축제는 하나의 행위문화이자 여가와 놀이의 문화이다. 축제는 어떠한 형태의 것이든 간에 핵심요소인 볼거리와 놀이를 창출해야 한다. 이를 위해 축제는 무엇보다 그 지역에 맞는 적절한 소재와 관심과 흥미를 끄는 재밋거리를 제공할 수 있는 문화적 기호, 즉 시나리오를 만들어야 한다. 성공한 축제의 모델들은 볼거리와 놀이를 제공하는 문화적 기호가 잘 갖추어져 있다. 그리고 이러한 요소에 의해 축제가 축제다워지는 것이다. 현대 축제들 중 부산불꽃축제는 특히 거대한 볼거리이다. 부산불꽃축제는 짧은 역사를 가지고 있지만, 그 이미지는 해가 갈수록 더 화려해지고 있다. 부산 불꽃축제는 이러한 볼거리 속에서 ...
축제는 하나의 행위문화이자 여가와 놀이의 문화이다. 축제는 어떠한 형태의 것이든 간에 핵심요소인 볼거리와 놀이를 창출해야 한다. 이를 위해 축제는 무엇보다 그 지역에 맞는 적절한 소재와 관심과 흥미를 끄는 재밋거리를 제공할 수 있는 문화적 기호, 즉 시나리오를 만들어야 한다. 성공한 축제의 모델들은 볼거리와 놀이를 제공하는 문화적 기호가 잘 갖추어져 있다. 그리고 이러한 요소에 의해 축제가 축제다워지는 것이다. 현대 축제들 중 부산불꽃축제는 특히 거대한 볼거리이다. 부산불꽃축제는 짧은 역사를 가지고 있지만, 그 이미지는 해가 갈수록 더 화려해지고 있다. 부산 불꽃축제는 이러한 볼거리 속에서 시뮬라크르가 되는 과정을 설명하기에 적합해 보인다. 보드리야르는 가상의 이미지들은 스스로 새로운 현실/실재를 보여주고 현실/실재보다 더 중요한 지위를 획득하게 되었다고 말한다. 그리고 이미지들의 상호작용은 현재/실재의 의미망을 형성할 뿐만 아니라 현실/실재를 대체하는 역할을 수행하는 단계에 이르렀다고 주장한다. 이러한 이미지들은 시뮬라시옹 과정을 이끌어가는 것이며, 이미지 또한 시뮬라시옹의 순환 속에서만 존재할 뿐이다. 사람들은 광안리 일대라는 극장에서 삽화같은 이미지들을 보고 소비하고 즐거움을 느낀다. 부산불꽃축제에서는 축제의 본질적인 기능인 놀이적 요소가 부족해 보인다. 현대 축제는 부산불꽃축제와 같이 지역축제들이 관람형 축제로 변질되고 있다. 관람형인 축제는 기호들로 만들어진 시뮬라크르인 축제이다. 부산불꽃축제뿐만이 아니라 현대의 축제들은 대부분 시뮬라크르로서 축제들로 가득하다. 현대의 축제는 시뮬라크르이다. 부산불꽃축제는 볼거리로 가득하지만, 체험으로서의 놀이가 있지 않다. 부산불꽃축제는 거대한 볼거리로 시뮬라크르만이 존재한다. 현대의 축제는 부산불꽃축제와 같이, 이미지를 보고 소비하는 시뮬라크르로서 나타나고 있다. 본 논문에서는 고전적 성격의 축제에는 볼거리와 놀이라는 체험적인 요소가 필요한데, 현대의 대표적인 축제 중의 하나인 ‘부산불꽃축제’를 분석하면서 ‘부산불꽃축제’에 시뮬라크르적인 요소는 있지만 본질적인 축제의 성격에서 놀이 요소가 없다는 것을 파악함으로써 현대 축제가 나아가야할 방향성에 대해 고찰하였다. 