이 연구의 목적은 엔터테인먼트 미디어 기업에 종사하는 구성원들이 일터에서 창의적인 수행 과정을 통해 만들어내는 각종 산출물의 창의적 수준에 대해 조직의 폐기학습 및 흡수역량이 미치는 영향 관계를 밝히는 데 있었다. 이를 통해 기업의 창의적인 업무 환경 조성뿐 아니라 실질적인 조직의 창의적 성과를 고양하는 데 있어 조직역량 및 학습 차원에서 인적자원개발에 주는 시사점을 제시하고자 다음과 같은 다섯 가지 연구 문제를 설정하여 검증하였다. 첫째, 개인의 창의적 성향과 조직의 창의적 성과 간에는 어떤 상관관계를 갖는가? 둘째, 개인의 창의적 성향과 조직의 창의적 성과 사이에 ...
이 연구의 목적은 엔터테인먼트 미디어 기업에 종사하는 구성원들이 일터에서 창의적인 수행 과정을 통해 만들어내는 각종 산출물의 창의적 수준에 대해 조직의 폐기학습 및 흡수역량이 미치는 영향 관계를 밝히는 데 있었다. 이를 통해 기업의 창의적인 업무 환경 조성뿐 아니라 실질적인 조직의 창의적 성과를 고양하는 데 있어 조직역량 및 학습 차원에서 인적자원개발에 주는 시사점을 제시하고자 다음과 같은 다섯 가지 연구 문제를 설정하여 검증하였다. 첫째, 개인의 창의적 성향과 조직의 창의적 성과 간에는 어떤 상관관계를 갖는가? 둘째, 개인의 창의적 성향과 조직의 창의적 성과 사이에 폐기학습역량은 어떤 영향을 미치는가? 셋째, 개인의 창의적 성향과 조직의 창의적 성과 사이에 흡수역량은 어떤 영향을 미치는가? 넷째, 개인의 창의적 성향과 조직의 창의적 성과 사이에 폐기학습역량과 흡수역량은 순차적으로 영향을 미치는가? 다섯째, 창의력 발현을 촉진 또는 방해하는 업무 환경에 대한 인식 수준이 높은 팀과 낮은 팀 간에는 조직의 창의력 발현 과정이 상이한가? 이와 같은 연구 문제를 해결하기 위해 개인의 창의적 성향은 독립변인, 폐기학습역량과 흡수역량은 매개변인, 조직의 창의적 성과는 종속변인, 창의적 업무 환경은 조절변인으로 연구 모형의 구인을 설정하였다. 연구 도구는 개인의 창의적 성향의 경우 Zhou와 George(2001)의 일터에서 종업원의 창의적 행동으로, 조직의 창의적 성과는 O'Quin과 Besemer(1989)의 모형을 참조하여, 폐기학습역량은 Navarro와 Moya(2005)의 모형을 중심으로, 흡수역량은 잠재적 흡수역량과 실행적 흡수역량을 구분한 Zahra와 George(2002)의 모형을 근거로, 창의적 업무환경은 Amabile 외(1996)가 개발한 구조화된 설문지를 활용하여 측정하였다. 연구 대상은 원천 문화콘텐츠의 제작에서부터 배급까지 수직통합을 통해 안정적인 규모와 구조를 갖춘 C그룹의 엔터테인먼트사업 관련 계열사인 E, G, H사의 종업원을 목표모집단으로 선정하여 최종 357부를 분석에 사용하였다. 자료 분석은 SPSS 17.0과 AMOS 7.0 통계 프로그램을 활용하여 확인적 요인분석, 연구모형 검증, 매개효과 검증을 위한 공변량구조분석, 다중집단 요인분석을 실시하였고 추리통계의 유의 수준은 .05를 기준으로 하였다. 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 조직의 창의적 성과에 대한 영향관계를 분석한 결과, 개인의 창의적 성향이 높을수록 조직의 창의적 성과를 생성할 가능성이 높은 것으로 나타났다. 폐기학습역량은 조직의 창의적 성과에 직접적으로 정(正)적 영향을 미치지 않지만, 흡수역량은 유의미한 영향력을 행사하는 것으로 확인되었다. 둘째, 개인의 창의적 성향과 조직의 창의적 성과 간 관계에서 폐기학습역량은 매개효과가 없지만 흡수역량은 불완전 매개로 정(正)적인 간접효과가 있는 것으로 확인되었다. 