현재 지역아동센터의 방과 후 교육의 하나로 전통예술프로그램이 지역아동센터에서 실시되고 있다. 지역아동센타 아동들의 호응도가 매우 높고 많은 수의 아동이 지원하고 있으나 전통예술과 집단미술치료에 대한 전문적 지식을 가진 진행자의 수가 많지 않아 소수의 지역아동센터에서만 실시하고 있다 기존 연구에서는 전통예절프로그램과 집단미술치료를 병행한 전통예술프로그램을 실시하여 전통예술프로그램이 아동의 사회성발달의 한 분야인 이타성에 정적영향이 있음을 검증하였다. 전통예절 프로그램을 통한 자기성찰과 기쁨, 성취감과 함께 미술치료를 통한 억압된 자아 표출로 인해 안정된 정서가 타인에 대한 배려와 온정으로 나타나 전통예술프로그램의 효과성이 입증되었다. 그러나 이는 사회성발달의 하위 분야인 이타성에 대해서만 연구가 이루어진 것으로 리더십과 도덕성에 대한 연구가 이루어져야 할 필요가 있다 따라서 본 연구는 아동의 특성과 능력에 적합하고 현대적 감각과 조화될 수 있는 전통예절 프로그램에 집단미술치료 프로그램을 접목한 전통예술프로그램을 개발ㆍ적용하여 전통예술프로그램이 사회성발달의 하위변수인 리더십과 도덕성, 이타성에 나타나는 효과를 탐색하였다. 본 연구의 목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 연구문제를 제시하였다. 첫째, 구성한 전통예술 프로그램이 지역아동센터 아동의 사회성발달에 미치는 영향은 어떠한가? 둘째, 지역아동센터 아동의 인구사회학적 특성에 따라 전통예술프로그램의 사회성발달에 미치는 영향이 다른가? 본 연구는 문헌연구 검토를 기초로 실증적 분석을 시도한 것으로 문헌적 연구는 전통예절과 사회성, 미술치료, 생활예절과 관련된 전통놀이, 다도 ·다식 등의 선행연구와 단행본을 활용하였다. 연구대상은 서울에 위치한 D 지역아동센터 아동25명과 O 지역아동센터 35명을 실험집단으로 구성하였으며, 총 60부 중 개인사정으로 중도 하차한 4명의 결과를 제외한 56부의 설문지와 사전· 사후 검사지를 분석에 사용하였다. 2013년 7월부터 9월까지 실험집단 아동들에게 방과후 교실 프로그램시간을 활용하여 주 1회 60분씩 총 12주에 걸쳐 12회기의 전통예술 프로그램 활동을 실시하였다. 자료의 분석은 SPSSWIN Version 18.0 프로그램을 사용하였으며, 조사대상자의 일반적 특성에 대한 ...
현재 지역아동센터의 방과 후 교육의 하나로 전통예술프로그램이 지역아동센터에서 실시되고 있다. 지역아동센타 아동들의 호응도가 매우 높고 많은 수의 아동이 지원하고 있으나 전통예술과 집단미술치료에 대한 전문적 지식을 가진 진행자의 수가 많지 않아 소수의 지역아동센터에서만 실시하고 있다 기존 연구에서는 전통예절프로그램과 집단미술치료를 병행한 전통예술프로그램을 실시하여 전통예술프로그램이 아동의 사회성발달의 한 분야인 이타성에 정적영향이 있음을 검증하였다. 전통예절 프로그램을 통한 자기성찰과 기쁨, 성취감과 함께 미술치료를 통한 억압된 자아 표출로 인해 안정된 정서가 타인에 대한 배려와 온정으로 나타나 전통예술프로그램의 효과성이 입증되었다. 그러나 이는 사회성발달의 하위 분야인 이타성에 대해서만 연구가 이루어진 것으로 리더십과 도덕성에 대한 연구가 이루어져야 할 필요가 있다 따라서 본 연구는 아동의 특성과 능력에 적합하고 현대적 감각과 조화될 수 있는 전통예절 프로그램에 집단미술치료 프로그램을 접목한 전통예술프로그램을 개발ㆍ적용하여 전통예술프로그램이 사회성발달의 하위변수인 리더십과 도덕성, 이타성에 나타나는 효과를 탐색하였다. 본 연구의 목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 연구문제를 제시하였다. 