21세기 들어서면서 지속적인 세계의 경제성장과 더불어 세계인구의 대부분을 차지한 개발 도상국가들의 가계수입이 꾸준하게 증가하게 되어 식품소비의 형태에도 변화를 가져왔다. 그 변화는 가공식품과 식품산업 전반의 수요를 꾸준히 증가시켜 왔으며 식품 관련 산업을 급속히 팽창, 확대시키고 있다. 그러나 국내의 식품산업은 국내의 지리적, 계절적 요인으로 다양한 식품원재료의 생산에 한계가 있어 기업의 규모에 관계없이 글로벌소싱이 요구되고 있으며 세계적인 기후환경의 변화와 신흥개발도상국들의 지속적인 경제성장은 많은 식품수요를 창출하여 식품원재료의 공급 및 수급의 불확실성을 한층 더 심화 시키고 있다. 또한 다양화되고 ...
21세기 들어서면서 지속적인 세계의 경제성장과 더불어 세계인구의 대부분을 차지한 개발 도상국가들의 가계수입이 꾸준하게 증가하게 되어 식품소비의 형태에도 변화를 가져왔다. 그 변화는 가공식품과 식품산업 전반의 수요를 꾸준히 증가시켜 왔으며 식품 관련 산업을 급속히 팽창, 확대시키고 있다. 그러나 국내의 식품산업은 국내의 지리적, 계절적 요인으로 다양한 식품원재료의 생산에 한계가 있어 기업의 규모에 관계없이 글로벌소싱이 요구되고 있으며 세계적인 기후환경의 변화와 신흥개발도상국들의 지속적인 경제성장은 많은 식품수요를 창출하여 식품원재료의 공급 및 수급의 불확실성을 한층 더 심화 시키고 있다. 또한 다양화되고 글로벌화 된 식품원재료의 확보에 따른 식품의 안전성을 확보키 위하여 관련 국가, 단체 및 기업들의 끊임없는 요구도 증가하고 있다. 이러한 글로벌 경쟁 환경의 극복방안으로 기업내부의 시스템과 외부 협력업체들과 각 단계별로 유기적인 결합을 통한 효율적인 SCM(Supply Chain Management)을 구축해 기업경쟁력 강화를 모색해야 하며 물류관리의 효율성 제고를 위해 기업들은 SCM을 도입하고 있으며 이는 기업의 중요한 핵심 전략으로 부각되고 있다. 본 연구는 국내 식품산업의 문헌연구 및 국내식품업체들의 SCM도입 및 운영의 핵심 성공요인을 도출하여 그 요인들이 기업성과에 미치는 영향을 실증분석 함으로써 기업의 생산성, 효율성 및 신뢰도를 높일 수 있는 방안을 제시하고자 하는데 연구의 목적이 있다. 공급체인관리 구축성과 결정요인 및 사업성과에 대한 연구 분석을 위하여 선행연구들을 통하여 구성개념들을 도출했으며 조직역량과 프로세스혁신의 두 가지 구축성과 결정요인과 대응성과 유연성의 두 가지 사업성과를 설정하였다. 식품업체를 대상으로 설문지를 이용하여 자료를 수집하였으며 회수된 112부의 설문지 중 97부를 근거로 연구가설을 검증하였으며 다음과 같은 결과를 도출하였다. 첫째, SCM 구축성과 결정요인인 조직역량은 기업의 사업성과에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉, SCM을 도입한 기업의 기업수준 역량과 사업수준 역량이 강화될수록 유연성과 대응성에 따른 SCM의 사업성과는 증가한다. 둘째, SCM 구축성과 결정요인인 프로세스혁신은 기업의 사업성과에 긍정적인 영향을 미치지 못하는 것으로 나타났다. 즉, SCM을 도입한 기업의 조정능력과 배치능력이 강화되어도 유연성과 대응성에 따른 SCM의 사업성과는 증가하지 않는다. 향후 연구과제는 글로벌 기업과 파트너십을 형성하는 국내 식품기업의 범위를 확대하여 연구하는 노력이 필요할 것으로 판단된다.
21세기 들어서면서 지속적인 세계의 경제성장과 더불어 세계인구의 대부분을 차지한 개발 도상국가들의 가계수입이 꾸준하게 증가하게 되어 식품소비의 형태에도 변화를 가져왔다. 그 변화는 가공식품과 식품산업 전반의 수요를 꾸준히 증가시켜 왔으며 식품 관련 산업을 급속히 팽창, 확대시키고 있다. 그러나 국내의 식품산업은 국내의 지리적, 계절적 요인으로 다양한 식품원재료의 생산에 한계가 있어 기업의 규모에 관계없이 글로벌소싱이 요구되고 있으며 세계적인 기후환경의 변화와 신흥개발도상국들의 지속적인 경제성장은 많은 식품수요를 창출하여 식품원재료의 공급 및 수급의 불확실성을 한층 더 심화 시키고 있다. 또한 다양화되고 글로벌화 된 식품원재료의 확보에 따른 식품의 안전성을 확보키 위하여 관련 국가, 단체 및 기업들의 끊임없는 요구도 증가하고 있다. 이러한 글로벌 경쟁 환경의 극복방안으로 기업내부의 시스템과 외부 협력업체들과 각 단계별로 유기적인 결합을 통한 효율적인 SCM(Supply Chain Management)을 구축해 기업경쟁력 강화를 모색해야 하며 물류관리의 효율성 제고를 위해 기업들은 SCM을 도입하고 있으며 이는 기업의 중요한 핵심 전략으로 부각되고 있다. 본 연구는 국내 식품산업의 문헌연구 및 국내식품업체들의 SCM도입 및 운영의 핵심 성공요인을 도출하여 그 요인들이 기업성과에 미치는 영향을 실증분석 함으로써 기업의 생산성, 효율성 및 신뢰도를 높일 수 있는 방안을 제시하고자 하는데 연구의 목적이 있다. 공급체인관리 구축성과 결정요인 및 사업성과에 대한 연구 분석을 위하여 선행연구들을 통하여 구성개념들을 도출했으며 조직역량과 프로세스혁신의 두 가지 구축성과 결정요인과 대응성과 유연성의 두 가지 사업성과를 설정하였다. 식품업체를 대상으로 설문지를 이용하여 자료를 수집하였으며 회수된 112부의 설문지 중 97부를 근거로 연구가설을 검증하였으며 다음과 같은 결과를 도출하였다. 첫째, SCM 구축성과 결정요인인 조직역량은 기업의 사업성과에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉, SCM을 도입한 기업의 기업수준 역량과 사업수준 역량이 강화될수록 유연성과 대응성에 따른 SCM의 사업성과는 증가한다. 둘째, SCM 구축성과 결정요인인 프로세스혁신은 기업의 사업성과에 긍정적인 영향을 미치지 못하는 것으로 나타났다. 즉, SCM을 도입한 기업의 조정능력과 배치능력이 강화되어도 유연성과 대응성에 따른 SCM의 사업성과는 증가하지 않는다. 향후 연구과제는 글로벌 기업과 파트너십을 형성하는 국내 식품기업의 범위를 확대하여 연구하는 노력이 필요할 것으로 판단된다.
