[학위논문]국제회계기준하의 은행업 대손충당금에 대한 사례분석 Case analynsis on the allowance for bad debt for banking business under the International Financial Reporting Standards원문보기
자본시장의 급속한 세계화 추세로 인하여 2011년부터 모든 상장금융기관은 의무적으로 한국채택국제회계기준을 도입하여야 하며, 한국채택국제회계기준의 도입은 특히 은행업의 대손충당금 회계처리에 크게 영향을 미칠것으로 예상된다.
은행업의 대손충당금 설정방법은 종전 회계기준인 한국채택국제회계기준에 의해 예상손실에 의한 대손충당금과 금융감독원이 제시하는 최저비율 중 큰 금액으로 적립하도록 하고 있으나, 한국채택국제회계기준에서는 발생손실개념에 의하여 대손충당금을 적립하도록 함에 따라 대부분의 은행들은 대손충당금 설정액이 현재 수준보다 상당히 감소할 것으로 예상하고 있으며, 이에 따른 대손충당금의 환입으로 인하여 일시적으로 은행의 법인세 부담이 크게 가중될 것으로 보인다.
이에 따라 2010년 8월 기획재정부는 한국채택국제회계기준 도입 첫 해 대손충당금 일시환입액을 2013년까지 과세를 유예한다는 조세특례법안을 제시하여 은행업의 일시적인 법인세 부담을 줄여주기 위한 대안을 제시하였다.
따라서 한국채택국제회계기준의 도입으로 인하여 은행의 대손충당금 설정액 변동 내역을 2010년 12월말을 기준으로 주요 은행의 사례를 분석하고, 2011년부터 적용될 대손충당금에 대한 법인세 및 조세특례제한법 규정의 적용으로 과세당국이 제시한 대손충당금의 일시 환입액에 대한 과세유예 방안의 실효성에 대하여 ...
자본시장의 급속한 세계화 추세로 인하여 2011년부터 모든 상장금융기관은 의무적으로 한국채택국제회계기준을 도입하여야 하며, 한국채택국제회계기준의 도입은 특히 은행업의 대손충당금 회계처리에 크게 영향을 미칠것으로 예상된다.
은행업의 대손충당금 설정방법은 종전 회계기준인 한국채택국제회계기준에 의해 예상손실에 의한 대손충당금과 금융감독원이 제시하는 최저비율 중 큰 금액으로 적립하도록 하고 있으나, 한국채택국제회계기준에서는 발생손실개념에 의하여 대손충당금을 적립하도록 함에 따라 대부분의 은행들은 대손충당금 설정액이 현재 수준보다 상당히 감소할 것으로 예상하고 있으며, 이에 따른 대손충당금의 환입으로 인하여 일시적으로 은행의 법인세 부담이 크게 가중될 것으로 보인다.
이에 따라 2010년 8월 기획재정부는 한국채택국제회계기준 도입 첫 해 대손충당금 일시환입액을 2013년까지 과세를 유예한다는 조세특례법안을 제시하여 은행업의 일시적인 법인세 부담을 줄여주기 위한 대안을 제시하였다.
따라서 한국채택국제회계기준의 도입으로 인하여 은행의 대손충당금 설정액 변동 내역을 2010년 12월말을 기준으로 주요 은행의 사례를 분석하고, 2011년부터 적용될 대손충당금에 대한 법인세 및 조세특례제한법 규정의 적용으로 과세당국이 제시한 대손충당금의 일시 환입액에 대한 과세유예 방안의 실효성에 대하여 시나리오 분석을 통하여 확인해 보고자 한다.
또한, 우리나라보다 앞서 국제회계기준을 도입한 주요 유럽국가의 대손충당금 설정 규정과 국제회계기준 도입후 달라진 유럽국가의 과세시스템의 변화에 대한 연구를 통하여 현행 우리나라 법인세법상 대손충당금 과세의 한계점과 이를 바탕으로 한국채택국제회계기준도입 따른 대손충당금의 적절한 과세방안이 무엇인지에 대한 대안을 제시하고자 한다.
본 연구는 회계기준의 변경으로 인하여 대손충당금의 설정방법이 달라지는 경우 은행의 법인세 부담도 함께 변동하게 되어 은행의 재무건전성이 급격하게 변동되고 재무안정성 및 법인세액에 대한 예측가능성이 낮아짐에 따라 이에 대한 대안으로 동 세무조정을 회계처리기준에 의존적인 결산조정사항이 아닌 회계처리기준에 독립적인 신고조정사항을 허용하는 것이 합리적이라고 주장한다.
