이 연구는 고등학교 축구선수의 스트레스와 선수-코치간의 상호관계 및 심리적 경기력 결정요인과의 관계를 규명하는데 그 목적이 있다. 이 연구의 자료 수집을 위해 설문지를 이용하여 연구의 목적에 맞게 사용하였다. 자료 수집은 2011년 1월 서울시에 소재한 고등학교 9개 팀에서 축구선수들을 대상으로 설문지 300부를 자기평가 기입법에 의하여 조사하였다. 수집된 300부를 분석하기 위하여 빈도분석(frequency analysis), 탐색적 요인분석(exploratory factor analysis: ...
이 연구는 고등학교 축구선수의 스트레스와 선수-코치간의 상호관계 및 심리적 경기력 결정요인과의 관계를 규명하는데 그 목적이 있다. 이 연구의 자료 수집을 위해 설문지를 이용하여 연구의 목적에 맞게 사용하였다. 자료 수집은 2011년 1월 서울시에 소재한 고등학교 9개 팀에서 축구선수들을 대상으로 설문지 300부를 자기평가 기입법에 의하여 조사하였다. 수집된 300부를 분석하기 위하여 빈도분석(frequency analysis), 탐색적 요인분석(exploratory factor analysis: EFA), 상관관계분석(correlation analysis), 일원변량분석(one-way ANOVA), 다중회귀분석(multiple regression analysis)을 실시하였다. 이와 같은 연구방법과 절차를 통하여 자료를 분석한 결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 개인적 특성에 따른 축구선수의 스트레스, 선수-코치간의 상호작용, 심리적 경기력 결정요인과의 차이에서 부분적으로 유의한 차이가 나타났다. 학년에 따른 축구선수의 스트레스는 선배의 부당행동, 개인시간 제약 요인에서 유의한 차이가 나타났고, 선수-코치간의 상호작용은 모든 요인에서 유의한 차이가 나타났으며, 심리적 경기력 결정요인은 모든 요인에서 유의한 차이가 나타났다. 경력에 따른 축구선수의 스트레스는 개인시간 제약 요인에서만 유의한 차이가 나타났고, 선수-코치간의 상호작용은 모든 요인에서 유의한 차이가 나타나지 않았으며, 심리적 경기력 결정요인은 펀더멘틀, 축구지능, 동기 요인에 유의한 차이가 나타났다. 둘째, 축구선수의 스트레스는 선수-코치간의 상호작용에 유의한 영향을 미쳤다. 축구선수의 스트레스가 선수-코치간의 상호작용에 미치는 영향은 축구선수의 스트레스의 하위요인인 선배의 부당행동, 기능불만, 개인시간 제약, 진로고민은 모든 요인에서 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났고, 지도력 불만은 헌신, 친근감 요인에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 경기의 불공정성은 상보성 요인에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 축구선수의 스트레스는 심리적 경기력 결정요인에 유의한 영향을 미쳤다. 축구선수의 스트레스가 심리적 경기력 결정요인에 미치는 영향은 축구선수의 스트레스의 하위요인인 선배의 부당행동은 정서 요인에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났고, 기능불만은 정신력 요인에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 개인시간 제약은 동기 요인을 제외한 모든 요인에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났고, 지도력 불만은 동기, 정서, 정신력 요인에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 진로고민은 동기 요인에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났고, 경기의 불공정성은 동기, 정신력 요인에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 선수-코치간의 상호작용은 심리적 경기력 결정요인에 유의한 영향을 미쳤다. 선수-코치간의 상호작용이 심리적 경기력 결정요인에 미치는 영향은 선수-코치간의 상호작용 하위요인인 헌신은 정서에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났고, 친근감은 모든 요인에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 상보성은 축구지능 요인에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다.
