본 논문은 영화 "Jurassic Park"의 시리즈 1편부터 3편에 사용된 존 윌리엄스의 1993년도 작품 'Theme From Jurassic Park'에 나타난 작곡기법을 악곡의 형식, 선율, 화성, 리듬, 관현악 편성으로 세분화하여 각 악절과 악구별로 비교 분석하였다. 이 분석 결과를 토대로 영화음악의 작곡기법과 운용 원리를 파악하는데 중점을 두었다. 그리고 본 논문의 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 악곡의 형식은 2개의 주제를 제1부, 제2부에 배치한 두 부분 형식으로 구성되었다. 둘째, 선율은 진행관계 요소와 리듬적 요소로 나누고 이 요소들의 유기적 관계를 규명하는데 중점을 두었다. 이 악곡의 선율은 크게 제1주제와 제2주제로 구성되었고, 3개의 유도동기 α, β, γ를 리듬의 구조, 음의 윤곽, 음의 구성, 그리고 음정의 내용 등을 이도법, 축소법, 확장법 등 다양한 변주기법에 의해 작품 전체에 통일성 있는 균형감을 부여하였다. 셋째로, 화성은 각 화음의 구성음과 기능, 근음과 선율 구조음의 관계 등 수직적 요소를 바탕으로 악구와 악구간의 화음 배치에 수평적 변화를 시도하고 있다. 즉 주제가 반복되는 부분에서 동일한 화음을 반복하거나 동일한 기능을 가진 대리화음, 차용화음(Modal ...
본 논문은 영화 "Jurassic Park"의 시리즈 1편부터 3편에 사용된 존 윌리엄스의 1993년도 작품 'Theme From Jurassic Park'에 나타난 작곡기법을 악곡의 형식, 선율, 화성, 리듬, 관현악 편성으로 세분화하여 각 악절과 악구별로 비교 분석하였다. 이 분석 결과를 토대로 영화음악의 작곡기법과 운용 원리를 파악하는데 중점을 두었다. 그리고 본 논문의 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 악곡의 형식은 2개의 주제를 제1부, 제2부에 배치한 두 부분 형식으로 구성되었다. 둘째, 선율은 진행관계 요소와 리듬적 요소로 나누고 이 요소들의 유기적 관계를 규명하는데 중점을 두었다. 이 악곡의 선율은 크게 제1주제와 제2주제로 구성되었고, 3개의 유도동기 α, β, γ를 리듬의 구조, 음의 윤곽, 음의 구성, 그리고 음정의 내용 등을 이도법, 축소법, 확장법 등 다양한 변주기법에 의해 작품 전체에 통일성 있는 균형감을 부여하였다. 셋째로, 화성은 각 화음의 구성음과 기능, 근음과 선율 구조음의 관계 등 수직적 요소를 바탕으로 악구와 악구간의 화음 배치에 수평적 변화를 시도하고 있다. 즉 주제가 반복되는 부분에서 동일한 화음을 반복하거나 동일한 기능을 가진 대리화음, 차용화음(Modal Interchange), 화음의 자리바꿈, 전조 등의 화성 기법을 통해 화성적 변화를 각 악구와 악절마다 연속적으로 시도하였다. 넷째로, 리듬 운용은 전경부, 중경부와 후경부에 각각 리듬 크기를 다르게 배치하여 수직적 대조를 이루게 하고, 주제가 반복되거나 교체에 따라 리듬의 구조와 형태를 유지하거나, 추가, 생략, 강세점의 이동 등의 변화를 통해 수평적 진행관계의 조화를 이루고 있다. 마지막으로 관현악 편성 패턴의 운용은 각 주제가 제시되는 악구마다 패턴의 변화를 의도적으로 추구하였고, 주제가 반복되는 악구에서는 전경부의 중심이 되는 악기는 연속적으로 편성하여 주제를 강조하는 통일성을 유지하였고, 이와는 대조적으로 중경부와 후경부에 새로운 악기의 추가, 생략, 교체 등의 미약한 음색적 변화를 통한 다양성을 제고하였다. 그리고 각 악구마다 수직적으로 각 기능 성부 간에 두터움과 엷음의 대조를 고려한 보이싱 패턴이 연속적으로 사용되었고, 수평적으로 새로운 주제가 나타나는 악구에는 보이싱 패턴의 변화를 의도적으로 추구하였다. 이처럼 본 연구를 통해 이 악곡에 나타난 작곡기법과 운용 원리에 하나의 기준점을 설정하고자 하였다. 또한, 위에 제시한 종합적인 내용과 더불어 이 작품 분석을 통해 영화음악에 대한 이해를 높이고, 영화음악의 작곡 방향을 제시하고자 한다.
