본 논문의 목적은 누가복음에 반영된 누가공동체의 정치적, 경제적, 인종적 구성을 분석하고, 누가복음의 삭개오 본문을 통해 드러난 ‘잃어버린 자’들 그리고 그들을 향한 예수의 제자들과 누가 공동체의 ‘구원’을 위한 선교적 역할의 특징을 규명하는데 있으며 하나님 나라를 향한 예수의 구원선포에 있어 누가복음의 ‘잃어버린 자’들의 범주안에 있는 이들과 삭개오의 상관관계성을 밝히는데 이 논문의 중요성이 있다. 논문의 구성은 I장의 서론의 문제제기에 이어, Ⅱ장은 예수의 나사렛 방문 보도에 관한 이해를 돕기 위해서 누가복음 4:16-20이 정치·사회·경제적 측면에서 지니고 있는 중요성을 살펴보고자 한다. 성경을 통하여 본문의 시대적 배경과 상황을 알고자 한다면 그 말씀이 선포되던 시기의 상황과 그 본문이 기록되던 당시의 상황을 고찰해야 한다는 점을 전제로 시대적 상황은 주석과 해석의 기초가 된다. 1세기 팔레스틴의 경제적인 상황은 부가 편중되는 상황이었다. 누가의 시대에는 가진 자와 가지지 못한 자들의 갈등이 사회적인 문제로 대두되었던 것으로 보인다. 복음서 기자 중 누가만이 예수가 가난한 자들의 편에 서서 그들에게 기쁜 소식을 전하고 있음을 강조한다. 마가와 마태는 가난 자체에 대한 관심보다는 도덕적, 종교적 차원에서의 가난을 선포하는 반면에 누가는 물질적 빈곤 자체에 관심을 둔다. 누가 당시의 경제적인 상황은 어떠했고 그 상황에서 요구되는 윤리적인 교훈은 무엇이었는지 살펴보았다. III장은 누가시대의 사회의 경제적 상황과 종교적 상황 하에서 예수가 전하고자 했던 하나님 나라의 복음과 제자들에게 명한 복음의 내용을 살펴보고자 한다. 누가공동체 안의 다양한 사회적 구성원과 복음서 저술 당시의 내부 갈등 상황을 규명하고, 예수가 의도하고 전한 복음이 유대교 안에서만 존재하는 것이 아니라 더 깊은 차원의 하나님 나라의 메시지이며 전 세계를 향해 열려있는 복음임을 규명하고자 한다. IV장은 본문 이면에 놓여 있는 논쟁의 다른 주체를 찾아내고, 그 상황을 밝히는 주석 작업을 했다. 누가복음 4:16-30 본문을 주석 하는데 여기에서는 예수의 나사렛 회당에서의 선포의 대상자인 ‘가난한 자’의 부류가 누구인지를 집중적으로 주석을 하고자 한다. ‘가난한 자’는 포로된 자, 눈먼 자, 눌린 자들을 총칭하여 가난한 자로 이를 다시 ‘잃어버린 자’로 규정을 했다. 결국 가난한 자는 현실 속에서 물질의 궁핍과 척박한 환경으로 인해 절대적으로 하나님을 의지하고 따르는 자들을 말하며 이러한 가난한 자들이 바로 잃어버린 자들인 것이다. 하나님은 바로 이러한 잃어버린 자와 가난한 자들을 찾아 구원하러 ...
