건축물이 고층화 및 지하화로 인하여 화재 시 문제는 더욱 더 커지고 있다. 화재 시에 급기가압제연설비는 피난자의 안전은 물론 소방관의 소화 및 구조 활동을 하는 데 많은 도움을 준다.
다년간 현장에서 소방 감리로 근무하면서 제연설비에 대한 의문이 가시지 않았다. 설계도서 대로 시공을 하였지만 결과는 달랐다.
또한, 설계사에서 제시한 계산서는 무엇을 표현 한 것인지도 이해 할 수 가 없었다. 너무나도 복잡한 함수로 이루어진 계산서는 아예 따지지도 못하고 맞겠지 하는 막연한 믿음으로 덮어버리고 처다 보지도 않았다.
건축의 환경은 발달하고 변하였다. 사양기준에서 성능 기준으로 변하여 과거에는 눈으로 봐서 판단해야 하는 자재가 지금은 성능시험 성적서를 보고 판단하여야 할 사항으로 바뀌었다.
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건축물이 고층화 및 지하화로 인하여 화재 시 문제는 더욱 더 커지고 있다. 화재 시에 급기가압제연설비는 피난자의 안전은 물론 소방관의 소화 및 구조 활동을 하는 데 많은 도움을 준다.
다년간 현장에서 소방 감리로 근무하면서 제연설비에 대한 의문이 가시지 않았다. 설계도서 대로 시공을 하였지만 결과는 달랐다.
또한, 설계사에서 제시한 계산서는 무엇을 표현 한 것인지도 이해 할 수 가 없었다. 너무나도 복잡한 함수로 이루어진 계산서는 아예 따지지도 못하고 맞겠지 하는 막연한 믿음으로 덮어버리고 처다 보지도 않았다.
건축의 환경은 발달하고 변하였다. 사양기준에서 성능 기준으로 변하여 과거에는 눈으로 봐서 판단해야 하는 자재가 지금은 성능시험 성적서를 보고 판단하여야 할 사항으로 바뀌었다.
방화문의 경우 2005년도 7월 27일을 기준으로 차연성 시험이 적용되면서 문틈이 기밀한 구조로 바뀌었다.
그러나 국가화재안전기준은 영국의 자료를 인용한 과거의 문틈 규정을 적용함으로서 현실과 설계 규정의 차이가 오차나 안전율 이상으로 과도하다. 그리하여 최근의 준공된 건축물에서는 부속실의 과압 발생으로 방화문 개방을 어렵게 하여 오히려 피난을 방해하여 대형 사고를 유발하는 원인으로 작용하게 된다.
따라서 국가화재안전기준의 누설틈새 면적은 방화문의 차연 성능을 참조하여 개정되어야 한다.
적절한 방연풍속과 기류 분포를 위하여 자동차압 댐퍼는 날개 각도를 상향으로 하여야 함을 알 수 있었다.
부속실 과압 방지 및 적절한 방연풍속을 위해서는 자동차압 댐퍼의 설치만으로는 부족하며, 출입문의 열리고 닫힘에 따라 송풍기의 운전점이 이동하므로 시스템 플랩댐퍼나 복합댐퍼를 제연시스템에 적합하게 설치하여야 한다.
화재 시에 피난에 이용하는 특별피난계단을 연기의 오염으로 부터 방지하기 위해서는 피난층에 부속실을 설치하고 제연설비를 설치하여야 함을 알 수 있었다. 특히, 아파트의 경우 피난층에 제연설비를 설치하지 아니하는 것을 흔하게 볼 수 있으나 국토해양부의 질의 회신에도 아파트의 경우처럼 비상용승강기의 승강장과 특별피난계단의 부속실이 겸용되고 있다면 피난층에 부속실을 설치하여야 한다고 답하였다.
피난층에 부속실을 설치하는 경우와 부속실을 설치하지 아니하였을 시에 공사비를 비교하면 부속실 설치 시에 자동차압댐퍼의 크기가 작아짐으로서 오히려 저렴함을 알 수 있었다.
