본고에서는 현행 대학 초급교재 4종 상・하권(총8권)의 본문 어휘를 대상으로 항목별 특징을 살펴보고 어휘와 관련하여 기초자료를 제공하고자 하였다. 최근 외국어 교육이 의사소통식 접근법에 근간하여 이루어지고 있고, 이에 따라 의사소통의 가장 기본이라 할 수 있는 어휘의 중요성에 대한 인식이 높아지고 있다는 점에 초점을 맞추었다. 특히 초급학습자의 경우 추후의 학습에 큰 영향을 주기 때문에 어휘 선정이 더욱 중요하다고 여겨진다. 하지만 현행 대학 초급교재는 초급학습자가 반드시 학습하여야 하는 어휘에 대한 정확한 기준이나 ...
본고에서는 현행 대학 초급교재 4종 상・하권(총8권)의 본문 어휘를 대상으로 항목별 특징을 살펴보고 어휘와 관련하여 기초자료를 제공하고자 하였다. 최근 외국어 교육이 의사소통식 접근법에 근간하여 이루어지고 있고, 이에 따라 의사소통의 가장 기본이라 할 수 있는 어휘의 중요성에 대한 인식이 높아지고 있다는 점에 초점을 맞추었다. 특히 초급학습자의 경우 추후의 학습에 큰 영향을 주기 때문에 어휘 선정이 더욱 중요하다고 여겨진다. 하지만 현행 대학 초급교재는 초급학습자가 반드시 학습하여야 하는 어휘에 대한 정확한 기준이나 제안이 없는 실정이다. 따라서 다음과 같이 항목을 나누어 대학 초급교재를 분석 하였다.
1장에서는 본 논문의 연구의 목적과 필요성, 선행연구, 조사자료 선정과 연구방법을 정리하였다. 선행연구에서는 교재연구가 활발히 이루어진 고등학교 교과서 연구에서의 방법론을 참고로 하였고 대학교재에 관한 연구가 관용구 연구 등 특정항목의 어휘연구에만 치중되어 있는 점을 문제점으로 지적하였다. 연구방법으로 조사대상어휘를 각각 품사별, 어종별, 의미별로 분류하였고 사용빈도가 높은 어휘를 선별하기위해 누적어수(述べ語数)와 개별어수(異なり語数)를 함께 조사하였다.
2장에서는 각 교재의 어휘현황과 초급교재에서 공통적으로 사용되는 어휘에 대하여 살펴보았다. 구체적으로 어휘수, 어휘빈도, 품사별 현황, 어종별 현황, 의미별 현황, 공통어휘 분석을 통하여 대학 초급교재에 있어서도 기본어휘의 기준정립에 관하여 문제점을 제기하였다.
3장에서는 교육부 선정 기본어휘와 일본어능력시험 어휘와 같이 기준이 제시된 초급어휘와의 비교를 통하여 각각의 교재 어휘들이 얼마나 일치하고 있는지 살펴본 결과, 이를 통해 대학 초급교재의 어휘구성의 문제점 알 수 있었다.
이렇게 정리해 본 자료를 통해서 교재 간 어휘의 공통도도 떨어지며 출제기준이 제시된 초급어휘와도 그 일치율이 낮다는 사실을 알 수 있었다. 본 연구에서 제안한 방법으로 분석 자료의 양을 늘리고 범위를 확대한다면 보다 객관적인 초급학습어휘 목록을 구성할 수 있을 것이라고 본다. 본고는, 대학교재에 있어서 초급학습어휘 구성의 문제점을 지적하고 어휘 목록 구성에 대한 기초자료를 제시했다는 데에 의의를 가진다.
본고에서는 현행 대학 초급교재 4종 상・하권(총8권)의 본문 어휘를 대상으로 항목별 특징을 살펴보고 어휘와 관련하여 기초자료를 제공하고자 하였다. 최근 외국어 교육이 의사소통식 접근법에 근간하여 이루어지고 있고, 이에 따라 의사소통의 가장 기본이라 할 수 있는 어휘의 중요성에 대한 인식이 높아지고 있다는 점에 초점을 맞추었다. 특히 초급학습자의 경우 추후의 학습에 큰 영향을 주기 때문에 어휘 선정이 더욱 중요하다고 여겨진다. 하지만 현행 대학 초급교재는 초급학습자가 반드시 학습하여야 하는 어휘에 대한 정확한 기준이나 제안이 없는 실정이다. 따라서 다음과 같이 항목을 나누어 대학 초급교재를 분석 하였다.
1장에서는 본 논문의 연구의 목적과 필요성, 선행연구, 조사자료 선정과 연구방법을 정리하였다. 선행연구에서는 교재연구가 활발히 이루어진 고등학교 교과서 연구에서의 방법론을 참고로 하였고 대학교재에 관한 연구가 관용구 연구 등 특정항목의 어휘연구에만 치중되어 있는 점을 문제점으로 지적하였다. 연구방법으로 조사대상어휘를 각각 품사별, 어종별, 의미별로 분류하였고 사용빈도가 높은 어휘를 선별하기위해 누적어수(述べ語数)와 개별어수(異なり語数)를 함께 조사하였다.
2장에서는 각 교재의 어휘현황과 초급교재에서 공통적으로 사용되는 어휘에 대하여 살펴보았다. 구체적으로 어휘수, 어휘빈도, 품사별 현황, 어종별 현황, 의미별 현황, 공통어휘 분석을 통하여 대학 초급교재에 있어서도 기본어휘의 기준정립에 관하여 문제점을 제기하였다.