본 논문의 목적은 누가복음에 반영된 누가공동체의 정치적, 경제적, 인종적 구성을 분석하고, 누가복음의 삭개오 본문을 통해 드러난 ‘잃어버린 자’들 그리고 그들을 향한 예수의 제자들과 누가 공동체의 ‘구원’을 위한 선교적 역할의 특징을 규명하는데 있으며 하나님 나라를 향한 예수의 구원선포에 있어 누가복음의 ‘잃어버린 자’들의 범주안에 있는 이들과 삭개오의 상관관계성을 밝히는데 이 논문의 중요성이 있다. 논문의 구성은 I장의 서론의 문제제기에 이어, Ⅱ장은 예수의 나사렛 방문 보도에 관한 이해를 돕기 위해서 누가복음 4:16-20이 정치·사회·경제적 측면에서 지니고 있는 중요성을 살펴보고자 한다. 성경을 통하여 본문의 시대적 배경과 상황을 알고자 한다면 그 말씀이 선포되던 시기의 상황과 그 본문이 기록되던 당시의 상황을 고찰해야 한다는 점을 전제로 시대적 상황은 주석과 해석의 기초가 된다. 1세기 팔레스틴의 경제적인 상황은 부가 편중되는 상황이었다. 누가의 시대에는 가진 자와 가지지 못한 자들의 갈등이 사회적인 문제로 대두되었던 것으로 보인다. 복음서 기자 중 누가만이 예수가 가난한 자들의 편에 서서 그들에게 기쁜 소식을 전하고 있음을 강조한다. 마가와 마태는 가난 자체에 대한 관심보다는 도덕적, 종교적 차원에서의 가난을 선포하는 반면에 누가는 물질적 빈곤 자체에 관심을 둔다. 누가 당시의 경제적인 상황은 어떠했고 그 상황에서 요구되는 윤리적인 교훈은 무엇이었는지 살펴보았다. III장은 누가시대의 사회의 경제적 상황과 종교적 상황 하에서 예수가 전하고자 했던 하나님 나라의 복음과 제자들에게 명한 복음의 내용을 살펴보고자 한다. 누가공동체 안의 다양한 사회적 구성원과 복음서 저술 당시의 내부 갈등 상황을 규명하고, 예수가 의도하고 전한 복음이 유대교 안에서만 존재하는 것이 아니라 더 깊은 차원의 하나님 나라의 메시지이며 전 세계를 향해 열려있는 복음임을 규명하고자 한다. IV장은 본문 이면에 놓여 있는 논쟁의 다른 주체를 찾아내고, 그 상황을 밝히는 주석 작업을 했다. 누가복음 4:16-30 본문을 주석 하는데 여기에서는 예수의 나사렛 회당에서의 선포의 대상자인 ‘가난한 자’의 부류가 누구인지를 집중적으로 주석을 하고자 한다. ‘가난한 자’는 포로된 자, 눈먼 자, 눌린 자들을 총칭하여 가난한 자로 이를 다시 ‘잃어버린 자’로 규정을 했다. 결국 가난한 자는 현실 속에서 물질의 궁핍과 척박한 환경으로 인해 절대적으로 하나님을 의지하고 따르는 자들을 말하며 이러한 가난한 자들이 바로 잃어버린 자들인 것이다. 하나님은 바로 이러한 잃어버린 자와 가난한 자들을 찾아 구원하러 오신 분이신 것이다. 예수가 나사렛 방문에서 선포한 복음의 내용과 그 대상에 대한 누가복음 19:1-10을 주석함으로써, 삭개오를 새로운 인물상으로 부각시키는 누가의 의도를 파악할 것이다. 또한 예수가 전한 복음이 제자들을 통해 전파되어야 하는 의미에 대해서도 살펴보도록 하겠다. Ⅴ장에서는 삭개오 모티프가 갖는 신학적인 메시지가 무엇인지를 보고, 누가의 인물들이 바라보는 메시야는 어떤 메시야인지를 분석하고 누가가 의미하는 메시야가 누구인지 신학적 의미를 밝히고자 한다. 누가공동체에서 소외된 주변인들이 겪는 사회적 갈등과 고통에서 예수와 만남으로써 얻는 “회복”이 어떤 것인가를 살펴보고자 한다. 결론으로 예수가 사회적으로 소외되고 기존의 구원의 대상에서 제외되어 있던 자들에게 전한 복음이 현재에 요구하는 것이 무엇이며 누가에 나타난 잃어버린 자에 대한 우리의 자세와 한국교회에 어떻게 적용할 것인지를 제시하면서 본 논문을 마감하고자 한다.
본 논문의 목적은 누가복음에 반영된 누가공동체의 정치적, 경제적, 인종적 구성을 분석하고, 누가복음의 삭개오 본문을 통해 드러난 ‘잃어버린 자’들 그리고 그들을 향한 예수의 제자들과 누가 공동체의 ‘구원’을 위한 선교적 역할의 특징을 규명하는데 있으며 하나님 나라를 향한 예수의 구원선포에 있어 누가복음의 ‘잃어버린 자’들의 범주안에 있는 이들과 삭개오의 상관관계성을 밝히는데 이 논문의 중요성이 있다. 논문의 구성은 I장의 서론의 문제제기에 이어, Ⅱ장은 예수의 나사렛 방문 보도에 관한 이해를 돕기 위해서 누가복음 4:16-20이 정치·사회·경제적 측면에서 지니고 있는 중요성을 살펴보고자 한다. 성경을 통하여 본문의 시대적 배경과 상황을 알고자 한다면 그 말씀이 선포되던 시기의 상황과 그 본문이 기록되던 당시의 상황을 고찰해야 한다는 점을 전제로 시대적 상황은 주석과 해석의 기초가 된다. 1세기 팔레스틴의 경제적인 상황은 부가 편중되는 상황이었다. 누가의 시대에는 가진 자와 가지지 못한 자들의 갈등이 사회적인 문제로 대두되었던 것으로 보인다. 복음서 기자 중 누가만이 예수가 가난한 자들의 편에 서서 그들에게 기쁜 소식을 전하고 있음을 강조한다. 마가와 마태는 가난 자체에 대한 관심보다는 도덕적, 종교적 차원에서의 가난을 선포하는 반면에 누가는 물질적 빈곤 자체에 관심을 둔다. 누가 당시의 경제적인 상황은 어떠했고 그 상황에서 요구되는 윤리적인 교훈은 무엇이었는지 살펴보았다. III장은 누가시대의 사회의 경제적 상황과 종교적 상황 하에서 예수가 전하고자 했던 하나님 나라의 복음과 제자들에게 명한 복음의 내용을 살펴보고자 한다. 누가공동체 안의 다양한 사회적 구성원과 복음서 저술 당시의 내부 갈등 상황을 규명하고, 예수가 의도하고 전한 복음이 유대교 안에서만 존재하는 것이 아니라 더 깊은 차원의 하나님 나라의 메시지이며 전 세계를 향해 열려있는 복음임을 규명하고자 한다. IV장은 본문 이면에 놓여 있는 논쟁의 다른 주체를 찾아내고, 그 상황을 밝히는 주석 작업을 했다. 누가복음 4:16-30 본문을 주석 하는데 여기에서는 예수의 나사렛 회당에서의 선포의 대상자인 ‘가난한 자’의 부류가 누구인지를 집중적으로 주석을 하고자 한다. ‘가난한 자’는 포로된 자, 눈먼 자, 눌린 자들을 총칭하여 가난한 자로 이를 다시 ‘잃어버린 자’로 규정을 했다. 결국 가난한 자는 현실 속에서 물질의 궁핍과 척박한 환경으로 인해 절대적으로 하나님을 의지하고 따르는 자들을 말하며 이러한 가난한 자들이 바로 잃어버린 자들인 것이다. 하나님은 바로 이러한 잃어버린 자와 가난한 자들을 찾아 구원하러 오신 분이신 것이다. 예수가 나사렛 방문에서 선포한 복음의 내용과 그 대상에 대한 누가복음 19:1-10을 주석함으로써, 삭개오를 새로운 인물상으로 부각시키는 누가의 의도를 파악할 것이다. 또한 예수가 전한 복음이 제자들을 통해 전파되어야 하는 의미에 대해서도 살펴보도록 하겠다. Ⅴ장에서는 삭개오 모티프가 갖는 신학적인 메시지가 무엇인지를 보고, 누가의 인물들이 바라보는 메시야는 어떤 메시야인지를 분석하고 누가가 의미하는 메시야가 누구인지 신학적 의미를 밝히고자 한다. 누가공동체에서 소외된 주변인들이 겪는 사회적 갈등과 고통에서 예수와 만남으로써 얻는 “회복”이 어떤 것인가를 살펴보고자 한다. 결론으로 예수가 사회적으로 소외되고 기존의 구원의 대상에서 제외되어 있던 자들에게 전한 복음이 현재에 요구하는 것이 무엇이며 누가에 나타난 잃어버린 자에 대한 우리의 자세와 한국교회에 어떻게 적용할 것인지를 제시하면서 본 논문을 마감하고자 한다.
The purpose of this study is to analyze the political, economic, and ethnic components of Lukan community, to identify the characteristics of the missionary role of Lord Jesus in His salvation of 'the Lost' in the Text of Luke's Gospel, Jesus's Disciples, and the Lukan community. This paper also aim...
