부정기선 해운시장 운임은 시장 자체의 수요와 공급에 따른 완전 경쟁원리에 의해 결정되며, 국내외적 경영환경에 민감하게 반응하고 있다. 그러므로 시장상황의 변화에 따라 운임에 영향을 미치는 요인들과의 연관성도 변화한다. 2008년 하반기에 촉발된 글로벌 금융위기는 국제금융시장의 마비는 물론 파생시장인 해운시장의 붕괴를 초래하였다. 이러한 충격으로 인하여 이전의 상황과는 확연히 달라진 시장상황이 형성되었으며, 부정기선 해운시장의 운임변동 요인과 변동성과의 상호관계 또한 변화하게 되었다. 본 연구에서는 부정기선 해운시장의 운임변동성에 대한 이해도를 제고하고 운임결정에 영향을 미치는 요인들의 변화 및 그 연관성을 분석하는 데 목적이 있으며, 이를 위해 2008년 하반기 해운위기 전후를 기준으로 하여 충격효과에 따른 변화를 비교하였다. 본 연구는 문헌분석과 실증분석을 병행하여 실시하였다. 부정기선 해운시장의 특성과 운임변동성에 대해 개관하였으며 ...
부정기선 해운시장 운임은 시장 자체의 수요와 공급에 따른 완전 경쟁원리에 의해 결정되며, 국내외적 경영환경에 민감하게 반응하고 있다. 그러므로 시장상황의 변화에 따라 운임에 영향을 미치는 요인들과의 연관성도 변화한다. 2008년 하반기에 촉발된 글로벌 금융위기는 국제금융시장의 마비는 물론 파생시장인 해운시장의 붕괴를 초래하였다. 이러한 충격으로 인하여 이전의 상황과는 확연히 달라진 시장상황이 형성되었으며, 부정기선 해운시장의 운임변동 요인과 변동성과의 상호관계 또한 변화하게 되었다. 본 연구에서는 부정기선 해운시장의 운임변동성에 대한 이해도를 제고하고 운임결정에 영향을 미치는 요인들의 변화 및 그 연관성을 분석하는 데 목적이 있으며, 이를 위해 2008년 하반기 해운위기 전후를 기준으로 하여 충격효과에 따른 변화를 비교하였다. 본 연구는 문헌분석과 실증분석을 병행하여 실시하였다. 부정기선 해운시장의 특성과 운임변동성에 대해 개관하였으며 가설검정, 통계적 분석 방법 등을 사용하여 실증분석을 하였다. 우선, 수요요인, 공급요인, 기타 외생요인, 각종 경제지표 별로 요인을 파악하여 운임율에 영향을 미칠 수 있는 요인별로 가설을 설정하였으며, 각 요인별 상관관계분석과 다중회귀분석을 통하여 가설검정을 실시하였다. 가설검정을 통해 해운위기 이전의 부정기선 해운시장에서는 기타 외생요인으로 설정하였던 FFA지수가 어떠한 독립변수를 모형에 적용하더라도 항상 정(+)의 상관관계가 있음이 확인 되었으며, 다중공선성을 가지는 다양한 많은 독립변수들 중에서는 중국의 경기지수 중 하나인 중국 PMI를 고려한 모형에서 가장 높은 설명력을 가짐은 물론 핵심 고정변수들과도 유의한 상관관계를 보여주었다. 이는 해운위기 이전의 소위 ‘중국효과’를 보여주는 것이다. 중국 PMI를 독립변수로서 고려한 모형에서는 모든 고정변수들이 정(+)의 상관관계를 보이며 중국 PMI의 기울기의 절대값이 가장 크게 나타나 그 영향이 가장 크다고 할 수 있다. 특이한 점은 선복량도 이러한 정(+)의 상관관계를 보인다는 것이다. 이는 유례없는 호황기로 인하여 시장의 운임결정원리보다 “Boom Effect”가 더 크게 작용한 데 따른 것이다. 해운위기 이후에는 기타 외생요인으로 설정하였던 유류가격이 다양한 독립변수들을 모형에 변수로 고려함에 있어 대부분의 모형에서 정(+)의 상관관계를 가지고 있으며, 많은 독립변수들 중에서는 수요 요인인 철광석 물동량을 변수로 고려한 모형에서 가장 높은 설명력은 물론 핵심 고정변수들과도 유의한 상관관계를 보여주었다. 해당 모형에서 유류가격과 철광석 물동량은 정(+)의 관계를 보여주고 있으며, 선복량은 “Boom Effect” 가 사라지면서 시장원리 및 운임결정원리에 따라부(-)의 상관관계를 보여주고 있다. 선복량의 기울기의 절대값이 가장 크게 나타나 그 영향이 가장 크다고 할 수 있다. 실증분석에 의한 가설검정을 통해 독립변수들인 수요요인, 공급요인, 기타 외생요인, 각종 경제지표들은 종속변수인 운임지수와 상호연관성을 가지며, 변수들 간에도 상호관계가 있음을 알 수 있다. 부정기 해운시장은 시장 자체의 수요와 공급 요인 뿐 아니라 다양한 외부 환경적 요인들과 연관성을 가지고 있으며 해운위기와 같은 충격효과는 시장구조와 운임변동요인들의 상관관계에 큰 변화를 초래할 수 있다는 것을 확인하였다. 향후에도 부정기선 해운시장의 운임변동성에 관한 지속적인 연구가 이루어져 시장변동에 대한 이해도와 대응력 제고에 도움이 되길 바란다.
부정기선 해운시장 운임은 시장 자체의 수요와 공급에 따른 완전 경쟁원리에 의해 결정되며, 국내외적 경영환경에 민감하게 반응하고 있다. 그러므로 시장상황의 변화에 따라 운임에 영향을 미치는 요인들과의 연관성도 변화한다. 2008년 하반기에 촉발된 글로벌 금융위기는 국제금융시장의 마비는 물론 파생시장인 해운시장의 붕괴를 초래하였다. 이러한 충격으로 인하여 이전의 상황과는 확연히 달라진 시장상황이 형성되었으며, 부정기선 해운시장의 운임변동 요인과 변동성과의 상호관계 또한 변화하게 되었다. 본 연구에서는 부정기선 해운시장의 운임변동성에 대한 이해도를 제고하고 운임결정에 영향을 미치는 요인들의 변화 및 그 연관성을 분석하는 데 목적이 있으며, 이를 위해 2008년 하반기 해운위기 전후를 기준으로 하여 충격효과에 따른 변화를 비교하였다. 본 연구는 문헌분석과 실증분석을 병행하여 실시하였다. 부정기선 해운시장의 특성과 운임변동성에 대해 개관하였으며 가설검정, 통계적 분석 방법 등을 사용하여 실증분석을 하였다. 