본 연구는 방과후학교의 활동 주체인 방과후학교 강사의 전문성인식과 이에 따른 효능감인식의 관계를 살펴보고자 하였다. 이와 같은 목적을 달성하기 위해 본 연구에서 다음과 같은 문제를 설정하였다. 첫째, 방과후학교 강사의 전문성인식은 어떠한가? 둘째, 방과후학교 강사의 효능감인식은 어떠한가? 셋째, 방과후학교 강사의 전문성인식과 효능감인식과의 관계는 어떠한가? 본 연구를 위해서 경기 서북부 지역의 고양, 김포, 파주 교육지원청에 등록되어 활동하는 방과후학교 강사 173명을 대상으로 조사하였다. 조사 내용은 배경변인 5개(성별, 연령, 경력, 학력, 교원자격증)와 전문성 하위요인 4개(교육과정 개발 및 운영, 수업 전문성, 학생관리, 봉사적 사명감)와 효능감 하위요인 3개(...
본 연구는 방과후학교의 활동 주체인 방과후학교 강사의 전문성인식과 이에 따른 효능감인식의 관계를 살펴보고자 하였다. 이와 같은 목적을 달성하기 위해 본 연구에서 다음과 같은 문제를 설정하였다. 첫째, 방과후학교 강사의 전문성인식은 어떠한가? 둘째, 방과후학교 강사의 효능감인식은 어떠한가? 셋째, 방과후학교 강사의 전문성인식과 효능감인식과의 관계는 어떠한가? 본 연구를 위해서 경기 서북부 지역의 고양, 김포, 파주 교육지원청에 등록되어 활동하는 방과후학교 강사 173명을 대상으로 조사하였다. 조사 내용은 배경변인 5개(성별, 연령, 경력, 학력, 교원자격증)와 전문성 하위요인 4개(교육과정 개발 및 운영, 수업 전문성, 학생관리, 봉사적 사명감)와 효능감 하위요인 3개(자기조절 효능감, 수업능력 효능감, 과업수행 효능감)로 구성하였다. 그리고 SPSS를 이용하여 기술통계 분석 및 t-검증, 일원변량분석(One-wayANOVA), 상관관계 분석을 하였다. 조사대상자의 특성을 살펴보면 성별에서 남자보다 여자가 더 많았으며, 연령층은 40세를 기준으로 40세 이전과 이후 연령 집단이 비슷한 양상을 보였다. 경력은 5년 미만이 5년 이상보다 더 많았고, 학력은 고졸, 대졸, 대학원졸 중에서 대학 졸업자가 제일 많으며 그다음 대학원졸, 고졸의 순이었다. 교원 자격증의 소지 여부에 따르면 자격증 소지자의 비율보다 소지하지 않은 집단이 더 많았다. 방과후학교 강사들의 전문성인식과 효능감인식을 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 방과후학교 강사들의 전문성인식 정도는 대체로 높은 편이었다. 전문성 하위요인에서는 봉사적 사명감이 가장 높은 수준이었고 그 다음이 학생관리, 수업전문성 순이었다. 그 중에서 다른 하위요인과는 달리 봉사적 사명감의 성별, 연령, 경력, 교원자격증 소지여부에 따라 전문성인식이 통계적으로 유의미한 차이를 보였다. 둘째, 방과후학교 강사들은 높은 효능감을 인식하고 있었다. 그 중 자기조절 효능감이 가장 높고, 다음이 과업수행 효능감, 마지막으로 수업능력 효능감을 가장 낮게 인식하고 있었다. 개인 배경에 따라서도 성별과 경력에서 자기조절 효능감, 수업능력 효능감, 과업수행 효능감에서 차이를 보이고 있으며, 수업능력 효능감은 교원자격증이 없는 집단이 자격증이 있는 집단보다 더 높게 인식하고 있었다. 셋째, 방과후학교 강사들의 전문성인식과 효능감 상관관계를 분석한 결과 전문성인식과 자기조절 효능감은 상관계수가 .570이었고, 과업수행 효능감은 .580의 관계를 보인 반면, 수업능력 효능감과는 .226의 낮은 상관을 보였다. 그러나 전체적으로 전문성인식과 효능감의 상관관계는 .653으로 높은 편이었다. 이상의 결과에 의하면 방과후학교 강사들은 전문성과 효능감을 높게 인식하고 있었다. 그 중에 성별과 경력 변인에서 전문성과 효능감 인식에 대한 차이를 보이는 것은 남자 강사의 적은 참여와 직업의 불안정성에 기인한 요인으로 보여 진다. 그 외 방과후학교 강사의 특징은 정규 교사의 학력과 자격증의 필수 조건과는 달리 연령, 학력, 교원자격증소지 여부가 중요하게 작용하지 않았다. 그 이유는 채용 과정에서 관련분야 자격증을 우선시 하여 채용하기 때문에 이미 전문성을 인정받고 시작한다고 할 수 있기 때문이다. 그러나 각 분야의 공인된 수업에 준거 및 평가가 없음으로 스스로 수업을 운영하는데 대한 자신감 부족이 수업 전문성과 수업효능감에서 낮은 점수를 보인 이유라고 볼 수 있었다. 그러므로 분야별 공정한 평가의 기준이 마련되고 교육학의 연수기회 확대로 교직 전반에 필요한 기본적인 교육을 강화하는 방안이 필요하다고 판단된다.
