다양한 매체와 경험으로 학습자들의 지식수준이 날로 향상되어 가는 현대 사회에 교육의 발달은 정체되어 있는 것이 현실이다. 이에 연구자는 현대 사회에 필요한 통합 교육인 레지오 에밀리아 접근법을 연구해 보고 영, 유아에게 국한되었던 프로젝트를 14세 결정기 학습자에게 활용하여 지식수준에 따른 수업 효과 비교 및 학습자에게 미치는 영향에 대해 연구하고자 하였다. 연구문제는 다음과 같다. 1. 과정이 아닌 결과물이 중시되는 現교육사회에 과정중시의 레지오 에밀리아 접근법은 어떠한 영향을 미치나? 2. 레지오 에밀리아 접근법을 14세 학습...
다양한 매체와 경험으로 학습자들의 지식수준이 날로 향상되어 가는 현대 사회에 교육의 발달은 정체되어 있는 것이 현실이다. 이에 연구자는 현대 사회에 필요한 통합 교육인 레지오 에밀리아 접근법을 연구해 보고 영, 유아에게 국한되었던 프로젝트를 14세 결정기 학습자에게 활용하여 지식수준에 따른 수업 효과 비교 및 학습자에게 미치는 영향에 대해 연구하고자 하였다. 연구문제는 다음과 같다. 1. 과정이 아닌 결과물이 중시되는 現교육사회에 과정중시의 레지오 에밀리아 접근법은 어떠한 영향을 미치나? 2. 레지오 에밀리아 접근법을 14세 학습자에게 활용했을 때, 어떤 효과가 있으며, 학습자의 성장에 어떠한 영향을 미치나? 3. 레지오 에밀리아 접근법의 활용으로 인한 성장발달속도는 학습자의 지식수준과 어떤 비례 관계를 갖는가? 이러한 문제를 검증하기 위하여 본 연구는 서울의 목동에 거주하는 중학생 남,여 25명을 대상으로 하였고, 실험기간은 2010년 3월~4월까지 주 1회, 총 8주로써 활동의 형태는 중학생2팀으로 나누어 레지오 에밀리아 접근법을 활용하였으며, 참여 학생들의 활동 범위 변화(학습참여도, 표현력, 발표능력, 문제이해력, 문제해결력, 심리적 안정감, 집중력) 부분에서의 효과를 분석하였다. 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 결과가 아닌 과정 중심의 교육은 결과중심의 교육 보다 자발적인 학습을 유도했으며, 자유로운 상호작용으로 정서적인 안정감을 주었다. 이로 인해 레지오 에밀리아 접근법은 심리적 부분도 영향을 미치는 것을 알 수 있다. 2. 레지오 에밀리아 접근법을 통한 활동에서 학습자는 발표능력에 있어 높은 성장을 보였으며, 문제에 대한 이해력 및 수업참여도 또한 많은 성장이 있었다. 이 결과로 레지오 에밀리아 접근법은 소극적 학습자에게 적극적인 활동을 유도했음을 알 수 있다. 3. 레지오 에밀리아 접근법은 탐색과 재탐색의 영역을 계속적으로 반복하며, 지식의 영역을 넓히는 교육으로 기본적 지식을 많이 갖고 있는 학습자에게 더 적극적인 수업을 유도 했다. 지식의 대한 갈구와 목표와 목적에 대한 정확한 인지를 할 수 있는 학습자에게 더 많은 영향을 미쳤음을 알 수 있었다. 그러므로 레지오 에밀리아 접근법에 있어 기본적 지식수준은 학습자의 발달속도 와 비례 함을 알 수 있다. 이 결과로 레지오 에밀리아 접근법은 지식의 폭이 넓을수록 레지오 에밀리아 접근법의 효과가 높았음을 알 수 있다. 본 프로젝트의 본 연령인 유아의 경우 레지오 에밀리아 접근법으로 다양한 경험을 접하게 되는 것임으로 현재의 변화보다는 후일 성격에 영향을 준다. 그러므로 본 접근법은 유아 및 청소년이 성장함에 있어 인성 및 지식에 많은 영향을 미치는 것을 알 수 있다. 이를 종합하여 살펴본다면, 주입식 교육보다 발현적 교육이 성장에 많은 영향을 미쳤으며, 본 교육론은 학습자의 발표능력과 문제이해력, 심리적 안정감, 참여도, 문제해결력, 집중력, 표현력 순으로 영향을 미쳤음을 알 수 있었다. 7개의 항목 중 발표능력이 매우 긍정적인 영향을 미쳤으나, 표현력의 부분에서 다소 미미한 영향을 미쳤음을 본 연구에서 나타났다. 이상의 결과를 통하여 본 교육론은 영,유아 뿐 아니라, 결정기 학습자에게도 긍정적 영향을 미쳤으며, 영,유아 보다 빠른 수업 효과를 보였으며, 학습자의 표현력 보다는 이해력과 경험에서 효과적인 교육지도 방법임을 입증하였다.
