집단미술치료가 지적장애아동의 자아존중감과 사회성 향상에 미치는 영향 (The) Effects of group art therapy program on improving self-esteem and sociability for the children with intellectual disability원문보기
본 연구는 지적장애아동을 대상으로 집단미술치료 프로그램을 실시하여 지적장애아동의 자아존중감을 향상시키고 대인관계 개선에 효과를 가져와 사회성 향상에 긍정적인 영향을 주는 집단미술치료의 효과를 검증함으로써 지적장애아동의 자아존중감과 사회성 향상을 돕고자 하는데 연구의 목적이 있다. 이를 위하여 문헌을 통해 집단미술치료와 지적장애아동에 대한 이론적 배경을 살펴보고, 지적장애아동을 대상으로 자아존중감형성과 사회성향상을 위한 집단미술치료 프로그램의 효과를 모색하기 위한 실증적 연구를 실시하였다. 연구목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 집단미술치료가 지적장애아동의 자아존중감 변화에 효과가 있다. 둘째, 집단미술치료가 지적장애아동의 협력태도 변화에 효과가 있다. 셋째, 집단미술치료가 지적장애아동의 자기주장태도 변화에 효과가 있다. 넷째, 집단미술치료가 지적장애아동의 자아통제태도 변화에 효과가 있다. 본 연구의 측정도구로 자기존중검사는 Coopersmith(1981)이 수정 개발한 자아존중검사를 기초로 최보가와 전귀연(1993)이 번안하여 수정 보완한 것을 활용하였으며, 사회성 측정 검사는 정범모(1971)가 제작한 내용을 사용하였다. 본 연구를 위해 K시에 위치한 복지관에 다니는 지적장애아동 4명을 선정하여 2010년 3월 8일부터 2010년 5월 13일까지 3개월 주2회 60분씩 20회기의 집단미술치료 프로그램을 실시하였다. ...
본 연구는 지적장애아동을 대상으로 집단미술치료 프로그램을 실시하여 지적장애아동의 자아존중감을 향상시키고 대인관계 개선에 효과를 가져와 사회성 향상에 긍정적인 영향을 주는 집단미술치료의 효과를 검증함으로써 지적장애아동의 자아존중감과 사회성 향상을 돕고자 하는데 연구의 목적이 있다. 이를 위하여 문헌을 통해 집단미술치료와 지적장애아동에 대한 이론적 배경을 살펴보고, 지적장애아동을 대상으로 자아존중감형성과 사회성향상을 위한 집단미술치료 프로그램의 효과를 모색하기 위한 실증적 연구를 실시하였다. 연구목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 집단미술치료가 지적장애아동의 자아존중감 변화에 효과가 있다. 둘째, 집단미술치료가 지적장애아동의 협력태도 변화에 효과가 있다. 셋째, 집단미술치료가 지적장애아동의 자기주장태도 변화에 효과가 있다. 넷째, 집단미술치료가 지적장애아동의 자아통제태도 변화에 효과가 있다. 본 연구의 측정도구로 자기존중검사는 Coopersmith(1981)이 수정 개발한 자아존중검사를 기초로 최보가와 전귀연(1993)이 번안하여 수정 보완한 것을 활용하였으며, 사회성 측정 검사는 정범모(1971)가 제작한 내용을 사용하였다. 본 연구를 위해 K시에 위치한 복지관에 다니는 지적장애아동 4명을 선정하여 2010년 3월 8일부터 2010년 5월 13일까지 3개월 주2회 60분씩 20회기의 집단미술치료 프로그램을 실시하였다. 자료분석을 위한 통계분석은 집단미술치료 프로그램의 효과를 비교하기 위해 SPSS 15.0을 이용하여 분석하였으며, 사전-사후간의 차이를 t-검증과 반복측정분산분석을 진행하였다. 연구결과에 따른 요약은 다음과 같다. 첫째, 집단미술치료가 지적장애아동의 자아존중감 향상에 효과가 있었다. 집단미술치료가 자아존중감 전체뿐만 아니라 모든 하위영역(총제적 자아존중감, 사회적 자아존중감, 가정적 자아존중감, 학교적 자아존중감)에서도 유의하게 변화를 보였다(p<.05). 따라서 집단미술치료 프로그램은 지적장애아동의 자아존중감 향상에 긍정적인 변화를 가지고 왔다는 것을 알 수 있었다. 둘째, 집단미술치료가 지적장애아동의 협력에 대해 긍정적인 효과가 있었다. 시점별로 변화 양상이 유의하게 변화하는 것으로 나타났다(p<0.05). 즉 시점이 지나면서 지적장애아동들의 협력수준이 향상되고 있는 것으로 분석되었다. 셋째, 집단미술치료가 지적장애아동의 자기주장에 대해 긍정적인 효과가 있었다. 시점별로 변화 양상이 유의하게 변화하는 것으로 나타났다(p<0.05). 즉 시점이 지나면서 지적장애아동들의 자기주장 수준이 향상되고 있는 것으로 분석되었다. 넷째, 집단미술치료가 지적장애아동의 자아통제에 대해 긍정적인 효과가 있었다. 시점별로 변화 양상이 유의하게 변화하는 것으로 나타났다(p<0.05). 즉 시점이 지나면서 지적장애아동들의 자아통제수준이 향상되고 있는 것으로 분석되었다. 따라서 집단미술치료가 지적장애아동의 사회성 향상에 긍정적인 변화를 가지고 왔다는 것을 알 수 있었다. 공동작업과 창작과정 결과에 이루어지는 이야기 나눔을 통해서 타인에 대한 이해와 타인의 의견에 대한 존중의 과정 을 가지게 되어 원만한 대인관계를 위한 사회성을 획득하는데 긍정적인 영향을 미친 것으로 평가할 수 있다. 본 연구는 K시에 위치한 복지관 소속의 지적장애아동4명만을 대상으로 하였기에 대상의 제한성으로 그 결과를 전체로 일반화하기 어려우며 현실적인 이유로 추후 효과의 지속성을 검증하지 못하였던 점은 연구의 제한점이라 할 수 있다. 하지만 지적장애아동에게 적합한 수준의 프로그램을 제공함으로서 그들의 사회성발달에 도움을 줄 수 있는 시사점을 제공한다.
