사회복지 기관의 후원사업을 위한 마케팅 기법 적용방안 연구 : 종합사회복지관, 장애인복지관, 노인복지관을 중심으로 A Study on the Application of Marketing Techniques for the Sponsorship Programs of Social Welfare Centers원문보기
사회복지 예산의 지방 이양과 경제적으로 어려움을 겪고 있는 현 시점의 사회복지관 재정 확보 방안과 운영 체제로는 지역사회의 다양한 욕구에 능동적이고 적극적으로 대처하기가 어렵기 때문에 자율적이고 능동적인 복지사업 수행을 위해서는 공적 자원 이외에도 민간자원을 적극적으로 개발하여야 한다, 이에 본 연구는 사회복지기관의 후원 사업 활성화를 위한 마케팅 기법 적용방안을 연구하여 사회복지기관의 후원사업 성과를 높여 기관의 자율적인 운영을 통해 지역 문제를 적극적으로 해결하는데 그 목적을 갖고 있다. 이러한 목적 달성을 위해 본 연구는 경북, 경남, 대구, 울산, 부산 지역의 123개 사회복지관, 노인복지관, 장애인복지관을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 수집된 자료는 ...
사회복지 예산의 지방 이양과 경제적으로 어려움을 겪고 있는 현 시점의 사회복지관 재정 확보 방안과 운영 체제로는 지역사회의 다양한 욕구에 능동적이고 적극적으로 대처하기가 어렵기 때문에 자율적이고 능동적인 복지사업 수행을 위해서는 공적 자원 이외에도 민간자원을 적극적으로 개발하여야 한다, 이에 본 연구는 사회복지기관의 후원 사업 활성화를 위한 마케팅 기법 적용방안을 연구하여 사회복지기관의 후원사업 성과를 높여 기관의 자율적인 운영을 통해 지역 문제를 적극적으로 해결하는데 그 목적을 갖고 있다. 이러한 목적 달성을 위해 본 연구는 경북, 경남, 대구, 울산, 부산 지역의 123개 사회복지관, 노인복지관, 장애인복지관을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 수집된 자료는 SPSS 18.0 프로그램을 이용하여 빈도분석과 상관관계분석, ANOVAt-test, 분석, 그리고 다중회귀분석을 실시하였으며, 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 조사대상 기관의 마케팅활동에 대한 일반적 현황을 살펴보면 상품, 가격, 촉진, 기존후원자 관리활동은 평균 이상의 수준으로 나타났으나 기관의 내적 모금환경과 유통 활동은 낮게 나타났다. 둘째, 마케팅 활동에 따른 후원사업의 성과 비교는 상품, 가격, 촉진, 기존후원자 관리 활동이 마케팅 활동 정도에 따라 전반적으로 유의미한 차이를 나타냈다. 셋째, 조사대상 기관에 따른 후원성과의 평균차이를 살펴보면 종합사회복지관이 후원자수, 후원금액, 세입대비 후원금 비율에서 가장 높은 분포를 나타내고 있다. 넷째, 후원성과에 영향을 미치는 마케팅 활동 요소는 후원자수에서는 촉진활동이, 후원금액과 세입대비 후원금액 비율에서는 촉진, 가격활동이 영향을 미치는 요소로 나타났다. 이상과 같은 결과를 활성화 시키고 후원사업 성과를 높이기 위해서는 기관전체가 몰입할 수 있는 다양한 촉진활동의 개발과, 가격협상 능력을 높이고 전반적인 마케팅 활동 수준을 높일 수 있는 방안이 마련되어야 할 것이다.
사회복지 예산의 지방 이양과 경제적으로 어려움을 겪고 있는 현 시점의 사회복지관 재정 확보 방안과 운영 체제로는 지역사회의 다양한 욕구에 능동적이고 적극적으로 대처하기가 어렵기 때문에 자율적이고 능동적인 복지사업 수행을 위해서는 공적 자원 이외에도 민간자원을 적극적으로 개발하여야 한다, 이에 본 연구는 사회복지기관의 후원 사업 활성화를 위한 마케팅 기법 적용방안을 연구하여 사회복지기관의 후원사업 성과를 높여 기관의 자율적인 운영을 통해 지역 문제를 적극적으로 해결하는데 그 목적을 갖고 있다. 이러한 목적 달성을 위해 본 연구는 경북, 경남, 대구, 울산, 부산 지역의 123개 사회복지관, 노인복지관, 장애인복지관을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 수집된 자료는 SPSS 18.0 프로그램을 이용하여 빈도분석과 상관관계분석, ANOVA t-test, 분석, 그리고 다중회귀분석을 실시하였으며, 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 조사대상 기관의 마케팅활동에 대한 일반적 현황을 살펴보면 상품, 가격, 촉진, 기존후원자 관리활동은 평균 이상의 수준으로 나타났으나 기관의 내적 모금환경과 유통 활동은 낮게 나타났다. 둘째, 마케팅 활동에 따른 후원사업의 성과 비교는 상품, 가격, 촉진, 기존후원자 관리 활동이 마케팅 활동 정도에 따라 전반적으로 유의미한 차이를 나타냈다. 셋째, 조사대상 기관에 따른 후원성과의 평균차이를 살펴보면 종합사회복지관이 후원자수, 후원금액, 세입대비 후원금 비율에서 가장 높은 분포를 나타내고 있다. 넷째, 후원성과에 영향을 미치는 마케팅 활동 요소는 후원자수에서는 촉진활동이, 후원금액과 세입대비 후원금액 비율에서는 촉진, 가격활동이 영향을 미치는 요소로 나타났다. 이상과 같은 결과를 활성화 시키고 후원사업 성과를 높이기 위해서는 기관전체가 몰입할 수 있는 다양한 촉진활동의 개발과, 가격협상 능력을 높이고 전반적인 마케팅 활동 수준을 높일 수 있는 방안이 마련되어야 할 것이다.
