본 연구는 상황중심 이야기 꾸미기 프로그램이 지적장애아동의 전체 내포문 사용률과 명사절, 부사절, 관형절, 인용절의 내포문 사용률에 미치는 효과를 알아보는데 목적이 있다. 본 연구의 연구 대상은 생활연령이 6∼7세인 학령기 경도 지적장애아동 3명으로 하였다. 실험 절차는 사전 평가, 중재, 사후 평가로 구성하였다. 사전 평가는 중재를 실시하기 일주일 전에 실시하였고, 중재는 주 2회씩 총 24회기를 실시하였으며, 사후 평가는 중재 일주일 후에 실시하였다. 본 연구의 중재 프로그램은 총 4단계로 구성하였는데, 단계 1은 상황그림 순...
본 연구는 상황중심 이야기 꾸미기 프로그램이 지적장애아동의 전체 내포문 사용률과 명사절, 부사절, 관형절, 인용절의 내포문 사용률에 미치는 효과를 알아보는데 목적이 있다. 본 연구의 연구 대상은 생활연령이 6∼7세인 학령기 경도 지적장애아동 3명으로 하였다. 실험 절차는 사전 평가, 중재, 사후 평가로 구성하였다. 사전 평가는 중재를 실시하기 일주일 전에 실시하였고, 중재는 주 2회씩 총 24회기를 실시하였으며, 사후 평가는 중재 일주일 후에 실시하였다. 본 연구의 중재 프로그램은 총 4단계로 구성하였는데, 단계 1은 상황그림 순서대로 나열하기, 단계 2는 상황그림 질문에 대답하기, 단계 3은 상황그림 한 문장으로 연결하기, 단계 4는 상황그림 이야기 꾸미기이다. 각 단계에서 아동의 수행력이 80% 이상이면 다음 단계를 실시하고, 수행력이 80% 이하이면 브렌치 단계를 거쳤다. 사전 평가와 사후 평가를 비교한 결과는 다음과 같다. 첫째, 상황중심 이야기 꾸미기 프로그램을 지적장애아동에게 적용한 결과, 전체 내포문 사용률이 증가하였다. 대상아동 모두 전체 발화문장에 대한 내포문 사용률의 증가를 나타냈다. 둘째, 상황중심 이야기 꾸미기 프로그램을 지적장애아동에게 적용한 결과, 대상 아동별로 차이는 있었지만, 대상아동 모두 명사절, 부사절, 관형절, 인용절의 개별 유형 내포문 사용률이 증가하였다. 명사절 내포문과 부사절 내포문의 경우에는 사전 평가에서 대부분의 대상아동들에게 나타나지 않았으나, 중재 후 사후 평가에서는 사용률을 나타냈다. 명사절 내포문에서는 대상아동 모두 ‘-는 것’이 포함된 절이 많이 나타났고, 부사절 내포문에서는 ‘-듯이, -없이’가 포함된 절이 많이 나타났다. 관형절 내포문에서는 대상아동 모두 ‘-(고 하)는, -ㄴ, -던’을 다양하게 나타냈다. 인용절 내포문에서는 직접 인용절인‘-라고, -하고’를 포함한 절이 많이 나타났다. 이러한 연구 결과는 상황중심 이야기 꾸미기 프로그램이 지적장애아동의 전체 내포문과 개별 유형 내포문의 사용에 긍정적인 영향을 미친다는 것을 나타낸다.
본 연구는 상황중심 이야기 꾸미기 프로그램이 지적장애아동의 전체 내포문 사용률과 명사절, 부사절, 관형절, 인용절의 내포문 사용률에 미치는 효과를 알아보는데 목적이 있다. 본 연구의 연구 대상은 생활연령이 6∼7세인 학령기 경도 지적장애아동 3명으로 하였다. 실험 절차는 사전 평가, 중재, 사후 평가로 구성하였다. 사전 평가는 중재를 실시하기 일주일 전에 실시하였고, 중재는 주 2회씩 총 24회기를 실시하였으며, 사후 평가는 중재 일주일 후에 실시하였다. 본 연구의 중재 프로그램은 총 4단계로 구성하였는데, 단계 1은 상황그림 순서대로 나열하기, 단계 2는 상황그림 질문에 대답하기, 단계 3은 상황그림 한 문장으로 연결하기, 단계 4는 상황그림 이야기 꾸미기이다. 각 단계에서 아동의 수행력이 80% 이상이면 다음 단계를 실시하고, 수행력이 80% 이하이면 브렌치 단계를 거쳤다. 사전 평가와 사후 평가를 비교한 결과는 다음과 같다. 첫째, 상황중심 이야기 꾸미기 프로그램을 지적장애아동에게 적용한 결과, 전체 내포문 사용률이 증가하였다. 대상아동 모두 전체 발화문장에 대한 내포문 사용률의 증가를 나타냈다. 둘째, 상황중심 이야기 꾸미기 프로그램을 지적장애아동에게 적용한 결과, 대상 아동별로 차이는 있었지만, 대상아동 모두 명사절, 부사절, 관형절, 인용절의 개별 유형 내포문 사용률이 증가하였다. 명사절 내포문과 부사절 내포문의 경우에는 사전 평가에서 대부분의 대상아동들에게 나타나지 않았으나, 중재 후 사후 평가에서는 사용률을 나타냈다. 명사절 내포문에서는 대상아동 모두 ‘-는 것’이 포함된 절이 많이 나타났고, 부사절 내포문에서는 ‘-듯이, -없이’가 포함된 절이 많이 나타났다. 관형절 내포문에서는 대상아동 모두 ‘-(고 하)는, -ㄴ, -던’을 다양하게 나타냈다. 인용절 내포문에서는 직접 인용절인‘-라고, -하고’를 포함한 절이 많이 나타났다. 이러한 연구 결과는 상황중심 이야기 꾸미기 프로그램이 지적장애아동의 전체 내포문과 개별 유형 내포문의 사용에 긍정적인 영향을 미친다는 것을 나타낸다.
