본 연구는 유아의 언어발달에 있어 가장 중요한 관계이며 밀접하게 상호작용하는 부모변인과 교사변인 그리고 또래 변인을 설정하고 인적지원 환경에 따라 유아의 읽기에 미치는 영향력을 살펴보고자 한 것이다. 연구대상은 만3세~5세 유아 및 어머니 297명과 교사24명을 대상으로 검사를 실시하였다. 연구방법은 연령별 및 읽기 수준별 읽기 점수의 차이를 분석하기 위하여 일원분산분석(oneway ANOVA)을 실시하였으며, 언어발달 인적지원 환경과 유아의 읽기 간의 상관을 산출하기 위하여 person의 적률상관을 산출하였다. 그리고 언어발달 인적지원 환경이 유아의 읽기점수에 미치는 영향력을 밝혀보기 위하여 중다회귀분석(...
본 연구는 유아의 언어발달에 있어 가장 중요한 관계이며 밀접하게 상호작용하는 부모변인과 교사변인 그리고 또래 변인을 설정하고 인적지원 환경에 따라 유아의 읽기에 미치는 영향력을 살펴보고자 한 것이다. 연구대상은 만3세~5세 유아 및 어머니 297명과 교사24명을 대상으로 검사를 실시하였다. 연구방법은 연령별 및 읽기 수준별 읽기 점수의 차이를 분석하기 위하여 일원분산분석(oneway ANOVA)을 실시하였으며, 언어발달 인적지원 환경과 유아의 읽기 간의 상관을 산출하기 위하여 person의 적률상관을 산출하였다. 그리고 언어발달 인적지원 환경이 유아의 읽기점수에 미치는 영향력을 밝혀보기 위하여 중다회귀분석(Multiple Regression)을 실시하였다. 본 연구문제의 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 유아의 연령에 따른 읽기점수와 언어발달 인적지원 환경의 차이를 분석한 결과, 어머니의 언어지원 환경하위요인 읽어주기 요인에서는 연령별로 유의한 차이가 없는 것으로 나타났으나 대화하기 요인에서는 4세가 가장 높은 것으로 나타났으며, 언어에 대한 태도 요인에서는 3세가 가장 높은 것으로 나타났다. 그러나 교사의 언어지원 환경에 대한 연령별 차이는 통계적으로 유의한 차이가 없는 것으로 나타났으며, 또래의 언어지원환경에 대한 연령별 차이에서는 모든 요인에서 5세 유아의 점수가 가장 높은 것으로 나타났다. 둘째, 읽기수준에 따른 언어발달 지원환경의 차이를 분석한 결과, 연령별 읽기점수 및 읽기수준과 언어발달 지원환경간의 상관은 교사의 언어지원 환경과 또래의 언어지원 환경간의 상관이 높은 것으로 나타났으며, 읽기 수준이 어려울수록 어머니나 교사의 언어지원 환경보다 또래의 언어지원 환경간의 상관이 높은 것으로 밝혀졌다. 셋째, 언어발달 지원환경과 유아의 읽기점수 간의 상관을 알아본 결과, 언어발달 인적지원 환경에서는 유아의 연령이 어릴수록 어머니의 영향을 많이 받고 있으며 연령이 증가할수록 교사와 또래의 영향을 받는 것으로 확인되었다. 그리고 낮은 수준의 읽기에서는 유아의 언어발달 인적지원환경이 의미 있는 영향을 미치지만, 읽기수준이 높아질수록 새로운 요인이 존재하고 있음을 확인할 수 있었다. 유아의 읽기점수는 읽기점수 총점과 읽기수준별에 따라 모두 연령이 증가함에 따라 읽기점수가 높아지는 것을 확인할 수 있었다. 넷째, 언어발달 인적지원 환경이 유아의 읽기에 미치는 영향을 알아본 결과, 언어발달 인적지원 환경에서 어머니 요인의 영향력보다는 교사요인의 설명력이 크고 나아가서는 또래요인의 설명력이 가장 큰 것으로 나타났다. 이러한 연구결과를 토대로 언어발달 읽기에 영향을 미치는 인적지원 환경요인의 중요성을 인식하고 가정에서의 가족관계의 중요성과 유아교육기관에서 교사와의 상호작용의 중요성 그리고 또래집단 간의 상호작용의 중요성을 확인시켜 줌으로써 유아의 언어발달 읽기에 대한 흥미가 더욱 촉진될 수 있는 환경을 만들어 주는데 의의가 있다.