The purpose of this study is to analyze the political, economic, and ethnic components of Lukan community, to identify the characteristics of the missionary role of Lord Jesus in His salvation of 'the Lost' in the Text of Luke's Gospel, Jesus's Disciples, and the Lukan community. This paper also aims to examine the importance of an interrelationship between Zacchaeus and the people in the class of 'the Lost' in the Gospel of Luke in Jesus's proclamation of God's Kingdom to them. This study shows as follows: After raising questions at the introduction of this study in Chapter 1, Chapter 2 investigates the political, social, and economic significance of Gospel of Luke 4:16-20 to illuminate Jesus's visit to Nazareth. In order to understand the temporal background and situation of a passage through the Bible, one must consider the circumstances when the proclamation of words was made and the Text was recorded. This premise facilitates the temporal situation to form a basis of the annotation and interpretation of a passage in Text. With regards to the economy of first century Palestine, distribution of wealth was unequal. The conflict between those who have and those who have not seems to develop into a social issue at the time Luke lived. No evangelists except Luke has a point of view that Jesus was on the side of the poor, and preaching good news to them. While Mark and Matthew are more interested in Jesus's moral and religious proclamation for the poor rather than the poverty itself, Luke takes interest in material poverty. In this sense, this paper searches both economic situation and the moral lesson that is required during the time of Luke. In Chapter 3, I look at the Gospel of the Kingdom of God which Jesus Christ struggled to spread, and the Gospel Jesus commissioned His disciples to preach under the economic and religious circumstances of Lukan period. Further investigation is made on the conflict in Lukan community attributable by the socially diversified members when the Gospel of Luke was written, and on the Jesus's message which was meant and delivered not only to Judaism but to entire world wherein the Gospel indicates a higher state of the Kingdom of God . Chapter 4 deals with a textual commentary on passages in Luke 4:16-30, focusing on grasping the substance of 'the poor' to which good news was proclaimed in the synagogue of Nazareth while getting full control of the situation, the main agents behind the Text who initiate the argument. It is considered as a generic term including the prisoners, the blind, the oppressed, and is defined as 'the lost'. The poor is, as it were, those who depend on and follow God totally and unconditionally due to their material needs and poor environments from the harsh realities of life. And that is what the lost means. God is one who came to find and save the lost, the poor. Additional findings are made on Luke's intention to highlight Zacchaeus as a new key figure through the textual commentary of Luke 19:1-10 in which the substance and target of Jesus's proclamation is definable. Besides, an examination of the meaning is followed up as to how the Lord's Gospel must be spread by His disciples. Chapter 5 aims to establish the theological message Zacchaeus motif carries, the meaning of Messiah that people in Luke's Gospel accept as, and the theological meaning of Messiah that Luke bears and carries upon himself. This endeavor will lead to elucidate the meaning of "Restoration" through the Lord Jesus that the outsiders of Lukan community could acquire amid their social conflicts and agonies. In conclusion, this study examines the Gospel that Jesus Christ delivered to those who are socially alienated, excluded from salvation, the requirement it illuminates to people today, and suggests our attitude to cope with the lost in Luke's Gospel and our method of applying it to the churches in Korea.