첫째, 구성한 전통예술 프로그램이 지역아동센터 아동의 사회성발달에 미치는 영향은 어떠한가? 둘째, 지역아동센터 아동의 인구사회학적 특성에 따라 전통예술프로그램의 사회성발달에 미치는 영향이 다른가? 본 연구는 문헌연구 검토를 기초로 실증적 분석을 시도한 것으로 문헌적 연구는 전통예절과 사회성, 미술치료, 생활예절과 관련된 전통놀이, 다도 ·다식 등의 선행연구와 단행본을 활용하였다. 연구대상은 서울에 위치한 D 지역아동센터 아동25명과 O 지역아동센터 35명을 실험집단으로 구성하였으며, 총 60부 중 개인사정으로 중도 하차한 4명의 결과를 제외한 56부의 설문지와 사전· 사후 검사지를 분석에 사용하였다. 2013년 7월부터 9월까지 실험집단 아동들에게 방과후 교실 프로그램시간을 활용하여 주 1회 60분씩 총 12주에 걸쳐 12회기의 전통예술 프로그램 활동을 실시하였다. 자료의 분석은 SPSSWIN Version 18.0 프로그램을 사용하였으며, 조사대상자의 일반적 특성에 대한 빈도분석과 문항에 대한 신뢰도 검사를 실시하였다. 프로그램 실시 전ㆍ후의 리더십, 도덕성, 이타성의 점수 변화를 알아보기 위해 대응표본 t-검증을 실시하였다. 전통예술 프로그램이 아동의 사회성발달 향상에 미치는 영향을 알아보기 위해 회귀분석을 실시하였으며 아동의 인구사회학적 특성에 따른 차이를 알아보기 위해 독립표본 t-검증을 실시하였다. 이러한 과정을 거쳐 도출된 결과에 대해 연구가설별로 요약하면 다음과 같다. 첫째, 전통예술 프로그램이 지역아동센터 아동의 사회성발달 향상에 미치는 영향을 검증한 결과를 요약하면 다음과 같다. 전통예술 프로그램이 지역아동센타 아동의 사회성발달에 미치는 영향은 이타성(t=6.068), 도덕성(t=5.393), 리더십(t=5.265)의 순으로 모두 정(+)적영향을 미치는 것으로 확인되었다. 둘째, 전통예술 프로그램이 아동의 사회성발달 향상에 미치는 영향이 지역아동센터 아동의 인구사회학적 특성에 따른 차이가 있는가를 검증한 결과를 요약하면 다음과 같다. 성별에 따른 사회성발달의 향상은 리더십(t=1.82), 도덕성(t=.09), 이타성(t=.16) 모두 유의수준 p<.05의 조건을 만족시키지 못하여 통계적으로 유의한 차이가 없는 것으로 확인되었다. 학년에 따른 사회성발달 향상은 리더십(t=.17), 도덕성(t=1.37), 이타성(t=1.91) 모두 유의수준 p<.05의 조건을 만족시키지 못하여 통계적으로 유의한 차이가 없는 것으로 확인되었다. 가족상황에 따른 사회성발달 향상은 리더십(t=1.57), 도덕성(t=.86), 이타성(t=.394) 모두 유의수준 p<.05의 조건을 만족시키지 못하여 통계적으로 유의한 차이가 없는 것으로 확인되었다. 전통예술 프로그램이 아동의 사회성발달을 향상시킨다는 연구결과를 바탕으로 다음과 같은 제언을 하고자 한다. 첫째, 현재 학교 현장에서 예절교육이 이루어지고 있고 전통문화를 알리는 프로그램이 개발되고는 있으나 타 과목같이 정규적으로 시간 배정이 되어 있지 않으며 학교에 따라 사정을 달리 하고 있다. 따라서 학교 교육 현장에서의 전통예술 프로그램이 교육과정에 분기별로 정규 편성되어야 할 것이다. 둘째, 지역아동센터에서의 전통예술 프로그램의 활성화다. 현재 지역아동센타 내부의 경제적ㆍ정책적 상황과 미술치료와 전통예절교육을 병행할 전문가를 찾기 어려운 이유로 인해 전통예술 프로그램을 실행하는 지역아동센타의 수는 많지 않다. 이를 해결하기 위해서는 지역아동센타에 대한 사회와 국가로부터의 관심과 지원이 필요하며, 전통예술 프로그램을 진행할 수 있는 전문가의 육성이 필요하다.
