기존 향토사 연구는 그 필요성이나 중요성을 제시하고 있으면서도 구체적이고 실질적인 근거가 매우 드물다. 따라서 향토사를 잘 알고 있는 것이 역사를 인식하고 이해하는데 얼마나 도움을 주는지를 확실히 알 수가 없기 때문에 그 필요성에 대해 공감하면서도 의도적이고 계획적으로 시간을 할애하여 향토사와 관련된 수업을 하기 망설이고 있는 실정이다.
이에 구체적이고 객관적이며 정확한 수치를 근거로 향토사 또는 지역 문화재의 중요성에 대해 교사와 학생, 그리고 지역 문화재와 관련된 모든 사람들에게 알리고 싶었다. 더구나 필자가 근무하고 있는 지역이 수원 지역으로 수원 지역에는 최근 ...
기존 향토사 연구는 그 필요성이나 중요성을 제시하고 있으면서도 구체적이고 실질적인 근거가 매우 드물다. 따라서 향토사를 잘 알고 있는 것이 역사를 인식하고 이해하는데 얼마나 도움을 주는지를 확실히 알 수가 없기 때문에 그 필요성에 대해 공감하면서도 의도적이고 계획적으로 시간을 할애하여 향토사와 관련된 수업을 하기 망설이고 있는 실정이다.
이에 구체적이고 객관적이며 정확한 수치를 근거로 향토사 또는 지역 문화재의 중요성에 대해 교사와 학생, 그리고 지역 문화재와 관련된 모든 사람들에게 알리고 싶었다. 더구나 필자가 근무하고 있는 지역이 수원 지역으로 수원 지역에는 최근 세계 문화유산으로 등재되어 많은 사람들이 잘 알고 있을 것이라 여겨지는 ‘수원 화성’이 있어, 수원 지역 학생들이 ‘수원 화성’과 정조와 정조 시대에 대해 얼마나 잘 알고 있는지 연구하고 싶은 생각이 들었다.
이러한 의구심을 해결하기 위해 본논문에서는 수원 지역 학생 137명을 실험 집단, 비수원 지역 학생 218명을 비교 집단으로 설정하여, 지역에 따라 수원 화성에 대한 인식의 정도가 얼마나 차이 나는지, 지역에 따라 수원 화성이 축성된 조선 후기에 대한 인식 수준이 얼마나 차이가 나는지, 수원 화성의 인식 여부가 조선 후기에 대한 인식에 얼마나 영향을 미치는지에 대해 수원 화성, 조선 후기에 대한 문제를 풀게 하고 설문지 등을 통해 엑셀 프로그램과 SPSS 15.0 for window 프로그램을 활용하여 분석하였다.
그 결과 수원 화성에 대한 인식 수준은 수원 지역 학생이 평균 2.252, 비수원 지역 학생이 평균 1,389에 유의 확률 .000으로서 유의 수준 .05에서 차이가 있음이 드러났고, 마찬가지로 조선 후기에 대한 인식 수준 역시 실험 집단 평균 2.993, 비교 집단 1.722에 유의 확률 .000으로 유의수준 .05에서 지역에 따라 조선 후기에 대한 인식 수준에 차이가 있음이 분석되었다.
또한 수원 화성에 대한 인식 여부가 조선 후기 인식에 얼마나 영향을 미치고 있는지 알아보기 위한 실험에서는 12.5% 정도 영향을 미친다는 결과가 도출되어, 절대적이지는 않지만 어느 정도 영향을 미치고 있음을 보여 주었다. 흥미로운 것은 지역 문화재와 관련된 시대에 대해 잘 알고 있다면 역사 전반에 대한 인식 수준이 36.1%나 영향을 미치고 있다는 연구 결과가 도출되어, 지역사와 관련된 학습이 역사 전반에 대한 흥미와 수준을 높인다는 것을 알 수 있었다.
따라서 학교 현장에서는 향토사와 관련된 학습 또는 수행평가 등을 통하여 지역 문화재를 학생들에게 노출할 필요가 있고, 각 지자체에서는 지역의 이미지 제고와 지역 학생들의 역사 인식 수준을 높일 수 있는 효과를 얻을 수 있을 것이라는 점을 인식하여 지역 문화재에 대해 적극적으로 홍보하는 것이 좋을 것이다.