그리고 개인의 창의적 성향→폐기학습역량→흡수역량(잠재적 흡수역량→실행적 흡수역량)→조직의 창의적 성과에 이르는 이차 매개효과를 발휘하는 경로가 가장 영향력이 큰 것으로 나타났다. 셋째, 창의적 업무 환경에 따른 다중집단 요인분석 결과, 조직의 격려, 상사의 지지, 업무집단의 지지, 도전감, 조직의 방해에 대한 인식 수준이 낮은 팀과 높은 팀 간에는 조직의 창의력 발현 과정이 상이한 것으로 나타났으나 자원과 업무의 압박은 동일한 것으로 나타났다. 경로별 분석 결과, 개인의 창의적 성향과 조직의 창의적 성과 간 관계에서는 상사의 지지가, 흡수역량 간 관계에서는 업무집단의 지지가, 흡수역량과 조직의 창의적 성과 간 관계에서는 조직의 격려와 방해가 정(正)적 조절 효과를 미치는 것으로 확인되었다. 이러한 연구 결과를 통해 기업 창의력 증진을 위한 인적자원개발에 주는 시사점을 정리하면 다음과 같다. 첫째 효과적인 창의 경영을 위해 인적자원개발은 개인 역량 차원을 넘어 조직역량 차원에서 확장된 조직 관리의 구성차원과 역동성을 규명하고 이를 업 특성과 업무 프로세스에 유요한 방식으로 설계하여 활용해야 한다. 둘째, 창의력 발현 과정에서 폐기학습 프로세스를 기반으로 하는 흡수역량의 확보와 실행 방안을 모색하고 구축해야 한다. 이는 지식경영, 혁신, 학습조직 등을 포함하는 지속적인 조직 변화 및 개발에 중점을 둔 인적자원개발 인프라의 중요성을 보여주는 것이다. 셋째, 창의 경영 차원에서 성과 창출에 영향을 미치는 인적, 비인적 업무 환경을 분석하고 각 요소별 차별화 내용을 근거로 조직에 맞는 유효한 제도의 설계와 운용, 리더십 모형의 개발과 적용을 해야 한다. 향후 후속 연구에 대해서는 다음과 같이 제언하고자 한다. 첫째, 창의적 경쟁력 강화를 위해서는 인적자원의 개발 주체가 종업원 교육훈련 중심의 개별 기업 단위에서 지역 및 국가인적자원개발로 확장되어야 한다. 둘째, 폐기학습 및 흡수역량을 지원하기 위한 조직학습 메커니즘의 개발과 적용, 그리고 그 실효성이 검증되어야 한다. 셋째, 창의력을 촉진하거나 저해하는 조직적 또는 개인적 속성에 대한 탐색적 연구가 진행되어야 한다. 마지막으로 엔터테인먼트 미디어 기업 외 타 산업이나 업종, 또는 특정 직무전문가 유형에서 실증연구가 진행될 필요가 있다.
이 연구의 목적은 엔터테인먼트 미디어 기업에 종사하는 구성원들이 일터에서 창의적인 수행 과정을 통해 만들어내는 각종 산출물의 창의적 수준에 대해 조직의 폐기학습 및 흡수역량이 미치는 영향 관계를 밝히는 데 있었다. 이를 통해 기업의 창의적인 업무 환경 조성뿐 아니라 실질적인 조직의 창의적 성과를 고양하는 데 있어 조직역량 및 학습 차원에서 인적자원개발에 주는 시사점을 제시하고자 다음과 같은 다섯 가지 연구 문제를 설정하여 검증하였다. 첫째, 개인의 창의적 성향과 조직의 창의적 성과 간에는 어떤 상관관계를 갖는가? 둘째, 개인의 창의적 성향과 조직의 창의적 성과 사이에 폐기학습역량은 어떤 영향을 미치는가? 셋째, 개인의 창의적 성향과 조직의 창의적 성과 사이에 흡수역량은 어떤 영향을 미치는가? 넷째, 개인의 창의적 성향과 조직의 창의적 성과 사이에 폐기학습역량과 흡수역량은 순차적으로 영향을 미치는가? 다섯째, 창의력 발현을 촉진 또는 방해하는 업무 환경에 대한 인식 수준이 높은 팀과 낮은 팀 간에는 조직의 창의력 발현 과정이 상이한가? 이와 같은 연구 문제를 해결하기 위해 개인의 창의적 성향은 독립변인, 폐기학습역량과 흡수역량은 매개변인, 조직의 창의적 성과는 종속변인, 창의적 업무 환경은 조절변인으로 연구 모형의 구인을 설정하였다. 