현재 지역아동센터의 방과 후 교육의 하나로 전통예술프로그램이 지역아동센터에서 실시되고 있다. 지역아동센타 아동들의 호응도가 매우 높고 많은 수의 아동이 지원하고 있으나 전통예술과 집단미술치료에 대한 전문적 지식을 가진 진행자의 수가 많지 않아 소수의 지역아동센터에서만 실시하고 있다 기존 연구에서는 전통예절프로그램과 집단미술치료를 병행한 전통예술프로그램을 실시하여 전통예술프로그램이 아동의 사회성발달의 한 분야인 이타성에 정적영향이 있음을 검증하였다. 전통예절 프로그램을 통한 자기성찰과 기쁨, 성취감과 함께 미술치료를 통한 억압된 자아 표출로 인해 안정된 정서가 타인에 대한 배려와 온정으로 나타나 전통예술프로그램의 효과성이 입증되었다. 그러나 이는 사회성발달의 하위 분야인 이타성에 대해서만 연구가 이루어진 것으로 리더십과 도덕성에 대한 연구가 이루어져야 할 필요가 있다 따라서 본 연구는 아동의 특성과 능력에 적합하고 현대적 감각과 조화될 수 있는 전통예절 프로그램에 집단미술치료 프로그램을 접목한 전통예술프로그램을 개발ㆍ적용하여 전통예술프로그램이 사회성발달의 하위변수인 리더십과 도덕성, 이타성에 나타나는 효과를 탐색하였다. 본 연구의 목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 연구문제를 제시하였다. 첫째, 구성한 전통예술 프로그램이 지역아동센터 아동의 사회성발달에 미치는 영향은 어떠한가? 둘째, 지역아동센터 아동의 인구사회학적 특성에 따라 전통예술프로그램의 사회성발달에 미치는 영향이 다른가? 본 연구는 문헌연구 검토를 기초로 실증적 분석을 시도한 것으로 문헌적 연구는 전통예절과 사회성, 미술치료, 생활예절과 관련된 전통놀이, 다도 ·다식 등의 선행연구와 단행본을 활용하였다. 연구대상은 서울에 위치한 D 지역아동센터 아동25명과 O 지역아동센터 35명을 실험집단으로 구성하였으며, 총 60부 중 개인사정으로 중도 하차한 4명의 결과를 제외한 56부의 설문지와 사전· 사후 검사지를 분석에 사용하였다. 2013년 7월부터 9월까지 실험집단 아동들에게 방과후 교실 프로그램시간을 활용하여 주 1회 60분씩 총 12주에 걸쳐 12회기의 전통예술 프로그램 활동을 실시하였다. 자료의 분석은 SPSSWIN Version 18.0 프로그램을 사용하였으며, 조사대상자의 일반적 특성에 대한 빈도분석과 문항에 대한 신뢰도 검사를 실시하였다. 프로그램 실시 전ㆍ후의 리더십, 도덕성, 이타성의 점수 변화를 알아보기 위해 대응표본 t-검증을 실시하였다. 전통예술 프로그램이 아동의 사회성발달 향상에 미치는 영향을 알아보기 위해 회귀분석을 실시하였으며 아동의 인구사회학적 특성에 따른 차이를 알아보기 위해 독립표본 t-검증을 실시하였다. 이러한 과정을 거쳐 도출된 결과에 대해 연구가설별로 요약하면 다음과 같다. 첫째, 전통예술 프로그램이 지역아동센터 아동의 사회성발달 향상에 미치는 영향을 검증한 결과를 요약하면 다음과 같다. 전통예술 프로그램이 지역아동센타 아동의 사회성발달에 미치는 영향은 이타성(t=6.068), 도덕성(t=5.393), 리더십(t=5.265)의 순으로 모두 정(+)적영향을 미치는 것으로 확인되었다. 둘째, 전통예술 프로그램이 아동의 사회성발달 향상에 미치는 영향이 지역아동센터 아동의 인구사회학적 특성에 따른 차이가 있는가를 검증한 결과를 요약하면 다음과 같다. 성별에 따른 사회성발달의 향상은 리더십(t=1.82), 도덕성(t=.09), 이타성(t=.16) 모두 유의수준 p<.05의 조건을 만족시키지 못하여 통계적으로 유의한 차이가 없는 것으로 확인되었다. 학년에 따른 사회성발달 향상은 리더십(t=.17), 도덕성(t=1.37), 이타성(t=1.91) 모두 유의수준 p<.05의 조건을 만족시키지 못하여 통계적으로 유의한 차이가 없는 것으로 확인되었다. 가족상황에 따른 사회성발달 향상은 리더십(t=1.57), 도덕성(t=.86), 이타성(t=.394) 모두 유의수준 p<.05의 조건을 만족시키지 못하여 통계적으로 유의한 차이가 없는 것으로 확인되었다. 전통예술 프로그램이 아동의 사회성발달을 향상시킨다는 연구결과를 바탕으로 다음과 같은 제언을 하고자 한다. 첫째, 현재 학교 현장에서 예절교육이 이루어지고 있고 전통문화를 알리는 프로그램이 개발되고는 있으나 타 과목같이 정규적으로 시간 배정이 되어 있지 않으며 학교에 따라 사정을 달리 하고 있다. 따라서 학교 교육 현장에서의 전통예술 프로그램이 교육과정에 분기별로 정규 편성되어야 할 것이다. 둘째, 지역아동센터에서의 전통예술 프로그램의 활성화다. 현재 지역아동센타 내부의 경제적ㆍ정책적 상황과 미술치료와 전통예절교육을 병행할 전문가를 찾기 어려운 이유로 인해 전통예술 프로그램을 실행하는 지역아동센타의 수는 많지 않다. 이를 해결하기 위해서는 지역아동센타에 대한 사회와 국가로부터의 관심과 지원이 필요하며, 전통예술 프로그램을 진행할 수 있는 전문가의 육성이 필요하다.
Currently the traditional art program is provided as an element of after-school education programs of community child center. Despite their high popularity, the traditional art programs are provided only at a few community child centers because of the scarcity of the program hosts who have professio...
Currently the traditional art program is provided as an element of after-school education programs of community child center. Despite their high popularity, the traditional art programs are provided only at a few community child centers because of the scarcity of the program hosts who have professional knowledge about traditional arts and group art therapy. A previous research discovered that a traditional art program, a group art therapy and traditional etiquette programs were combined, has a positive effect on the development of altruism, an element of children’s sociality development. That research proved that the expression of the suppressed self through art therapy together with self-reflection, pleasure, and sense of accomplishment through the traditional etiquette program provides stable emotions and these emotions are expressed into care and consideration of others. However, that research concentrated only on the altruism as an element of