목포 유달산 조각공원은 한국 최초의 조각공원으로 목포시의 죽교동에 위치하여 1982년 11월 개원한 이래 2차 계약시기인 1994년을 거쳐, 2008년 8월 현재의 조각공원의 모습을 갖추었다. 이러한 조각공원은 목포에 거주하는 시민들뿐만 아니라 목포를 방문하는 관광객에게 지금까지 문화와 예술을 경험하고 즐길 수 있는 정서적 풍요의 공간으로서의 역할을 수행해왔다. 본 논문은 유달산 조각공원의 작품이 새롭게 교체된 점을 기점으로 유달산 조각공원의 조성 및 변천과정을 살펴보았으며, 2008년 설치작품을 중심으로 현황과 분석을 통하여 다음과 같은 조형적 특성을 알 수 있었다. 2008년 설치작품의 표현형식을 살펴보면 전통적인 사실주의에 입각한 구체적인 형상을 띠고 있는 구상작품 2점(5%)과 인체를 단순화시켜 볼륨과 선으로 조형미를 더한 작품, 인체를 기하학적인 형태로 표현하여 ...
목포 유달산 조각공원은 한국 최초의 조각공원으로 목포시의 죽교동에 위치하여 1982년 11월 개원한 이래 2차 계약시기인 1994년을 거쳐, 2008년 8월 현재의 조각공원의 모습을 갖추었다. 이러한 조각공원은 목포에 거주하는 시민들뿐만 아니라 목포를 방문하는 관광객에게 지금까지 문화와 예술을 경험하고 즐길 수 있는 정서적 풍요의 공간으로서의 역할을 수행해왔다. 본 논문은 유달산 조각공원의 작품이 새롭게 교체된 점을 기점으로 유달산 조각공원의 조성 및 변천과정을 살펴보았으며, 2008년 설치작품을 중심으로 현황과 분석을 통하여 다음과 같은 조형적 특성을 알 수 있었다. 2008년 설치작품의 표현형식을 살펴보면 전통적인 사실주의에 입각한 구체적인 형상을 띠고 있는 구상작품 2점(5%)과 인체를 단순화시켜 볼륨과 선으로 조형미를 더한 작품, 인체를 기하학적인 형태로 표현하여 미니멀리즘 요소가 돋보이는 작품, 사물을 오브제 형식으로 변형하여 조형적으로 구성한 작품 등 반구상작품은 13점(31%)으로 나타났으며, 기하학적인 추상조각과 유기체형태의 추상작품은 26점(63%)으로 조사되었다. 사용된 재료는 석재가 15점(37%)으로 가장 많았으며, 브론즈는 8점(19%), 스테인리스는 6점(15%), 철은 3점, 콜덴은 2점, 혼합재료는 7점(17%)으로 조사되었다. 크기는 100cm이하 작품이 2점(5%), 101~200cm작품은 8점(20%), 201~300cm작품은 15점(37%), 301~400cm작품은 12점(29%), 401~500cm작품과 501~600cm작품은 각 각 2점(5%)으로 1994년 교체당시보다 중·대형작품들의 비율이 늘어났음을 알 수 있었다. 특히, 2008년 작품은 다도해의 자연과 문화, 조각이라는 주제와 ?바다?라는 부제로 설치되었으며, 대체적으로 추상 작품의 비율이 높게 나타났으나 유달산 조각공원이 바다에 인접한 휴식공간이라는 특수성을 고려하여 대중들에게 좀 더 자유로우며 진부하지 않게 설치되었다. 또한 창의적이며 예술성 높은 현대조각의 흐름을 잘 반영하고 있는 것으로 분석되었다. 재료는 작가의 작품경향과 내구성, 견고성 등을 이유로 석재와 브론즈가 가장 많이 사용되었으며 작품의 배치에 있어서는 석재작품은 조각공원이 산비탈의 경사진 곳에 위치하고 있고, 설치 과정상의 어려움 등으로 대부분 아래쪽에 배치되었다. 그에 반해 무게가 가벼운 재료의 작품들을 위쪽에 배치함으로써 조각공원의 안정성과 균형성을 확보하고 있는 것으로 분석되었다. 유달산 조각공원의 작품 현황과 분석을 통하여 조형적 특징을 파악하고 고찰하는 과정을 통해, 조각공원의 올바른 이해와 활용극대화를 위해 좀 더 다양한 조각공원 사례연구의 필요성과 유달산 조각공원이 도심 속 쉼터는 물론 목포의 대표적 관광명소로서 지역발전과 경제 활성화, 특히 원도심 활성화에 기여 하도록 목포시와 시민의 꾸준한 관심의 필요성을 느꼈다.