기존 향토사 연구는 그 필요성이나 중요성을 제시하고 있으면서도 구체적이고 실질적인 근거가 매우 드물다. 따라서 향토사를 잘 알고 있는 것이 역사를 인식하고 이해하는데 얼마나 도움을 주는지를 확실히 알 수가 없기 때문에 그 필요성에 대해 공감하면서도 의도적이고 계획적으로 시간을 할애하여 향토사와 관련된 수업을 하기 망설이고 있는 실정이다.
이에 구체적이고 객관적이며 정확한 수치를 근거로 향토사 또는 지역 문화재의 중요성에 대해 교사와 학생, 그리고 지역 문화재와 관련된 모든 사람들에게 알리고 싶었다. 더구나 필자가 근무하고 있는 지역이 수원 지역으로 수원 지역에는 최근 세계 문화유산으로 등재되어 많은 사람들이 잘 알고 있을 것이라 여겨지는 ‘수원 화성’이 있어, 수원 지역 학생들이 ‘수원 화성’과 정조와 정조 시대에 대해 얼마나 잘 알고 있는지 연구하고 싶은 생각이 들었다.
이러한 의구심을 해결하기 위해 본논문에서는 수원 지역 학생 137명을 실험 집단, 비수원 지역 학생 218명을 비교 집단으로 설정하여, 지역에 따라 수원 화성에 대한 인식의 정도가 얼마나 차이 나는지, 지역에 따라 수원 화성이 축성된 조선 후기에 대한 인식 수준이 얼마나 차이가 나는지, 수원 화성의 인식 여부가 조선 후기에 대한 인식에 얼마나 영향을 미치는지에 대해 수원 화성, 조선 후기에 대한 문제를 풀게 하고 설문지 등을 통해 엑셀 프로그램과 SPSS 15.0 for window 프로그램을 활용하여 분석하였다.
그 결과 수원 화성에 대한 인식 수준은 수원 지역 학생이 평균 2.252, 비수원 지역 학생이 평균 1,389에 유의 확률 .000으로서 유의 수준 .05에서 차이가 있음이 드러났고, 마찬가지로 조선 후기에 대한 인식 수준 역시 실험 집단 평균 2.993, 비교 집단 1.722에 유의 확률 .000으로 유의수준 .05에서 지역에 따라 조선 후기에 대한 인식 수준에 차이가 있음이 분석되었다.
또한 수원 화성에 대한 인식 여부가 조선 후기 인식에 얼마나 영향을 미치고 있는지 알아보기 위한 실험에서는 12.5% 정도 영향을 미친다는 결과가 도출되어, 절대적이지는 않지만 어느 정도 영향을 미치고 있음을 보여 주었다. 흥미로운 것은 지역 문화재와 관련된 시대에 대해 잘 알고 있다면 역사 전반에 대한 인식 수준이 36.1%나 영향을 미치고 있다는 연구 결과가 도출되어, 지역사와 관련된 학습이 역사 전반에 대한 흥미와 수준을 높인다는 것을 알 수 있었다.
따라서 학교 현장에서는 향토사와 관련된 학습 또는 수행평가 등을 통하여 지역 문화재를 학생들에게 노출할 필요가 있고, 각 지자체에서는 지역의 이미지 제고와 지역 학생들의 역사 인식 수준을 높일 수 있는 효과를 얻을 수 있을 것이라는 점을 인식하여 지역 문화재에 대해 적극적으로 홍보하는 것이 좋을 것이다.
Although existing researches on local history suggests enormous necessity and importance of extensive application in classroom, there barely exists specific and practical grounds of it. As profound comprehension on local history does not fully explicate how much it helps one to understand overall hi...
Although existing researches on local history suggests enormous necessity and importance of extensive application in classroom, there barely exists specific and practical grounds of it. As profound comprehension on local history does not fully explicate how much it helps one to understand overall history, most of instructors are extremely reluctant to spare time for local history in their classes of purpose in spite of their great awareness on the necessity of such classes.
In this respect, I realized keenly the necessity of introducing the significance of local history and cultural assets on the basis of specific, objective and precise facts to instructors, students and people concerned with local cultural assets. Since Suwon, the region where I currently work, has 'Suwon Hwaseong Fortress' which was recently registered as World Heritage and is expected to be well known to the general public, I wanted to study how much the students in Suwon area are aware of the period of King Jeongjo in which the fortress was constructed.