연구 도구는 개인의 창의적 성향의 경우 Zhou와 George(2001)의 일터에서 종업원의 창의적 행동으로, 조직의 창의적 성과는 O'Quin과 Besemer(1989)의 모형을 참조하여, 폐기학습역량은 Navarro와 Moya(2005)의 모형을 중심으로, 흡수역량은 잠재적 흡수역량과 실행적 흡수역량을 구분한 Zahra와 George(2002)의 모형을 근거로, 창의적 업무환경은 Amabile 외(1996)가 개발한 구조화된 설문지를 활용하여 측정하였다. 연구 대상은 원천 문화콘텐츠의 제작에서부터 배급까지 수직통합을 통해 안정적인 규모와 구조를 갖춘 C그룹의 엔터테인먼트사업 관련 계열사인 E, G, H사의 종업원을 목표모집단으로 선정하여 최종 357부를 분석에 사용하였다. 자료 분석은 SPSS 17.0과 AMOS 7.0 통계 프로그램을 활용하여 확인적 요인분석, 연구모형 검증, 매개효과 검증을 위한 공변량 구조분석, 다중집단 요인분석을 실시하였고 추리통계의 유의 수준은 .05를 기준으로 하였다. 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 조직의 창의적 성과에 대한 영향관계를 분석한 결과, 개인의 창의적 성향이 높을수록 조직의 창의적 성과를 생성할 가능성이 높은 것으로 나타났다. 폐기학습역량은 조직의 창의적 성과에 직접적으로 정(正)적 영향을 미치지 않지만, 흡수역량은 유의미한 영향력을 행사하는 것으로 확인되었다. 둘째, 개인의 창의적 성향과 조직의 창의적 성과 간 관계에서 폐기학습역량은 매개효과가 없지만 흡수역량은 불완전 매개로 정(正)적인 간접효과가 있는 것으로 확인되었다. 그리고 개인의 창의적 성향→폐기학습역량→흡수역량(잠재적 흡수역량→실행적 흡수역량)→조직의 창의적 성과에 이르는 이차 매개효과를 발휘하는 경로가 가장 영향력이 큰 것으로 나타났다. 셋째, 창의적 업무 환경에 따른 다중집단 요인분석 결과, 조직의 격려, 상사의 지지, 업무집단의 지지, 도전감, 조직의 방해에 대한 인식 수준이 낮은 팀과 높은 팀 간에는 조직의 창의력 발현 과정이 상이한 것으로 나타났으나 자원과 업무의 압박은 동일한 것으로 나타났다. 경로별 분석 결과, 개인의 창의적 성향과 조직의 창의적 성과 간 관계에서는 상사의 지지가, 흡수역량 간 관계에서는 업무집단의 지지가, 흡수역량과 조직의 창의적 성과 간 관계에서는 조직의 격려와 방해가 정(正)적 조절 효과를 미치는 것으로 확인되었다. 이러한 연구 결과를 통해 기업 창의력 증진을 위한 인적자원개발에 주는 시사점을 정리하면 다음과 같다. 첫째 효과적인 창의 경영을 위해 인적자원개발은 개인 역량 차원을 넘어 조직역량 차원에서 확장된 조직 관리의 구성차원과 역동성을 규명하고 이를 업 특성과 업무 프로세스에 유요한 방식으로 설계하여 활용해야 한다. 둘째, 창의력 발현 과정에서 폐기학습 프로세스를 기반으로 하는 흡수역량의 확보와 실행 방안을 모색하고 구축해야 한다. 이는 지식경영, 혁신, 학습조직 등을 포함하는 지속적인 조직 변화 및 개발에 중점을 둔 인적자원개발 인프라의 중요성을 보여주는 것이다. 셋째, 창의 경영 차원에서 성과 창출에 영향을 미치는 인적, 비인적 업무 환경을 분석하고 각 요소별 차별화 내용을 근거로 조직에 맞는 유효한 제도의 설계와 운용, 리더십 모형의 개발과 적용을 해야 한다. 향후 후속 연구에 대해서는 다음과 같이 제언하고자 한다. 첫째, 창의적 경쟁력 강화를 위해서는 인적자원의 개발 주체가 종업원 교육훈련 중심의 개별 기업 단위에서 지역 및 국가인적자원개발로 확장되어야 한다. 둘째, 폐기학습 및 흡수역량을 지원하기 위한 조직학습 메커니즘의 개발과 적용, 그리고 그 실효성이 검증되어야 한다. 셋째, 창의력을 촉진하거나 저해하는 조직적 또는 개인적 속성에 대한 탐색적 연구가 진행되어야 한다. 마지막으로 엔터테인먼트 미디어 기업 외 타 산업이나 업종, 또는 특정 직무전문가 유형에서 실증연구가 진행될 필요가 있다.