본 연구는 유아의 언어발달에 있어 가장 중요한 관계이며 밀접하게 상호작용하는 부모변인과 교사변인 그리고 또래 변인을 설정하고 인적지원 환경에 따라 유아의 읽기에 미치는 영향력을 살펴보고자 한 것이다. 연구대상은 만3세~5세 유아 및 어머니 297명과 교사24명을 대상으로 검사를 실시하였다. 연구방법은 연령별 및 읽기 수준별 읽기 점수의 차이를 분석하기 위하여 일원분산분석(oneway ANOVA)을 실시하였으며, 언어발달 인적지원 환경과 유아의 읽기 간의 상관을 산출하기 위하여 person의 적률상관을 산출하였다. 그리고 언어발달 인적지원 환경이 유아의 읽기점수에 미치는 영향력을 밝혀보기 위하여 중다회귀분석(Multiple Regression)을 실시하였다. 본 연구문제의 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 유아의 연령에 따른 읽기점수와 언어발달 인적지원 환경의 차이를 분석한 결과, 어머니의 언어지원 환경하위요인 읽어주기 요인에서는 연령별로 유의한 차이가 없는 것으로 나타났으나 대화하기 요인에서는 4세가 가장 높은 것으로 나타났으며, 언어에 대한 태도 요인에서는 3세가 가장 높은 것으로 나타났다. 그러나 교사의 언어지원 환경에 대한 연령별 차이는 통계적으로 유의한 차이가 없는 것으로 나타났으며, 또래의 언어지원환경에 대한 연령별 차이에서는 모든 요인에서 5세 유아의 점수가 가장 높은 것으로 나타났다. 둘째, 읽기수준에 따른 언어발달 지원환경의 차이를 분석한 결과, 연령별 읽기점수 및 읽기수준과 언어발달 지원환경간의 상관은 교사의 언어지원 환경과 또래의 언어지원 환경간의 상관이 높은 것으로 나타났으며, 읽기 수준이 어려울수록 어머니나 교사의 언어지원 환경보다 또래의 언어지원 환경간의 상관이 높은 것으로 밝혀졌다. 셋째, 언어발달 지원환경과 유아의 읽기점수 간의 상관을 알아본 결과, 언어발달 인적지원 환경에서는 유아의 연령이 어릴수록 어머니의 영향을 많이 받고 있으며 연령이 증가할수록 교사와 또래의 영향을 받는 것으로 확인되었다. 그리고 낮은 수준의 읽기에서는 유아의 언어발달 인적지원환경이 의미 있는 영향을 미치지만, 읽기수준이 높아질수록 새로운 요인이 존재하고 있음을 확인할 수 있었다. 유아의 읽기점수는 읽기점수 총점과 읽기수준별에 따라 모두 연령이 증가함에 따라 읽기점수가 높아지는 것을 확인할 수 있었다. 넷째, 언어발달 인적지원 환경이 유아의 읽기에 미치는 영향을 알아본 결과, 언어발달 인적지원 환경에서 어머니 요인의 영향력보다는 교사요인의 설명력이 크고 나아가서는 또래요인의 설명력이 가장 큰 것으로 나타났다. 이러한 연구결과를 토대로 언어발달 읽기에 영향을 미치는 인적지원 환경요인의 중요성을 인식하고 가정에서의 가족관계의 중요성과 유아교육기관에서 교사와의 상호작용의 중요성 그리고 또래집단 간의 상호작용의 중요성을 확인시켜 줌으로써 유아의 언어발달 읽기에 대한 흥미가 더욱 촉진될 수 있는 환경을 만들어 주는데 의의가 있다.
The purpose of this study was to examine the influence of human support environment for language development upon young children's reading. For this, parent variables, teacher variables and peer variables that were most closely related to and interactive with young children's language development we...
