본 연구의 목적은 가정에서나 학교에서 무력감, 박탈감, 소외감, 불안감, 열등감 등을 느끼고 있는 지역아동센터 아동들을 대상으로, 문학치료가 자기효능감과 사회성을 향상시키는 데 미치는 효과를 밝히는 데 있다.
I시 M지역아동센터에 소속된 초등학교 5학년생 5명과 6학년생 2명, 모두 7명을 연구 대상으로, 주 2회씩 총 16회 문학치료 프로그램을 실시하였다. 문학치료 프로그램 실시 후, 다음과 같은 긍정적인 결과를 얻을 수 있었다.
첫째, 문학치료 프로그램이 지역아동센터 아동들의 자기효능감을 높이는 데 기여하였다. 열악한 가정환경 속에서 부모나 교사, 친구들의 지지가 미약하고, 자기효능감이 낮았던 아동들에게 이번 연구는 책(문학 텍스트)을 통해 그들의 지지자를 만나게 해 줌으로써 자기효능감을 스스로 회복하는 계기를 마련해 주었다.
둘째, 문학치료 프로그램은 지역아동센터 아동의 사회성 발달에 효과적이었다. 대체로 결손가정에 속한 아동들은 결핍된 양육과 불완전한 가족관계 등으로 인해 사회성 발달에 부정적 영향을 받기 쉽다. 긍정적인 자아상이 형성되어야 또래 집단과 적절하게 어울리고, 좌절이나 갈등 상황을 쉽게 극복해 나갈 수 있는데 이들은 그렇지 못했던 것이다. 본 연구는 글을 읽거나 쓰고, 또 통합예술치료적 행위를 통해 참여자 간에 혹은 참여자와 연구자 간에 소통의 기회를 갖게 되었으며, 이를 통해 참여아동들의 자기표현력과 상대방 입장을 이해하는 능력이 증진되었다. 프로그램 초반에는, 이미 받은 마음의 상처로 인해 마음문을 닫았던 아동들이, 점차 책이라는 매개체를 통로 삼아 자유롭게 이야기를 나누는 가운데 마음을 개방할 수 있었고, 이를 통해 상대방뿐 아니라 자신까지도 이해할 수 있는 긍정적인 사회성을 취득하게 되었다.
결론적으로 지역아동센터에 오는 결손가정의 아동들을 대상으로 문학텍스트 뿐 아니라 음악, 미술, 만화, 공작(工作), 역할극 등 다양한 보조 매체를 활용한 통합치료를 실시한 결과, 문학치료가 실험집단 아동들의 자기효능감을 높여 긍정적인 자아상을 형성하게 하였다. 그리고 사회성 향상에도 긍정적인 영향을 미쳐, 자기표현력과 상대방 입장을 이해하는 능력이 증진되었음을 확인하였다.
본 연구의 목적은 가정에서나 학교에서 무력감, 박탈감, 소외감, 불안감, 열등감 등을 느끼고 있는 지역아동센터 아동들을 대상으로, 문학치료가 자기효능감과 사회성을 향상시키는 데 미치는 효과를 밝히는 데 있다.
I시 M지역아동센터에 소속된 초등학교 5학년생 5명과 6학년생 2명, 모두 7명을 연구 대상으로, 주 2회씩 총 16회 문학치료 프로그램을 실시하였다. 문학치료 프로그램 실시 후, 다음과 같은 긍정적인 결과를 얻을 수 있었다.
첫째, 문학치료 프로그램이 지역아동센터 아동들의 자기효능감을 높이는 데 기여하였다. 열악한 가정환경 속에서 부모나 교사, 친구들의 지지가 미약하고, 자기효능감이 낮았던 아동들에게 이번 연구는 책(문학 텍스트)을 통해 그들의 지지자를 만나게 해 줌으로써 자기효능감을 스스로 회복하는 계기를 마련해 주었다.
둘째, 문학치료 프로그램은 지역아동센터 아동의 사회성 발달에 효과적이었다. 대체로 결손가정에 속한 아동들은 결핍된 양육과 불완전한 가족관계 등으로 인해 사회성 발달에 부정적 영향을 받기 쉽다. 긍정적인 자아상이 형성되어야 또래 집단과 적절하게 어울리고, 좌절이나 갈등 상황을 쉽게 극복해 나갈 수 있는데 이들은 그렇지 못했던 것이다. 본 연구는 글을 읽거나 쓰고, 또 통합예술치료적 행위를 통해 참여자 간에 혹은 참여자와 연구자 간에 소통의 기회를 갖게 되었으며, 이를 통해 참여아동들의 자기표현력과 상대방 입장을 이해하는 능력이 증진되었다. 프로그램 초반에는, 이미 받은 마음의 상처로 인해 마음문을 닫았던 아동들이, 점차 책이라는 매개체를 통로 삼아 자유롭게 이야기를 나누는 가운데 마음을 개방할 수 있었고, 이를 통해 상대방뿐 아니라 자신까지도 이해할 수 있는 긍정적인 사회성을 취득하게 되었다.
