본 연구는 사회적으로 문제화되고 있는 생명과학 이슈에 대한 고등학교 학생들의 인식 수준을 분석하기 위해 최근 6년간의 사회적 문제로 떠오른 생명과학 이슈를 조사하였다. 조사 결과를 바탕으로 18개의 생명과학 관련 사회적 이슈를 선발하고, 이를 질병관련, 생명공학관련, 환경관련 이슈로 영역을 범주화한 다음, 각 이슈별로 지식수준, 학습요구도, 개인 삶에 미치는 영향, 사회에 미치는 영향으로 구분하여 리커르트 5점 척도 설문으로 구성된 조사지를 개발 하였다. 설문대상은 고등학교 2학년 여학생 288명 (이과 133명, 문과 155명), 남학생 253명(이과 140명, 문과 113명) 총 541명의 학생을 대상으로 설문을 실시하였다. 각 설문결과 나온 응답은 ...
본 연구는 사회적으로 문제화되고 있는 생명과학 이슈에 대한 고등학교 학생들의 인식 수준을 분석하기 위해 최근 6년간의 사회적 문제로 떠오른 생명과학 이슈를 조사하였다. 조사 결과를 바탕으로 18개의 생명과학 관련 사회적 이슈를 선발하고, 이를 질병관련, 생명공학관련, 환경관련 이슈로 영역을 범주화한 다음, 각 이슈별로 지식수준, 학습요구도, 개인 삶에 미치는 영향, 사회에 미치는 영향으로 구분하여 리커르트 5점 척도 설문으로 구성된 조사지를 개발 하였다. 설문대상은 고등학교 2학년 여학생 288명 (이과 133명, 문과 155명), 남학생 253명(이과 140명, 문과 113명) 총 541명의 학생을 대상으로 설문을 실시하였다. 각 설문결과 나온 응답은 SPSS 18.0 통계 처리 프로그램을 이용하여 분석하였다. 생명과학관련 사회적 이슈에 대한 고등학교 학생들의 평균 인식수준은 지식수준(M=2.58)이 가장 낮게 나타났으며, 개인 삶에 미치는 영향(M=3.14), 학습요구도(M=3.24), 사회에 미치는 영향(M=3.60) 순으로 나타났다. 성별과 계열에 따른 차이를 보면, 성별에 따른 차이는 지식수준, 학습요구도, 개인 삶에 미치는 영향에서는 차이를 보이지 않았지만, 사회에 미치는 영향에서 여학생의 인식수준이 남학생에 비하여 높게 나타났다(p<.05). 계열에 따른 차이는 모든 인식영역에서 인문계 학생들 보다 자연계 학생들이 더 높은 인식 수준을 나타내어 계열에 따른 큰 편차를 보였다(p<.05). 생명과학관련 사회적 이슈는 특정인의 문제가 아닌 우리 모두의 문제이며, 함께 해결해 나가야 할 과제이므로, 이에 관하여 관심을 갖고 정확한 정보를 습득하는 것은 무엇보다 중요하다. 그러므로 계열의 특성을 고려한 정규교육과정이나 비정규교육과정에서 이를 효과적으로 가르칠 수 있는 교재 개발과 프로그램 개발이 요구된다.