이 연구는 급기가압 제연시스템의 성능개선을 위해서 누설틈새 면적의 개정과 부속실의 과압방지를 위한 시스템 플랩댐퍼나 복합댐퍼의 설치, 자동차압 댐퍼의 상향급기, 피난층에는 부속실 및 제연설비의 설치를 제안한다.
건축물이 고층화 및 지하화로 인하여 화재 시 문제는 더욱 더 커지고 있다. 화재 시에 급기가압제연설비는 피난자의 안전은 물론 소방관의 소화 및 구조 활동을 하는 데 많은 도움을 준다.
다년간 현장에서 소방 감리로 근무하면서 제연설비에 대한 의문이 가시지 않았다. 설계도서 대로 시공을 하였지만 결과는 달랐다.
또한, 설계사에서 제시한 계산서는 무엇을 표현 한 것인지도 이해 할 수 가 없었다. 너무나도 복잡한 함수로 이루어진 계산서는 아예 따지지도 못하고 맞겠지 하는 막연한 믿음으로 덮어버리고 처다 보지도 않았다.
건축의 환경은 발달하고 변하였다. 사양기준에서 성능 기준으로 변하여 과거에는 눈으로 봐서 판단해야 하는 자재가 지금은 성능시험 성적서를 보고 판단하여야 할 사항으로 바뀌었다.
방화문의 경우 2005년도 7월 27일을 기준으로 차연성 시험이 적용되면서 문틈이 기밀한 구조로 바뀌었다.
그러나 국가화재안전기준은 영국의 자료를 인용한 과거의 문틈 규정을 적용함으로서 현실과 설계 규정의 차이가 오차나 안전율 이상으로 과도하다. 그리하여 최근의 준공된 건축물에서는 부속실의 과압 발생으로 방화문 개방을 어렵게 하여 오히려 피난을 방해하여 대형 사고를 유발하는 원인으로 작용하게 된다.
따라서 국가화재안전기준의 누설틈새 면적은 방화문의 차연 성능을 참조하여 개정되어야 한다.
적절한 방연풍속과 기류 분포를 위하여 자동차압 댐퍼는 날개 각도를 상향으로 하여야 함을 알 수 있었다.
부속실 과압 방지 및 적절한 방연풍속을 위해서는 자동차압 댐퍼의 설치만으로는 부족하며, 출입문의 열리고 닫힘에 따라 송풍기의 운전점이 이동하므로 시스템 플랩댐퍼나 복합댐퍼를 제연시스템에 적합하게 설치하여야 한다.
화재 시에 피난에 이용하는 특별피난계단을 연기의 오염으로 부터 방지하기 위해서는 피난층에 부속실을 설치하고 제연설비를 설치하여야 함을 알 수 있었다. 특히, 아파트의 경우 피난층에 제연설비를 설치하지 아니하는 것을 흔하게 볼 수 있으나 국토해양부의 질의 회신에도 아파트의 경우처럼 비상용승강기의 승강장과 특별피난계단의 부속실이 겸용되고 있다면 피난층에 부속실을 설치하여야 한다고 답하였다.
피난층에 부속실을 설치하는 경우와 부속실을 설치하지 아니하였을 시에 공사비를 비교하면 부속실 설치 시에 자동차압댐퍼의 크기가 작아짐으로서 오히려 저렴함을 알 수 있었다.
이 연구는 급기가압 제연시스템의 성능개선을 위해서 누설틈새 면적의 개정과 부속실의 과압방지를 위한 시스템 플랩댐퍼나 복합댐퍼의 설치, 자동차압 댐퍼의 상향급기, 피난층에는 부속실 및 제연설비의 설치를 제안한다.
Buildings becoming high-rise and more deeper underground, fire has become an issue. In case of a fire, pressurization smoke control system can be useful in many ways such as helping firefighters put out fire and save lives.
For years working as a fire construction supervisor, many thoughts of smoke...
Buildings becoming high-rise and more deeper underground, fire has become an issue. In case of a fire, pressurization smoke control system can be useful in many ways such as helping firefighters put out fire and save lives.
For years working as a fire construction supervisor, many thoughts of smoke control system were at mind. The constructions were done as the blue prints but the results were different.