본 논문은 영화 "Jurassic Park"의 시리즈 1편부터 3편에 사용된 존 윌리엄스의 1993년도 작품 'Theme From Jurassic Park'에 나타난 작곡기법을 악곡의 형식, 선율, 화성, 리듬, 관현악 편성으로 세분화하여 각 악절과 악구별로 비교 분석하였다. 이 분석 결과를 토대로 영화음악의 작곡기법과 운용 원리를 파악하는데 중점을 두었다. 그리고 본 논문의 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 악곡의 형식은 2개의 주제를 제1부, 제2부에 배치한 두 부분 형식으로 구성되었다. 둘째, 선율은 진행관계 요소와 리듬적 요소로 나누고 이 요소들의 유기적 관계를 규명하는데 중점을 두었다. 이 악곡의 선율은 크게 제1주제와 제2주제로 구성되었고, 3개의 유도동기 α, β, γ를 리듬의 구조, 음의 윤곽, 음의 구성, 그리고 음정의 내용 등을 이도법, 축소법, 확장법 등 다양한 변주기법에 의해 작품 전체에 통일성 있는 균형감을 부여하였다. 셋째로, 화성은 각 화음의 구성음과 기능, 근음과 선율 구조음의 관계 등 수직적 요소를 바탕으로 악구와 악구간의 화음 배치에 수평적 변화를 시도하고 있다. 즉 주제가 반복되는 부분에서 동일한 화음을 반복하거나 동일한 기능을 가진 대리화음, 차용화음(Modal Interchange), 화음의 자리바꿈, 전조 등의 화성 기법을 통해 화성적 변화를 각 악구와 악절마다 연속적으로 시도하였다. 넷째로, 리듬 운용은 전경부, 중경부와 후경부에 각각 리듬 크기를 다르게 배치하여 수직적 대조를 이루게 하고, 주제가 반복되거나 교체에 따라 리듬의 구조와 형태를 유지하거나, 추가, 생략, 강세점의 이동 등의 변화를 통해 수평적 진행관계의 조화를 이루고 있다. 마지막으로 관현악 편성 패턴의 운용은 각 주제가 제시되는 악구마다 패턴의 변화를 의도적으로 추구하였고, 주제가 반복되는 악구에서는 전경부의 중심이 되는 악기는 연속적으로 편성하여 주제를 강조하는 통일성을 유지하였고, 이와는 대조적으로 중경부와 후경부에 새로운 악기의 추가, 생략, 교체 등의 미약한 음색적 변화를 통한 다양성을 제고하였다. 그리고 각 악구마다 수직적으로 각 기능 성부 간에 두터움과 엷음의 대조를 고려한 보이싱 패턴이 연속적으로 사용되었고, 수평적으로 새로운 주제가 나타나는 악구에는 보이싱 패턴의 변화를 의도적으로 추구하였다. 이처럼 본 연구를 통해 이 악곡에 나타난 작곡기법과 운용 원리에 하나의 기준점을 설정하고자 하였다. 또한, 위에 제시한 종합적인 내용과 더불어 이 작품 분석을 통해 영화음악에 대한 이해를 높이고, 영화음악의 작곡 방향을 제시하고자 한다.
This article specifically divided the composition techniques appeared in John Williams' film music, "Theme from Jurassic Park" into the categories of format structure, melody, harmony, rhythm, and orchestration, and compared and analyzed each passage and each clause. Based on the analysis result, I ...