본 연구는 지적장애아동을 대상으로 집단미술치료 프로그램을 실시하여 지적장애아동의 자아존중감을 향상시키고 대인관계 개선에 효과를 가져와 사회성 향상에 긍정적인 영향을 주는 집단미술치료의 효과를 검증함으로써 지적장애아동의 자아존중감과 사회성 향상을 돕고자 하는데 연구의 목적이 있다. 이를 위하여 문헌을 통해 집단미술치료와 지적장애아동에 대한 이론적 배경을 살펴보고, 지적장애아동을 대상으로 자아존중감형성과 사회성향상을 위한 집단미술치료 프로그램의 효과를 모색하기 위한 실증적 연구를 실시하였다. 연구목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 집단미술치료가 지적장애아동의 자아존중감 변화에 효과가 있다. 둘째, 집단미술치료가 지적장애아동의 협력태도 변화에 효과가 있다. 셋째, 집단미술치료가 지적장애아동의 자기주장태도 변화에 효과가 있다. 넷째, 집단미술치료가 지적장애아동의 자아통제태도 변화에 효과가 있다. 본 연구의 측정도구로 자기존중검사는 Coopersmith(1981)이 수정 개발한 자아존중검사를 기초로 최보가와 전귀연(1993)이 번안하여 수정 보완한 것을 활용하였으며, 사회성 측정 검사는 정범모(1971)가 제작한 내용을 사용하였다. 본 연구를 위해 K시에 위치한 복지관에 다니는 지적장애아동 4명을 선정하여 2010년 3월 8일부터 2010년 5월 13일까지 3개월 주2회 60분씩 20회기의 집단미술치료 프로그램을 실시하였다. 자료분석을 위한 통계분석은 집단미술치료 프로그램의 효과를 비교하기 위해 SPSS 15.0을 이용하여 분석하였으며, 사전-사후간의 차이를 t-검증과 반복측정분산분석을 진행하였다. 연구결과에 따른 요약은 다음과 같다. 첫째, 집단미술치료가 지적장애아동의 자아존중감 향상에 효과가 있었다. 집단미술치료가 자아존중감 전체뿐만 아니라 모든 하위영역(총제적 자아존중감, 사회적 자아존중감, 가정적 자아존중감, 학교적 자아존중감)에서도 유의하게 변화를 보였다(p<.05). 따라서 집단미술치료 프로그램은 지적장애아동의 자아존중감 향상에 긍정적인 변화를 가지고 왔다는 것을 알 수 있었다. 둘째, 집단미술치료가 지적장애아동의 협력에 대해 긍정적인 효과가 있었다. 시점별로 변화 양상이 유의하게 변화하는 것으로 나타났다(p<0.05). 즉 시점이 지나면서 지적장애아동들의 협력수준이 향상되고 있는 것으로 분석되었다. 셋째, 집단미술치료가 지적장애아동의 자기주장에 대해 긍정적인 효과가 있었다. 시점별로 변화 양상이 유의하게 변화하는 것으로 나타났다(p<0.05). 즉 시점이 지나면서 지적장애아동들의 자기주장 수준이 향상되고 있는 것으로 분석되었다. 넷째, 집단미술치료가 지적장애아동의 자아통제에 대해 긍정적인 효과가 있었다. 시점별로 변화 양상이 유의하게 변화하는 것으로 나타났다(p<0.05). 즉 시점이 지나면서 지적장애아동들의 자아통제수준이 향상되고 있는 것으로 분석되었다. 따라서 집단미술치료가 지적장애아동의 사회성 향상에 긍정적인 변화를 가지고 왔다는 것을 알 수 있었다. 공동작업과 창작과정 결과에 이루어지는 이야기 나눔을 통해서 타인에 대한 이해와 타인의 의견에 대한 존중의 과정 을 가지게 되어 원만한 대인관계를 위한 사회성을 획득하는데 긍정적인 영향을 미친 것으로 평가할 수 있다. 본 연구는 K시에 위치한 복지관 소속의 지적장애아동4명만을 대상으로 하였기에 대상의 제한성으로 그 결과를 전체로 일반화하기 어려우며 현실적인 이유로 추후 효과의 지속성을 검증하지 못하였던 점은 연구의 제한점이라 할 수 있다. 하지만 지적장애아동에게 적합한 수준의 프로그램을 제공함으로서 그들의 사회성발달에 도움을 줄 수 있는 시사점을 제공한다.
This study is based to examine the effects of the Group Art Therapy program. Major focus is improving self-esteem and sociablity for children with intellectual disability. It was to verify the affirmative effectiveness of group art therapy on self-esteem and interpersonal relationship of children wi...
This study is based to examine the effects of the Group Art Therapy program. Major focus is improving self-esteem and sociablity for children with intellectual disability. It was to verify the affirmative effectiveness of group art therapy on self-esteem and interpersonal relationship of children with intellectual disability to improve self-esteem and sociality. Two things were done in order to achieve this aim. Firstly, theoretical background on children with intellectual disability and group art therapy was studied to better understand art therapy in general. Secondly, a study was carried out to observe the effect of group art theraphy on self-esteem and sociablity. The research questions were posed in this study. 1. Does group art therapy have any effects on boosting the self-esteem of children with intellectual disability. 2. Does group art therapy have any effects on improving the cooperation of children with intellectual disability. 3. Does group art therapy have any effects on improving the self-control of children with intellectual disability. 