본 연구는 목포에 소재한 D어린이집에서 교육하고 있는 발달장애아동의 사회성 향상을 위한 프로그램의 한 방법으로써 미술치료 프로그램이 발달장애아동의 사회성 향상에 미치는 효과를 검증하고자 하는 실험연구이다. 이와 같은 연구 목적에 따라 먼저 ‘미술치료가 발달장애아동의 사회성 향상에 어떠한 영향을 미치는가’와 ‘미술치료가 통합교육학급 내 발달장애아동과 또래관계에 영향을 미치는가’라는 연구문제를 설정하였다. 연구는 D어린이집에 다니고 있는 발달장애아동 2명을 대상으로, 실험은 주1회 50분씩, 총12회기 동안 미술치료 프로그램을 적용하...
본 연구는 목포에 소재한 D어린이집에서 교육하고 있는 발달장애아동의 사회성 향상을 위한 프로그램의 한 방법으로써 미술치료 프로그램이 발달장애아동의 사회성 향상에 미치는 효과를 검증하고자 하는 실험연구이다. 이와 같은 연구 목적에 따라 먼저 ‘미술치료가 발달장애아동의 사회성 향상에 어떠한 영향을 미치는가’와 ‘미술치료가 통합교육학급 내 발달장애아동과 또래관계에 영향을 미치는가’라는 연구문제를 설정하였다. 연구는 D어린이집에 다니고 있는 발달장애아동 2명을 대상으로, 실험은 주1회 50분씩, 총12회기 동안 미술치료 프로그램을 적용하여 실시하였다. 본 연구의 측정도구로 사회성숙도 검사와 사회・정서발달 평정척도를 이용한 사전・후 검사를 분석한 결과 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 첫째, 미술치료 프로그램이 발달장애아동의 사회성 발달에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 미술치료활동 후 친구들에게 먼저 친근감을 나타내기도 하고 친구들의 놀이나 활동에 관심을 갖기도 하는 등 또래간의 상호작용이 많이 향상 되었다. 둘째, 미술치료 프로그램을 실시한 발달장애아동의 사회・정서발달의 하위영역인 내적통제, 또래와의 상호작용, 활동에서의 안정감, 성취동기, 호기심에서 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 미술치료 프로그램의 진행과정에서 초기에는 연구대상 아동들이 활동에 집중하지 못하고 불안정한 모습을 보이며 타인에게 전혀 관심을 갖지 못하는 모습이 관찰되었다. 그러나 중기에 들어서면서 안정감을 찾고 활동에 집중하며 호기심을 가지고 즐기기 시작하였다. 또한 또래에게 관심을 갖기 시작하며 관찰하고 모방하며 수용하는 상호작용이 이루어졌다. 위의 결과를 종합해 볼 때 미술치료가 발달장애아동의 호기심과 표현 욕구를 증진시키고 자신의 욕구를 통제하고 타인에게 관심을 가지고 상호작용 하는 등의 긍정적인 효과가 나타났다는 점에서 사회성 향상에 긍정적인 영향을 미치는 것을 알 수 있다.
본 연구는 목포에 소재한 D어린이집에서 교육하고 있는 발달장애아동의 사회성 향상을 위한 프로그램의 한 방법으로써 미술치료 프로그램이 발달장애아동의 사회성 향상에 미치는 효과를 검증하고자 하는 실험연구이다. 이와 같은 연구 목적에 따라 먼저 ‘미술치료가 발달장애아동의 사회성 향상에 어떠한 영향을 미치는가’와 ‘미술치료가 통합교육학급 내 발달장애아동과 또래관계에 영향을 미치는가’라는 연구문제를 설정하였다. 연구는 D어린이집에 다니고 있는 발달장애아동 2명을 대상으로, 실험은 주1회 50분씩, 총12회기 동안 미술치료 프로그램을 적용하여 실시하였다. 본 연구의 측정도구로 사회성숙도 검사와 사회・정서발달 평정척도를 이용한 사전・후 검사를 분석한 결과 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 첫째, 미술치료 프로그램이 발달장애아동의 사회성 발달에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 미술치료활동 후 친구들에게 먼저 친근감을 나타내기도 하고 친구들의 놀이나 활동에 관심을 갖기도 하는 등 또래간의 상호작용이 많이 향상 되었다. 둘째, 미술치료 프로그램을 실시한 발달장애아동의 사회・정서발달의 하위영역인 내적통제, 또래와의 상호작용, 활동에서의 안정감, 성취동기, 호기심에서 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 미술치료 프로그램의 진행과정에서 초기에는 연구대상 아동들이 활동에 집중하지 못하고 불안정한 모습을 보이며 타인에게 전혀 관심을 갖지 못하는 모습이 관찰되었다. 그러나 중기에 들어서면서 안정감을 찾고 활동에 집중하며 호기심을 가지고 즐기기 시작하였다. 또한 또래에게 관심을 갖기 시작하며 관찰하고 모방하며 수용하는 상호작용이 이루어졌다. 위의 결과를 종합해 볼 때 미술치료가 발달장애아동의 호기심과 표현 욕구를 증진시키고 자신의 욕구를 통제하고 타인에게 관심을 가지고 상호작용 하는 등의 긍정적인 효과가 나타났다는 점에서 사회성 향상에 긍정적인 영향을 미치는 것을 알 수 있다.