이제까지 축제 분석은 축제를 단순히 볼거리로서만 이해하고, 이에 따라 축제를 분석하고 있는 것이 일반적이다. 하지만 축제의 본질에는 놀이적인 요소가 포함되어 있고 이러한 요소들이 축제의 순기능적 역할을 수행한다는 것을 알 수가 있다. 축제는 볼거리와 놀이적인 요소를 함께 가지고 있는 것이다. 본 연구에서는 현대 축제를 분석하기 위해 보드리야르의 시뮬라크르 개념을 원용했다. 왜냐하면 현대 축제는 거대한 볼거리로 통해 시뮬라크르를 만들어내기 때문이다. 성공한 모델의 축제는 놀이라는 체험과 시뮬라크르적인 요소를 함께 가지고 있다. 현대 축제는 시뮬라크르적인 요소를 부각하기 위해 치밀한 기호적인 서사구조를 만들고 있지만, 체험적인 놀이의 요소는 보여주지 못하는 단점을 가진다. 관람형 축제는 단지 일시적인 형태로 유지를 할 수 있지만, 인간의 본질적인 요소인 놀이를 배제하고서는 발전될 수 없다. 대부분의 현대 축제는 관람형의 축제 형태를 가지고 있다. 참여형의 축제 모습을 띄는 현대 축제도 자세히 살펴보면 관람형의 축제로 시뮬라크르의 양상을 띠고 있는 듯하다. 성공한 모델의 축제는 참여하는 놀이적 요소와 볼거리적인 요소를 다 가지고 있어야 한다. 이 점을 인지하여 현대 축제에서 놀이적인 요소를 부각하여 보는 시각이 필요하다. 이는 곧 성공적인 축제를 만드는데 기틀이 될 수 있다.
축제는 하나의 행위문화이자 여가와 놀이의 문화이다. 축제는 어떠한 형태의 것이든 간에 핵심요소인 볼거리와 놀이를 창출해야 한다. 이를 위해 축제는 무엇보다 그 지역에 맞는 적절한 소재와 관심과 흥미를 끄는 재밋거리를 제공할 수 있는 문화적 기호, 즉 시나리오를 만들어야 한다. 성공한 축제의 모델들은 볼거리와 놀이를 제공하는 문화적 기호가 잘 갖추어져 있다. 그리고 이러한 요소에 의해 축제가 축제다워지는 것이다. 현대 축제들 중 부산불꽃축제는 특히 거대한 볼거리이다. 부산불꽃축제는 짧은 역사를 가지고 있지만, 그 이미지는 해가 갈수록 더 화려해지고 있다. 부산 불꽃축제는 이러한 볼거리 속에서 시뮬라크르가 되는 과정을 설명하기에 적합해 보인다. 보드리야르는 가상의 이미지들은 스스로 새로운 현실/실재를 보여주고 현실/실재보다 더 중요한 지위를 획득하게 되었다고 말한다. 그리고 이미지들의 상호작용은 현재/실재의 의미망을 형성할 뿐만 아니라 현실/실재를 대체하는 역할을 수행하는 단계에 이르렀다고 주장한다. 이러한 이미지들은 시뮬라시옹 과정을 이끌어가는 것이며, 이미지 또한 시뮬라시옹의 순환 속에서만 존재할 뿐이다. 사람들은 광안리 일대라는 극장에서 삽화같은 이미지들을 보고 소비하고 즐거움을 느낀다. 부산불꽃축제에서는 축제의 본질적인 기능인 놀이적 요소가 부족해 보인다. 