현재 정부는 외국인 투자기업의 경영환경과 생활여건을 개선함으로써 외국인 투자를 촉진하고 국가경쟁력 강화와 지역간 균형발전을 도모하기 위해 6개의 특정지역을 경제자유구역으로 지정하여 운영하고 있다. 그동안 경제자유구역의 운영성과를 비추어 보면 현행 경제자유구역의 목표를 효과적으로 구현하기에는 여러 가지 문제점을 내포하고 있다. 본 논문은 새만금·군산경제자유구역을 중심으로 경제자유구역의 문제점을 짚어보고 이에 대한 활성화 방안을 제시하고자 한다. 본 연구의 목적을 달성하기 위한 방법은 연구자의 새만금군산 경제자유구역청 근무경험 및 국내외 사례 문헌연구를 병행하였으며 연구의 결과는 다음과 같다. 경제자유구역의 문제점은 첫째, 경제자유구역 사업을 중앙에서 주도하는 것인지. 지방자치단체에서 주도하는지 불분명한 경제자유구역청의 모호성과 경제자유구역청의 자율성과 독립적인 업무처리가 어려운 비효율적 운영시스템, 경제자유구역청에 근무하는 전문인력의 취약 등 운영조직 비효율성이다. 둘째, 해외특구 비교시 높은 세율등 비효율적인 투자인센티브와 과도한 규제 및 복잡한 인·허가 절차의 문제점이 있다. 셋째, 재원조달에서 85%이상이 민간참여로 이루어지는 재원조달의 문제점과 물류인프라, 부지 확보 등 기본인프라 등의 구축 취약으로 타 경제자유구역 보다는 개발이 지연됨으로써 투자유치가 약화되는 문제점이 있다.
위의 문제점을 극복하기 위한 활성화 방안으로는 첫째, 경제자유구역 추진체계를 중앙과 지방의 역할과 책임을 명확히 하여야 하며, 경제자유구역청에 조직, 인사, 재정 등에 실질적인 전권을 가지고 ...
국문초록
경제자유구역 활성화 방안에 관한 연구 - 새만금·군산경제자유구역을 중심으로-
현재 정부는 외국인 투자기업의 경영환경과 생활여건을 개선함으로써 외국인 투자를 촉진하고 국가경쟁력 강화와 지역간 균형발전을 도모하기 위해 6개의 특정지역을 경제자유구역으로 지정하여 운영하고 있다. 그동안 경제자유구역의 운영성과를 비추어 보면 현행 경제자유구역의 목표를 효과적으로 구현하기에는 여러 가지 문제점을 내포하고 있다. 본 논문은 새만금·군산경제자유구역을 중심으로 경제자유구역의 문제점을 짚어보고 이에 대한 활성화 방안을 제시하고자 한다. 본 연구의 목적을 달성하기 위한 방법은 연구자의 새만금군산 경제자유구역청 근무경험 및 국내외 사례 문헌연구를 병행하였으며 연구의 결과는 다음과 같다. 경제자유구역의 문제점은 첫째, 경제자유구역 사업을 중앙에서 주도하는 것인지. 지방자치단체에서 주도하는지 불분명한 경제자유구역청의 모호성과 경제자유구역청의 자율성과 독립적인 업무처리가 어려운 비효율적 운영시스템, 경제자유구역청에 근무하는 전문인력의 취약 등 운영조직 비효율성이다. 둘째, 해외특구 비교시 높은 세율등 비효율적인 투자인센티브와 과도한 규제 및 복잡한 인·허가 절차의 문제점이 있다. 셋째, 재원조달에서 85%이상이 민간참여로 이루어지는 재원조달의 문제점과 물류인프라, 부지 확보 등 기본인프라 등의 구축 취약으로 타 경제자유구역 보다는 개발이 지연됨으로써 투자유치가 약화되는 문제점이 있다.
위의 문제점을 극복하기 위한 활성화 방안으로는 첫째, 경제자유구역 추진체계를 중앙과 지방의 역할과 책임을 명확히 하여야 하며, 경제자유구역청에 조직, 인사, 재정 등에 실질적인 전권을 가지고 의사결정 및 행정지원과 외자유치 활동을 할 수 있는 통합적 자율행정조직체를 구성하여 운영하고, 처우개선, 자체승진기회 확대, 신분 불안감 해소등 제도적 장치를 마련하여 전문인력을 확보시켜는등 조직을 효율적으로 운영하는 방안이다. 둘째, 부진한 외국인 투자유치를 위해 투자인센티브의 확대와 규제완화 및 인허가 절차를 간소화하는 방안이다. 셋째, 국고지원 재원을 확대하고 군산공항 확장 및 국제공항, 새만금신항만 등 물류인프라를 조기 구축하여 투자유치 환경을 개선하는 방안이다.
