노인인구의 급속한 증가와 더불어 우리사회에서 노인들은 역할상실에 의한 경제적인 어려움과 함께 노년기의 많은 시간을 고독과 소외감을 느끼면서 보내야 하는 노인들에게 있어서 여가선용의 문제는 심각한 문제가 아닐 수 없다. 우리나라기초생활보장 가구 수 현황에 의하면 기초생활수급자 882,925가구 중 노인 단독가구가 약 28%나 되는 등 노인의 빈곤문제가 대두되고 있다(2010, 보건복지 통계연보). 이러한 시점에서 본 연구는 경로당과 노인복지관의 프로그램을 이용하는 경기도의 여성노인89명에게 미용서비스이용실태를 조사하였으며 조사대상자...
노인인구의 급속한 증가와 더불어 우리사회에서 노인들은 역할상실에 의한 경제적인 어려움과 함께 노년기의 많은 시간을 고독과 소외감을 느끼면서 보내야 하는 노인들에게 있어서 여가선용의 문제는 심각한 문제가 아닐 수 없다. 우리나라기초생활보장 가구 수 현황에 의하면 기초생활수급자 882,925가구 중 노인 단독가구가 약 28%나 되는 등 노인의 빈곤문제가 대두되고 있다(2010, 보건복지 통계연보). 이러한 시점에서 본 연구는 경로당과 노인복지관의 프로그램을 이용하는 경기도의 여성노인89명에게 미용서비스이용실태를 조사하였으며 조사대상자 선정은 경로당이용노인 66명, 노인복지관의 프로그램수강노인 23명을 대상으로 방문 조사하였으며, 분석 된 연구결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 미용실이용은 ‘2-3개월에 1회이용’이 48명(53.9%)으로 가장 높게 나타났고, 월 1-2회이용, 6개월에 1회 이하이용 순으로 나타나 대체적으로 2-3개월에 1회 정도 미용실을 이용하고 있으며 미용실 이용 제한요인으로는 ‘경제적 어려움’이 51명(57.3%)으로 가장 높게 나타났다.
둘째, 미용 서비스 내용은 헤어커트 59.6%, 헤어퍼머 36.0%, 염색 4.5%순이며, 미용실 이용목적은 미용을 할 때가 되었거나 아름다움을 위해서 이며, 미용실 이용 만족도는 평균 4.22점으로 비교적 높게 나타났다.
셋째, 자원봉사자에 의한 미용복지서비스이용 경험을 분석한 결과 19명(21.3%)이 미용 복지서비스를 받았으며 서비스이용자의 월소득이 50만원 이하에서 상대적으로 미용 복지서비스를 받아본 대상자가 많은 것으로의 나타났다. 미용 복지서비스를 받지 못한 70명을 대상으로 미용 복지서비스를 받지 않는 이유는 무료서비스를 실시하는 장소를 ‘알지를 못해서’가 42명(60.0%)으로 가장 높게 나타났으며, 자원봉사자의 ‘기술이 좋지 않거나, ‘원하는 서비스가 없어서’ 이용하지 못하는 것으로, 대체적으로 미용 복지서비스에 대해 잘 모르는 것으로 나타났다.
넷째, 미용 복지서비스내용은, ‘헤어컷트’가73.7%, ‘헤어퍼머’ 26.3%이며, 차후 미용 복지서비스 이용의향을 분석한 결과 51명(57.3%)이서비스를 이용하겠다고 했으며, 고려해 보겠다는 노인이 38.2%로서, 차후 미용 복지서비스를 이용할 의향이 있는 것으로 나타났다.
다섯째, 미용 복지서비스 희망 장소로는 ‘경로당 및 공공기관’을 선호했으며 이어서, 사회복지관, 노인복지관, 장애인복지관 순이며, 복지서비스 이용 만족도는 평균 3.36점으로 나타났다.
여섯째, 노인들의 프로그램 이용욕구를 다중응답내용에 대해 분석한 결과 ‘건강검진’이 58명(65.2%)으로 가장 높게 나타났고, ‘중식지원’ 56명(62.9%), ‘미용서비스’ 48명(53.9%), 순으로 선호하고 있다.