이 연구는 고등학교 축구선수의 스트레스와 선수-코치간의 상호관계 및 심리적 경기력 결정요인과의 관계를 규명하는데 그 목적이 있다. 이 연구의 자료 수집을 위해 설문지를 이용하여 연구의 목적에 맞게 사용하였다. 자료 수집은 2011년 1월 서울시에 소재한 고등학교 9개 팀에서 축구선수들을 대상으로 설문지 300부를 자기평가 기입법에 의하여 조사하였다. 수집된 300부를 분석하기 위하여 빈도분석(frequency analysis), 탐색적 요인분석(exploratory factor analysis: EFA), 상관관계분석(correlation analysis), 일원변량분석(one-way ANOVA), 다중회귀분석(multiple regression analysis)을 실시하였다. 이와 같은 연구방법과 절차를 통하여 자료를 분석한 결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 개인적 특성에 따른 축구선수의 스트레스, 선수-코치간의 상호작용, 심리적 경기력 결정요인과의 차이에서 부분적으로 유의한 차이가 나타났다. 학년에 따른 축구선수의 스트레스는 선배의 부당행동, 개인시간 제약 요인에서 유의한 차이가 나타났고, 선수-코치간의 상호작용은 모든 요인에서 유의한 차이가 나타났으며, 심리적 경기력 결정요인은 모든 요인에서 유의한 차이가 나타났다. 경력에 따른 축구선수의 스트레스는 개인시간 제약 요인에서만 유의한 차이가 나타났고, 선수-코치간의 상호작용은 모든 요인에서 유의한 차이가 나타나지 않았으며, 심리적 경기력 결정요인은 펀더멘틀, 축구지능, 동기 요인에 유의한 차이가 나타났다. 둘째, 축구선수의 스트레스는 선수-코치간의 상호작용에 유의한 영향을 미쳤다. 축구선수의 스트레스가 선수-코치간의 상호작용에 미치는 영향은 축구선수의 스트레스의 하위요인인 선배의 부당행동, 기능불만, 개인시간 제약, 진로고민은 모든 요인에서 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났고, 지도력 불만은 헌신, 친근감 요인에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 경기의 불공정성은 상보성 요인에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 축구선수의 스트레스는 심리적 경기력 결정요인에 유의한 영향을 미쳤다. 축구선수의 스트레스가 심리적 경기력 결정요인에 미치는 영향은 축구선수의 스트레스의 하위요인인 선배의 부당행동은 정서 요인에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났고, 기능불만은 정신력 요인에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 개인시간 제약은 동기 요인을 제외한 모든 요인에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났고, 지도력 불만은 동기, 정서, 정신력 요인에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 진로고민은 동기 요인에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났고, 경기의 불공정성은 동기, 정신력 요인에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 선수-코치간의 상호작용은 심리적 경기력 결정요인에 유의한 영향을 미쳤다. 선수-코치간의 상호작용이 심리적 경기력 결정요인에 미치는 영향은 선수-코치간의 상호작용 하위요인인 헌신은 정서에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났고, 친근감은 모든 요인에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 상보성은 축구지능 요인에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다.
The purpose of this study was to identify relationship between stress, player-coach interaction, and psychological performance in high school soccer players. To obtain the purpose, 300 players from Seoul area answered the questionnaire using convenient sampling method. Data which is obtained through...
The purpose of this study was to identify relationship between stress, player-coach interaction, and psychological performance in high school soccer players. To obtain the purpose, 300 players from Seoul area answered the questionnaire using convenient sampling method. Data which is obtained through self-administration was analyzed using by the frequency analysis, correlation coefficient, factor analysis, one-way ANOVA and multiple regression. Results are as follows. First, there are significant differences in stress, players-coaches interaction ,and psychological performance according to individual characteristics. There are significant differences in injustice behavior of senior, restricted personal time of stress factor, players-coach interaction, and psychological performance according to school year. There are significant differences in restricted personal time of stress factor and fundamental, soccer intelligence, and motivation of psychological performance according to experience. Second, stress of players has significantly influenced on players-coaches interaction. Dissatisfaction of leadership has influenced on commitment and affection. Injustice of game has influenced on complementarity Third, stress of players has significantly influenced on psychological performance. Injustices behavior of senior has influenced on emotional factor. Dissatisfaction of function has influenced on mental factor. Restriction of personal time has influenced on all factor expect motivation. Dissatisfaction has influenced on motivation, emotion, and mental factor. Fourth, players-coach interaction has significantly influenced on psychological performance. Commitment has influenced on emotion. Affection has influenced on all factors. Complementarity has influenced on soccer intelligence.
The purpose of this study was to identify relationship between stress, player-coach interaction, and psychological performance in high school soccer players. To obtain the purpose, 300 players from Seoul area answered the questionnaire using convenient sampling method. Data which is obtained through self-administration was analyzed using by the frequency analysis, correlation coefficient, factor analysis, one-way ANOVA and multiple regression. Results are as follows. First, there are significant differences in stress, players-coaches interaction ,and psychological performance according to individual characteristics. There are significant differences in injustice behavior of senior, restricted personal time of stress factor, players-coach interaction, and psychological performance according to school year. There are significant differences in restricted personal time of stress factor and fundamental, soccer intelligence, and motivation of psychological performance according to experience. Second, stress of players has significantly influenced on players-coaches interaction. Dissatisfaction of leadership has influenced on commitment and affection. Injustice of game has influenced on complementarity Third, stress of players has significantly influenced on psychological performance. Injustices behavior of senior has influenced on emotional factor. Dissatisfaction of function has influenced on mental factor. Restriction of personal time has influenced on all factor expect motivation. Dissatisfaction has influenced on motivation, emotion, and mental factor. Fourth, players-coach interaction has significantly influenced on psychological performance. Commitment has influenced on emotion. Affection has influenced on all factors. Complementarity has influenced on soccer intelligence.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.