본 연구는 뇌졸중 환자의 쓰기 훈련이 뇌졸중 환자의 편측무시와 시지각에 미치는 효과에 대해 알아보기 위해 실시되었다. 대구 소재 Y병원에 입원하여 치료를 받은 24명의 뇌졸중 환자를 대상으로 실험군 13명 대조군 11명으로 배분하였다. 실험군과 대조군은 기존 작업치료를 주 5회 30분씩 3주에 걸쳐 치료 중재를 받았으며, 실험군만 치료사의 설명과 지도하에 보호자와 함께 주 5회 15분씩 3주 동안 쓰기 훈련을 병행하였다. 치료 중재 전 MMSE-K와 ...
본 연구는 뇌졸중 환자의 쓰기 훈련이 뇌졸중 환자의 편측무시와 시지각에 미치는 효과에 대해 알아보기 위해 실시되었다. 대구 소재 Y병원에 입원하여 치료를 받은 24명의 뇌졸중 환자를 대상으로 실험군 13명 대조군 11명으로 배분하였다. 실험군과 대조군은 기존 작업치료를 주 5회 30분씩 3주에 걸쳐 치료 중재를 받았으며, 실험군만 치료사의 설명과 지도하에 보호자와 함께 주 5회 15분씩 3주 동안 쓰기 훈련을 병행하였다. 치료 중재 전 MMSE-K와 MVPT, 알버트 검사, 캐서린 버지고 척도를 사용하여 대상자 선정과 사전 평가를 하였으며, 3주 후 편측무시와 시지각의 변화를 알아보기 위해 MVPT, 알버트 검사, 캐서린 버지고 척도를 사용하여 평가하였다. 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 실험군과 대조군의 쓰기 훈련 전·후 알버트 검사에서 실험군이 통계학적으로 유의하게 증가하였고(p< .05), 대조군은 통계학적으로 유의한 차이가 없었다(p> .05). 캐서린 버지고 척도의 결과에서는 두 집단 모두 통계학적으로 유의한 차이를 보였다(p< .05). 둘째, 쓰기 훈련 전·후 시지각 변화를 알아보기 위해 시행한 MVPT에서 실험군은 통계학적으로 유의하게 증가하였고(p< .05), 대조군은 통계학적으로 유의한 차이가 없었다(p> .05). 본 연구의 결과를 종합해 보면, 뇌졸중 환자에게서 나타나는 편측무시의 감소와 시지각 장애 회복에 쓰기 훈련이 효과를 미치는 것으로 나타났다. 따라서 뇌졸중 환자의 편측무시 감소와 시지각 향상을 위해 쓰기 훈련이 효과적일 것이라 제안할 수 있다. 그러나, 편측무시와 시지각 향상과 함께 일상생활활동으로의 일반화를 위해서는, 시공간적 요소들이 포함되어있는 과제와 병행하여 쓰기 훈련을 시행하는 것이 더 효과적일 것이다. 또한 비교적 쉽게 구할 수 있고, 비용이 저렴하며, 특별한 금기 환자 없이 적용할 수 있는 쓰기 훈련은 작업 치료사의 정확한 설명과 지도가 있다면, 가정 프로그램으로 사용되어 질 수 있다고 사료되어 진다.
본 연구는 뇌졸중 환자의 쓰기 훈련이 뇌졸중 환자의 편측무시와 시지각에 미치는 효과에 대해 알아보기 위해 실시되었다. 대구 소재 Y병원에 입원하여 치료를 받은 24명의 뇌졸중 환자를 대상으로 실험군 13명 대조군 11명으로 배분하였다. 실험군과 대조군은 기존 작업치료를 주 5회 30분씩 3주에 걸쳐 치료 중재를 받았으며, 실험군만 치료사의 설명과 지도하에 보호자와 함께 주 5회 15분씩 3주 동안 쓰기 훈련을 병행하였다. 치료 중재 전 MMSE-K와 MVPT, 알버트 검사, 캐서린 버지고 척도를 사용하여 대상자 선정과 사전 평가를 하였으며, 3주 후 편측무시와 시지각의 변화를 알아보기 위해 MVPT, 알버트 검사, 캐서린 버지고 척도를 사용하여 평가하였다. 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 실험군과 대조군의 쓰기 훈련 전·후 알버트 검사에서 실험군이 통계학적으로 유의하게 증가하였고(p< .05), 대조군은 통계학적으로 유의한 차이가 없었다(p> .05). 캐서린 버지고 척도의 결과에서는 두 집단 모두 통계학적으로 유의한 차이를 보였다(p< .05). 둘째, 쓰기 훈련 전·후 시지각 변화를 알아보기 위해 시행한 MVPT에서 실험군은 통계학적으로 유의하게 증가하였고(p< .05), 대조군은 통계학적으로 유의한 차이가 없었다(p> .05). 본 연구의 결과를 종합해 보면, 뇌졸중 환자에게서 나타나는 편측무시의 감소와 시지각 장애 회복에 쓰기 훈련이 효과를 미치는 것으로 나타났다. 따라서 뇌졸중 환자의 편측무시 감소와 시지각 향상을 위해 쓰기 훈련이 효과적일 것이라 제안할 수 있다. 그러나, 편측무시와 시지각 향상과 함께 일상생활활동으로의 일반화를 위해서는, 시공간적 요소들이 포함되어있는 과제와 병행하여 쓰기 훈련을 시행하는 것이 더 효과적일 것이다. 또한 비교적 쉽게 구할 수 있고, 비용이 저렴하며, 특별한 금기 환자 없이 적용할 수 있는 쓰기 훈련은 작업 치료사의 정확한 설명과 지도가 있다면, 가정 프로그램으로 사용되어 질 수 있다고 사료되어 진다.