노인의 건강증진과 여가를 유용하게 보내기 위해서는 경로당과 노인복지관 이용이 활성화 되어야 하겠으며, 경로당은 접근성이 뛰어난 여가복지 시설로서 다양한 교류의 장소로도 활용되고 있다. 따라서 경로당으로 직접 찾아가는 서비스가 될 수 있도록 대한노인회와 자원봉사센터, 미용사단체 등이 상호 유기적인 협력이 이루어져야 한다. 복지서비스대상 경로당 선정은 경제적으로 어려운 노인들이 많이 거주하는 경로당을 대상으로 하고, 자원봉사에 임하기 전에 봉사와 관련한 지식이나 기능이 일정수준에 오를 수 있도록 교육이 되어야 하겠으며 자원봉사 후 평가를 하여 다음봉사활동에 반영을 하여, 이용자 중심의 서비스가 정착될 수 있도록 해야 한다.
노인인구의 급속한 증가와 더불어 우리사회에서 노인들은 역할상실에 의한 경제적인 어려움과 함께 노년기의 많은 시간을 고독과 소외감을 느끼면서 보내야 하는 노인들에게 있어서 여가선용의 문제는 심각한 문제가 아닐 수 없다. 우리나라기초생활보장 가구 수 현황에 의하면 기초생활수급자 882,925가구 중 노인 단독가구가 약 28%나 되는 등 노인의 빈곤문제가 대두되고 있다(2010, 보건복지 통계연보). 이러한 시점에서 본 연구는 경로당과 노인복지관의 프로그램을 이용하는 경기도의 여성노인89명에게 미용서비스이용실태를 조사하였으며 조사대상자 선정은 경로당이용노인 66명, 노인복지관의 프로그램수강노인 23명을 대상으로 방문 조사하였으며, 분석 된 연구결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 미용실이용은 ‘2-3개월에 1회이용’이 48명(53.9%)으로 가장 높게 나타났고, 월 1-2회이용, 6개월에 1회 이하이용 순으로 나타나 대체적으로 2-3개월에 1회 정도 미용실을 이용하고 있으며 미용실 이용 제한요인으로는 ‘경제적 어려움’이 51명(57.3%)으로 가장 높게 나타났다.
둘째, 미용 서비스 내용은 헤어커트 59.6%, 헤어퍼머 36.0%, 염색 4.5%순이며, 미용실 이용목적은 미용을 할 때가 되었거나 아름다움을 위해서 이며, 미용실 이용 만족도는 평균 4.22점으로 비교적 높게 나타났다.
셋째, 자원봉사자에 의한 미용복지서비스이용 경험을 분석한 결과 19명(21.3%)이 미용 복지서비스를 받았으며 서비스이용자의 월소득이 50만원 이하에서 상대적으로 미용 복지서비스를 받아본 대상자가 많은 것으로의 나타났다. 미용 복지서비스를 받지 못한 70명을 대상으로 미용 복지서비스를 받지 않는 이유는 무료서비스를 실시하는 장소를 ‘알지를 못해서’가 42명(60.0%)으로 가장 높게 나타났으며, 자원봉사자의 ‘기술이 좋지 않거나, ‘원하는 서비스가 없어서’ 이용하지 못하는 것으로, 대체적으로 미용 복지서비스에 대해 잘 모르는 것으로 나타났다.
넷째, 미용 복지서비스내용은, ‘헤어컷트’가73.7%, ‘헤어퍼머’ 26.3%이며, 차후 미용 복지서비스 이용의향을 분석한 결과 51명(57.3%)이서비스를 이용하겠다고 했으며, 고려해 보겠다는 노인이 38.2%로서, 차후 미용 복지서비스를 이용할 의향이 있는 것으로 나타났다.