위와 같이 경제자유구역 활성화 방안에 대해서 검토 연구를 하였으나 아직까지도 정확하고 시원한 결론을 도출할 수 없는 것은 사실이다. 하지만 정부의 정책적 노력과 적극적인 지원, 지방정부 및 지역주민들과 기업들의 지속적인 관심과 투자가 뒷받침되면 경제자유구역 사업에 외자유치도 가속화 되어 경제자유구역이 활성화 될 것이다.
국문초록
경제자유구역 활성화 방안에 관한 연구 - 새만금·군산경제자유구역을 중심으로-
현재 정부는 외국인 투자기업의 경영환경과 생활여건을 개선함으로써 외국인 투자를 촉진하고 국가경쟁력 강화와 지역간 균형발전을 도모하기 위해 6개의 특정지역을 경제자유구역으로 지정하여 운영하고 있다. 그동안 경제자유구역의 운영성과를 비추어 보면 현행 경제자유구역의 목표를 효과적으로 구현하기에는 여러 가지 문제점을 내포하고 있다. 본 논문은 새만금·군산경제자유구역을 중심으로 경제자유구역의 문제점을 짚어보고 이에 대한 활성화 방안을 제시하고자 한다. 본 연구의 목적을 달성하기 위한 방법은 연구자의 새만금군산 경제자유구역청 근무경험 및 국내외 사례 문헌연구를 병행하였으며 연구의 결과는 다음과 같다. 경제자유구역의 문제점은 첫째, 경제자유구역 사업을 중앙에서 주도하는 것인지. 지방자치단체에서 주도하는지 불분명한 경제자유구역청의 모호성과 경제자유구역청의 자율성과 독립적인 업무처리가 어려운 비효율적 운영시스템, 경제자유구역청에 근무하는 전문인력의 취약 등 운영조직 비효율성이다. 둘째, 해외특구 비교시 높은 세율등 비효율적인 투자인센티브와 과도한 규제 및 복잡한 인·허가 절차의 문제점이 있다. 셋째, 재원조달에서 85%이상이 민간참여로 이루어지는 재원조달의 문제점과 물류인프라, 부지 확보 등 기본인프라 등의 구축 취약으로 타 경제자유구역 보다는 개발이 지연됨으로써 투자유치가 약화되는 문제점이 있다.
위의 문제점을 극복하기 위한 활성화 방안으로는 첫째, 경제자유구역 추진체계를 중앙과 지방의 역할과 책임을 명확히 하여야 하며, 경제자유구역청에 조직, 인사, 재정 등에 실질적인 전권을 가지고 의사결정 및 행정지원과 외자유치 활동을 할 수 있는 통합적 자율행정조직체를 구성하여 운영하고, 처우개선, 자체승진기회 확대, 신분 불안감 해소등 제도적 장치를 마련하여 전문인력을 확보시켜는등 조직을 효율적으로 운영하는 방안이다. 둘째, 부진한 외국인 투자유치를 위해 투자인센티브의 확대와 규제완화 및 인허가 절차를 간소화하는 방안이다. 셋째, 국고지원 재원을 확대하고 군산공항 확장 및 국제공항, 새만금신항만 등 물류인프라를 조기 구축하여 투자유치 환경을 개선하는 방안이다.
위와 같이 경제자유구역 활성화 방안에 대해서 검토 연구를 하였으나 아직까지도 정확하고 시원한 결론을 도출할 수 없는 것은 사실이다. 하지만 정부의 정책적 노력과 적극적인 지원, 지방정부 및 지역주민들과 기업들의 지속적인 관심과 투자가 뒷받침되면 경제자유구역 사업에 외자유치도 가속화 되어 경제자유구역이 활성화 될 것이다.
〈Abstract〉 A Study on Activation of the Free Economic Zone - Case Study on the Saemangeum Gunsan Free Economic Zone -
Jung, Hwa-Young Major in Public Administration Graduate School of Public Administration Chonbuk National University Advisor : Hwan-chul Shin, Profe...
