본 연구는 국립무용단 안무자의 작품성향 분석으로, 이를 다각적이고 심층적으로 분석하고자 하는데 목적이 있다. 이와 같은 목적을 달성하기 위하여 본 연구에서는 국립무용단에서 안무자로서 활동하였던 안무가 3명을 대상으로 질적 사례연구를 실시하였다. 자료 수집은 심층면담과 서술적 설문조사를 통해 이루어 졌다. 수집된 자료는 부호화와 항시비교법을 이용하여 분석하였으며, 연구의 신뢰도와 타당도, 그리고 윤리성을 확인하였다. 국립무용단 안무자의 작품성향 분석은 작품 성향과 작품 인식 요인으로 구분되었다. 본 연구의 연구방법과 연구과정에서 얻어진 결과를 기반으로 결론을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 작품 성향에서는 안무방법과 무대 연출로 구분되었으며, 안무 방법에서 연구 참여자들은 새로운 것을 구상하고 창작해 내야 한다는 것에 대한 압박감을 가지고 있고, 작품 구상과 자료수집 기간은 오랜 시간이 걸리지만 실질적 안무는 단시간에 끝내는 것을 알 수 있어 안무가에 따라 작품 구성에 있어서는 개인적 차이가 있음을 알 수 있었다. 또한 작품 속에 내재되어 있는 주제를 놓치지 않고 그에 부합하는 몸짓으로 작품을 풀어나가나 작품의 특성에 따라서는 차이가 남을 알 수 있었다. 무용 연출 부분에서 음악에 대한 선정은 안무가의 특성과 개성에 따라다소 차이가 있었으나 작품에 부합하는 악기나 소리를 사용하여 작품을 표현하려 하는 것을 알 수 있었으며, 의상에 있어서는 무용수의 움직임을 중요시하거나 작품의 특성을 중요시 하고 있어 안무가의 관점에 따라 중요시하는 관점에 차이가 있음을 알 수 있었다. 조명이나 소품에 있어서도 작품 주제를 더 자세히 표현하기 위해 사용하며, 이러한 무대 연출을 통해 작품 표현을 극대화 하려함을 알 수 있었다. 둘째, 작품 인식에서는 안무가B는 여러 언론에서 극찬을 받고 해외 공연에서 만석을 이룬 점에 대해 작품에 대한 애착과 자부심이 강하게 나타나는 것을 알 수 있었으며, 예술로서의 춤을 자유로운 생각 안에서 구상하는 것이 가장 이상적인 안무의 방법이라 생각하고 있었다. 연구 참여자들은 우리 춤이 나아가야 할 방향에 대해서 한국적인 것을 중요시 하고 그러한 바탕 아래 창작 작업이 이루어져야 한다는 ...
본 연구는 국립무용단 안무자의 작품성향 분석으로, 이를 다각적이고 심층적으로 분석하고자 하는데 목적이 있다. 이와 같은 목적을 달성하기 위하여 본 연구에서는 국립무용단에서 안무자로서 활동하였던 안무가 3명을 대상으로 질적 사례연구를 실시하였다. 자료 수집은 심층면담과 서술적 설문조사를 통해 이루어 졌다. 수집된 자료는 부호화와 항시비교법을 이용하여 분석하였으며, 연구의 신뢰도와 타당도, 그리고 윤리성을 확인하였다. 국립무용단 안무자의 작품성향 분석은 작품 성향과 작품 인식 요인으로 구분되었다. 본 연구의 연구방법과 연구과정에서 얻어진 결과를 기반으로 결론을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 작품 성향에서는 안무방법과 무대 연출로 구분되었으며, 안무 방법에서 연구 참여자들은 새로운 것을 구상하고 창작해 내야 한다는 것에 대한 압박감을 가지고 있고, 작품 구상과 자료수집 기간은 오랜 시간이 걸리지만 실질적 안무는 단시간에 끝내는 것을 알 수 있어 안무가에 따라 작품 구성에 있어서는 개인적 차이가 있음을 알 수 있었다. 