The study was conducted to investigate the effect of writing training of adult stroke patients on unilateral neglect and visual perception. 24 stroke patients who were hospitalized in Y hospital located in Daegu were divided into an experimental group with 13 patients and a control group with 11 pat...
The study was conducted to investigate the effect of writing training of adult stroke patients on unilateral neglect and visual perception. 24 stroke patients who were hospitalized in Y hospital located in Daegu were divided into an experimental group with 13 patients and a control group with 11 patients. Therapy intervention was given to both experimental group and control group with existing occupational therapy for 30 minutes five times per a week for total three weeks. Only in an experimental group, writing training was conducted with guardians under explanation and instructions of therapist for 15 minutes five times a week for total three weeks. Before therapy intervention, selection of target patients and pre-assessment were performed using MMSE-K, MVPT, Albert’s test and Catherine bergego scale. MVPT, Albert’s test and Catherine bergego scale were used to examine the changes of unilateral neglect and visual perception after three weeks. The results are as follows. First, Albert’s test before and after writing training showed that there was statistically significant increase in an experimental group(p .05). Catherine bergego scale as another assessment tool showed that there was statistically significant difference in both groups (p< .05). Second, MVPT assessment performed to examine the function of visual perception before and after the writing training showed that there was statistically significant increase in an experimental group(p .05). Taken all together, it was shown that the writing training affected the restoration of unilateral neglect and visual perception. Therefore, we can propose that the writing training is effective to reduce the unilateral neglect and improve the visual perception. However, for generalization of activities of daily living with the restoration of unilateral neglect and visual perception, it would be more effective to perform writing training in parallel with the task including the factors of visual perception. Since writing training is taken relatively easy, inexpensive and can be applied to patients without specific contraindications, it can be used as home program with the detailed explanation and guidance of therapist.
The study was conducted to investigate the effect of writing training of adult stroke patients on unilateral neglect and visual perception. 24 stroke patients who were hospitalized in Y hospital located in Daegu were divided into an experimental group with 13 patients and a control group with 11 patients. Therapy intervention was given to both experimental group and control group with existing occupational therapy for 30 minutes five times per a week for total three weeks. Only in an experimental group, writing training was conducted with guardians under explanation and instructions of therapist for 15 minutes five times a week for total three weeks. Before therapy intervention, selection of target patients and pre-assessment were performed using MMSE-K, MVPT, Albert’s test and Catherine bergego scale. MVPT, Albert’s test and Catherine bergego scale were used to examine the changes of unilateral neglect and visual perception after three weeks. The results are as follows. First, Albert’s test before and after writing training showed that there was statistically significant increase in an experimental group(p .05). Catherine bergego scale as another assessment tool showed that there was statistically significant difference in both groups (p< .05). Second, MVPT assessment performed to examine the function of visual perception before and after the writing training showed that there was statistically significant increase in an experimental group(p .05). Taken all together, it was shown that the writing training affected the restoration of unilateral neglect and visual perception. Therefore, we can propose that the writing training is effective to reduce the unilateral neglect and improve the visual perception. However, for generalization of activities of daily living with the restoration of unilateral neglect and visual perception, it would be more effective to perform writing training in parallel with the task including the factors of visual perception. Since writing training is taken relatively easy, inexpensive and can be applied to patients without specific contraindications, it can be used as home program with the detailed explanation and guidance of therapist.
주제어
#Writing training Unilateral Neglect Visual Perception 뇌졸중환자 편측무시 시지각
학위논문 정보
저자
윤숙경
학위수여기관
대구대학교
학위구분
국내석사
학과
재활과학과 작업치료학
지도교수
권혁철
발행연도
2011
총페이지
ⅳ,48
키워드
Writing training Unilateral Neglect Visual Perception 뇌졸중환자 편측무시 시지각
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.