[학위논문]집단모래상자놀이 프로그램이 장애아동을 둔 비장애형제의 자아존중감에 미치는 영향 The Effect of the Group Play Therapy with Sand Tray Program on the Self-esteem of the Non-disabled Child with a Disabled Sibling원문보기
본 연구는 집단모래상자놀이 프로그램이 장애아동을 둔 비장애형제의 자아존중감을 향상시키는지를 알아보는데 목적을 두고 실시되었다. 연구대상은 K시 장애인 부모회를 통해 의뢰된 비장애형제 가운데 자아존중감 척도를 사용해 낮은 점수를 보인 만 9세와 10세의 아동 3명이다. 연구문제는 첫째, 집단모래상자놀이 프로그램이 비장애형제의 자아존중감에 영향을 미치는가, 둘째, 집단모래상자놀이 프로그램이 집단모래상자놀이 프로그램의 회기 내에서 언어적·비언어적 표현에 영향을 미치는가를 알아보는 것이다. 프로그램은 자기탐색, ...
본 연구는 집단모래상자놀이 프로그램이 장애아동을 둔 비장애형제의 자아존중감을 향상시키는지를 알아보는데 목적을 두고 실시되었다. 연구대상은 K시 장애인 부모회를 통해 의뢰된 비장애형제 가운데 자아존중감 척도를 사용해 낮은 점수를 보인 만 9세와 10세의 아동 3명이다. 연구문제는 첫째, 집단모래상자놀이 프로그램이 비장애형제의 자아존중감에 영향을 미치는가, 둘째, 집단모래상자놀이 프로그램이 집단모래상자놀이 프로그램의 회기 내에서 언어적·비언어적 표현에 영향을 미치는가를 알아보는 것이다. 프로그램은 자기탐색, 감정표현, 자기이해, 자기재발견 및 유능감의 경험, 긍정적 미래설계에 치료 목표를 두고 실시하였다. 프로그램의 진행은 주 1회, 총 10회기로 실시되었으며 매회기는 모래상자 만들기 25분, 이야기나누기 25분, 사진촬영 및 모래상자 정리 10분으로 구성되었다. 집단모래상자놀이 프로그램의 효과를 알아보기 위해 집단모래상자놀이 실시 이전과 이후에 자아존중감 척도의 점수를 비교하였고, 집단모래상자놀이에서 아동이 보이는 언어적․비언어적 표현을 회기별로 질적 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 집단모래상자놀이 프로그램은 장애아동을 둔 비장애형제의 자아존중감을 향상시켰다. 자아존중감 척도에서 연구 참여 아동 모두의 점수가 향상되었다. 둘째, 회기가 진행될수록 자아존중감이 낮은 아동들의 언어적 표현과 비언어적 표현에서 자아존중감이 높은 아동의 언어적 표현과 비언어적 표현으로 변화하였다. 따라서 본 연구는 세 명의 아동을 대상으로 한 사례연구이기 때문에 연구 결과를 일반화하는데 한계가 있지만, 집단모래상자놀이 프로그램이 비장애형제의 저항감을 감소시켜, 자신의 긍정적 모습을 재인식할 기회를 제공하고 또래의 수용과 지지를 경험하면서 자아존중감을 향상시키는데 효과적이었음을 알 수 있었다.
본 연구는 집단모래상자놀이 프로그램이 장애아동을 둔 비장애형제의 자아존중감을 향상시키는지를 알아보는데 목적을 두고 실시되었다. 연구대상은 K시 장애인 부모회를 통해 의뢰된 비장애형제 가운데 자아존중감 척도를 사용해 낮은 점수를 보인 만 9세와 10세의 아동 3명이다. 연구문제는 첫째, 집단모래상자놀이 프로그램이 비장애형제의 자아존중감에 영향을 미치는가, 둘째, 집단모래상자놀이 프로그램이 집단모래상자놀이 프로그램의 회기 내에서 언어적·비언어적 표현에 영향을 미치는가를 알아보는 것이다. 프로그램은 자기탐색, 감정표현, 자기이해, 자기재발견 및 유능감의 경험, 긍정적 미래설계에 치료 목표를 두고 실시하였다. 프로그램의 진행은 주 1회, 총 10회기로 실시되었으며 매회기는 모래상자 만들기 25분, 이야기나누기 25분, 사진촬영 및 모래상자 정리 10분으로 구성되었다. 집단모래상자놀이 프로그램의 효과를 알아보기 위해 집단모래상자놀이 실시 이전과 이후에 자아존중감 척도의 점수를 비교하였고, 집단모래상자놀이에서 아동이 보이는 언어적․비언어적 표현을 회기별로 질적 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 집단모래상자놀이 프로그램은 장애아동을 둔 비장애형제의 자아존중감을 향상시켰다. 자아존중감 척도에서 연구 참여 아동 모두의 점수가 향상되었다. 둘째, 회기가 진행될수록 자아존중감이 낮은 아동들의 언어적 표현과 비언어적 표현에서 자아존중감이 높은 아동의 언어적 표현과 비언어적 표현으로 변화하였다. 따라서 본 연구는 세 명의 아동을 대상으로 한 사례연구이기 때문에 연구 결과를 일반화하는데 한계가 있지만, 집단모래상자놀이 프로그램이 비장애형제의 저항감을 감소시켜, 자신의 긍정적 모습을 재인식할 기회를 제공하고 또래의 수용과 지지를 경험하면서 자아존중감을 향상시키는데 효과적이었음을 알 수 있었다.