다섯째, 미용 복지서비스 희망 장소로는 ‘경로당 및 공공기관’을 선호했으며 이어서, 사회복지관, 노인복지관, 장애인복지관 순이며, 복지서비스 이용 만족도는 평균 3.36점으로 나타났다.
여섯째, 노인들의 프로그램 이용욕구를 다중응답내용에 대해 분석한 결과 ‘건강검진’이 58명(65.2%)으로 가장 높게 나타났고, ‘중식지원’ 56명(62.9%), ‘미용서비스’ 48명(53.9%), 순으로 선호하고 있다.
노인의 건강증진과 여가를 유용하게 보내기 위해서는 경로당과 노인복지관 이용이 활성화 되어야 하겠으며, 경로당은 접근성이 뛰어난 여가복지 시설로서 다양한 교류의 장소로도 활용되고 있다. 따라서 경로당으로 직접 찾아가는 서비스가 될 수 있도록 대한노인회와 자원봉사센터, 미용사단체 등이 상호 유기적인 협력이 이루어져야 한다. 복지서비스대상 경로당 선정은 경제적으로 어려운 노인들이 많이 거주하는 경로당을 대상으로 하고, 자원봉사에 임하기 전에 봉사와 관련한 지식이나 기능이 일정수준에 오를 수 있도록 교육이 되어야 하겠으며 자원봉사 후 평가를 하여 다음봉사활동에 반영을 하여, 이용자 중심의 서비스가 정착될 수 있도록 해야 한다.
The good use of leisure is a serious problem for the elderly who should spend a lot of time in old age with a sense of loneliness and alienation due to financial difficulties by the loss of their role in our society with the surge in elderly population. The present state of national basic livelihood...
The good use of leisure is a serious problem for the elderly who should spend a lot of time in old age with a sense of loneliness and alienation due to financial difficulties by the loss of their role in our society with the surge in elderly population. The present state of national basic livelihood security households indicates that their poverty is emerging as an issue, including elderly households of 882,925 basic livelihood security households are roughly 28%(2010, Statistical Annual Report on Health Welfare). At this point, a survey was carried out to inquire the use states of beauty service through direct visit on 89 elderly women in Gyenoggi-do who use programs of senior citizen center and welfare center for the elderly. Those surveyed were selected by 66 elderly women in senior citizen center and 23 elderly women in welfare center for the elderly. The analyzed findings are summarized as follows.
First, for the use of beauty shop, ‘once every 2-3 months’ was the highest by 48 persons(53.9%), followed by ‘1-2 times a month’ and ‘under once every 6 months’, using beauty shops about once every 2-3 months. For factors of the beauty shop use restriction, ‘financial difficulty’ was the highest by 51 persons(57.3%).
Second, for details of beauty service, hair cut was the highest by 59.6%, followed by hair perm by 36.0% and hair dyeing by 4.5%. Beauty shops were used when beauty time came, or for the beauty. The beauty service satisfaction was relatively high by 4.22 points on average.
Third, experience in using beauty welfare service by volunteers showed that 19 elderly women(21.3%) received a beauty welfare service. There were many service users who have experience in receiving it in their monthly income under 500,000 won. For the reason why 70 elderly women had no experience in receiving it, ‘because they didn't know about the free service place’ was the highest by 42 persons(60.0%), followed by ‘because volunteers had poor skills’ by 11 persons(15.7%) and ‘because there were no services they want, which they didn't know about beauty welfare services, and they didn't trust.
Fourth, for details of beauty welfare service, ‘hair cut’ was the highest by 73.7%, followed by ‘hair perm’ by 26.3%. The intention to use beauty welfare service in the future showed that 51 persons(57.3%) will use it, followed by ‘consideration’ by 38.2% and ‘no use’ by 4.5%, which 57.3% of the whole have an intention to use it in the future.
Fifth, for the beauty welfare service-desired place, ‘senior citizen center and public institutions’ was the highest, followed by social welfare center, welfare center for the elderly, and rehabilitation center for the disabled person. The welfare service satisfaction was 3.36 points on average.