우선, 수요요인, 공급요인, 기타 외생요인, 각종 경제지표 별로 요인을 파악하여 운임율에 영향을 미칠 수 있는 요인별로 가설을 설정하였으며, 각 요인별 상관관계분석과 다중회귀분석을 통하여 가설검정을 실시하였다. 가설검정을 통해 해운위기 이전의 부정기선 해운시장에서는 기타 외생요인으로 설정하였던 FFA지수가 어떠한 독립변수를 모형에 적용하더라도 항상 정(+)의 상관관계가 있음이 확인 되었으며, 다중공선성을 가지는 다양한 많은 독립변수들 중에서는 중국의 경기지수 중 하나인 중국 PMI를 고려한 모형에서 가장 높은 설명력을 가짐은 물론 핵심 고정변수들과도 유의한 상관관계를 보여주었다. 이는 해운위기 이전의 소위 ‘중국효과’를 보여주는 것이다. 중국 PMI를 독립변수로서 고려한 모형에서는 모든 고정변수들이 정(+)의 상관관계를 보이며 중국 PMI의 기울기의 절대값이 가장 크게 나타나 그 영향이 가장 크다고 할 수 있다. 특이한 점은 선복량도 이러한 정(+)의 상관관계를 보인다는 것이다. 이는 유례없는 호황기로 인하여 시장의 운임결정원리보다 “Boom Effect”가 더 크게 작용한 데 따른 것이다. 해운위기 이후에는 기타 외생요인으로 설정하였던 유류가격이 다양한 독립변수들을 모형에 변수로 고려함에 있어 대부분의 모형에서 정(+)의 상관관계를 가지고 있으며, 많은 독립변수들 중에서는 수요 요인인 철광석 물동량을 변수로 고려한 모형에서 가장 높은 설명력은 물론 핵심 고정변수들과도 유의한 상관관계를 보여주었다. 해당 모형에서 유류가격과 철광석 물동량은 정(+)의 관계를 보여주고 있으며, 선복량은 “Boom Effect” 가 사라지면서 시장원리 및 운임결정원리에 따라부(-)의 상관관계를 보여주고 있다. 선복량의 기울기의 절대값이 가장 크게 나타나 그 영향이 가장 크다고 할 수 있다. 실증분석에 의한 가설검정을 통해 독립변수들인 수요요인, 공급요인, 기타 외생요인, 각종 경제지표들은 종속변수인 운임지수와 상호연관성을 가지며, 변수들 간에도 상호관계가 있음을 알 수 있다. 부정기 해운시장은 시장 자체의 수요와 공급 요인 뿐 아니라 다양한 외부 환경적 요인들과 연관성을 가지고 있으며 해운위기와 같은 충격효과는 시장구조와 운임변동요인들의 상관관계에 큰 변화를 초래할 수 있다는 것을 확인하였다. 향후에도 부정기선 해운시장의 운임변동성에 관한 지속적인 연구가 이루어져 시장변동에 대한 이해도와 대응력 제고에 도움이 되길 바란다.
The freight of dry bulk shipping market is settled by a principal of perfect competition in accordance with a market's demand and supply and is sensitive to the changes of international and domestic business environment. Therefore, the correlation with determinants on freight fluctuations will be ch...
The freight of dry bulk shipping market is settled by a principal of perfect competition in accordance with a market's demand and supply and is sensitive to the changes of international and domestic business environment. Therefore, the correlation with determinants on freight fluctuations will be changed according to the change of market condition. Global financial crisis in late 2008 caused the collapse to both international financial market and derived shipping market. According to the collapse, market atmosphere was extremely changed and determinants on dry-bulk shipping market and the correlation with volatility were also changed in comparison with previous market. The goals of this research are improving the comprehension for the fluctuation offreight rate on dry bulk shipping market and analyzing the change of determina nts and their correlation. To accomplish the research effectively, this research compared the variation according to the shock based on shipping crisis in late 2008. This research implicated both literal analysis and empirical research. It reviews the characteristics and the fluctuation of freight rate on dry bulk shipping market and executed the empirical research by means of hypothetic