현대 축제는 부산불꽃축제와 같이 지역축제들이 관람형 축제로 변질되고 있다. 관람형인 축제는 기호들로 만들어진 시뮬라크르인 축제이다. 부산불꽃축제뿐만이 아니라 현대의 축제들은 대부분 시뮬라크르로서 축제들로 가득하다. 현대의 축제는 시뮬라크르이다. 부산불꽃축제는 볼거리로 가득하지만, 체험으로서의 놀이가 있지 않다. 부산불꽃축제는 거대한 볼거리로 시뮬라크르만이 존재한다. 현대의 축제는 부산불꽃축제와 같이, 이미지를 보고 소비하는 시뮬라크르로서 나타나고 있다. 본 논문에서는 고전적 성격의 축제에는 볼거리와 놀이라는 체험적인 요소가 필요한데, 현대의 대표적인 축제 중의 하나인 ‘부산불꽃축제’를 분석하면서 ‘부산불꽃축제’에 시뮬라크르적인 요소는 있지만 본질적인 축제의 성격에서 놀이 요소가 없다는 것을 파악함으로써 현대 축제가 나아가야할 방향성에 대해 고찰하였다. 이제까지 축제 분석은 축제를 단순히 볼거리로서만 이해하고, 이에 따라 축제를 분석하고 있는 것이 일반적이다. 하지만 축제의 본질에는 놀이적인 요소가 포함되어 있고 이러한 요소들이 축제의 순기능적 역할을 수행한다는 것을 알 수가 있다. 축제는 볼거리와 놀이적인 요소를 함께 가지고 있는 것이다. 본 연구에서는 현대 축제를 분석하기 위해 보드리야르의 시뮬라크르 개념을 원용했다. 왜냐하면 현대 축제는 거대한 볼거리로 통해 시뮬라크르를 만들어내기 때문이다. 성공한 모델의 축제는 놀이라는 체험과 시뮬라크르적인 요소를 함께 가지고 있다. 현대 축제는 시뮬라크르적인 요소를 부각하기 위해 치밀한 기호적인 서사구조를 만들고 있지만, 체험적인 놀이의 요소는 보여주지 못하는 단점을 가진다. 관람형 축제는 단지 일시적인 형태로 유지를 할 수 있지만, 인간의 본질적인 요소인 놀이를 배제하고서는 발전될 수 없다. 대부분의 현대 축제는 관람형의 축제 형태를 가지고 있다. 참여형의 축제 모습을 띄는 현대 축제도 자세히 살펴보면 관람형의 축제로 시뮬라크르의 양상을 띠고 있는 듯하다. 성공한 모델의 축제는 참여하는 놀이적 요소와 볼거리적인 요소를 다 가지고 있어야 한다. 이 점을 인지하여 현대 축제에서 놀이적인 요소를 부각하여 보는 시각이 필요하다. 이는 곧 성공적인 축제를 만드는데 기틀이 될 수 있다.
A festival is a cultural activity and a culture of leisure and play. Any festival must create the key elements of spectacle and play. For this, a festival must create scenarios which are capable of offering an appropriate material for the local and an enjoyment with concern and interest. For example...
