본 연구는 전통문화 및 전통문화마케팅 분야의 학문적 연구동향을 살펴봄으로써 이 분야의 학문적 연구는 물론 현장에서의 발전을 위한 탐색적인 기여를 하는데 그 목적이 있다.
이를 위해 본 연구는 전통문화마케팅 관련 학술연구정보서비스에서 제공된 석ㆍ박사학위논문 649건을 대상으로 연구동향 과 사회적 연관관계를 계량서지학적으로 분석하였다.
연구결과, 전통문화마케팅 관련 석ㆍ박사학위논문의 수는 해마다 꾸준히 증가하고 있고, 2004년에는 감소와 증가 현상이 있었다.
전통문화의 마케팅 연구동향에서는 유통분야에 대한 ...
본 연구는 전통문화 및 전통문화마케팅 분야의 학문적 연구동향을 살펴봄으로써 이 분야의 학문적 연구는 물론 현장에서의 발전을 위한 탐색적인 기여를 하는데 그 목적이 있다.
이를 위해 본 연구는 전통문화마케팅 관련 학술연구정보서비스에서 제공된 석ㆍ박사학위논문 649건을 대상으로 연구동향 과 사회적 연관관계를 계량서지학적으로 분석하였다.
연구결과, 전통문화마케팅 관련 석ㆍ박사학위논문의 수는 해마다 꾸준히 증가하고 있고, 2004년에는 감소와 증가 현상이 있었다.
전통문화의 마케팅 연구동향에서는 유통분야에 대한 연구가 가장 많았고, 가격 및 촉진 분야에 대한 연구는 1996년대 무렵 시작된 것으로 나타났다. 전통문화의 기업과 지역 연구동향에서는 1996년 무렵부터 해마다 꾸준히 증가하고 있었다. 전통문화의 예술장르 연구동향에서는 전시예술분야에 대한 연구가 가장 많았고, 문학예술 분야에 대한 연구의 시작은 1996년대 무렵으로 영상예술 분야에 대한 연구의 시작은 2001년대 무렵 시작된 것으로 나타났다. 예술장르의 기업과 지역 연구동향에서는 예술장르 분야에 대한 연구의 본격적인 시작은 1996년대 무렵 시작된 것으로 나타났다. 전통문화의 사회적 기능분야에 대한 연구동향에서는 축제분야에 대한 연구가 가장 많았고 그 뒤로 공연, 관광, 산업, 교육 분야 순으로 연구가 진행되고 있었다.
향후 보다 완성도가 높은 전통문화 및 전통문화마케팅의 연구현황과 동향을 파악하기 위해서는 더 다양한 국내외 전통문화마케팅 분야에 관련된 학회지, 저널 등을 대상으로 동일한 연구를 수행할 필요가 있으며, 이밖에도 실무적인 차원 측면에서 전통문화마케팅의 학문적 특성과 구조, 주제에 관한 연구도 모색되어야 할 것이다.
본 연구는 전통문화 및 전통문화마케팅 분야의 학문적 연구동향을 살펴봄으로써 이 분야의 학문적 연구는 물론 현장에서의 발전을 위한 탐색적인 기여를 하는데 그 목적이 있다.
이를 위해 본 연구는 전통문화마케팅 관련 학술연구정보서비스에서 제공된 석ㆍ박사학위논문 649건을 대상으로 연구동향 과 사회적 연관관계를 계량서지학적으로 분석하였다.
연구결과, 전통문화마케팅 관련 석ㆍ박사학위논문의 수는 해마다 꾸준히 증가하고 있고, 2004년에는 감소와 증가 현상이 있었다.
전통문화의 마케팅 연구동향에서는 유통분야에 대한 연구가 가장 많았고, 가격 및 촉진 분야에 대한 연구는 1996년대 무렵 시작된 것으로 나타났다. 전통문화의 기업과 지역 연구동향에서는 1996년 무렵부터 해마다 꾸준히 증가하고 있었다. 전통문화의 예술장르 연구동향에서는 전시예술분야에 대한 연구가 가장 많았고, 문학예술 분야에 대한 연구의 시작은 1996년대 무렵으로 영상예술 분야에 대한 연구의 시작은 2001년대 무렵 시작된 것으로 나타났다. 예술장르의 기업과 지역 연구동향에서는 예술장르 분야에 대한 연구의 본격적인 시작은 1996년대 무렵 시작된 것으로 나타났다. 전통문화의 사회적 기능분야에 대한 연구동향에서는 축제분야에 대한 연구가 가장 많았고 그 뒤로 공연, 관광, 산업, 교육 분야 순으로 연구가 진행되고 있었다.