This study intends that the Situation Centered Story Making Program is examining an effects on the usage of entire embedded sentence of children with intellectual disabilities and the usage of embedded sentence included noun clauses, adverbial clauses, adnominal clauses and quotation clauses. The su...
This study intends that the Situation Centered Story Making Program is examining an effects on the usage of entire embedded sentence of children with intellectual disabilities and the usage of embedded sentence included noun clauses, adverbial clauses, adnominal clauses and quotation clauses. The subjects of this study were 3 children with intellectual disabilities of slight who living ages are 6∼7 years of school-age. Experimental procedure was composed of pre-test, intervention, post-test. Pre-test was carried out a week before the conducting arbitration, intervention, intervention has been done a total of 24 sessions, 2 times per week and post-test was carried out a week after intervention. Intervention program of this study was consists of the total 4 Steps, Step 1 is to list in the situation pictured order, Step 2 is to answer in situation pictured questions, Step 3 is to connect the situation pictured by one sentence and Step 4 is the situation pictured story making. If performance of children at each stages are greater than 80%, were conducted the following steps and if performance abilities are less than 80%, passed through the branch stage. The comparing results of pre-test and post-test are as follows. First, the results for Situation Centered Story Making Program applying to the children with intellectual disabilities, the usage of entire embedded sentence was increased. All subjects appeared the increased usage of embedded sentence about entire utterance sentences. Second, the results for Situation Centered Story Making Program applying to the children with intellectual disabilities, each subjects make difference, but all subjects was increased the usage of embedded sentence included individual types for noun clauses, adverbial clauses, adnominal clauses, quotation clauses. In the case of embedded sentence included noun clauses and embedded sentence included adverbial clauses did not appeared to most target children in pre-test but, showed the usage in post- test after intervention. These findings indicate that Situation Centered Story Making Program influence positively in the use of entire embedded sentence and embedded sentence included individual types of children with intellectual disabilities.
This study intends that the Situation Centered Story Making Program is examining an effects on the usage of entire embedded sentence of children with intellectual disabilities and the usage of embedded sentence included noun clauses, adverbial clauses, adnominal clauses and quotation clauses. The subjects of this study were 3 children with intellectual disabilities of slight who living ages are 6∼7 years of school-age. Experimental procedure was composed of pre-test, intervention, post-test. Pre-test was carried out a week before the conducting arbitration, intervention, intervention has been done a total of 24 sessions, 2 times per week and post-test was carried out a week after intervention. Intervention program of this study was consists of the total 4 Steps, Step 1 is to list in the situation pictured order, Step 2 is to answer in situation pictured questions, Step 3 is to connect the situation pictured by one sentence and Step 4 is the situation pictured story making. If performance of children at each stages are greater than 80%, were conducted the following steps and if performance abilities are less than 80%, passed through the branch stage. The comparing results of pre-test and post-test are as follows. First, the results for Situation Centered Story Making Program applying to the children with intellectual disabilities, the usage of entire embedded sentence was increased. All subjects appeared the increased usage of embedded sentence about entire utterance sentences. Second, the results for Situation Centered Story Making Program applying to the children with intellectual disabilities, each subjects make difference, but all subjects was increased the usage of embedded sentence included individual types for noun clauses, adverbial clauses, adnominal clauses, quotation clauses. In the case of embedded sentence included noun clauses and embedded sentence included adverbial clauses did not appeared to most target children in pre-test but, showed the usage in post- test after intervention. These findings indicate that Situation Centered Story Making Program influence positively in the use of entire embedded sentence and embedded sentence included individual types of children with intellectual disabilities.
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