아울러, 모든 은행에 대해 일률적인 비율의 대손실적률의 적용하기보다 각 은행의 실질을 고려하고, 종전 회계기준 한국채택국제회계기준하의 자산건전성 분류기준에 의한 한도 기준을 대체할 동태적 대손충당금 제도의 도입의 필요함을 주장한다.
주제어 : 국제회계기준, 한국채택국제회계기준, 은행업, 대손충당금, 결산조정, 신고조정, 예상손실, 발생손실, 동태적 대손충당금
자본시장의 급속한 세계화 추세로 인하여 2011년부터 모든 상장금융기관은 의무적으로 한국채택국제회계기준을 도입하여야 하며, 한국채택국제회계기준의 도입은 특히 은행업의 대손충당금 회계처리에 크게 영향을 미칠것으로 예상된다.
은행업의 대손충당금 설정방법은 종전 회계기준인 한국채택국제회계기준에 의해 예상손실에 의한 대손충당금과 금융감독원이 제시하는 최저비율 중 큰 금액으로 적립하도록 하고 있으나, 한국채택국제회계기준에서는 발생손실개념에 의하여 대손충당금을 적립하도록 함에 따라 대부분의 은행들은 대손충당금 설정액이 현재 수준보다 상당히 감소할 것으로 예상하고 있으며, 이에 따른 대손충당금의 환입으로 인하여 일시적으로 은행의 법인세 부담이 크게 가중될 것으로 보인다.
이에 따라 2010년 8월 기획재정부는 한국채택국제회계기준 도입 첫 해 대손충당금 일시환입액을 2013년까지 과세를 유예한다는 조세특례법안을 제시하여 은행업의 일시적인 법인세 부담을 줄여주기 위한 대안을 제시하였다.
따라서 한국채택국제회계기준의 도입으로 인하여 은행의 대손충당금 설정액 변동 내역을 2010년 12월말을 기준으로 주요 은행의 사례를 분석하고, 2011년부터 적용될 대손충당금에 대한 법인세 및 조세특례제한법 규정의 적용으로 과세당국이 제시한 대손충당금의 일시 환입액에 대한 과세유예 방안의 실효성에 대하여 시나리오 분석을 통하여 확인해 보고자 한다.
또한, 우리나라보다 앞서 국제회계기준을 도입한 주요 유럽국가의 대손충당금 설정 규정과 국제회계기준 도입후 달라진 유럽국가의 과세시스템의 변화에 대한 연구를 통하여 현행 우리나라 법인세법상 대손충당금 과세의 한계점과 이를 바탕으로 한국채택국제회계기준도입 따른 대손충당금의 적절한 과세방안이 무엇인지에 대한 대안을 제시하고자 한다.
본 연구는 회계기준의 변경으로 인하여 대손충당금의 설정방법이 달라지는 경우 은행의 법인세 부담도 함께 변동하게 되어 은행의 재무건전성이 급격하게 변동되고 재무안정성 및 법인세액에 대한 예측가능성이 낮아짐에 따라 이에 대한 대안으로 동 세무조정을 회계처리기준에 의존적인 결산조정사항이 아닌 회계처리기준에 독립적인 신고조정사항을 허용하는 것이 합리적이라고 주장한다.
아울러, 모든 은행에 대해 일률적인 비율의 대손실적률의 적용하기보다 각 은행의 실질을 고려하고, 종전 회계기준 한국채택국제회계기준하의 자산건전성 분류기준에 의한 한도 기준을 대체할 동태적 대손충당금 제도의 도입의 필요함을 주장한다.
주제어 : 국제회계기준, 한국채택국제회계기준, 은행업, 대손충당금, 결산조정, 신고조정, 예상손실, 발생손실, 동태적 대손충당금
The listed banks should fully adopt International Financial Reporting Standards as adopted by the Republic of Korea in accordance with globalization of capital market from 2011 and the adoption of International Financial Reporting Standards as adopted by the Republic of Korea is expected to have a g...
The listed banks should fully adopt International Financial Reporting Standards as adopted by the Republic of Korea in accordance with globalization of capital market from 2011 and the adoption of International Financial Reporting Standards as adopted by the Republic of Korea is expected to have a great impact on allowance for bad debts of the bank accounting and taxation parts.