다양한 매체와 경험으로 학습자들의 지식수준이 날로 향상되어 가는 현대 사회에 교육의 발달은 정체되어 있는 것이 현실이다. 이에 연구자는 현대 사회에 필요한 통합 교육인 레지오 에밀리아 접근법을 연구해 보고 영, 유아에게 국한되었던 프로젝트를 14세 결정기 학습자에게 활용하여 지식수준에 따른 수업 효과 비교 및 학습자에게 미치는 영향에 대해 연구하고자 하였다. 연구문제는 다음과 같다. 1. 과정이 아닌 결과물이 중시되는 現교육사회에 과정중시의 레지오 에밀리아 접근법은 어떠한 영향을 미치나? 2. 레지오 에밀리아 접근법을 14세 학습자에게 활용했을 때, 어떤 효과가 있으며, 학습자의 성장에 어떠한 영향을 미치나? 3. 레지오 에밀리아 접근법의 활용으로 인한 성장발달속도는 학습자의 지식수준과 어떤 비례 관계를 갖는가? 이러한 문제를 검증하기 위하여 본 연구는 서울의 목동에 거주하는 중학생 남,여 25명을 대상으로 하였고, 실험기간은 2010년 3월~4월까지 주 1회, 총 8주로써 활동의 형태는 중학생2팀으로 나누어 레지오 에밀리아 접근법을 활용하였으며, 참여 학생들의 활동 범위 변화(학습참여도, 표현력, 발표능력, 문제이해력, 문제해결력, 심리적 안정감, 집중력) 부분에서의 효과를 분석하였다. 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 결과가 아닌 과정 중심의 교육은 결과중심의 교육 보다 자발적인 학습을 유도했으며, 자유로운 상호작용으로 정서적인 안정감을 주었다. 이로 인해 레지오 에밀리아 접근법은 심리적 부분도 영향을 미치는 것을 알 수 있다. 2. 레지오 에밀리아 접근법을 통한 활동에서 학습자는 발표능력에 있어 높은 성장을 보였으며, 문제에 대한 이해력 및 수업참여도 또한 많은 성장이 있었다. 이 결과로 레지오 에밀리아 접근법은 소극적 학습자에게 적극적인 활동을 유도했음을 알 수 있다. 3. 레지오 에밀리아 접근법은 탐색과 재탐색의 영역을 계속적으로 반복하며, 지식의 영역을 넓히는 교육으로 기본적 지식을 많이 갖고 있는 학습자에게 더 적극적인 수업을 유도 했다. 지식의 대한 갈구와 목표와 목적에 대한 정확한 인지를 할 수 있는 학습자에게 더 많은 영향을 미쳤음을 알 수 있었다. 그러므로 레지오 에밀리아 접근법에 있어 기본적 지식수준은 학습자의 발달속도 와 비례 함을 알 수 있다. 이 결과로 레지오 에밀리아 접근법은 지식의 폭이 넓을수록 레지오 에밀리아 접근법의 효과가 높았음을 알 수 있다. 본 프로젝트의 본 연령인 유아의 경우 레지오 에밀리아 접근법으로 다양한 경험을 접하게 되는 것임으로 현재의 변화보다는 후일 성격에 영향을 준다. 그러므로 본 접근법은 유아 및 청소년이 성장함에 있어 인성 및 지식에 많은 영향을 미치는 것을 알 수 있다. 이를 종합하여 살펴본다면, 주입식 교육보다 발현적 교육이 성장에 많은 영향을 미쳤으며, 본 교육론은 학습자의 발표능력과 문제이해력, 심리적 안정감, 참여도, 문제해결력, 집중력, 표현력 순으로 영향을 미쳤음을 알 수 있었다. 7개의 항목 중 발표능력이 매우 긍정적인 영향을 미쳤으나, 표현력의 부분에서 다소 미미한 영향을 미쳤음을 본 연구에서 나타났다. 이상의 결과를 통하여 본 교육론은 영,유아 뿐 아니라, 결정기 학습자에게도 긍정적 영향을 미쳤으며, 영,유아 보다 빠른 수업 효과를 보였으며, 학습자의 표현력 보다는 이해력과 경험에서 효과적인 교육지도 방법임을 입증하였다.
In the modern society in which the knowledge level of learners is improving day by day thanks to various media and experiences, it is the reality that the educational development is stagnant. In this connection, this researcher tied to examine Reggion Emilia Approach which is an integrated education...