verification and statistical analysis. First of all, found several factors influencing on the freight of dry bulk shipping in demand, supply, other external environment and various economic aspects through literature review and 11 hypotheses were made. Executed the multiple regression analysis between BDI and each factors respectively; further, executed the correlation analysis to prove these hypotheses. For the period before shipping crisis, the regression result explains that ‘FFA indicator’, one of external environmental factors, is positively related to BDI even though any autonomous variable is applied to the model. The model which ‘Chinese PMI’ was applied as autonomous variable is explaining most well and shows fixed default factors are significantly correlated with BDI. It verifies "Chinese Effect" before shipping crisis. In the model which ‘Chinese PMI’ was applied as autonomous variable, all fixed default factors have positive correlation with BDI. ‘Chinese PMI’ has the largest influence on BDI considering its absolute value of the slope is greater than others. What a peculiar point is ‘Fleet Volume’ also shows positive correlation with BDI. It was caused by boom effect which was much more effective than freight principal of market due to the singular prosperous days. For the period after shipping crisis, the regression result explains that ‘Bunker Price’, one of external environmental factors, is positively related to BDI in the majority of models. The model which ‘Seaborne Trade Volume of Iron Ore’was applied as autonomous variable is explaining most well and shows significance level with fixed default factors. In the relevant model, ‘Bunker Price’ and ‘Seabor ne Trade Volume of Iron Ore’are positively related to BDI; however, ‘Fleet Volume’ is negatively related to BDI as per freight principal of market, as a result of disappeared “Boom Effect”. Considering absolute value of the slope for ‘Fleet Volume’ is greater than others, ‘Fleet Volume’ has the largest influence on BDI. As a result of this empirical research, those four factors, as autonomous variable, are statistically concerned with BDI, as dependent variable, and being concerned one another respectively. Found that dry bulk shipping market has correlation with not only the factors of demand and supply in shipping market but also various external environmental factors, and an impact effect such as shipping crisis can cause enormous changes to the market atmosphere and the correlation of determinants on freight fluctuations. I hope continuous studies on freight fluctuations in dry bulk shipping market will help improve the comprehension for market variation and cope with market fluctuation.