Under the former accounting standards, the banks apply the maximum amount between allowance for bad debts calculated by expected loss model and minimum rate of allowance for bad debts per loan classification provided by the banking regulations but International Financial Reporting Standards as adopted by the Republic of Korea established to evaluate as incurred loss model. Accordingly, the most banks expect decrease of alloance for bad debts compared with that of International Financial Reporting Standards as adopted by the Republic of Korea and the burden of corporate tax will be highly increased by reversal of allowance for bad debts.
Thus Ministry of Strategy and Finance provides the restriction of special taxation act that the taxation on the temporary reversal of allowance for bad debts in accordance with adoption of International Financial Reporting Standards as adopted by the Republic of Korea will be suspended by 2013 in August, 2010 in order to reduce the temporary tax burden of the banks.
Accordingly, I examined the details of the major banks on the allowance for bad debts as of December 31, 2010 in accordance with adoption of International Financial Reporting Standards as adopted by the Republic of Korea and analyzed the cases on effectiveness of taxation suspention for temporary reversal of allowance for bad debts, of which Ministry of Strategy and Finance provided, in accordance with adoption of revised corporate tax law and the restriction of special taxation act that the taxation.
I examined the accounting policy on allowance for bad debts for Europe which formerly adopted the International Financial Reporting Standards and taxation system since adoption of International Financial Reporting Standards. And I suggest the adequate alternative on taxation of allowance for bad debts based on current limitation of corporate tax law.
Since the adoption International Financial Reporting Standards as adopted by the Republic of Korea, taxation burden, financial strength and calculability has been sharply changed as the accouting policy on allowance for bad debts was changed. So I suggest to changed adjustments in settling account as adjustments for taxable income method.
Additionally, I suggest to consider the actual situation of the banks rather than adoption of same rate of allowance for bad debts and to adopt the dynamic provisions which will replace the asset classification under former International Financial Reporting Standards as adopted by the Republic of Korea.
Key words : International Financial Reporting Standards, International Financial Reporting Standards as adopted by the Republic of Korea, banking business, allowance for bad debts, adjustments in settling account, adjustments for taxable income method, expected loss model, incurred loss model, dynamic provisions
The listed banks should fully adopt International Financial Reporting Standards as adopted by the Republic of Korea in accordance with globalization of capital market from 2011 and the adoption of International Financial Reporting Standards as adopted by the Republic of Korea is expected to have a great impact on allowance for bad debts of the bank accounting and taxation parts.
Under the former accounting standards, the banks apply the maximum amount between allowance for bad debts calculated by expected loss model and minimum rate of allowance for bad debts per loan classification provided by the banking regulations but International Financial Reporting Standards as adopted by the Republic of Korea established to evaluate as incurred loss model. Accordingly, the most banks expect decrease of alloance for bad debts compared with that of International Financial Reporting Standards as adopted by the Republic of Korea and the burden of corporate tax will be highly increased by reversal of allowance for bad debts.
Thus Ministry of Strategy and Finance provides the restriction of special taxation act that the taxation on the temporary reversal of allowance for bad debts in accordance with adoption of International Financial Reporting Standards as adopted by the Republic of Korea will be suspended by 2013 in August, 2010 in order to reduce the temporary tax burden of the banks.
Accordingly, I examined the details of the major banks on the allowance for bad debts as of December 31, 2010 in accordance with adoption of International Financial Reporting Standards as adopted by the Republic of Korea and analyzed the cases on effectiveness of taxation suspention for temporary reversal of allowance for bad debts, of which Ministry of Strategy and Finance provided, in accordance with adoption of revised corporate tax law and the restriction of special taxation act that the taxation.
I examined the accounting policy on allowance for bad debts for Europe which formerly adopted the International Financial Reporting Standards and taxation system since adoption of International Financial Reporting Standards. And I suggest the adequate alternative on taxation of allowance for bad debts based on current limitation of corporate tax law.
Since the adoption International Financial Reporting Standards as adopted by the Republic of Korea, taxation burden, financial strength and calculability has been sharply changed as the accouting policy on allowance for bad debts was changed. So I suggest to changed adjustments in settling account as adjustments for taxable income method.
Additionally, I suggest to consider the actual situation of the banks rather than adoption of same rate of allowance for bad debts and to adopt the dynamic provisions which will replace the asset classification under former International Financial Reporting Standards as adopted by the Republic of Korea.
Key words : International Financial Reporting Standards, International Financial Reporting Standards as adopted by the Republic of Korea, banking business, allowance for bad debts, adjustments in settling account, adjustments for taxable income method, expected loss model, incurred loss model, dynamic provisions
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