This article specifically divided the composition techniques appeared in John Williams' film music, "Theme from Jurassic Park" into the categories of format structure, melody, harmony, rhythm, and orchestration, and compared and analyzed each passage and each clause. Based on the analysis result, I investigated about the composition techniques for film music, and the operation principle. First, the music format is composed into two parts arranging 2 themes into the 1st section and the 2nd section. Second, the melody is largely consisted with the 1st theme melody and the 2nd theme melody, and the two theme melodys are independently appeared in the both sections respectively. Each theme melody is composed of contrasting 2 leitmotives. The 1st theme melody is composed of the motif α and the motif β. The 2nd theme melody is composed of the motif γ and the motif δ. The δ is the motif extensively developed from the β's melody fragment, and has the similar structure enough to considered as the β's transformation. Resultingly, this work gave the sense of unified balance to the 3 leitmotives of α, β, γ using various variation techniques like transposition, reduction and extension in terms of the rhythm structure, sound configuration and composition, the key content. Third, the harmony was operated in developing, organic relationship with the melody. Based on some vertical factors like each harmony's composing sounds and its function, the relationship between the base sound and the melody structure sound, this music tries some horizontal change in arranging harmonies between clauses. That is, in the section repeating theme melody, this music successively tried some harmonic changes in each clause and each passage through some harmonic techniques like the same harmony's repetition, the reharmonize with the same function or the modal interchange, the harmony inversion, or the modulation. Besides, in the section which the theme melody is changed, the harmonic rhythm was changed into the two beats or the one beat, giving another sense of variety. Fourth, for the rhythm operation, the music arranged different rhythm sizes in the fore ground, the middle ground and the rear ground respectively, causing the vertical contrast among the 3 sections. The vertical contrast of 3 sections was harmonized with the horizontal development relationship acquired by the changes like keeping, adding, or omitting the rhythm's structure and shape, and moving the accent points. Finally, the orchestration pattern intentionally pursed to change each clause's pattern giving each theme melody. In the clause repeating theme melody, the main instrument of fore ground was successively arranged to keep the unity while emphasizing the theme. Contrast to that, in the middle ground and the rear ground, the music increased the variety through weak tone changes by adding new instruments, omitting, and exchanging instruments. Next, by changing tones in all connective clauses including the prelude part, the interlude part, and ending part, the music showed the orchestration pattern composing each clause's finishing sense. And each clause showed the successive voicing patterns vertically considering the senses of thickness and thinness between each functional melody line. And in the clause appearing new theme melody, the music intentionally pursed to chance voicing patterns. This article tried to set a standard point in the film music's composition technique and operation principle by analyzing the composition techniques used in this music. Conclusionally, the method close to the accomplishment of balancing composition should consider the horizontal development relationship based on the vertical viewpoint. In addition to the above comprehensive conclusion, the analysis on this music intends to suggest the composition direction for film music as well as to raise the understanding about the film music.
This article specifically divided the composition techniques appeared in John Williams' film music, "Theme from Jurassic Park" into the categories of format structure, melody, harmony, rhythm, and orchestration, and compared and analyzed each passage and each clause. Based on the analysis result, I investigated about the composition techniques for film music, and the operation principle. First, the music format is composed into two parts arranging 2 themes into the 1st section and the 2nd section. Second, the melody is largely consisted with the 1st theme melody and the 2nd theme melody, and the two theme melodys are independently appeared in the both sections respectively. Each theme melody is composed of contrasting 2 leitmotives. The 1st theme melody is composed of the motif α and the motif β. The 2nd theme melody is composed of the motif γ and the motif δ. The δ is the motif extensively developed from the β's melody fragment, and has the similar structure enough to considered as the β's transformation. Resultingly, this work gave the sense of unified balance to the 3 leitmotives of α, β, γ using various variation techniques like transposition, reduction and extension in terms of the rhythm structure, sound configuration and composition, the key content. Third, the harmony was operated in developing, organic relationship with the melody. Based on some vertical factors like each harmony's composing sounds and its function, the relationship between the base sound and the melody structure sound, this music tries some horizontal change in arranging harmonies between clauses. That is, in the section repeating theme melody, this music successively tried some harmonic changes in each clause and each passage through some harmonic techniques like the same harmony's repetition, the reharmonize with the same function or the modal interchange, the harmony inversion, or the modulation. Besides, in the section which the theme melody is changed, the harmonic rhythm was changed into the two beats or the one beat, giving another sense of variety. Fourth, for the rhythm operation, the music arranged different rhythm sizes in the fore ground, the middle ground and the rear ground respectively, causing the vertical contrast among the 3 sections. The vertical contrast of 3 sections was harmonized with the horizontal development relationship acquired by the changes like keeping, adding, or omitting the rhythm's structure and shape, and moving the accent points. Finally, the orchestration pattern intentionally pursed to change each clause's pattern giving each theme melody. In the clause repeating theme melody, the main instrument of fore ground was successively arranged to keep the unity while emphasizing the theme. Contrast to that, in the middle ground and the rear ground, the music increased the variety through weak tone changes by adding new instruments, omitting, and exchanging instruments. Next, by changing tones in all connective clauses including the prelude part, the interlude part, and ending part, the music showed the orchestration pattern composing each clause's finishing sense. And each clause showed the successive voicing patterns vertically considering the senses of thickness and thinness between each functional melody line. And in the clause appearing new theme melody, the music intentionally pursed to chance voicing patterns. This article tried to set a standard point in the film music's composition technique and operation principle by analyzing the composition techniques used in this music. Conclusionally, the method close to the accomplishment of balancing composition should consider the horizontal development relationship based on the vertical viewpoint. In addition to the above comprehensive conclusion, the analysis on this music intends to suggest the composition direction for film music as well as to raise the understanding about the film music.
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