Sixth, the needs on program through multiple responses showed that ‘health examination’ was the highest by 58 persons(65.2%), followed by ‘lunch support’ by 56 persons(62.9%) and ‘beauty service’ by 48 persons(53.9%).
The use of senior citizen centers and welfare centers for the elderly will have to be revitalized for health promotion and useful leisure of the elderly. Senior citizen centers are the most accessible forms of leisure welfare facilities, as well as used as various places of exchange.
Consequently, mutual close cooperation should be carried out in the Korea senior citizen's association, volunteer center and beauty organization to have a service, which visits senior citizen centers in person. Senior citizen centers that target welfare service will have to be selected in the place that financially troubled-many elderly live in. Education must be carried out for service knowledge or skills to reach a certain level before doing volunteer work. User-centered services should be taken root through assessment and reflection in the next service activities after volunteer work.
The good use of leisure is a serious problem for the elderly who should spend a lot of time in old age with a sense of loneliness and alienation due to financial difficulties by the loss of their role in our society with the surge in elderly population. The present state of national basic livelihood security households indicates that their poverty is emerging as an issue, including elderly households of 882,925 basic livelihood security households are roughly 28%(2010, Statistical Annual Report on Health Welfare). At this point, a survey was carried out to inquire the use states of beauty service through direct visit on 89 elderly women in Gyenoggi-do who use programs of senior citizen center and welfare center for the elderly. Those surveyed were selected by 66 elderly women in senior citizen center and 23 elderly women in welfare center for the elderly. The analyzed findings are summarized as follows.
First, for the use of beauty shop, ‘once every 2-3 months’ was the highest by 48 persons(53.9%), followed by ‘1-2 times a month’ and ‘under once every 6 months’, using beauty shops about once every 2-3 months. For factors of the beauty shop use restriction, ‘financial difficulty’ was the highest by 51 persons(57.3%).
Second, for details of beauty service, hair cut was the highest by 59.6%, followed by hair perm by 36.0% and hair dyeing by 4.5%. Beauty shops were used when beauty time came, or for the beauty. The beauty service satisfaction was relatively high by 4.22 points on average.
Third, experience in using beauty welfare service by volunteers showed that 19 elderly women(21.3%) received a beauty welfare service. There were many service users who have experience in receiving it in their monthly income under 500,000 won. For the reason why 70 elderly women had no experience in receiving it, ‘because they didn't know about the free service place’ was the highest by 42 persons(60.0%), followed by ‘because volunteers had poor skills’ by 11 persons(15.7%) and ‘because there were no services they want, which they didn't know about beauty welfare services, and they didn't trust.
Fourth, for details of beauty welfare service, ‘hair cut’ was the highest by 73.7%, followed by ‘hair perm’ by 26.3%. The intention to use beauty welfare service in the future showed that 51 persons(57.3%) will use it, followed by ‘consideration’ by 38.2% and ‘no use’ by 4.5%, which 57.3% of the whole have an intention to use it in the future.
Fifth, for the beauty welfare service-desired place, ‘senior citizen center and public institutions’ was the highest, followed by social welfare center, welfare center for the elderly, and rehabilitation center for the disabled person. The welfare service satisfaction was 3.36 points on average.
Sixth, the needs on program through multiple responses showed that ‘health examination’ was the highest by 58 persons(65.2%), followed by ‘lunch support’ by 56 persons(62.9%) and ‘beauty service’ by 48 persons(53.9%).
The use of senior citizen centers and welfare centers for the elderly will have to be revitalized for health promotion and useful leisure of the elderly. Senior citizen centers are the most accessible forms of leisure welfare facilities, as well as used as various places of exchange.
Consequently, mutual close cooperation should be carried out in the Korea senior citizen's association, volunteer center and beauty organization to have a service, which visits senior citizen centers in person. Senior citizen centers that target welfare service will have to be selected in the place that financially troubled-many elderly live in. Education must be carried out for service knowledge or skills to reach a certain level before doing volunteer work. User-centered services should be taken root through assessment and reflection in the next service activities after volunteer work.
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