〈Abstract〉 A Study on Activation of the Free Economic Zone - Case Study on the Saemangeum Gunsan Free Economic Zone -
Jung, Hwa-Young Major in Public Administration Graduate School of Public Administration Chonbuk National University Advisor : Hwan-chul Shin, Professor
The current government has designated and operated 6 free economic zones in specific regions in an effort to promote foreign investment and to strengthen national competitiveness and to promote balanced regional development by improving the business environment and living conditions for foreign investors. Meanwhile, it is cautiously said that the performance of 6 free economic zones did not meet up to the goal and it implied several problems for comprehensive review. This study illustrates the problems of the free economic zones and proposes the measures to vitalize the free economic zones through the case of SaemangeumGunsan Free Economic Zone. With a view to achieving the purpose of this study, the researcher has utilized his career experience working for SaemangeumGunsan Free Economic Zone Authority, case studies home and abroad, relevant literatures. The result of this study can be summarized as follows. The first problems of free economic zones are the ambiguity of operating authority; regarding the leading role; central government or local government and inefficient system difficult to ensure the autonomy and independent structure of FEZ and inefficiency of organization including the lack of the professional staff. Second are high tax rate, incentive, excessive regulation and complicated permit & approval process comparing to other special business districts overseas. Third is that inward investment has delayed because of the challenges of funding plan consisting of 85% or more to be attracted from private sector and the land and logistics infrastructure not yet to be secured.
In order to overcome the problems mentioned above, the following measures are proposed in this study. First, it is asserted that the roles and responsibilities of the central government and the local government should be clear in terms of FEZ operation system. Also, integrated and autonomous organization owning self-governance on the organization management, personnel, finance should be established and decision-making right in this regard should be given to FEZ authority and it makes possible to integrate administrative support and foreign investor relations activities in more effective way. It is necessary to manage organization by securing professional workforce through improvement of working conditions such as expansion of promotion opportunities and unstable working status etc. Second, FEZ requires increasing incentives and relaxing various regulations and streamlining the procedure of approval and permit in an effort to make up for sluggish outcome in terms of foreign direct investment.
Last but not least, it is urgent to increase the budget from central government and set up logistics infrastructure such as Gunsan international airport and Saemangeun new port which contribute to the improvement of investment environment. I have researched the measures on the revitalization of FEZ in this study, it is true that no clear solution and conclusion be drawn. However, I assume that central and local governments' political efforts and their active support as well as local residents' continued interest will provide the platform to accelerate foreign investment that contributes to the revitalization of FEZ.
〈Abstract〉 A Study on Activation of the Free Economic Zone - Case Study on the Saemangeum Gunsan Free Economic Zone -
Jung, Hwa-Young Major in Public Administration Graduate School of Public Administration Chonbuk National University Advisor : Hwan-chul Shin, Professor
The current government has designated and operated 6 free economic zones in specific regions in an effort to promote foreign investment and to strengthen national competitiveness and to promote balanced regional development by improving the business environment and living conditions for foreign investors. Meanwhile, it is cautiously said that the performance of 6 free economic zones did not meet up to the goal and it implied several problems for comprehensive review. This study illustrates the problems of the free economic zones and proposes the measures to vitalize the free economic zones through the case of SaemangeumGunsan Free Economic Zone. With a view to achieving the purpose of this study, the researcher has utilized his career experience working for SaemangeumGunsan Free Economic Zone Authority, case studies home and abroad, relevant literatures. The result of this study can be summarized as follows. The first problems of free economic zones are the ambiguity of operating authority; regarding the leading role; central government or local government and inefficient system difficult to ensure the autonomy and independent structure of FEZ and inefficiency of organization including the lack of the professional staff. Second are high tax rate, incentive, excessive regulation and complicated permit & approval process comparing to other special business districts overseas. Third is that inward investment has delayed because of the challenges of funding plan consisting of 85% or more to be attracted from private sector and the land and logistics infrastructure not yet to be secured.
In order to overcome the problems mentioned above, the following measures are proposed in this study. First, it is asserted that the roles and responsibilities of the central government and the local government should be clear in terms of FEZ operation system. Also, integrated and autonomous organization owning self-governance on the organization management, personnel, finance should be established and decision-making right in this regard should be given to FEZ authority and it makes possible to integrate administrative support and foreign investor relations activities in more effective way. It is necessary to manage organization by securing professional workforce through improvement of working conditions such as expansion of promotion opportunities and unstable working status etc. Second, FEZ requires increasing incentives and relaxing various regulations and streamlining the procedure of approval and permit in an effort to make up for sluggish outcome in terms of foreign direct investment.
Last but not least, it is urgent to increase the budget from central government and set up logistics infrastructure such as Gunsan international airport and Saemangeun new port which contribute to the improvement of investment environment. I have researched the measures on the revitalization of FEZ in this study, it is true that no clear solution and conclusion be drawn. However, I assume that central and local governments' political efforts and their active support as well as local residents' continued interest will provide the platform to accelerate foreign investment that contributes to the revitalization of FEZ.
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