목포 유달산 조각공원은 한국 최초의 조각공원으로 목포시의 죽교동에 위치하여 1982년 11월 개원한 이래 2차 계약시기인 1994년을 거쳐, 2008년 8월 현재의 조각공원의 모습을 갖추었다. 이러한 조각공원은 목포에 거주하는 시민들뿐만 아니라 목포를 방문하는 관광객에게 지금까지 문화와 예술을 경험하고 즐길 수 있는 정서적 풍요의 공간으로서의 역할을 수행해왔다. 본 논문은 유달산 조각공원의 작품이 새롭게 교체된 점을 기점으로 유달산 조각공원의 조성 및 변천과정을 살펴보았으며, 2008년 설치작품을 중심으로 현황과 분석을 통하여 다음과 같은 조형적 특성을 알 수 있었다. 2008년 설치작품의 표현형식을 살펴보면 전통적인 사실주의에 입각한 구체적인 형상을 띠고 있는 구상작품 2점(5%)과 인체를 단순화시켜 볼륨과 선으로 조형미를 더한 작품, 인체를 기하학적인 형태로 표현하여 미니멀리즘 요소가 돋보이는 작품, 사물을 오브제 형식으로 변형하여 조형적으로 구성한 작품 등 반구상작품은 13점(31%)으로 나타났으며, 기하학적인 추상조각과 유기체형태의 추상작품은 26점(63%)으로 조사되었다. 사용된 재료는 석재가 15점(37%)으로 가장 많았으며, 브론즈는 8점(19%), 스테인리스는 6점(15%), 철은 3점, 콜덴은 2점, 혼합재료는 7점(17%)으로 조사되었다. 크기는 100cm이하 작품이 2점(5%), 101~200cm작품은 8점(20%), 201~300cm작품은 15점(37%), 301~400cm작품은 12점(29%), 401~500cm작품과 501~600cm작품은 각 각 2점(5%)으로 1994년 교체당시보다 중·대형작품들의 비율이 늘어났음을 알 수 있었다. 특히, 2008년 작품은 다도해의 자연과 문화, 조각이라는 주제와 ?바다?라는 부제로 설치되었으며, 대체적으로 추상 작품의 비율이 높게 나타났으나 유달산 조각공원이 바다에 인접한 휴식공간이라는 특수성을 고려하여 대중들에게 좀 더 자유로우며 진부하지 않게 설치되었다. 또한 창의적이며 예술성 높은 현대조각의 흐름을 잘 반영하고 있는 것으로 분석되었다. 재료는 작가의 작품경향과 내구성, 견고성 등을 이유로 석재와 브론즈가 가장 많이 사용되었으며 작품의 배치에 있어서는 석재작품은 조각공원이 산비탈의 경사진 곳에 위치하고 있고, 설치 과정상의 어려움 등으로 대부분 아래쪽에 배치되었다. 그에 반해 무게가 가벼운 재료의 작품들을 위쪽에 배치함으로써 조각공원의 안정성과 균형성을 확보하고 있는 것으로 분석되었다. 유달산 조각공원의 작품 현황과 분석을 통하여 조형적 특징을 파악하고 고찰하는 과정을 통해, 조각공원의 올바른 이해와 활용극대화를 위해 좀 더 다양한 조각공원 사례연구의 필요성과 유달산 조각공원이 도심 속 쉼터는 물론 목포의 대표적 관광명소로서 지역발전과 경제 활성화, 특히 원도심 활성화에 기여 하도록 목포시와 시민의 꾸준한 관심의 필요성을 느꼈다.
Mt. Yudal Sculpture Park of Mokpo as the first built in Korea is located in Jukgyo-dong, Mokpo city, which was reformed as it is in August of 2008 since its establishment in November, 1982 through the interim year of 1994. The Park has been successfully conducive to offering emotional and artistic r...