This study was carried out to examine whether the Group Play Therapy with Sand Tray Programs will increase the self-esteem of the non-disabled child with a disabled sibling. The study subjects included 3 children in the ages of 9 and 10 who have shown a low score in the self-esteem measures among th...
This study was carried out to examine whether the Group Play Therapy with Sand Tray Programs will increase the self-esteem of the non-disabled child with a disabled sibling. The study subjects included 3 children in the ages of 9 and 10 who have shown a low score in the self-esteem measures among the non-disabled children who have been referred by the parents of the disabled children in the City of K. The research questions include first, whether the Group Play Therapy with Sand Tray Programs affect the self-esteem of the non-disabled children; second, whether the Group Play Therapy with Sand Tray Programs affect the verbal and non-verbal expressions within the sessions of the Group Play Therapy with Sand Tray Programs. The programs focused on the self-exploration, expressions of emotions, self-understanding, self-rediscovery and experience of competency, and a positive future planning. The programs were carried out once weekly with a total of 10 sessions and each session comprised of 25 minutes of sandbox playing, 25 minutes of talking, and 10 minutes of picture-takings and sandbox cleaning. To examine the effects of the Group Play Therapy with Sand Tray Programs, the sores of the self-esteem measures before and after the Group Play Therapy with Sand Tray Programs were compared and the verbal and non-verbal expressions of the children in the Group Play Therapy with Sand Tray Programs were qualitatively analyzed at each session. The results of this study are as follows: First, the Group Play Therapy with Sand Tray Program increased the self-esteem of the non-disabled children with a disabled sibling. In the measures of the self-esteem scale, the participating children showed increased scores. Second, as the sessions continued, the verbal and nonverbal expressions of the children with low self-esteem turned into the verbal and non-verbal expressions of those with higher self-esteem. Therefore, although this study has a limitation in generalizability due to being a small case study with 3 children, the Group Play Therapy with Sand Tray Programs showed to reduce the resistance of the non-disabled children to provide the opportunities to re-recognize their positive attitudes and also experience the acceptance and support of their peers in increasing the self-esteem.
This study was carried out to examine whether the Group Play Therapy with Sand Tray Programs will increase the self-esteem of the non-disabled child with a disabled sibling. The study subjects included 3 children in the ages of 9 and 10 who have shown a low score in the self-esteem measures among the non-disabled children who have been referred by the parents of the disabled children in the City of K. The research questions include first, whether the Group Play Therapy with Sand Tray Programs affect the self-esteem of the non-disabled children; second, whether the Group Play Therapy with Sand Tray Programs affect the verbal and non-verbal expressions within the sessions of the Group Play Therapy with Sand Tray Programs. The programs focused on the self-exploration, expressions of emotions, self-understanding, self-rediscovery and experience of competency, and a positive future planning. The programs were carried out once weekly with a total of 10 sessions and each session comprised of 25 minutes of sandbox playing, 25 minutes of talking, and 10 minutes of picture-takings and sandbox cleaning. To examine the effects of the Group Play Therapy with Sand Tray Programs, the sores of the self-esteem measures before and after the Group Play Therapy with Sand Tray Programs were compared and the verbal and non-verbal expressions of the children in the Group Play Therapy with Sand Tray Programs were qualitatively analyzed at each session. The results of this study are as follows: First, the Group Play Therapy with Sand Tray Program increased the self-esteem of the non-disabled children with a disabled sibling. In the measures of the self-esteem scale, the participating children showed increased scores. Second, as the sessions continued, the verbal and nonverbal expressions of the children with low self-esteem turned into the verbal and non-verbal expressions of those with higher self-esteem. Therefore, although this study has a limitation in generalizability due to being a small case study with 3 children, the Group Play Therapy with Sand Tray Programs showed to reduce the resistance of the non-disabled children to provide the opportunities to re-recognize their positive attitudes and also experience the acceptance and support of their peers in increasing the self-esteem.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.