4. Does group art therapy have any effects on improving the self-assertion of children with intellectual disability. The instrument used to assess their self-esteem was Choi Bo-ga & Jeon Gui-yeon(1993)'s adapted version of Coopersmith(1981)'s modified self-esteem inventory, and the other instrument used to evaluate sociability was the sociability segment of Jeong Beom-mo(1971)'s. The subjects in this study were four children with intellectual disability who attended a settlement house in K city. A group art therapy program was implemented in 20 sessions, twice a week, 60 minutes each, from March 8 through May 13, 2010. As for statistical data analysis, SPSS 15.0 program was employed to make a t-test and repeat measurement analysis of variance to look for any possible gaps between the pretest and protest results to determine the effects of the program. The results of the current study were as follows. Group art therapy program brought a positive change in the children with intellectual disability self-esteem in all its subdievion categories, global self-esteem, social self-esteem, home parents self-esteem, school-academic self-esteem. To examine the effects of group art therapy through cooperation of children with intellectual disability, the scores of cooperation were analyzed. It can be interpreted that the group art therapy positively effects the children's with intellectual disability cooperation. To examine the effects of group art therapy through self-control of children with intellectual disability, the scores of self-control were analyzed. It can be interpreted that the group art therapy positively effects the children's with intellectual disability self-control. To examine the effects of group art therapy through self-assertion of children with intellectual disability, the scores of self-asertion were analyzed. It can be interpreted that the group art therapy positively effects the children's with intellectual disability self-assertion. In conclusion, the group art therapy has positive effects to the retarded children, for instance, the group art therapy increase the emotion prospect ability and self-control that are needed for sociality by team work, and grow the confidence and the self expression skill through the achievement from art activities. This study was done through 4 children with intellectual disability who had been attend a settlement house and owing to the limitation of objects of the research, but the results of the study suggests the proper programs providing mutual interchanges help the social nature of mentally retarded children with intellectual disability improve significantly.
This study is based to examine the effects of the Group Art Therapy program. Major focus is improving self-esteem and sociablity for children with intellectual disability. It was to verify the affirmative effectiveness of group art therapy on self-esteem and interpersonal relationship of children with intellectual disability to improve self-esteem and sociality. Two things were done in order to achieve this aim. Firstly, theoretical background on children with intellectual disability and group art therapy was studied to better understand art therapy in general. Secondly, a study was carried out to observe the effect of group art theraphy on self-esteem and sociablity. The research questions were posed in this study. 