본 연구는 레지오 에밀리아 접근법 프로그램 활동이 유아의 언어능력 증진에 미치는 효과를 알아보는데 목적이 있다. 이러한 목적을 검증하기 위하여 관련문헌과 선행연구의 고찰을 통하여 레지오 에밀리아 접근법이 유아의 언어능력과 그 구성요인에 영향을 미칠 것이라는 가설을 설정하였다. 연구대상은 C시에 소재하고 있는 유치원들 가운데서 임의로 선정된 2개의 유치원에 재원 중인 만 5세에 해당하는 40명의 유아들이다. 이들은 2개의 각 유치원에서 20명씩 무선 표집 되었으며, 레지오 에밀리아 접근법을 적용할 실험집단 1개와 통제집단 1개로 무선 배치하였다. 실험집단은 상징화 7단계로 구성된 프로그램을 8주간에 걸쳐 교육을 받았다. 연구문제 분석을 위해 수집한 자료는 SPSS/win Program 18.0으로 분석하였고, 각 측정요인별 사전‧사후검사 점수의 집단 간 차이를 알아보기 위해서 독립표본 ...
본 연구는 레지오 에밀리아 접근법 프로그램 활동이 유아의 언어능력 증진에 미치는 효과를 알아보는데 목적이 있다. 이러한 목적을 검증하기 위하여 관련문헌과 선행연구의 고찰을 통하여 레지오 에밀리아 접근법이 유아의 언어능력과 그 구성요인에 영향을 미칠 것이라는 가설을 설정하였다. 연구대상은 C시에 소재하고 있는 유치원들 가운데서 임의로 선정된 2개의 유치원에 재원 중인 만 5세에 해당하는 40명의 유아들이다. 이들은 2개의 각 유치원에서 20명씩 무선 표집 되었으며, 레지오 에밀리아 접근법을 적용할 실험집단 1개와 통제집단 1개로 무선 배치하였다. 실험집단은 상징화 7단계로 구성된 프로그램을 8주간에 걸쳐 교육을 받았다. 연구문제 분석을 위해 수집한 자료는 SPSS/win Program 18.0으로 분석하였고, 각 측정요인별 사전‧사후검사 점수의 집단 간 차이를 알아보기 위해서 독립표본 t-검증을 실시하였다. 이러한 연구결과를 지금까지의 연구결과와 논의를 통해서 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 첫째, 레지오 에밀리아 접근법은 일반적으로 유아의 언어능력 증진에 효과가 있다. 둘째, 레지오 에밀리아 접근법 프로그램 활동은 유아의 어휘력 향상에 효과가 있다. 셋째, 레지오 에밀리아 접근법 프로그램 활동은 유아의 언어 이해력 증진에 효과가 있다. 넷째, 레지오 에밀리아 접근법은 유아의 언어표현력에 증진에 효과가 있다. 본 연구는 레지오 에밀리아 접근법 프로그램 활동이 유아의 언어능력 증진에 어떻게 영향을 미치는 지를 양적으로 그 효과를 분석하는데 그쳤다. 차후 연구에서 레지오 에밀리아 접근법 프로그램 활동에 참여한 유아가 그 수행과정 중에 산출하는 결과물이나 대화를 수집하여 이를 중심으로 하는 질적 연구를 통해서 그 효과를 검증할 필요성이 제기된다.