본 연구는 방과후학교의 활동 주체인 방과후학교 강사의 전문성인식과 이에 따른 효능감인식의 관계를 살펴보고자 하였다. 이와 같은 목적을 달성하기 위해 본 연구에서 다음과 같은 문제를 설정하였다. 첫째, 방과후학교 강사의 전문성인식은 어떠한가? 둘째, 방과후학교 강사의 효능감인식은 어떠한가? 셋째, 방과후학교 강사의 전문성인식과 효능감인식과의 관계는 어떠한가? 본 연구를 위해서 경기 서북부 지역의 고양, 김포, 파주 교육지원청에 등록되어 활동하는 방과후학교 강사 173명을 대상으로 조사하였다. 조사 내용은 배경변인 5개(성별, 연령, 경력, 학력, 교원자격증)와 전문성 하위요인 4개(교육과정 개발 및 운영, 수업 전문성, 학생관리, 봉사적 사명감)와 효능감 하위요인 3개(자기조절 효능감, 수업능력 효능감, 과업수행 효능감)로 구성하였다. 그리고 SPSS를 이용하여 기술통계 분석 및 t-검증, 일원변량분석(One-wayANOVA), 상관관계 분석을 하였다. 조사대상자의 특성을 살펴보면 성별에서 남자보다 여자가 더 많았으며, 연령층은 40세를 기준으로 40세 이전과 이후 연령 집단이 비슷한 양상을 보였다. 경력은 5년 미만이 5년 이상보다 더 많았고, 학력은 고졸, 대졸, 대학원졸 중에서 대학 졸업자가 제일 많으며 그다음 대학원졸, 고졸의 순이었다. 교원 자격증의 소지 여부에 따르면 자격증 소지자의 비율보다 소지하지 않은 집단이 더 많았다. 방과후학교 강사들의 전문성인식과 효능감인식을 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 방과후학교 강사들의 전문성인식 정도는 대체로 높은 편이었다. 전문성 하위요인에서는 봉사적 사명감이 가장 높은 수준이었고 그 다음이 학생관리, 수업전문성 순이었다. 그 중에서 다른 하위요인과는 달리 봉사적 사명감의 성별, 연령, 경력, 교원자격증 소지여부에 따라 전문성인식이 통계적으로 유의미한 차이를 보였다. 둘째, 방과후학교 강사들은 높은 효능감을 인식하고 있었다. 그 중 자기조절 효능감이 가장 높고, 다음이 과업수행 효능감, 마지막으로 수업능력 효능감을 가장 낮게 인식하고 있었다. 개인 배경에 따라서도 성별과 경력에서 자기조절 효능감, 수업능력 효능감, 과업수행 효능감에서 차이를 보이고 있으며, 수업능력 효능감은 교원자격증이 없는 집단이 자격증이 있는 집단보다 더 높게 인식하고 있었다. 셋째, 방과후학교 강사들의 전문성인식과 효능감 상관관계를 분석한 결과 전문성인식과 자기조절 효능감은 상관계수가 .570이었고, 과업수행 효능감은 .580의 관계를 보인 반면, 수업능력 효능감과는 .226의 낮은 상관을 보였다. 그러나 전체적으로 전문성인식과 효능감의 상관관계는 .653으로 높은 편이었다. 이상의 결과에 의하면 방과후학교 강사들은 전문성과 효능감을 높게 인식하고 있었다. 그 중에 성별과 경력 변인에서 전문성과 효능감 인식에 대한 차이를 보이는 것은 남자 강사의 적은 참여와 직업의 불안정성에 기인한 요인으로 보여 진다. 그 외 방과후학교 강사의 특징은 정규 교사의 학력과 자격증의 필수 조건과는 달리 연령, 학력, 교원자격증소지 여부가 중요하게 작용하지 않았다. 그 이유는 채용 과정에서 관련분야 자격증을 우선시 하여 채용하기 때문에 이미 전문성을 인정받고 시작한다고 할 수 있기 때문이다. 그러나 각 분야의 공인된 수업에 준거 및 평가가 없음으로 스스로 수업을 운영하는데 대한 자신감 부족이 수업 전문성과 수업효능감에서 낮은 점수를 보인 이유라고 볼 수 있었다. 그러므로 분야별 공정한 평가의 기준이 마련되고 교육학의 연수기회 확대로 교직 전반에 필요한 기본적인 교육을 강화하는 방안이 필요하다고 판단된다.
The study intends to survey and examine recognized efficacy in accordance with expertise awareness of after-school instructors, the subject of after-school activities. With the study purpose to ensure quality education to students and instructors themselves by enhancing excellent efficacy for onesel...