The form of food consumption has changed with the continuing growth of world economy since the start of 21st century and the continuous growth of household income of developing countries, which hold most of the world population. This change has continuously increased demand for the processed food an...
The form of food consumption has changed with the continuing growth of world economy since the start of 21st century and the continuous growth of household income of developing countries, which hold most of the world population. This change has continuously increased demand for the processed food and the food industry in general and expanded and enlarged the food related industry rapidly. The local food industry needs global sourcing regardless of the size of company due to its limitation of production of food raw materials arising from geographical and seasonal elements, and the change of global climate environment and the continuous economic growth of new developing countries has generated more food demand and intensified the uncertainty over supply and demand of food raw materials. In addition, endless demands of related countries, organizations and companies are increasing to secure the safety of food following security of diverse and globalized food raw materials. To overcome this global competitive environment, strengthening of business competitiveness should be searched by constructing effective SCM(Supply Chain Management) through organic combination by each phases between the system of company and outside partners, companies are introducing SCM to raise the effectiveness of logistics management, and SCM comes into the spotlight as an important core business strategy. This study aims to propose a plan to raise productivity, effectiveness and reliability of a company through an empirical analysis of influences on the business performance by drawing out critical success factors of SCM introduction and operation of local food companies and documentary study of local food industry. Constructs are drawn upon to do research analysis on construction, the determining factors and business performance of supply chain management, and two construction of organization capability and process innovation, the determining factors and two business performance of responsiveness and flexibility are set up. Materials are collected through the use of questionnaire for the food companies, research hypotheses are verified on the basis of 97 questionnaires out of 112 collected questionnaires, and the following results are drawn. Firstly, construction of SCM and organization capability of the determining factor showed the positive influence on the business performance of a company. In other words, as the firm level capability and the business level capability strengthen, so the business performance of SCM in accordance with flexibility and responsiveness increases. Secondly, construction of SCM and process innovation of the determining factor did not show the positive influence on the business performance of a company. In other words, the business performance of SCM in accordance with flexibility and responsiveness does not increase though coordination capability and disposition capability strengthen. Further study is estimated to do endeavors to study to expand the range of local food companies to form partnerships with global companies.
The form of food consumption has changed with the continuing growth of world economy since the start of 21st century and the continuous growth of household income of developing countries, which hold most of the world population. This change has continuously increased demand for the processed food and the food industry in general and expanded and enlarged the food related industry rapidly. The local food industry needs global sourcing regardless of the size of company due to its limitation of production of food raw materials arising from geographical and seasonal elements, and the change of global climate environment and the continuous economic growth of new developing countries has generated more food demand and intensified the uncertainty over supply and demand of food raw materials. In addition, endless demands of related countries, organizations and companies are increasing to secure the safety of food following security of diverse and globalized food raw materials. To overcome this global competitive environment, strengthening of business competitiveness should be searched by constructing effective SCM(Supply Chain Management) through organic combination by each phases between the system of company and outside partners, companies are introducing SCM to raise the effectiveness of logistics management, and SCM comes into the spotlight as an important core business strategy. This study aims to propose a plan to raise productivity, effectiveness and reliability of a company through an empirical analysis of influences on the business performance by drawing out critical success factors of SCM introduction and operation of local food companies and documentary study of local food industry. Constructs are drawn upon to do research analysis on construction, the determining factors and business performance of supply chain management, and two construction of organization capability and process innovation, the determining factors and two business performance of responsiveness and flexibility are set up. Materials are collected through the use of questionnaire for the food companies, research hypotheses are verified on the basis of 97 questionnaires out of 112 collected questionnaires, and the following results are drawn. Firstly, construction of SCM and organization capability of the determining factor showed the positive influence on the business performance of a company. In other words, as the firm level capability and the business level capability strengthen, so the business performance of SCM in accordance with flexibility and responsiveness increases. Secondly, construction of SCM and process innovation of the determining factor did not show the positive influence on the business performance of a company. In other words, the business performance of SCM in accordance with flexibility and responsiveness does not increase though coordination capability and disposition capability strengthen. Further study is estimated to do endeavors to study to expand the range of local food companies to form partnerships with global companies.
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