Also, the calculation proposals given from the design firms were difficult to determine what was they were trying to express. The equations were too complex to figure out if indeed they were right or not, so many times they would be just regarded right because it was too complected and not examined at all.
The architecture environment has changed and developed. In the past inspecting materials were done by raw eye sight but now it has changed into receiving capacity result test sheets. From specification to capacity and efficiency.
From July 27th, 2005 the standard of the fire door changed concerning the smoke resistance test which made the door gap structure more elaborate.
However the National Fire Safety Codes are applied by the old data's of England. Which in case differs in the actual construction to the blue print, making the safety standard too excessive. Because of this regulation even larger accidents occurred.
Therefore the National Fire Safety Codes for the door gap structure should be amended by reference of the fire door smoke resistance result.
For suitable air flow and air current distribution, the smoke control damper's wing angle should be lifted.
For the vestibule filtration pressure and suitable air flow, just installing the smoke control damper is insufficient. A systematic flap damper or a multi plex damper is needed to be installed in the smoke control system because the supply fan system's operating point moves on a door way when opening and closing.
In case of a fire, to prevent air pollution in the special escape stair, the vestibule should be installed in the escape floor and the smoke control system must also be installed. Especially, in apartments the smoke control system is not installed in the escape floor. But the Ministry of Land Transport and Maritime Affairs states in record that in an apartment if the emergency elevator's platform and the special escape stair vestibule is combined there should be an installation in the escape floor vestibule.
Comparing installation in the escape floor vestibule and an vestibule without the installation, the size of the smoke control damper is reduced and also the price is reduced when there is an instillation in the escape floor vestibule.
The proposal of the study is to improve the performance pressurization smoke control system by amending the door gap structure size, installing flap damper or multi plex damper for the vestibule to prevent overpressure, wing angle should be lifted for the smoke control damper, and the installation in the escape floor vestibule and smoke control system.
Buildings becoming high-rise and more deeper underground, fire has become an issue. In case of a fire, pressurization smoke control system can be useful in many ways such as helping firefighters put out fire and save lives.
For years working as a fire construction supervisor, many thoughts of smoke control system were at mind. The constructions were done as the blue prints but the results were different.
Also, the calculation proposals given from the design firms were difficult to determine what was they were trying to express. The equations were too complex to figure out if indeed they were right or not, so many times they would be just regarded right because it was too complected and not examined at all.
The architecture environment has changed and developed. In the past inspecting materials were done by raw eye sight but now it has changed into receiving capacity result test sheets. From specification to capacity and efficiency.
From July 27th, 2005 the standard of the fire door changed concerning the smoke resistance test which made the door gap structure more elaborate.
However the National Fire Safety Codes are applied by the old data's of England. Which in case differs in the actual construction to the blue print, making the safety standard too excessive. Because of this regulation even larger accidents occurred.
Therefore the National Fire Safety Codes for the door gap structure should be amended by reference of the fire door smoke resistance result.
For suitable air flow and air current distribution, the smoke control damper's wing angle should be lifted.
For the vestibule filtration pressure and suitable air flow, just installing the smoke control damper is insufficient. A systematic flap damper or a multi plex damper is needed to be installed in the smoke control system because the supply fan system's operating point moves on a door way when opening and closing.
In case of a fire, to prevent air pollution in the special escape stair, the vestibule should be installed in the escape floor and the smoke control system must also be installed. Especially, in apartments the smoke control system is not installed in the escape floor. But the Ministry of Land Transport and Maritime Affairs states in record that in an apartment if the emergency elevator's platform and the special escape stair vestibule is combined there should be an installation in the escape floor vestibule.
Comparing installation in the escape floor vestibule and an vestibule without the installation, the size of the smoke control damper is reduced and also the price is reduced when there is an instillation in the escape floor vestibule.
The proposal of the study is to improve the performance pressurization smoke control system by amending the door gap structure size, installing flap damper or multi plex damper for the vestibule to prevent overpressure, wing angle should be lifted for the smoke control damper, and the installation in the escape floor vestibule and smoke control system.
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