지,교사효능감,소진의 관계를 바탕으로 연구의 이론적,실천적 함의를 제시하면 다음과 같다. 첫째 기존의 연구가 초등학교나 특수교사,유치원 교사의 소진에 대하여 진행되었음에 비해 본 연구는 중등교사의 소진에 관한연구로 진행되어 연구의 폭을 넓혔다는 의의가 있으며 이를 통해 교육시스템에서 가장 중심적인 역할을 수행하는 교사의 복지와 건강에 의미 있는 자료를 제공하였다는 점에 또한 본 연구의 의의가 있다. 둘째,개인특성 변인인 완벽주의를 교사 소진의 원인변수로 설정하여 실제 직무상황에서 완벽주의가 교사 소진과 어떠한 관계를 갖는지 검증하였다. 즉 통일한 스트레스 상황에서도 교사의 심리내적 상황에 따라 소진의 정도에 차이가 있음을 확인하였다. 이러한 사실은 교사의 섬리적 건강을 꾀하는 직접적이고 실효성 있는 방법이나 프로그램을 마련하는데 실질적인 근거를 제공해 주었다. 마지막으로 본 연구에서는 교사 소진의 원인변수들이 교사효능감에 유의한 영향을 주는 것은 물론 교사효능감을 매개로하여 교사 소진의 결과변수들을 감소시키는 결과를 확인하였다. 교사의 소진은 교사효능감에 크게 좌우됨을 알 수 있다. 교육 현장에서 교사의 소진을 예방하기 위해 교사효능감을 향상시킬 수 있는 다양한 방안들에 더 많은 관심을 기울여야 할 것이다. 본 연구를 통해 국내 중등교사의 교사효능감과 교사소진을 측정 하는데 적합한 척도의 개발이 무엇보다 시급함이 확인되었다. 아울러 교사 소진을 설명하는 다양한 변인을 포함하는 이론적 모형을 수립, 검증하는 후속 연구의 필요성이 제기되었다.
This study investigates the mediating effects of teacher-efficacy between environment, perfectionism, social supports and teacher's burnout. The subjects were 909 teachers of middle and high schools of Gyeonggi-do and Seoul. To conduct this study the hypothesized structure equation model(SEM) was us...
This study investigates the mediating effects of teacher-efficacy between environment, perfectionism, social supports and teacher's burnout. The subjects were 909 teachers of middle and high schools of Gyeonggi-do and Seoul. To conduct this study the hypothesized structure equation model(SEM) was used by Amos 16.0. The results are as the following: First, the study revealed that environments affect significant positive influences to depersonalization and reduced personal accomplishment, and perfectionism affect significant positive influences to emotional exhaustion and depersonalization. Social support revealed to have negative influences on reduced personal accomplishment. Second, working environment and perfectionism gave negative influences on teacher's efficacy, but social supports revealed to have significant positive influences on teacher's efficacy. Third, teacher's efficacy had negative influences on depersonalization and reduced personal accomplishment, but not on emotional exhaustion. Fourth, environment and perfectionism revealed to have significant positive influences on depersonalization and reduced personal accomplishment. But in middle school teachers there were no mediating effects among environment, perfectionism, social supports and emotional exhaustion. We have the following suggestions on the basis of working environment, perfectionism, social supports, teacher's efficacy and burnout. First, we extended the area of the study to the burnout of middle school teachers in comparison with other studies of emotional exhaustion of teachers in primary school, disabled school and kindergarten, and it could have the significance of the study in the well-being and health of middle school teachers. Second, we studied how perfectionism was connected with the teacher's burnout. Under the same environment of stress the degree of burnout depended on the psychological situation. This could give practical bases to the preparation of psychological health of working teachers. Third, we recognized that factors of teacher's burnout have significant influences on teacher's efficacy and the efficacy decreased outcomes of burnout. To prevent the burnout, we should have several plans to improve teacher's efficacy. This study shows that we should have the preparation to measure teacher's burnout and efficacy. And it is necessary to do continuous studies to improve the well-being of the teacher.
This study investigates the mediating effects of teacher-efficacy between environment, perfectionism, social supports and teacher's burnout. The subjects were 909 teachers of middle and high schools of Gyeonggi-do and Seoul. To conduct this study the hypothesized structure equation model(SEM) was used by Amos 16.0. The results are as the following: First, the study revealed that environments affect significant positive influences to depersonalization and reduced personal accomplishment, and perfectionism affect significant positive influences to emotional exhaustion and depersonalization. Social support revealed to have negative influences on reduced personal accomplishment. Second, working environment and perfectionism gave negative influences on teacher's efficacy, but social supports revealed to have significant positive influences on teacher's efficacy. Third, teacher's efficacy had negative influences on depersonalization and reduced personal accomplishment, but not on emotional exhaustion. Fourth, environment and perfectionism revealed to have significant positive influences on depersonalization and reduced personal accomplishment. But in middle school teachers there were no mediating effects among environment, perfectionism, social supports and emotional exhaustion. We have the following suggestions on the basis of working environment, perfectionism, social supports, teacher's efficacy and burnout. First, we extended the area of the study to the burnout of middle school teachers in comparison with other studies of emotional exhaustion of teachers in primary school, disabled school and kindergarten, and it could have the significance of the study in the well-being and health of middle school teachers. Second, we studied how perfectionism was connected with the teacher's burnout. Under the same environment of stress the degree of burnout depended on the psychological situation. This could give practical bases to the preparation of psychological health of working teachers. Third, we recognized that factors of teacher's burnout have significant influences on teacher's efficacy and the efficacy decreased outcomes of burnout. To prevent the burnout, we should have several plans to improve teacher's efficacy. This study shows that we should have the preparation to measure teacher's burnout and efficacy. And it is necessary to do continuous studies to improve the well-being of the teacher.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.