Local governments that are mostly in financial troubles have to form a budget of social welfare separately, and the operating systems and budget of social welfare agencies aren't efficient or large enough to satisfy diverse local needs. To ensure the successful performance of welfare plans, it's req...
Local governments that are mostly in financial troubles have to form a budget of social welfare separately, and the operating systems and budget of social welfare agencies aren't efficient or large enough to satisfy diverse local needs. To ensure the successful performance of welfare plans, it's required to develop and capitalize on not only public resources but private resources available. The purpose of this study was to examine the way of applying marketing techniques in a bid to revitalize sponsorship programs for social welfare centers. It's ultimately meant to improve the performance of sponsorship programs to boost the operational autonomy of social welfare centers to facilitate the successful settlement of local problems. A survey was conducted on 123 social welfare centers, senior welfare centers and welfare agencies for the disabled in North Gyeongsang Province, South Gyeongsang Province, Daegu, Ulsan and Busan. The collected data were analyzed with the statistical package SPSS 18.0, and frequency analysis, correlation analysis, ANOVA, t-test and multiple regression analysis were carried out. The findings of the study were as follows: First, as for the general state of marketing activities in the social welfare centers, their marketing activities related to products, price, promotion and sponsor management were above the average, but they fell behind in terms of internal fund raising and distribution activities. Second, when the outcome of their sponsorship programs was compared by marketing activities, there were significant gaps in that aspect overall according to marketing activities related to products, price, promotion and sponsor management. Third, when the collective average of the performance of sponsorship programs was compared by the type of welfare center, the general social welfare centers rated highest in the number of sponsors, the amount of sponsorship and the percentage of sponsorship in comparison with revenue. Fourth, concerning the impact of the marketing activities on the performance of sponsorship programs, the number of sponsors was affected by promotion activities, and the amount of sponsorship and the percentage of sponsorship in comparison with revenue were under the influence of promotion and price-related activities. In order to expedite the revitalization of sponsorship programs and bolster their performance, a wide variety of promotion activities should be developed by utilizing the entire capabilities of social welfare centers, and the centers should improve their price negotiation skills. Besides, how to take overall marketing activities to another level should carefully be considered.
Local governments that are mostly in financial troubles have to form a budget of social welfare separately, and the operating systems and budget of social welfare agencies aren't efficient or large enough to satisfy diverse local needs. To ensure the successful performance of welfare plans, it's required to develop and capitalize on not only public resources but private resources available. The purpose of this study was to examine the way of applying marketing techniques in a bid to revitalize sponsorship programs for social welfare centers. It's ultimately meant to improve the performance of sponsorship programs to boost the operational autonomy of social welfare centers to facilitate the successful settlement of local problems. A survey was conducted on 123 social welfare centers, senior welfare centers and welfare agencies for the disabled in North Gyeongsang Province, South Gyeongsang Province, Daegu, Ulsan and Busan. The collected data were analyzed with the statistical package SPSS 18.0, and frequency analysis, correlation analysis, ANOVA, t-test and multiple regression analysis were carried out. The findings of the study were as follows: First, as for the general state of marketing activities in the social welfare centers, their marketing activities related to products, price, promotion and sponsor management were above the average, but they fell behind in terms of internal fund raising and distribution activities. Second, when the outcome of their sponsorship programs was compared by marketing activities, there were significant gaps in that aspect overall according to marketing activities related to products, price, promotion and sponsor management. Third, when the collective average of the performance of sponsorship programs was compared by the type of welfare center, the general social welfare centers rated highest in the number of sponsors, the amount of sponsorship and the percentage of sponsorship in comparison with revenue. Fourth, concerning the impact of the marketing activities on the performance of sponsorship programs, the number of sponsors was affected by promotion activities, and the amount of sponsorship and the percentage of sponsorship in comparison with revenue were under the influence of promotion and price-related activities. In order to expedite the revitalization of sponsorship programs and bolster their performance, a wide variety of promotion activities should be developed by utilizing the entire capabilities of social welfare centers, and the centers should improve their price negotiation skills. Besides, how to take overall marketing activities to another level should carefully be considered.
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