This study aimed at determining the relation between the unlearning and absorptive capacities and the creative level of the various products created by the members of an entertainment media company at work through creative working processes. To examine the effect of such relation on the creative wor...
This study aimed at determining the relation between the unlearning and absorptive capacities and the creative level of the various products created by the members of an entertainment media company at work through creative working processes. To examine the effect of such relation on the creative work environment and the human resource development, the study established five research topics: (1) the kind of correlation that is established between an individuals' creativity and an organizational creative product; (2) how unlearning capacity affects an individual's creativity and an organizational creative product; (3) how absorptive capacity affects an individual's creativity and an organizational creative product; (4) whether unlearning capacity and absorptive capacity affect an individual's creativity and an organizational creative product in consecutive order; and (5) the differences in the process of creativity development among organizations that have different levels of awareness on the work environment disrupting or promoting creativeness. Towards these ends, the model study specified an individual’s creativity as the independent variable, unlearning capacity and absorptive capacity as the intervening variables, an organizational creative product as the dependent variable, and the creative work environment as the moderator variable. The individual's creativity was measured using the questions of Zhou and George (2001) on creative behavior, and the assessment of the creative product was performed with reference to the model of Q'Quin and Basemer (1989). Unlearning capacity was measured based on the model of Navarro and Moya (2005), and absorptive capacity was assessed by the model that separated the potential absorptive capacity and the practical absorptive capacity, created by Zahra and George (2005). The creative work environment was measured using the structured questionnaire, developed by Amabile et al. (1996). A group of C-Group-affiliated companies were selected as the target group in this study as such company conducts a stable business from the production to the distribution of original cultural contents through vertical integration, and the 357 copies of survey questionnaire from E, G, and H companies were finally used for analysis purposes. The SPSS 17.0 and AMOS 7.0 statistical programs were used to conduct confirmatory factor analysis, covariance structure analysis for the verification of the research model and the mediation effect, multi-group factor analysis, and the statistical signification for inferential statistics was set at .05. Below is a summary of the study results. First, as the result of analyzing the correlation between an individuals' creativity and an organizational creative product, the higher the creativity of an individual member of an organization was, the higher the organizational potentials to produce a creative product. The unlearning capacity was not shown to directly affect the creative product of the organization, but the absorptive capacity was shown to directly affect that. Second, the individual's creativity was shown to affect the creative product of the organization, not with unlearning capacity, but with absorptive capacity as a mediating factor. It was shown that the significant path from an individual organization member's creativity to the creative product of the organization was mostly affected by the successive mediating models in the order of "individual's creativity → unlearning capacity → absorptive capacity (potential absorptive capacity→ practical absorptive capacity) → creative product of an organization" with the secondary mediating effect. Third, according to the result of multiple group factor analysis related to the creative work environment, there is differences in the process of creativity development among organizations that have different levels of awareness on the work environment disrupting or promoting creativeness, the support from superiors, group of colleagues, and organization, and the sense of posing a challenge. However, the work pressure and the resources were shown identical. As a result of the path analysis, it was shown that the support from the superior affects the relation between the individual creative property and the organizational creative product as a moderating factor, and the support from the group of colleagues affects the relation among absorptive capacities. In addition, the organizational encouragement or disruption affects the relation between absorptive capacity and the organizational creative product as a moderating factor. The following are the key issues emanating from the results of this study on the development of human resources for the promotion of a company's creativity. First, for the effective creativity management, the human resource development should investigate the structure and dynamics of organizational management that expanded from the aspect of individual capacity to the capacity of an organization, and adapt this in accordance with the characteristic of its industry. Second, it is necessary to find a way to acquire and implement absorptive capacity that is based on the unlearning process. This verified the importance of the development of human resources, which focused on the continuous organizational changes and development, including the knowledge management of the organization, innovation and learning organizations, etc. Third, the human and non-human working environments affecting the performance should be examined, and the organizational policies and leadership model need to be developed in consideration of each factors’ different effects. The following can be suggested for future research: (1) To strengthen the competitiveness of creativity, the human resource development should be expanded from the aspect of individual company focusing on employee training to the national level of human capital development. (2) It is necessary to develop and utilize an organizational learning mechanism that supports and promotes the unlearning and absorptive capacities, and accordingly, the effectiveness of such organizational learning mechanism should be measured. (3) The study on the individual or the organizational properties that can promote or disrupt the creativity needs to be implemented. Finally, the proposed model should be further verified not only with an entertainment media company but also with companies in other business fields or types.