children’s social development. Therefore this study investigated the effects of the traditional art program on sub-variables of social development such as leadership, morality, and altruism by developing and applying a traditional art program combined a group art therapy program with a traditional etiquette program not only suitable for children’s characteristic and ability but also balanced with sense of modern. The brief research questions were as follows. First, what is the effect of the traditional art program on the sociality development of children in community child centers? Second, how does this effect vary according to the children’s socio-demographic characteristics? For empirical analysis of this study, related literature about traditional etiquette, personality education, art therapy, traditional games, and tea ceremony were reviewed. A total 60 participants of two community child centers in Seoul – 25 of a center in D region and 35 of a center in O region – were analyzed as an experimental group. Except 4 participants who stop participating in the research for personal reasons, finally a total 56 questionnaires and pre-and post-analysis papers were analyzed in this research. Utilizing after-school classroom program, those children participated in one-hour traditional art program once a week twelve times for twelve weeks from July to September 2013. For frequency analysis and reliability test, the collected data was analyzed with SPSSWIN Version 18.0 program. A paired t-test was conducted in order to identify the change in the scores of leadership, morality, and altruism after their participations of the program. A regression analysis was conducted in order to explore the effect of the traditional etiquette program on children’s social development, and an independent two sample t-test was conducted in order to investigate its difference according to children’s socio-demographic characteristics. The results of the analyses are as follows. First, the traditional art program had positive effects on altruism(t=6.068), morality(t=5.393), and leadership(5.265) in order. Second, concerning the change of those effects according to children’s socio-demographic characteristics, the effects of gender variable were not significant for all leadership(t=1.82), morality(t=.09), and altruism(t=.16) less than level of significance p<.05. The variables of school-year also did not have significant effect on all leadership(t=.17), morality(t=1.37), altruism(t=1.91). The effects of family circumstance variable were not significant statistically for all leadership(t=1.57), morality(t=.86), altruism(t=.394). On the basis of the research results that demonstrate the positive effects of the traditional art program on the improvement of children’s social development, I raise following suggestions. First, though etiquette educations are being provided in schools and traditional culture programs are developing, those programs are not dealt with as regular subjects. Furthermore, those programs are different from school to school. Thus, the traditional art programs should be included in regular subjects every semester. Second, the traditional art programs of community child centers should be invigorated. Due to both economic or policy circumstances and the scarcity of experts who can perform both art therapy and traditional etiquette education, only a few community child centers provide those traditional art programs. In order to solve this problem, the state and the society need to provide various supports for local children centers, and they also need to foster art therapy experts who can lead traditional etiquette programs.