1. Does group art therapy have any effects on boosting the self-esteem of children with intellectual disability. 2. Does group art therapy have any effects on improving the cooperation of children with intellectual disability. 3. Does group art therapy have any effects on improving the self-control of children with intellectual disability. 4. Does group art therapy have any effects on improving the self-assertion of children with intellectual disability. The instrument used to assess their self-esteem was Choi Bo-ga & Jeon Gui-yeon(1993)'s adapted version of Coopersmith(1981)'s modified self-esteem inventory, and the other instrument used to evaluate sociability was the sociability segment of Jeong Beom-mo(1971)'s. The subjects in this study were four children with intellectual disability who attended a settlement house in K city. A group art therapy program was implemented in 20 sessions, twice a week, 60 minutes each, from March 8 through May 13, 2010. As for statistical data analysis, SPSS 15.0 program was employed to make a t-test and repeat measurement analysis of variance to look for any possible gaps between the pretest and protest results to determine the effects of the program. The results of the current study were as follows. Group art therapy program brought a positive change in the children with intellectual disability self-esteem in all its subdievion categories, global self-esteem, social self-esteem, home parents self-esteem, school-academic self-esteem. To examine the effects of group art therapy through cooperation of children with intellectual disability, the scores of cooperation were analyzed. It can be interpreted that the group art therapy positively effects the children's with intellectual disability cooperation. To examine the effects of group art therapy through self-control of children with intellectual disability, the scores of self-control were analyzed. It can be interpreted that the group art therapy positively effects the children's with intellectual disability self-control. To examine the effects of group art therapy through self-assertion of children with intellectual disability, the scores of self-asertion were analyzed. It can be interpreted that the group art therapy positively effects the children's with intellectual disability self-assertion. In conclusion, the group art therapy has positive effects to the retarded children, for instance, the group art therapy increase the emotion prospect ability and self-control that are needed for sociality by team work, and grow the confidence and the self expression skill through the achievement from art activities. This study was done through 4 children with intellectual disability who had been attend a settlement house and owing to the limitation of objects of the research, but the results of the study suggests the proper programs providing mutual interchanges help the social nature of mentally retarded children with intellectual disability improve significantly.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.