[학위논문]고등학교 수학교과와 물리교과의 연계성을 바탕으로 물리교사를 위한 수업모델링 연구 class modeling research to physics teacher of connection between mathematics and physics in high school curriculum원문보기
본 논문에서는 내용면에서 깊은 연관성을 가지고 있는 물리 교과와의 연계성을 통한 수학의 실용성을 적극 높일 수 있는 방안을 연구하였다.
현 물리교육과정에서는 가능한 적은 수학적 내용과 방법을 이용하여 물리를 가르치려고 한다. 본 연구에서는 수학Ⅱ에서 학습한 내용을 토대로 물리적 개념의 적용 및 이해가 이루어지도록 하는 방안을 연구한다.
새로운 물리적 개념을 학습할 때 학습자의 인지구조 내에 이미 확립된 수학적 개념은 적절한 수준의 일반성을 갖는 개념으로써 새로운 물리 학습에 적절한 매개 역할을 한다. 이러한 수학적 개념은 관련정착아이디어로써 새롭게 배울 물리적 개념과 관련되어 지고 그 체계 속에 적절한 방식으로 포섭될 수 있다. 이 때, 수학은 선행조직자 역할을 하게 된다.
본 논문에서는 이와 같은 관점에서 물리Ⅱ 단원의 『등속원운동』의 수업 ...
본 논문에서는 내용면에서 깊은 연관성을 가지고 있는 물리 교과와의 연계성을 통한 수학의 실용성을 적극 높일 수 있는 방안을 연구하였다.
현 물리교육과정에서는 가능한 적은 수학적 내용과 방법을 이용하여 물리를 가르치려고 한다. 본 연구에서는 수학Ⅱ에서 학습한 내용을 토대로 물리적 개념의 적용 및 이해가 이루어지도록 하는 방안을 연구한다.
새로운 물리적 개념을 학습할 때 학습자의 인지구조 내에 이미 확립된 수학적 개념은 적절한 수준의 일반성을 갖는 개념으로써 새로운 물리 학습에 적절한 매개 역할을 한다. 이러한 수학적 개념은 관련정착아이디어로써 새롭게 배울 물리적 개념과 관련되어 지고 그 체계 속에 적절한 방식으로 포섭될 수 있다. 이 때, 수학은 선행조직자 역할을 하게 된다.
본 논문에서는 이와 같은 관점에서 물리Ⅱ 단원의 『등속원운동』의 수업 모델링을 연구 하였다. 수학Ⅱ에서 학습한 변화율, 속도, 벡터의 내적이 등속원운동 학습을 위한 관련정착아이디어가 되도록 학습 지도안을 제시하였다.
본 논문에서는 내용면에서 깊은 연관성을 가지고 있는 물리 교과와의 연계성을 통한 수학의 실용성을 적극 높일 수 있는 방안을 연구하였다.
현 물리교육과정에서는 가능한 적은 수학적 내용과 방법을 이용하여 물리를 가르치려고 한다. 본 연구에서는 수학Ⅱ에서 학습한 내용을 토대로 물리적 개념의 적용 및 이해가 이루어지도록 하는 방안을 연구한다.
새로운 물리적 개념을 학습할 때 학습자의 인지구조 내에 이미 확립된 수학적 개념은 적절한 수준의 일반성을 갖는 개념으로써 새로운 물리 학습에 적절한 매개 역할을 한다. 이러한 수학적 개념은 관련정착아이디어로써 새롭게 배울 물리적 개념과 관련되어 지고 그 체계 속에 적절한 방식으로 포섭될 수 있다. 이 때, 수학은 선행조직자 역할을 하게 된다.
본 논문에서는 이와 같은 관점에서 물리Ⅱ 단원의 『등속원운동』의 수업 모델링을 연구 하였다. 수학Ⅱ에서 학습한 변화율, 속도, 벡터의 내적이 등속원운동 학습을 위한 관련정착아이디어가 되도록 학습 지도안을 제시하였다.
In this study, the method of adapting mathematics to physics is investigated based on the connection between mathematics and physics in specific contexts.
In physics education, a minimal amount of mathematics is used in terms of teaching content and methods. In this study, the application of phy...
In this study, the method of adapting mathematics to physics is investigated based on the connection between mathematics and physics in specific contexts.
In physics education, a minimal amount of mathematics is used in terms of teaching content and methods. In this study, the application of physics principles and understanding is investigated based on learning the content of mathematicsⅡ.
When a student learns new concepts of physics, the mathematical knowledge already contained in his or her cognitive architecture has a certain level of generality and acts as an appropriate vehicle to better learning of these concepts. As a relevant anchoring idea, the existing mathematical knowledge plays a role in assimilating new physics concepts more effectively. Mathematics can serve as an advance organizer in physics learning.
In this thesis, as an application of the above theory, we propose a syllabus of the unit of 『Uniform circular motion』in physics Ⅱ course. Some existing mathematical knowledge from Mathematics II course such as rate of change, velocity, and inner product of vectors, acts as a relevant anchoring idea.
In this study, the method of adapting mathematics to physics is investigated based on the connection between mathematics and physics in specific contexts.
In physics education, a minimal amount of mathematics is used in terms of teaching content and methods. In this study, the application of physics principles and understanding is investigated based on learning the content of mathematicsⅡ.
When a student learns new concepts of physics, the mathematical knowledge already contained in his or her cognitive architecture has a certain level of generality and acts as an appropriate vehicle to better learning of these concepts. As a relevant anchoring idea, the existing mathematical knowledge plays a role in assimilating new physics concepts more effectively. Mathematics can serve as an advance organizer in physics learning.
In this thesis, as an application of the above theory, we propose a syllabus of the unit of 『Uniform circular motion』in physics Ⅱ course. Some existing mathematical knowledge from Mathematics II course such as rate of change, velocity, and inner product of vectors, acts as a relevant anchoring idea.
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