향후 보다 완성도가 높은 전통문화 및 전통문화마케팅의 연구현황과 동향을 파악하기 위해서는 더 다양한 국내외 전통문화마케팅 분야에 관련된 학회지, 저널 등을 대상으로 동일한 연구를 수행할 필요가 있으며, 이밖에도 실무적인 차원 측면에서 전통문화마케팅의 학문적 특성과 구조, 주제에 관한 연구도 모색되어야 할 것이다.
The purpose of this study was to examine the trend of scientific research on the areas of traditional culture and traditional culture marketing and then contribute to the scientific research and on-site development in these areas in an exploratory manner.
For this, 649 traditional culture marke...
The purpose of this study was to examine the trend of scientific research on the areas of traditional culture and traditional culture marketing and then contribute to the scientific research and on-site development in these areas in an exploratory manner.
For this, 649 traditional culture marketing-related theses for master's and doctor's degree provided by RISS were bibliometrically examined, focusing on their trend of study and social relationship.
Study findings are as follows:
Traditional culture marketing-related theses for master's and doctor's degree increased steadily year after year, but in 2004 there were the phenomena of decrease and increase.
As for the trend of study on traditional culture marketing, studies on the area of distribution were most frequently carried out. Studies on the area of price and promotion seemed to start from about 1996. Studies on the business entities and regions of traditional culture showed the trend of steady increase from about 1996 on. As for the trend of study on the artistic genre of traditional culture, studies on the area of exhibition and art were most frequently carried out. Studies on the area of literature and art seemed to start from about 1996 and studies on the area of video and art seemed to start from about 2001. As for the trend of study on the business entities and regions of artistic genres, studies on artistic genres seemed to start from about 1996. As for the trend of study on the area of social function of traditional culture, studies on festivals were most frequently carried out and it was followed by the areas of performance, tourism, industry and education in sequence, respectively.
In order to find out a more complete trend of study on traditional culture and traditional culture marketing, it is necessary to carry out studies with more diverse subjects that are related to the area of traditional culture marketing, such as academic publications and journals. In addition, it is necessary to carry out studies on the scientific characteristics, structures and themes of traditional culture marketing from the aspect of practical business.
The purpose of this study was to examine the trend of scientific research on the areas of traditional culture and traditional culture marketing and then contribute to the scientific research and on-site development in these areas in an exploratory manner.
For this, 649 traditional culture marketing-related theses for master's and doctor's degree provided by RISS were bibliometrically examined, focusing on their trend of study and social relationship.
Study findings are as follows:
Traditional culture marketing-related theses for master's and doctor's degree increased steadily year after year, but in 2004 there were the phenomena of decrease and increase.
As for the trend of study on traditional culture marketing, studies on the area of distribution were most frequently carried out. Studies on the area of price and promotion seemed to start from about 1996. Studies on the business entities and regions of traditional culture showed the trend of steady increase from about 1996 on. As for the trend of study on the artistic genre of traditional culture, studies on the area of exhibition and art were most frequently carried out. Studies on the area of literature and art seemed to start from about 1996 and studies on the area of video and art seemed to start from about 2001. As for the trend of study on the business entities and regions of artistic genres, studies on artistic genres seemed to start from about 1996. As for the trend of study on the area of social function of traditional culture, studies on festivals were most frequently carried out and it was followed by the areas of performance, tourism, industry and education in sequence, respectively.
In order to find out a more complete trend of study on traditional culture and traditional culture marketing, it is necessary to carry out studies with more diverse subjects that are related to the area of traditional culture marketing, such as academic publications and journals. In addition, it is necessary to carry out studies on the scientific characteristics, structures and themes of traditional culture marketing from the aspect of practical business.
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