The freight of dry bulk shipping market is settled by a principal of perfect competition in accordance with a market's demand and supply and is sensitive to the changes of international and domestic business environment. Therefore, the correlation with determinants on freight fluctuations will be changed according to the change of market condition. Global financial crisis in late 2008 caused the collapse to both international financial market and derived shipping market. According to the collapse, market atmosphere was extremely changed and determinants on dry-bulk shipping market and the correlation with volatility were also changed in comparison with previous market. The goals of this research are improving the comprehension for the fluctuation offreight rate on dry bulk shipping market and analyzing the change of determina nts and their correlation. To accomplish the research effectively, this research compared the variation according to the shock based on shipping crisis in late 2008. This research implicated both literal analysis and empirical research. It reviews the characteristics and the fluctuation of freight rate on dry bulk shipping market and executed the empirical research by means of hypothetic verification and statistical analysis. First of all, found several factors influencing on the freight of dry bulk shipping in demand, supply, other external environment and various economic aspects through literature review and 11 hypotheses were made. Executed the multiple regression analysis between BDI and each factors respectively; further, executed the correlation analysis to prove these hypotheses. For the period before shipping crisis, the regression result explains that ‘FFA indicator’, one of external environmental factors, is positively related to BDI even though any autonomous variable is applied to the model. The model which ‘Chinese PMI’ was applied as autonomous variable is explaining most well and shows fixed default factors are significantly correlated with BDI. It verifies "Chinese Effect" before shipping crisis. In the model which ‘Chinese PMI’ was applied as autonomous variable, all fixed default factors have positive correlation with BDI. ‘Chinese PMI’ has the largest influence on BDI considering its absolute value of the slope is greater than others. What a peculiar point is ‘Fleet Volume’ also shows positive correlation with BDI. It was caused by boom effect which was much more effective than freight principal of market due to the singular prosperous days. For the period after shipping crisis, the regression result explains that ‘Bunker Price’, one of external environmental factors, is positively related to BDI in the majority of models. The model which ‘Seaborne Trade Volume of Iron Ore’was applied as autonomous variable is explaining most well and shows significance level with fixed default factors. In the relevant model, ‘Bunker Price’ and ‘Seabor ne Trade Volume of Iron Ore’are positively related to BDI; however, ‘Fleet Volume’ is negatively related to BDI as per freight principal of market, as a result of disappeared “Boom Effect”. Considering absolute value of the slope for ‘Fleet Volume’ is greater than others, ‘Fleet Volume’ has the largest influence on BDI. As a result of this empirical research, those four factors, as autonomous variable, are statistically concerned with BDI, as dependent variable, and being concerned one another respectively. Found that dry bulk shipping market has correlation with not only the factors of demand and supply in shipping market but also various external environmental factors, and an impact effect such as shipping crisis can cause enormous changes to the market atmosphere and the correlation of determinants on freight fluctuations. I hope continuous studies on freight fluctuations in dry bulk shipping market will help improve the comprehension for market variation and cope with market fluctuation.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.