결론적으로 지역아동센터에 오는 결손가정의 아동들을 대상으로 문학텍스트 뿐 아니라 음악, 미술, 만화, 공작(工作), 역할극 등 다양한 보조 매체를 활용한 통합치료를 실시한 결과, 문학치료가 실험집단 아동들의 자기효능감을 높여 긍정적인 자아상을 형성하게 하였다. 그리고 사회성 향상에도 긍정적인 영향을 미쳐, 자기표현력과 상대방 입장을 이해하는 능력이 증진되었음을 확인하였다.
The purpose of this study is to examine the effects of literature therapy on the self-efficacy and social skills among children at community child welfare centers who face feelings of impotence, deprivation, alienation, anxiety, or inferiority at their home and schools.
In this case study, seven...
The purpose of this study is to examine the effects of literature therapy on the self-efficacy and social skills among children at community child welfare centers who face feelings of impotence, deprivation, alienation, anxiety, or inferiority at their home and schools.
In this case study, seven elementary school children(five 5th graders and two 6th graders) who are enrolled in M community child welfare center in I city participated in the literature therapy program designed for two sessions a week, 16 sessions in total. After they finished their program, the following positive results were observed:
First, the literature therapy program contributed to improving self-efficacy of those children who previously lacked supports from parents, teachers and friends and therefore have low self-esteem. This program helped the participants to increase their self-efficacy by giving them a chance to find their supporters through books(literature).
Second, literature therapy was effective for development of social skills. Generally, children in community center have malfunctioning family backgrounds, and thus have had hard time developing social skills. Without positive self-perspectives, they were not able to build appropriate relationships with peer groups and learn how to overcome arising conflicts. This study encouraged communications among participants or between participants and the researcher by means of integrative art therapy. Throughout the program, participants improved the ability to express themselves and understand others. Children who were quite inhibitive and reluctant to reveal themselves at the beginning of the program gradually opened their minds over the conversations about the books they read and attained a positive social skill of better understanding themselves and others.
To sum up, literature therapy played a positive therapuetic role for children at community welfare center. Those children who stayed at community child welfare center after school overall suffered from psychological instability and maladjustment to school life. As a result of integrative literature therapy utilizing diverse interactive, engagement- facilitating materials and activities, such as music, art, comic books, craft, and role play, however, the children in the treatment group showed improvements in self-efficacy and social skills.
The purpose of this study is to examine the effects of literature therapy on the self-efficacy and social skills among children at community child welfare centers who face feelings of impotence, deprivation, alienation, anxiety, or inferiority at their home and schools.
In this case study, seven elementary school children(five 5th graders and two 6th graders) who are enrolled in M community child welfare center in I city participated in the literature therapy program designed for two sessions a week, 16 sessions in total. After they finished their program, the following positive results were observed:
First, the literature therapy program contributed to improving self-efficacy of those children who previously lacked supports from parents, teachers and friends and therefore have low self-esteem. This program helped the participants to increase their self-efficacy by giving them a chance to find their supporters through books(literature).
Second, literature therapy was effective for development of social skills. Generally, children in community center have malfunctioning family backgrounds, and thus have had hard time developing social skills. Without positive self-perspectives, they were not able to build appropriate relationships with peer groups and learn how to overcome arising conflicts. This study encouraged communications among participants or between participants and the researcher by means of integrative art therapy. Throughout the program, participants improved the ability to express themselves and understand others. Children who were quite inhibitive and reluctant to reveal themselves at the beginning of the program gradually opened their minds over the conversations about the books they read and attained a positive social skill of better understanding themselves and others.
To sum up, literature therapy played a positive therapuetic role for children at community welfare center. Those children who stayed at community child welfare center after school overall suffered from psychological instability and maladjustment to school life. As a result of integrative literature therapy utilizing diverse interactive, engagement- facilitating materials and activities, such as music, art, comic books, craft, and role play, however, the children in the treatment group showed improvements in self-efficacy and social skills.
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