The study intends to survey and examine recognized efficacy in accordance with expertise awareness of after-school instructors, the subject of after-school activities. With the study purpose to ensure quality education to students and instructors themselves by enhancing excellent efficacy for oneself continued expertise improvement of after-school instructors, the study setup the following research issues: First, how is the expertise awareness of after-school instructors? Second, how is the recognized efficacy of after-school instructors? Third, what is the relationship between the professionalism awareness and efficacy of after-school instructors? For the study, we surveyed 173 after-school instructors who are registered in Goyang, Kimpo, and Paju Education Support Agency of northwest Kyunggi province. Survey details are composed of five context variables (sex, age, career, academic background, and standard teacher certification), four expertise sub-factors (education course development and operation, teaching professionalism, student management, commitment to voluntary service), and three efficacy sub-factors (efficacy of self-regulation, school-efficacy, efficacy to perform tasks). The analysis results of the professional awareness and efficacy of after-school instructors are as follows: First, the degree of the professionalism awareness of after-school instructors was relatively high. In the expertise sub-factors, commitment to voluntary service demonstrated the highest degree followed by student management and teaching expertise. Unlike other sub-factors of them, expertise awareness demonstrated a statistically significant difference depending on sex, age, career and the possession of standard teacher certification of commitment to voluntary service. Second, after-school instructors were aware of high efficacy. Of them, efficacy of self-regulation demonstrated the highest degree, followed by efficacy to perform tasks, and lastly teaching skills efficacy, which is the lowest awareness. Sex and career present a difference in the efficacy of self-regulation, teaching skills efficacy, and efficacy to perform tasks depending on individual background; a group with a teaching certificate demonstrates higher recognition in classroom teacher efficacy skills than a group without a certificate. Third, the analysis results of expertise awareness and efficacy relationship of after-school instructors demonstrated .570 expertise correlation coefficient in awareness and efficacy of self-regulation, while efficacy to perform tasks showed .580 relationship, and teaching skills efficacy showed a low correlation at .226. After-school instructors were aware of high efficacy and expertise in accordance with the findings. Unlike the requirements of academic background and certification of regular teachers, age, academic background, and the possession of standard teacher certification was unimportant to after-school instructors. The reason is certificates in the related field are priority in hiring after-school instructors so that their expertise is acknowledged in the early period. However, since there is no compliance and assessment in accredited courses of each sector; thus, lack of confidence in running classes on their own could be the reason of the low point in teaching expertise and teaching efficacy. Hence, the study determines that it is necessary to prepare a basis of unbiased assessment by sector and provide measures which boost a variety of basic education necessary for overall teaching profession through the expansion of training opportunities of Education Studies.
The study intends to survey and examine recognized efficacy in accordance with expertise awareness of after-school instructors, the subject of after-school activities. With the study purpose to ensure quality education to students and instructors themselves by enhancing excellent efficacy for oneself continued expertise improvement of after-school instructors, the study setup the following research issues: First, how is the expertise awareness of after-school instructors? Second, how is the recognized efficacy of after-school instructors? Third, what is the relationship between the professionalism awareness and efficacy of after-school instructors? For the study, we surveyed 173 after-school instructors who are registered in Goyang, Kimpo, and Paju Education Support Agency of northwest Kyunggi province. Survey details are composed of five context variables (sex, age, career, academic background, and standard teacher certification), four expertise sub-factors (education course development and operation, teaching professionalism, student management, commitment to voluntary service), and three efficacy sub-factors (efficacy of self-regulation, school-efficacy, efficacy to perform tasks). The analysis results of the professional awareness and efficacy of after-school instructors are as follows: First, the degree of the professionalism awareness of after-school instructors was relatively high. In the expertise sub-factors, commitment to voluntary service demonstrated the highest degree followed by student management and teaching expertise. Unlike other sub-factors of them, expertise awareness demonstrated a statistically significant difference depending on sex, age, career and the possession of standard teacher certification of commitment to voluntary service. Second, after-school instructors were aware of high efficacy. Of them, efficacy of self-regulation demonstrated the highest degree, followed by efficacy to perform tasks, and lastly teaching skills efficacy, which is the lowest awareness. Sex and career present a difference in the efficacy of self-regulation, teaching skills efficacy, and efficacy to perform tasks depending on individual background; a group with a teaching certificate demonstrates higher recognition in classroom teacher efficacy skills than a group without a certificate. Third, the analysis results of expertise awareness and efficacy relationship of after-school instructors demonstrated .570 expertise correlation coefficient in awareness and efficacy of self-regulation, while efficacy to perform tasks showed .580 relationship, and teaching skills efficacy showed a low correlation at .226. After-school instructors were aware of high efficacy and expertise in accordance with the findings. Unlike the requirements of academic background and certification of regular teachers, age, academic background, and the possession of standard teacher certification was unimportant to after-school instructors. The reason is certificates in the related field are priority in hiring after-school instructors so that their expertise is acknowledged in the early period. However, since there is no compliance and assessment in accredited courses of each sector; thus, lack of confidence in running classes on their own could be the reason of the low point in teaching expertise and teaching efficacy. Hence, the study determines that it is necessary to prepare a basis of unbiased assessment by sector and provide measures which boost a variety of basic education necessary for overall teaching profession through the expansion of training opportunities of Education Studies.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.