In the modern society in which the knowledge level of learners is improving day by day thanks to various media and experiences, it is the reality that the educational development is stagnant. In this connection, this researcher tied to examine Reggion Emilia Approach which is an integrated education required to the modern society and utilize the project restricted to infants and young children to the 14-year-old learners in the period of decision to explore the learning effect comparison and influence on learners according to knowledge levels. The research problems are as following. 1. What influence does Reggio Emilia Approach which emphasizes not results but the course give to the current educational society? 2. When Reggion Emilia Approach is utilized to 14-year-old learners, what effects can be brought and what influence is given to learner’s growth? 3. What proportional relationship does the growth development speed have with learner’s knowledge levels due to the utilization of Reggion Emilia Approach? In order to verify these problems, this research selected 25 male and female middle school students residing in Mok-dong, Seoul and the experimental period was from March to April once a week for a total of 8 weeks and the activity type was divided to 2 teams of middle school students and Reggion Emilia Approach was utilized and it analyzed the effects of the activity scope changes (learning participation, expression, presentation, problem understanding, problem solution, psychological stability, concentration) of the participating students. The results of the research are as following. 1. The education emphasizing not result but course guided more voluntary learning than the education emphasizing result and gave emotional stability from free interaction. Thanks to this, Reggion Emilia Approach was proved to influence even psychological part. 2. In the activity through Reggion Emilia Approach, learners showed high growth in presentation and plenty of growth was found in not only problem understanding but also learning participation. From this result, Reggion Emilia Approach was understood that it guides passive learners to positive activities. 3. Reggion Emilia Approach as education to continuously repeat the investigation and reinvestigation areas and widen the knowledge area, guided learners with plenty of basic knowledge to more positive learning. It was found that it more influenced learners who can accurately recognize aspiration for knowledge and goals and purposes. Therefore, it showed that the basic knowledge levels are proportional to the development speed of learners in Reggio Emilia Approach. From this result, it proved that the wider their knowledge is, the more effective Reggio Emilia Approach was. In case of young children, they can have various experiences from Reggion Emilia Approach so that it influences the character in the future more than the present time. Accordingly, it can be understood that this approach influences character and knowledge a lot for the growth of infants and teenagers. When it comes to the summary of this research, emergent education influenced growth more than teaching by rote and it showed that this educational theory influenced presentation, problem understanding, psychological stability, participation, problem solution, concentration and presentation of learners in order. This researched showed that among the 7 items, presentation gave very positive influence but expression had a little insufficient influence. Through the above results, this educational theory proved that it gave positive effects to not only infants and young children but also the learners in the period of decision and showed quicker learning effects than infants and young children and is an effective educational guidance in understanding and experience rather than expression of learners.
In the modern society in which the knowledge level of learners is improving day by day thanks to various media and experiences, it is the reality that the educational development is stagnant. In this connection, this researcher tied to examine Reggion Emilia Approach which is an integrated education required to the modern society and utilize the project restricted to infants and young children to the 14-year-old learners in the period of decision to explore the learning effect comparison and influence on learners according to knowledge levels. The research problems are as following. 1. What influence does Reggio Emilia Approach which emphasizes not results but the course give to the current educational society? 2. When Reggion Emilia Approach is utilized to 14-year-old learners, what effects can be brought and what influence is given to learner’s growth? 3. What proportional relationship does the growth development speed have with learner’s knowledge levels due to the utilization of Reggion Emilia Approach? In order to verify these problems, this research selected 25 male and female middle school students residing in Mok-dong, Seoul and the experimental period was from March to April once a week for a total of 8 weeks and the activity type was divided to 2 teams of middle school students and Reggion Emilia Approach was utilized and it analyzed the effects of the activity scope changes (learning participation, expression, presentation, problem understanding, problem solution, psychological stability, concentration) of the participating students. The results of the research are as following. 1. The education emphasizing not result but course guided more voluntary learning than the education emphasizing result and gave emotional stability from free interaction. Thanks to this, Reggion Emilia Approach was proved to influence even psychological part. 2. In the activity through Reggion Emilia Approach, learners showed high growth in presentation and plenty of growth was found in not only problem understanding but also learning participation. From this result, Reggion Emilia Approach was understood that it guides passive learners to positive activities. 3. Reggion Emilia Approach as education to continuously repeat the investigation and reinvestigation areas and widen the knowledge area, guided learners with plenty of basic knowledge to more positive learning. It was found that it more influenced learners who can accurately recognize aspiration for knowledge and goals and purposes. Therefore, it showed that the basic knowledge levels are proportional to the development speed of learners in Reggio Emilia Approach. From this result, it proved that the wider their knowledge is, the more effective Reggio Emilia Approach was. In case of young children, they can have various experiences from Reggion Emilia Approach so that it influences the character in the future more than the present time. Accordingly, it can be understood that this approach influences character and knowledge a lot for the growth of infants and teenagers. When it comes to the summary of this research, emergent education influenced growth more than teaching by rote and it showed that this educational theory influenced presentation, problem understanding, psychological stability, participation, problem solution, concentration and presentation of learners in order. This researched showed that among the 7 items, presentation gave very positive influence but expression had a little insufficient influence. Through the above results, this educational theory proved that it gave positive effects to not only infants and young children but also the learners in the period of decision and showed quicker learning effects than infants and young children and is an effective educational guidance in understanding and experience rather than expression of learners.
주제어
#레지오 에밀리아 접근법
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.