Currently the traditional art program is provided as an element of after-school education programs of community child center. Despite their high popularity, the traditional art programs are provided only at a few community child centers because of the scarcity of the program hosts who have professional knowledge about traditional arts and group art therapy. A previous research discovered that a traditional art program, a group art therapy and traditional etiquette programs were combined, has a positive effect on the development of altruism, an element of children’s sociality development. That research proved that the expression of the suppressed self through art therapy together with self-reflection, pleasure, and sense of accomplishment through the traditional etiquette program provides stable emotions and these emotions are expressed into care and consideration of others. However, that research concentrated only on the altruism as an element of children’s social development. Therefore this study investigated the effects of the traditional art program on sub-variables of social development such as leadership, morality, and altruism by developing and applying a traditional art program combined a group art therapy program with a traditional etiquette program not only suitable for children’s characteristic and ability but also balanced with sense of modern. The brief research questions were as follows. First, what is the effect of the traditional art program on the sociality development of children in community child centers? Second, how does this effect vary according to the children’s socio-demographic characteristics? For empirical analysis of this study, related literature about traditional etiquette, personality education, art therapy, traditional games, and tea ceremony were reviewed. A total 60 participants of two community child centers in Seoul – 25 of a center in D region and 35 of a center in O region – were analyzed as an experimental group. Except 4 participants who stop participating in the research for personal reasons, finally a total 56 questionnaires and pre-and post-analysis papers were analyzed in this research. Utilizing after-school classroom program, those children participated in one-hour traditional art program once a week twelve times for twelve weeks from July to September 2013. For frequency analysis and reliability test, the collected data was analyzed with SPSSWIN Version 18.0 program. A paired t-test was conducted in order to identify the change in the scores of leadership, morality, and altruism after their participations of the program. A regression analysis was conducted in order to explore the effect of the traditional etiquette program on children’s social development, and an independent two sample t-test was conducted in order to investigate its difference according to children’s socio-demographic characteristics. The results of the analyses are as follows. First, the traditional art program had positive effects on altruism(t=6.068), morality(t=5.393), and leadership(5.265) in order. Second, concerning the change of those effects according to children’s socio-demographic characteristics, the effects of gender variable were not significant for all leadership(t=1.82), morality(t=.09), and altruism(t=.16) less than level of significance p<.05. The variables of school-year also did not have significant effect on all leadership(t=.17), morality(t=1.37), altruism(t=1.91). The effects of family circumstance variable were not significant statistically for all leadership(t=1.57), morality(t=.86), altruism(t=.394). On the basis of the research results that demonstrate the positive effects of the traditional art program on the improvement of children’s social development, I raise following suggestions. First, though etiquette educations are being provided in schools and traditional culture programs are developing, those programs are not dealt with as regular subjects. Furthermore, those programs are different from school to school. Thus, the traditional art programs should be included in regular subjects every semester. Second, the traditional art programs of community child centers should be invigorated. Due to both economic or policy circumstances and the scarcity of experts who can perform both art therapy and traditional etiquette education, only a few community child centers provide those traditional art programs. In order to solve this problem, the state and the society need to provide various supports for local children centers, and they also need to foster art therapy experts who can lead traditional etiquette programs.
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