The purpose of this study was to examine the effect of an art therapy program on the sociability improvement of children with developmental disorders in a bid to step up the sociability development of children with developmental disorders in D daycare center located in Mokpo. Two research questions ...
The purpose of this study was to examine the effect of an art therapy program on the sociability improvement of children with developmental disorders in a bid to step up the sociability development of children with developmental disorders in D daycare center located in Mokpo. Two research questions were posed: 1. How does art therapy affect the sociability improvement of children with developmental disorders? 2. Does art therapy affect children with developmental disorders and their peer relationship in the inclusive classroom? The subjects in this study were two children with developmental disorders in D daycare center. An experiment was implemented in 12 sessions, once a week, 50 minutes each, by providing an art therapy program. The instruments used in this study were a social maturity inventory and a socioemotional development rating scale. After pretest and posttest were conducted, the collected data were analyzed. The findings of the study were as follows: First, the art therapy program turned out to have a positive impact on the sociability development of the children with developmental disorders. They voluntarily approached their friends with a friendly attitude after they participated in the art therapy program, and showed interest in what their friends did. Thus, they showed a lot of improvement in peer interaction. Second, the art therapy program exerted a positive influence on the subfactors of the socioemotional development of the children with developmental disorders that involved internal control, peer interaction, activity stability, achievement motivation and curiosity. Third, the children with developmental disorders failed to concentrate their mind on the program and felt uneasy at first, and they didn't have any interest in others at all. In the middle stage of the program, however, they felt stable, concentrated on the program and started to enjoy it with curiosity. In addition, they started to get interested in their peers and interacted with them by observing, copying and accepting them. The findings of the study suggest that the art therapy had a positive impact on the improvement of sociability in that it served to stir up the curiosity and expressional needs of the children with developmental disorders, to let them get themselves in control and to let them interact with others with interest.
The purpose of this study was to examine the effect of an art therapy program on the sociability improvement of children with developmental disorders in a bid to step up the sociability development of children with developmental disorders in D daycare center located in Mokpo. Two research questions were posed: 1. How does art therapy affect the sociability improvement of children with developmental disorders? 2. Does art therapy affect children with developmental disorders and their peer relationship in the inclusive classroom? The subjects in this study were two children with developmental disorders in D daycare center. An experiment was implemented in 12 sessions, once a week, 50 minutes each, by providing an art therapy program. The instruments used in this study were a social maturity inventory and a socioemotional development rating scale. After pretest and posttest were conducted, the collected data were analyzed. The findings of the study were as follows: First, the art therapy program turned out to have a positive impact on the sociability development of the children with developmental disorders. They voluntarily approached their friends with a friendly attitude after they participated in the art therapy program, and showed interest in what their friends did. Thus, they showed a lot of improvement in peer interaction. Second, the art therapy program exerted a positive influence on the subfactors of the socioemotional development of the children with developmental disorders that involved internal control, peer interaction, activity stability, achievement motivation and curiosity. Third, the children with developmental disorders failed to concentrate their mind on the program and felt uneasy at first, and they didn't have any interest in others at all. In the middle stage of the program, however, they felt stable, concentrated on the program and started to enjoy it with curiosity. In addition, they started to get interested in their peers and interacted with them by observing, copying and accepting them. The findings of the study suggest that the art therapy had a positive impact on the improvement of sociability in that it served to stir up the curiosity and expressional needs of the children with developmental disorders, to let them get themselves in control and to let them interact with others with interest.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.