본 연구는 사회적으로 문제화되고 있는 생명과학 이슈에 대한 고등학교 학생들의 인식 수준을 분석하기 위해 최근 6년간의 사회적 문제로 떠오른 생명과학 이슈를 조사하였다. 조사 결과를 바탕으로 18개의 생명과학 관련 사회적 이슈를 선발하고, 이를 질병관련, 생명공학관련, 환경관련 이슈로 영역을 범주화한 다음, 각 이슈별로 지식수준, 학습요구도, 개인 삶에 미치는 영향, 사회에 미치는 영향으로 구분하여 리커르트 5점 척도 설문으로 구성된 조사지를 개발 하였다. 설문대상은 고등학교 2학년 여학생 288명 (이과 133명, 문과 155명), 남학생 253명(이과 140명, 문과 113명) 총 541명의 학생을 대상으로 설문을 실시하였다. 각 설문결과 나온 응답은 SPSS 18.0 통계 처리 프로그램을 이용하여 분석하였다. 생명과학관련 사회적 이슈에 대한 고등학교 학생들의 평균 인식수준은 지식수준(M=2.58)이 가장 낮게 나타났으며, 개인 삶에 미치는 영향(M=3.14), 학습요구도(M=3.24), 사회에 미치는 영향(M=3.60) 순으로 나타났다. 성별과 계열에 따른 차이를 보면, 성별에 따른 차이는 지식수준, 학습요구도, 개인 삶에 미치는 영향에서는 차이를 보이지 않았지만, 사회에 미치는 영향에서 여학생의 인식수준이 남학생에 비하여 높게 나타났다(p<.05). 계열에 따른 차이는 모든 인식영역에서 인문계 학생들 보다 자연계 학생들이 더 높은 인식 수준을 나타내어 계열에 따른 큰 편차를 보였다(p<.05). 생명과학관련 사회적 이슈는 특정인의 문제가 아닌 우리 모두의 문제이며, 함께 해결해 나가야 할 과제이므로, 이에 관하여 관심을 갖고 정확한 정보를 습득하는 것은 무엇보다 중요하다. 그러므로 계열의 특성을 고려한 정규교육과정이나 비정규교육과정에서 이를 효과적으로 가르칠 수 있는 교재 개발과 프로그램 개발이 요구된다.
This study analyses the statistics regarding the different levels of perception of biological scientific issues among high school students. For this research we have been studying a few issues that have surfaced in recent six years. Based on the out come of the research, we selected 18 different iss...
This study analyses the statistics regarding the different levels of perception of biological scientific issues among high school students. For this research we have been studying a few issues that have surfaced in recent six years. Based on the out come of the research, we selected 18 different issues and roughly categorized them into a few sections ; disease-related, bioengineering-related and environmental issues. Next, we have developed questionnaire, consisting of likert type scale ,designed to evaluate the knowledge level, eagerness to learn, influence on each individual's life and on society in general. Year 11 girl's (Humanities department 155, Science department 133) and Year 11 boys(Humanities department 113, Science department140) participated in the questionnaire and each response have been carefully analysed by Spss 18.0 statistical analysis system. The average level of perception was the lowest in the knowledge level(M=2.58), followed by the influence on private lives(M=3.14), eagerness to learn(M=3.24), and influence on society(M=3.60). when it comes to difference in gender and department, while there was no great gender gap in the knowledge level, eagerness to learn and influence on private lives, girls' level of perception was higher than that of boys in the influence on the society in general(p<.05). The department gap was consistently large in all sections, with Science department students achieving higher scores than Humanities department student(p<.05). Biological scientific issues should not be limited to one particular person. We ought to cooperate to resolve those issues and try to obtain accurate information. Therefore, it is needed to develop text books and educational programs for both regular and irregular courses considering the departments that students are in.
This study analyses the statistics regarding the different levels of perception of biological scientific issues among high school students. For this research we have been studying a few issues that have surfaced in recent six years. Based on the out come of the research, we selected 18 different issues and roughly categorized them into a few sections ; disease-related, bioengineering-related and environmental issues. Next, we have developed questionnaire, consisting of likert type scale ,designed to evaluate the knowledge level, eagerness to learn, influence on each individual's life and on society in general. Year 11 girl's (Humanities department 155, Science department 133) and Year 11 boys(Humanities department 113, Science department140) participated in the questionnaire and each response have been carefully analysed by Spss 18.0 statistical analysis system. The average level of perception was the lowest in the knowledge level(M=2.58), followed by the influence on private lives(M=3.14), eagerness to learn(M=3.24), and influence on society(M=3.60). when it comes to difference in gender and department, while there was no great gender gap in the knowledge level, eagerness to learn and influence on private lives, girls' level of perception was higher than that of boys in the influence on the society in general(p<.05). The department gap was consistently large in all sections, with Science department students achieving higher scores than Humanities department student(p<.05). Biological scientific issues should not be limited to one particular person. We ought to cooperate to resolve those issues and try to obtain accurate information. Therefore, it is needed to develop text books and educational programs for both regular and irregular courses considering the departments that students are in.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.