3장에서는 교육부 선정 기본어휘와 일본어능력시험 어휘와 같이 기준이 제시된 초급어휘와의 비교를 통하여 각각의 교재 어휘들이 얼마나 일치하고 있는지 살펴본 결과, 이를 통해 대학 초급교재의 어휘구성의 문제점 알 수 있었다.
이렇게 정리해 본 자료를 통해서 교재 간 어휘의 공통도도 떨어지며 출제기준이 제시된 초급어휘와도 그 일치율이 낮다는 사실을 알 수 있었다. 본 연구에서 제안한 방법으로 분석 자료의 양을 늘리고 범위를 확대한다면 보다 객관적인 초급학습어휘 목록을 구성할 수 있을 것이라고 본다. 본고는, 대학교재에 있어서 초급학습어휘 구성의 문제점을 지적하고 어휘 목록 구성에 대한 기초자료를 제시했다는 데에 의의를 가진다.
The purpose of this article was to explore the characteristic by item to the vocabulary in the text body of the first volume and second volume of 4 kinds of current college beginners' textbooks(total 8 volumes), and provide basic data in respect to vocabulary. In this respect, this study has focused...
The purpose of this article was to explore the characteristic by item to the vocabulary in the text body of the first volume and second volume of 4 kinds of current college beginners' textbooks(total 8 volumes), and provide basic data in respect to vocabulary. In this respect, this study has focused on that recent foreign education has been conducted based on communication approach, accordingly, perception on the importance of vocabulary reasonably said to be the fundamental in communication raises. Especially, in case of a beginning learner, its stage has a huge effect on future learning, so selection of vocabulary is considered to be more important. However, as things stand, current college beginner's textbooks have not correct criteria or proposal on the vocabulary for beginners to study by all means. Thus the college beginner's textbooks were analyzed categorizing as follows.
Chapter 1 organized the purpose and need of study on this article, precedent study, selection of research data and research approach. The precedent study referenced the methodology of the study of high school textbooks whose research is active, and pointed out as a problem that study on colege textbooks has inclined to vocabulary study of a specific item such as that on idiomatic expression. As research approach, the research subject vocabulary was classified by article, kind of word, and meaning, and to select highly-frequented vocabulary, the number of cumulated words(述べ語数) and that of individual words(異なり語数) were explored together.
Chapter 2 investigated the current status of vocabulary at each textbook and vocabulary commonly used at beginner's textbooks. Specifically, through the analysis of number of vocabulary, frequency of vocabulary, actual condition by kind of word, that by meaning, and common vocabulary, problems were presented in relation to the establishment of standards in college beginner's textbooks.
Chapter 3 explored how much consistent vocabularies at each textbook are through comparison with the basic vocabulary selected by Ministry of Education and beginner's class vocabulary whose standards presented as the vocabulary of Japanese proficiency test, and found the problems of vocabulary composition of college beginner's textbooks.
Through these data put together like this, it was found that vocabularies between textbooks were less common, and the consistency rate was low with the beginner's vocabulary whose standards of questions were presented. If the volume of analyzed data were increased and its range expanded with the method proposed in this study, more objective list of beginner's vocabulary could be composed. This study is significant in pointing out the problem of composition on beginner's vocabulary, and providing basi date for composing vocabulary list.
The purpose of this article was to explore the characteristic by item to the vocabulary in the text body of the first volume and second volume of 4 kinds of current college beginners' textbooks(total 8 volumes), and provide basic data in respect to vocabulary. In this respect, this study has focused on that recent foreign education has been conducted based on communication approach, accordingly, perception on the importance of vocabulary reasonably said to be the fundamental in communication raises. Especially, in case of a beginning learner, its stage has a huge effect on future learning, so selection of vocabulary is considered to be more important. However, as things stand, current college beginner's textbooks have not correct criteria or proposal on the vocabulary for beginners to study by all means. Thus the college beginner's textbooks were analyzed categorizing as follows.
Chapter 1 organized the purpose and need of study on this article, precedent study, selection of research data and research approach. The precedent study referenced the methodology of the study of high school textbooks whose research is active, and pointed out as a problem that study on colege textbooks has inclined to vocabulary study of a specific item such as that on idiomatic expression. As research approach, the research subject vocabulary was classified by article, kind of word, and meaning, and to select highly-frequented vocabulary, the number of cumulated words(述べ語数) and that of individual words(異なり語数) were explored together.
Chapter 2 investigated the current status of vocabulary at each textbook and vocabulary commonly used at beginner's textbooks. Specifically, through the analysis of number of vocabulary, frequency of vocabulary, actual condition by kind of word, that by meaning, and common vocabulary, problems were presented in relation to the establishment of standards in college beginner's textbooks.
Chapter 3 explored how much consistent vocabularies at each textbook are through comparison with the basic vocabulary selected by Ministry of Education and beginner's class vocabulary whose standards presented as the vocabulary of Japanese proficiency test, and found the problems of vocabulary composition of college beginner's textbooks.
Through these data put together like this, it was found that vocabularies between textbooks were less common, and the consistency rate was low with the beginner's vocabulary whose standards of questions were presented. If the volume of analyzed data were increased and its range expanded with the method proposed in this study, more objective list of beginner's vocabulary could be composed. This study is significant in pointing out the problem of composition on beginner's vocabulary, and providing basi date for composing vocabulary list.
주제어
#초급교재 어휘
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.