또한 작품 속에 내재되어 있는 주제를 놓치지 않고 그에 부합하는 몸짓으로 작품을 풀어나가나 작품의 특성에 따라서는 차이가 남을 알 수 있었다. 무용 연출 부분에서 음악에 대한 선정은 안무가의 특성과 개성에 따라다소 차이가 있었으나 작품에 부합하는 악기나 소리를 사용하여 작품을 표현하려 하는 것을 알 수 있었으며, 의상에 있어서는 무용수의 움직임을 중요시하거나 작품의 특성을 중요시 하고 있어 안무가의 관점에 따라 중요시하는 관점에 차이가 있음을 알 수 있었다. 조명이나 소품에 있어서도 작품 주제를 더 자세히 표현하기 위해 사용하며, 이러한 무대 연출을 통해 작품 표현을 극대화 하려함을 알 수 있었다. 둘째, 작품 인식에서는 안무가B는 여러 언론에서 극찬을 받고 해외 공연에서 만석을 이룬 점에 대해 작품에 대한 애착과 자부심이 강하게 나타나는 것을 알 수 있었으며, 예술로서의 춤을 자유로운 생각 안에서 구상하는 것이 가장 이상적인 안무의 방법이라 생각하고 있었다. 연구 참여자들은 우리 춤이 나아가야 할 방향에 대해서 한국적인 것을 중요시 하고 그러한 바탕 아래 창작 작업이 이루어져야 한다는 바램을 공통적으로 지니고 있음을 알 수 있었다.
본 연구는 국립무용단 안무자의 작품성향 분석으로, 이를 다각적이고 심층적으로 분석하고자 하는데 목적이 있다. 이와 같은 목적을 달성하기 위하여 본 연구에서는 국립무용단에서 안무자로서 활동하였던 안무가 3명을 대상으로 질적 사례연구를 실시하였다. 자료 수집은 심층면담과 서술적 설문조사를 통해 이루어 졌다. 수집된 자료는 부호화와 항시비교법을 이용하여 분석하였으며, 연구의 신뢰도와 타당도, 그리고 윤리성을 확인하였다. 국립무용단 안무자의 작품성향 분석은 작품 성향과 작품 인식 요인으로 구분되었다. 본 연구의 연구방법과 연구과정에서 얻어진 결과를 기반으로 결론을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 작품 성향에서는 안무방법과 무대 연출로 구분되었으며, 안무 방법에서 연구 참여자들은 새로운 것을 구상하고 창작해 내야 한다는 것에 대한 압박감을 가지고 있고, 작품 구상과 자료수집 기간은 오랜 시간이 걸리지만 실질적 안무는 단시간에 끝내는 것을 알 수 있어 안무가에 따라 작품 구성에 있어서는 개인적 차이가 있음을 알 수 있었다. 또한 작품 속에 내재되어 있는 주제를 놓치지 않고 그에 부합하는 몸짓으로 작품을 풀어나가나 작품의 특성에 따라서는 차이가 남을 알 수 있었다. 무용 연출 부분에서 음악에 대한 선정은 안무가의 특성과 개성에 따라다소 차이가 있었으나 작품에 부합하는 악기나 소리를 사용하여 작품을 표현하려 하는 것을 알 수 있었으며, 의상에 있어서는 무용수의 움직임을 중요시하거나 작품의 특성을 중요시 하고 있어 안무가의 관점에 따라 중요시하는 관점에 차이가 있음을 알 수 있었다. 조명이나 소품에 있어서도 작품 주제를 더 자세히 표현하기 위해 사용하며, 이러한 무대 연출을 통해 작품 표현을 극대화 하려함을 알 수 있었다. 둘째, 작품 인식에서는 안무가B는 여러 언론에서 극찬을 받고 해외 공연에서 만석을 이룬 점에 대해 작품에 대한 애착과 자부심이 강하게 나타나는 것을 알 수 있었으며, 예술로서의 춤을 자유로운 생각 안에서 구상하는 것이 가장 이상적인 안무의 방법이라 생각하고 있었다. 연구 참여자들은 우리 춤이 나아가야 할 방향에 대해서 한국적인 것을 중요시 하고 그러한 바탕 아래 창작 작업이 이루어져야 한다는 바램을 공통적으로 지니고 있음을 알 수 있었다.