The purpose of this study was to examine the influence of human support environment for language development upon young children's reading. For this, parent variables, teacher variables and peer variables that were most closely related to and interactive with young children's language development were established. Study subjects were 297 mothers whose child was 3~5 years of age and 24 teachers. As for the study methods, in order to examine the difference of reading scores by ages and reading levels, one-way ANOVA was carried out. In order to calculate correlations between human support environment for language development and young children's reading, Pearson product-moment correlation coefficient was calculated. And in order to examine the influence of human support environment for language development upon young children's reading scores, multiple regression analysis was carried out. Study findings are as follows: First, as for the relationship between young children's age-oriented reading scores and human support environment for language development, the factor of 'mother's reading to children', a sub-factor of mother's language support environment, had no significant influence upon young children's age-oriented reading scores. However, the factor of conversation had most significant influence upon the reading scores of young children of 4 years of age and the factor of mother's attitude toward language had most significant influence upon the reading scores of young children of 3 years of age. Teacher's language support environment had no significant influence upon young children's age-oriented reading scores. All the factors of peer's language support environment had most significant influence upon 5-year old young children's reading scores. Second, as for the relationship between young children's reading levels and support environment for language development, the correlation between age-oriented reading scores/reading levels and support environment for language development was highly influenced by teacher's/peer's support environment for language development. As the level of reading was more difficult, young children's reading level was more closely related to peer's support environment for language development than that of mothers or teachers. Third, as for the relationship between support environment for language development and young children's reading scores, when children were younger, mother's influence was greater. But children were older, peer's/teacher's influence was greater. In the low-level reading, support environment for young children's language development had significant influence upon young children's reading scores. However, when the level of reading became higher, there were other influential factors. As for the total scores of young children's reading and reading levels, when children's age increased, the scores of reading increased as well. Fourth, as for the influence of support environment for language development and young children's reading, the persuasive power of teacher factor influence was higher than that of maternal factors. But that of peer factors was greatest. This study is seemingly meaningful in that study findings confirm the fact that it is necessary to perceive the importance of human support environment as an influential factor upon young children's language development of reading. So it is necessary to recognize the importance of familial relationship at home, the importance of interaction with teachers in educational facilities, and the importance of interaction with peers, thus creating proper environment in which young children's interest in the language development of reading is promoted all the more.
The purpose of this study was to examine the influence of human support environment for language development upon young children's reading. For this, parent variables, teacher variables and peer variables that were most closely related to and interactive with young children's language development were established. Study subjects were 297 mothers whose child was 3~5 years of age and 24 teachers. As for the study methods, in order to examine the difference of reading scores by ages and reading levels, one-way ANOVA was carried out. In order to calculate correlations between human support environment for language development and young children's reading, Pearson product-moment correlation coefficient was calculated. And in order to examine the influence of human support environment for language development upon young children's reading scores, multiple regression analysis was carried out. Study findings are as follows: First, as for the relationship between young children's age-oriented reading scores and human support environment for language development, the factor of 'mother's reading to children', a sub-factor of mother's language support environment, had no significant influence upon young children's age-oriented reading scores. However, the factor of conversation had most significant influence upon the reading scores of young children of 4 years of age and the factor of mother's attitude toward language had most significant influence upon the reading scores of young children of 3 years of age. Teacher's language support environment had no significant influence upon young children's age-oriented reading scores. All the factors of peer's language support environment had most significant influence upon 5-year old young children's reading scores. Second, as for the relationship between young children's reading levels and support environment for language development, the correlation between age-oriented reading scores/reading levels and support environment for language development was highly influenced by teacher's/peer's support environment for language development. As the level of reading was more difficult, young children's reading level was more closely related to peer's support environment for language development than that of mothers or teachers. Third, as for the relationship between support environment for language development and young children's reading scores, when children were younger, mother's influence was greater. But children were older, peer's/teacher's influence was greater. In the low-level reading, support environment for young children's language development had significant influence upon young children's reading scores. However, when the level of reading became higher, there were other influential factors. As for the total scores of young children's reading and reading levels, when children's age increased, the scores of reading increased as well. Fourth, as for the influence of support environment for language development and young children's reading, the persuasive power of teacher factor influence was higher than that of maternal factors. But that of peer factors was greatest. This study is seemingly meaningful in that study findings confirm the fact that it is necessary to perceive the importance of human support environment as an influential factor upon young children's language development of reading. So it is necessary to recognize the importance of familial relationship at home, the importance of interaction with teachers in educational facilities, and the importance of interaction with peers, thus creating proper environment in which young children's interest in the language development of reading is promoted all the more.
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