Mt. Yudal Sculpture Park of Mokpo as the first built in Korea is located in Jukgyo-dong, Mokpo city, which was reformed as it is in August of 2008 since its establishment in November, 1982 through the interim year of 1994. The Park has been successfully conducive to offering emotional and artistic richness for both the neighboring citizens and visitors/tourists as well, until now. This study aims at providing formative characteristics found in the Park by reviewing its transformational historicity since its reshuffle of artworks and analyzing the status-quo of the recent exhibits there, which can be outlined as follows ; It was surveyed that the 2008 artworks exhibited be categorized into; At, first, an expression point of view, 2 pieces of figurative works(5%) with detailed formation based on traditional realism; 13 disegno style(semi-figurative) works(31%) consisting of formative arts simplifying human body into volume and line, geometric minimalist works and objet-style formative works ; and 26 pieces of abstract works in an organic and geometric form. At second, materials point of view, The used materials showed that stones were the highest with 15 works(37%), being followed by bronze with 8 works(19%), stainless with 6 works(15%), steel with 3 and kolden with 2, and combined materials with 7(17%). Meanwhile, the sizes of works range from 100cm and below with 2 works(5%) to 101~200cm with 8(20%), 201~300cm with 15(37%), 301~400cm with 12(29%), 401~500cm and 501~600cm with 2(5%), respectively, which demonstrated that midium and large-sized artworks were increased compared with those in 1994. Especially, 2008 works were installed under the title of nature, culture and sculpture in Archipelago and subtile of sea And the works were installed as a whole the ratio of abstract works highly rate, on the other hand, in light of given extraordinary nature the fact Mt, Yudal Sculpture Park is just adjacent to sea freer and not out-of-date for the general public. Besides, 2008 works well reflect flow of creative and artistry modern sculpture. The reasons of applications by stone and bronze in their materials might be caused by durability and solidity as well as artists' intrinsic inclination. The arrangement of point of view, Stone- material works were arranged in the low row position because the park is located a steep mountain slope and difficulty of installation process. On the other hand light-weighted works were arranged in the upper position. For these reasons, the park represents weight stability and balanced symmetry. In the course of investigating analytical status and their formative characteristics in Mt. Yudal Sculpture Park, both the city of Mokpo and citizens should effort together with continuous attention in order to understand uprightly and make full use of the park, make it a typical tourist attraction in the territory allowance for regional progress, and reinvigorate of the outskirt area, in particular.
Mt. Yudal Sculpture Park of Mokpo as the first built in Korea is located in Jukgyo-dong, Mokpo city, which was reformed as it is in August of 2008 since its establishment in November, 1982 through the interim year of 1994. The Park has been successfully conducive to offering emotional and artistic richness for both the neighboring citizens and visitors/tourists as well, until now. This study aims at providing formative characteristics found in the Park by reviewing its transformational historicity since its reshuffle of artworks and analyzing the status-quo of the recent exhibits there, which can be outlined as follows ; It was surveyed that the 2008 artworks exhibited be categorized into; At, first, an expression point of view, 2 pieces of figurative works(5%) with detailed formation based on traditional realism; 13 disegno style(semi-figurative) works(31%) consisting of formative arts simplifying human body into volume and line, geometric minimalist works and objet-style formative works ; and 26 pieces of abstract works in an organic and geometric form. At second, materials point of view, The used materials showed that stones were the highest with 15 works(37%), being followed by bronze with 8 works(19%), stainless with 6 works(15%), steel with 3 and kolden with 2, and combined materials with 7(17%). Meanwhile, the sizes of works range from 100cm and below with 2 works(5%) to 101~200cm with 8(20%), 201~300cm with 15(37%), 301~400cm with 12(29%), 401~500cm and 501~600cm with 2(5%), respectively, which demonstrated that midium and large-sized artworks were increased compared with those in 1994. Especially, 2008 works were installed under the title of nature, culture and sculpture in Archipelago and subtile of sea And the works were installed as a whole the ratio of abstract works highly rate, on the other hand, in light of given extraordinary nature the fact Mt, Yudal Sculpture Park is just adjacent to sea freer and not out-of-date for the general public. Besides, 2008 works well reflect flow of creative and artistry modern sculpture. The reasons of applications by stone and bronze in their materials might be caused by durability and solidity as well as artists' intrinsic inclination. The arrangement of point of view, Stone- material works were arranged in the low row position because the park is located a steep mountain slope and difficulty of installation process. On the other hand light-weighted works were arranged in the upper position. For these reasons, the park represents weight stability and balanced symmetry. In the course of investigating analytical status and their formative characteristics in Mt. Yudal Sculpture Park, both the city of Mokpo and citizens should effort together with continuous attention in order to understand uprightly and make full use of the park, make it a typical tourist attraction in the territory allowance for regional progress, and reinvigorate of the outskirt area, in particular.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.