The purpose of this study was to examine choreographer's propensity of dance works at the National Theater of Korea in a many-sided and in-depth manner. For this, a qualitative case study of three choreographers who had been active at the National Theater of Korea was carried out. Data were col...
The purpose of this study was to examine choreographer's propensity of dance works at the National Theater of Korea in a many-sided and in-depth manner. For this, a qualitative case study of three choreographers who had been active at the National Theater of Korea was carried out. Data were collected via in-depth interviews and descriptive questionnaire survey. Collected data were analyzed with encoding and constant comparative method. The reliability, validity and ethics of study were confirmed. The analysis of choreographer's propensity of dance works at the National Theater of Korea was classified into the propensity of works and the perceptual factors of works. Study findings are as follows: First, the propensity of works was divided into choreographic techniques and stage production. Study participators had an oppressive feeling that they had to design and create new works. Since the design of works and collection of data took a long time, but the practical choreography finished in a short time, there was personal difference in choreographers' composition of works. In addition, they stuck to themes which were internalized in works and developed the works with the gestures that were appropriate for the themes. And according to the characteristics of works, there was difference. In the part of dance production, the selection of music a little varied by the characteristic and personality of choreographers, but they tried to express the works with appropriate instruments or sounds for the works. In costumes, they attached weight to the motion of dancers or the characteristics of works, thus presenting the fact that they were different by choreographers' standpoints. In order to express the themes of works more concretely, they used lighting or props and these methods of stage production was to maximize the expression of works. Second, in the perception of works, B choreographer had strong affection and pride for her work, since she won high praise from various media with it and her overseas performance was filled to capacity. She thought that a most ideal technique of choreography was to design a dance as art in the liberal way of thinking. Study participators' common point for the direction of domestic dance is that weight must be attached to unique Korean things and the creation of works must be realized on the foundation of unique Korean things.
The purpose of this study was to examine choreographer's propensity of dance works at the National Theater of Korea in a many-sided and in-depth manner. For this, a qualitative case study of three choreographers who had been active at the National Theater of Korea was carried out. Data were collected via in-depth interviews and descriptive questionnaire survey. Collected data were analyzed with encoding and constant comparative method. The reliability, validity and ethics of study were confirmed. The analysis of choreographer's propensity of dance works at the National Theater of Korea was classified into the propensity of works and the perceptual factors of works. Study findings are as follows: First, the propensity of works was divided into choreographic techniques and stage production. Study participators had an oppressive feeling that they had to design and create new works. Since the design of works and collection of data took a long time, but the practical choreography finished in a short time, there was personal difference in choreographers' composition of works. In addition, they stuck to themes which were internalized in works and developed the works with the gestures that were appropriate for the themes. And according to the characteristics of works, there was difference. In the part of dance production, the selection of music a little varied by the characteristic and personality of choreographers, but they tried to express the works with appropriate instruments or sounds for the works. In costumes, they attached weight to the motion of dancers or the characteristics of works, thus presenting the fact that they were different by choreographers' standpoints. In order to express the themes of works more concretely, they used lighting or props and these methods of stage production was to maximize the expression of works. Second, in the perception of works, B choreographer had strong affection and pride for her work, since she won high praise from various media with it and her overseas performance was filled to capacity. She thought that a most ideal technique of choreography was to design a dance as art in the liberal way of thinking. Study participators' common point for the direction of domestic dance is that weight must be attached to unique Korean things and the creation of works must be realized on the foundation of unique Korean things.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.