The purpose of this study is to analyze the political, economic, and ethnic components of Lukan community, to identify the characteristics of the missionary role of Lord Jesus in His salvation of 'the Lost' in the Text of Luke's Gospel, Jesus's Disciples, and the Lukan community. This paper also aims to examine the importance of an interrelationship between Zacchaeus and the people in the class of 'the Lost' in the Gospel of Luke in Jesus's proclamation of God's Kingdom to them. This study shows as follows: After raising questions at the introduction of this study in Chapter 1, Chapter 2 investigates the political, social, and economic significance of Gospel of Luke 4:16-20 to illuminate Jesus's visit to Nazareth. In order to understand the temporal background and situation of a passage through the Bible, one must consider the circumstances when the proclamation of words was made and the Text was recorded. This premise facilitates the temporal situation to form a basis of the annotation and interpretation of a passage in Text. With regards to the economy of first century Palestine, distribution of wealth was unequal. The conflict between those who have and those who have not seems to develop into a social issue at the time Luke lived. No evangelists except Luke has a point of view that Jesus was on the side of the poor, and preaching good news to them. While Mark and Matthew are more interested in Jesus's moral and religious proclamation for the poor rather than the poverty itself, Luke takes interest in material poverty. In this sense, this paper searches both economic situation and the moral lesson that is required during the time of Luke. In Chapter 3, I look at the Gospel of the Kingdom of God which Jesus Christ struggled to spread, and the Gospel Jesus commissioned His disciples to preach under the economic and religious circumstances of Lukan period. Further investigation is made on the conflict in Lukan community attributable by the socially diversified members when the Gospel of Luke was written, and on the Jesus's message which was meant and delivered not only to Judaism but to entire world wherein the Gospel indicates a higher state of the Kingdom of God . Chapter 4 deals with a textual commentary on passages in Luke 4:16-30, focusing on grasping the substance of 'the poor' to which good news was proclaimed in the synagogue of Nazareth while getting full control of the situation, the main agents behind the Text who initiate the argument. It is considered as a generic term including the prisoners, the blind, the oppressed, and is defined as 'the lost'. The poor is, as it were, those who depend on and follow God totally and unconditionally due to their material needs and poor environments from the harsh realities of life. And that is what the lost means. God is one who came to find and save the lost, the poor. Additional findings are made on Luke's intention to highlight Zacchaeus as a new key figure through the textual commentary of Luke 19:1-10 in which the substance and target of Jesus's proclamation is definable. Besides, an examination of the meaning is followed up as to how the Lord's Gospel must be spread by His disciples. Chapter 5 aims to establish the theological message Zacchaeus motif carries, the meaning of Messiah that people in Luke's Gospel accept as, and the theological meaning of Messiah that Luke bears and carries upon himself. This endeavor will lead to elucidate the meaning of "Restoration" through the Lord Jesus that the outsiders of Lukan community could acquire amid their social conflicts and agonies. In conclusion, this study examines the Gospel that Jesus Christ delivered to those who are socially alienated, excluded from salvation, the requirement it illuminates to people today, and suggests our attitude to cope with the lost in Luke's Gospel and our method of applying it to the churches in Korea.
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