To cast away such doubts, this dissertation sets up 137 students within Suwon area as experimental group and 218 students outside Suwon area as comparision group. SPSS 15.0 for window as well as Microsoft Excel was used after collecting a set of questions and questionnaires in relation to Suwon Hwaseong Fortress and the latter period of Chosun Dynasty responded by both parties to analyze the differences in the level of awareness between both parties particuularly on the general concept of Suwon Hwaseong Fortress and the latter period of the Chosun Dynasty in which the fortress was built, and to find out how the awareness on the fortress affects the understanding in the latter period of Chosun Dynasty.
The awareness level on Suwon Hwaseong Fortress is proven to have difference at the significance level of 0.5 on the basis of results that the students within Suwon area scored average 2.252 and the students outside Suwon area scored average 1,389 with .000 significance probability. Likewise, the awareness level on the latter period of Chosun Dynasty is proven to have regional difference at the significance level of .05 on the basis of the results that the expermimental group scored 2.993 and comparision group scored 1.722 with .000 significance probability.
In the experiment to find out how much the awareness on the Suwon Hwaseong Fortress affects the understanding of students in the latter period of the Chosun Dynasty, 12.5% of students said that it relatively affected them to a certain level, which is not absolute but not negligible figure as well. Most intriguingly of all, in-depth awareness on the era to which the cultural asset belongs affected 36.1%, which means that a series of learning related to local history enhances overall interest and level of the history.
Therefore, it is required for schools to expose local cultural assets to students through a series of learning and performance assessments related to local history, and local government had better engage in active public relations on the local cultural assets under the understanding that it shall contribute to overall local image and enhance the level of historical awareness of the students in the region.
Keyword : Local History, Local Cultural Asset, Historical Awareness, Suwon Hwaseong Fortress, Suwon, the King Jeongjo, the Latter Period of the Chosun Dynasty
Although existing researches on local history suggests enormous necessity and importance of extensive application in classroom, there barely exists specific and practical grounds of it. As profound comprehension on local history does not fully explicate how much it helps one to understand overall history, most of instructors are extremely reluctant to spare time for local history in their classes of purpose in spite of their great awareness on the necessity of such classes.
In this respect, I realized keenly the necessity of introducing the significance of local history and cultural assets on the basis of specific, objective and precise facts to instructors, students and people concerned with local cultural assets. Since Suwon, the region where I currently work, has 'Suwon Hwaseong Fortress' which was recently registered as World Heritage and is expected to be well known to the general public, I wanted to study how much the students in Suwon area are aware of the period of King Jeongjo in which the fortress was constructed.
To cast away such doubts, this dissertation sets up 137 students within Suwon area as experimental group and 218 students outside Suwon area as comparision group. SPSS 15.0 for window as well as Microsoft Excel was used after collecting a set of questions and questionnaires in relation to Suwon Hwaseong Fortress and the latter period of Chosun Dynasty responded by both parties to analyze the differences in the level of awareness between both parties particuularly on the general concept of Suwon Hwaseong Fortress and the latter period of the Chosun Dynasty in which the fortress was built, and to find out how the awareness on the fortress affects the understanding in the latter period of Chosun Dynasty.
The awareness level on Suwon Hwaseong Fortress is proven to have difference at the significance level of 0.5 on the basis of results that the students within Suwon area scored average 2.252 and the students outside Suwon area scored average 1,389 with .000 significance probability. Likewise, the awareness level on the latter period of Chosun Dynasty is proven to have regional difference at the significance level of .05 on the basis of the results that the expermimental group scored 2.993 and comparision group scored 1.722 with .000 significance probability.
In the experiment to find out how much the awareness on the Suwon Hwaseong Fortress affects the understanding of students in the latter period of the Chosun Dynasty, 12.5% of students said that it relatively affected them to a certain level, which is not absolute but not negligible figure as well. Most intriguingly of all, in-depth awareness on the era to which the cultural asset belongs affected 36.1%, which means that a series of learning related to local history enhances overall interest and level of the history.
Therefore, it is required for schools to expose local cultural assets to students through a series of learning and performance assessments related to local history, and local government had better engage in active public relations on the local cultural assets under the understanding that it shall contribute to overall local image and enhance the level of historical awareness of the students in the region.
Keyword : Local History, Local Cultural Asset, Historical Awareness, Suwon Hwaseong Fortress, Suwon, the King Jeongjo, the Latter Period of the Chosun Dynasty
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.