A festival is a cultural activity and a culture of leisure and play. Any festival must create the key elements of spectacle and play. For this, a festival must create scenarios which are capable of offering an appropriate material for the local and an enjoyment with concern and interest. For example, a model of successful festival has been a cultural sign that offers spectacle and play. And by these elements, a festival is becoming festival. Among modern festivals, Busan International Fireworks Festival is especially a great spectacle. Busan International Fireworks Festival has a short history, but this image is becoming more and more splendid as years go by. Busan International Fireworks Festival seems appropriate for an explanation of the process to transform this spectacle into a ‘simulacre’. Jean Baudrillard said that a false image is becomming to get an important position more than the reality/real, showing itself new reality/real. And he insists that the interaction of images constituted a significance network of the reality/real and reached a stage that they carry out a role to replace the reality/real. These images lead a process of simulation, the images also exist in the circulation of simulation. People enjoy showing and consuming the images like illustration in the theater of the whole area Gwangalli Beach. Busan International Fireworks Festival is lack of elements of play, the essential function of festival. Such as Busan International Fireworks Festival, local festivals turn into viewing festivals. Viewing festivals are festivals of simulacra which have been made up of the signs. As well as Busan International Fireworks Festival, most modern festivals are festivals of simulacra. Busan International Fireworks Festival is full of spectacles, but the play as an experience is absent. Busan International Fireworks Festival have only the simulacra as a great spectacle. In this thesis we analyze Busan International Fireworks Festival, one of modern festivals. With this, this thesis considers the course of modern festivals. The festivals of classical character have the spectacle and play as an experience. The paly as an experience is essential to the festival. But one of modern festivals, Busan International Fireworks Festival have no play as an experience. Instead Busan International Fireworks Festival have a simulacra. Until now, our analyse of festivals are understanding that festivals are simply spectacles. But the essence of festivals is play, and this essence performs the right function. The festivals have spectacle and play. In this study, for an analyse of modern festivals, we used a concept of the ‘simulacra’ of Jean Baudrillard. Because modern festivals make a simulacra by great spectacle. The festivals of successful model have both these elements of experience and simulacra. Modern festivals bring into relief a simulacra, they make a significant narrative structure but haven't play as an experience. Viewing festivals are maintained with a temporary form but can't develop if they exclude the play, essential element of human being. Most modern festivals are viewing festivals. The festivals of successful model have both the play and spectacle. This point is an important matter. Modern festivals have to bring into relief the element of play. This becomes a basis that modern festivals make successful festivals.
A festival is a cultural activity and a culture of leisure and play. Any festival must create the key elements of spectacle and play. For this, a festival must create scenarios which are capable of offering an appropriate material for the local and an enjoyment with concern and interest. For example, a model of successful festival has been a cultural sign that offers spectacle and play. And by these elements, a festival is becoming festival. Among modern festivals, Busan International Fireworks Festival is especially a great spectacle. Busan International Fireworks Festival has a short history, but this image is becoming more and more splendid as years go by. Busan International Fireworks Festival seems appropriate for an explanation of the process to transform this spectacle into a ‘simulacre’. Jean Baudrillard said that a false image is becomming to get an important position more than the reality/real, showing itself new reality/real. And he insists that the interaction of images constituted a significance network of the reality/real and reached a stage that they carry out a role to replace the reality/real. These images lead a process of simulation, the images also exist in the circulation of simulation. People enjoy showing and consuming the images like illustration in the theater of the whole area Gwangalli Beach. Busan International Fireworks Festival is lack of elements of play, the essential function of festival. Such as Busan International Fireworks Festival, local festivals turn into viewing festivals. Viewing festivals are festivals of simulacra which have been made up of the signs. As well as Busan International Fireworks Festival, most modern festivals are festivals of simulacra. Busan International Fireworks Festival is full of spectacles, but the play as an experience is absent. Busan International Fireworks Festival have only the simulacra as a great spectacle. In this thesis we analyze Busan International Fireworks Festival, one of modern festivals. With this, this thesis considers the course of modern festivals. The festivals of classical character have the spectacle and play as an experience. The paly as an experience is essential to the festival. But one of modern festivals, Busan International Fireworks Festival have no play as an experience. Instead Busan International Fireworks Festival have a simulacra. Until now, our analyse of festivals are understanding that festivals are simply spectacles. But the essence of festivals is play, and this essence performs the right function. The festivals have spectacle and play. In this study, for an analyse of modern festivals, we used a concept of the ‘simulacra’ of Jean Baudrillard. Because modern festivals make a simulacra by great spectacle. The festivals of successful model have both these elements of experience and simulacra. Modern festivals bring into relief a simulacra, they make a significant narrative structure but haven't play as an experience. Viewing festivals are maintained with a temporary form but can't develop if they exclude the play, essential element of human being. Most modern festivals are viewing festivals. The festivals of successful model have both the play and spectacle. This point is an important matter. Modern festivals have to bring into relief the element of play. This becomes a basis that modern festivals make successful festivals.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.