본 연구는 레지오 에밀리아 접근법 프로그램 활동이 유아의 언어능력 증진에 미치는 효과를 알아보는데 목적이 있다. 이러한 목적을 검증하기 위하여 관련문헌과 선행연구의 고찰을 통하여 레지오 에밀리아 접근법이 유아의 언어능력과 그 구성요인에 영향을 미칠 것이라는 가설을 설정하였다. 연구대상은 C시에 소재하고 있는 유치원들 가운데서 임의로 선정된 2개의 유치원에 재원 중인 만 5세에 해당하는 40명의 유아들이다. 이들은 2개의 각 유치원에서 20명씩 무선 표집 되었으며, 레지오 에밀리아 접근법을 적용할 실험집단 1개와 통제집단 1개로 무선 배치하였다. 실험집단은 상징화 7단계로 구성된 프로그램을 8주간에 걸쳐 교육을 받았다. 연구문제 분석을 위해 수집한 자료는 SPSS/win Program 18.0으로 분석하였고, 각 측정요인별 사전‧사후검사 점수의 집단 간 차이를 알아보기 위해서 독립표본 t-검증을 실시하였다. 이러한 연구결과를 지금까지의 연구결과와 논의를 통해서 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 첫째, 레지오 에밀리아 접근법은 일반적으로 유아의 언어능력 증진에 효과가 있다. 둘째, 레지오 에밀리아 접근법 프로그램 활동은 유아의 어휘력 향상에 효과가 있다. 셋째, 레지오 에밀리아 접근법 프로그램 활동은 유아의 언어 이해력 증진에 효과가 있다. 넷째, 레지오 에밀리아 접근법은 유아의 언어표현력에 증진에 효과가 있다. 본 연구는 레지오 에밀리아 접근법 프로그램 활동이 유아의 언어능력 증진에 어떻게 영향을 미치는 지를 양적으로 그 효과를 분석하는데 그쳤다. 차후 연구에서 레지오 에밀리아 접근법 프로그램 활동에 참여한 유아가 그 수행과정 중에 산출하는 결과물이나 대화를 수집하여 이를 중심으로 하는 질적 연구를 통해서 그 효과를 검증할 필요성이 제기된다.
This study aims to examine the effects of Reggio Emilia Approach program activities on child’s linguistic competence. To verify that, this article reviewed related literatures and advanced researches and set up the hypothesis that the Reggio Emilia Approach will affect child’s linguistic competence ...
This study aims to examine the effects of Reggio Emilia Approach program activities on child’s linguistic competence. To verify that, this article reviewed related literatures and advanced researches and set up the hypothesis that the Reggio Emilia Approach will affect child’s linguistic competence and its components. The subjects of this paper are forty 5-year-old children attending two kindergartens selected randomly among the kindergartens located in C City. They were selected randomly, 20 from each of the kindergartens. And they were randomly arranged for one experimental group to apply the Reggio Emilia Approach and one control group. The experimental group received the program of 8-week training dealing with seven-stepped symbolization. To analyze the study questions, collected data were analyzed with SPSS/Win Program 18.0. And the independent sample t-test was conducted in order to examine the intergroup difference of the pre- and post-test scores for each of the measurement factors. Based on the study results, this study drew the following conclusion through the study results and discussion; First, generally the Reggio Emilia Approach is effective in improving child’s linguistic competence. Second, the Reggio Emilia Approach program activities are effective in improving child’s vocabulary. Third, the Reggio Emilia Approach program activities are effective in improving child’s understanding on language. Fourth, the Reggio Emilia Approach is effective in enhancing child’s language expression. This study is limited in that it just analyzed the effects of Reggio Emilia Approach program activities on improving child’s linguistic competence quantitatively. Thus, it is needed to verify the effects through qualitative research afterwards based on the collection of conversation and results produced in the process that the children participating in them conduct Reggio Emilia Approach program activities.
This study aims to examine the effects of Reggio Emilia Approach program activities on child’s linguistic competence. To verify that, this article reviewed related literatures and advanced researches and set up the hypothesis that the Reggio Emilia Approach will affect child’s linguistic competence and its components. The subjects of this paper are forty 5-year-old children attending two kindergartens selected randomly among the kindergartens located in C City. They were selected randomly, 20 from each of the kindergartens. And they were randomly arranged for one experimental group to apply the Reggio Emilia Approach and one control group. The experimental group received the program of 8-week training dealing with seven-stepped symbolization. To analyze the study questions, collected data were analyzed with SPSS/Win Program 18.0. And the independent sample t-test was conducted in order to examine the intergroup difference of the pre- and post-test scores for each of the measurement factors. Based on the study results, this study drew the following conclusion through the study results and discussion; First, generally the Reggio Emilia Approach is effective in improving child’s linguistic competence. Second, the Reggio Emilia Approach program activities are effective in improving child’s vocabulary. Third, the Reggio Emilia Approach program activities are effective in improving child’s understanding on language. Fourth, the Reggio Emilia Approach is effective in enhancing child’s language expression. This study is limited in that it just analyzed the effects of Reggio Emilia Approach program activities on improving child’s linguistic competence quantitatively. Thus, it is needed to verify the effects through qualitative research afterwards based on the collection of conversation and results produced in the process that the children participating in them conduct Reggio Emilia Approach program activities.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.