This study aimed at determining the relation between the unlearning and absorptive capacities and the creative level of the various products created by the members of an entertainment media company at work through creative working processes. To examine the effect of such relation on the creative work environment and the human resource development, the study established five research topics: (1) the kind of correlation that is established between an individuals' creativity and an organizational creative product; (2) how unlearning capacity affects an individual's creativity and an organizational creative product; (3) how absorptive capacity affects an individual's creativity and an organizational creative product; (4) whether unlearning capacity and absorptive capacity affect an individual's creativity and an organizational creative product in consecutive order; and (5) the differences in the process of creativity development among organizations that have different levels of awareness on the work environment disrupting or promoting creativeness. Towards these ends, the model study specified an individual’s creativity as the independent variable, unlearning capacity and absorptive capacity as the intervening variables, an organizational creative product as the dependent variable, and the creative work environment as the moderator variable. The individual's creativity was measured using the questions of Zhou and George (2001) on creative behavior, and the assessment of the creative product was performed with reference to the model of Q'Quin and Basemer (1989). Unlearning capacity was measured based on the model of Navarro and Moya (2005), and absorptive capacity was assessed by the model that separated the potential absorptive capacity and the practical absorptive capacity, created by Zahra and George (2005). The creative work environment was measured using the structured questionnaire, developed by Amabile et al. (1996). A group of C-Group-affiliated companies were selected as the target group in this study as such company conducts a stable business from the production to the distribution of original cultural contents through vertical integration, and the 357 copies of survey questionnaire from E, G, and H companies were finally used for analysis purposes. The SPSS 17.0 and AMOS 7.0 statistical programs were used to conduct confirmatory factor analysis, covariance structure analysis for the verification of the research model and the mediation effect, multi-group factor analysis, and the statistical signification for inferential statistics was set at .05. Below is a summary of the study results. First, as the result of analyzing the correlation between an individuals' creativity and an organizational creative product, the higher the creativity of an individual member of an organization was, the higher the organizational potentials to produce a creative product. The unlearning capacity was not shown to directly affect the creative product of the organization, but the absorptive capacity was shown to directly affect that. Second, the individual's creativity was shown to affect the creative product of the organization, not with unlearning capacity, but with absorptive capacity as a mediating factor. It was shown that the significant path from an individual organization member's creativity to the creative product of the organization was mostly affected by the successive mediating models in the order of "individual's creativity → unlearning capacity → absorptive capacity (potential absorptive capacity→ practical absorptive capacity) → creative product of an organization" with the secondary mediating effect. Third, according to the result of multiple group factor analysis related to the creative work environment, there is differences in the process of creativity development among organizations that have different levels of awareness on the work environment disrupting or promoting creativeness, the support from superiors, group of colleagues, and organization, and the sense of posing a challenge. However, the work pressure and the resources were shown identical. As a result of the path analysis, it was shown that the support from the superior affects the relation between the individual creative property and the organizational creative product as a moderating factor, and the support from the group of colleagues affects the relation among absorptive capacities. In addition, the organizational encouragement or disruption affects the relation between absorptive capacity and the organizational creative product as a moderating factor. The following are the key issues emanating from the results of this study on the development of human resources for the promotion of a company's creativity. First, for the effective creativity management, the human resource development should investigate the structure and dynamics of organizational management that expanded from the aspect of individual capacity to the capacity of an organization, and adapt this in accordance with the characteristic of its industry. Second, it is necessary to find a way to acquire and implement absorptive capacity that is based on the unlearning process. This verified the importance of the development of human resources, which focused on the continuous organizational changes and development, including the knowledge management of the organization, innovation and learning organizations, etc. Third, the human and non-human working environments affecting the performance should be examined, and the organizational policies and leadership model need to be developed in consideration of each factors’ different effects. The following can be suggested for future research: (1) To strengthen the competitiveness of creativity, the human resource development should be expanded from the aspect of individual company focusing on employee training to the national level of human capital development. (2) It is necessary to develop and utilize an organizational learning mechanism that supports and promotes the unlearning and absorptive capacities, and accordingly, the effectiveness of such organizational learning mechanism should be measured. (3) The study on the individual or the organizational properties that can promote or disrupt the creativity needs to be implemented. Finally, the proposed model should be further verified not only with an entertainment media company but also with companies in other business fields or types.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.