재가노인복지서비스는 일본의 개호보험제도를 기초로 제정된 노인장기요양보험이 서비스의 주축이 되고 있다. 하지만, 노인성질환으로 복지의 사각지대에 놓여 있더라도 노인장기요양등급을 받지 못하면 방문요양서비스를 비롯한 재가서비스를 받는데 한계가 있다. 재가노인들은 신체적․정신적 위험에 노출되어 있으므로, 도움이 필요한 노인들을 지속적으로 관리하고 지원할 필요가 있다. 본 연구는 독거 기초생활수급노인에게 서비스를 제공하던 구가정봉사원파견서비스 제공기관이 발전적으로 변경되었다고 할 수 있는 재가노인지원서비스를 중심으로 재가노인복지서비스의 문제점과 개선방향을 제시하고자 하였다. 우리나라보다 먼저 재가노인복지서비스를 진행하고 있는 일본의 경험을 통하여 현재 우리나라 재가노인복지서비스의 개선점을 재가노인지원서비스를 중심으로 찾고자 하였다. 일본의 재가노인복지서비스를 통해 살펴본 우리나라 재가노인복지서비스의 방향을 제시하면 몇가지로 요약된다. 첫째, 예방적 복지서비스가 필요하다. 둘째, 서비스 종류 및 대상자를 세분화하여 복지 사각지대를 해소하여야 한다. 셋째, 노인장기요양서비스를 비롯한 모든 재가노인복지서비스는 시․군․구에서 주체적으로 운영해야 한다. 넷째, 구성인력을 전문화하여 ...
재가노인복지서비스는 일본의 개호보험제도를 기초로 제정된 노인장기요양보험이 서비스의 주축이 되고 있다. 하지만, 노인성질환으로 복지의 사각지대에 놓여 있더라도 노인장기요양등급을 받지 못하면 방문요양서비스를 비롯한 재가서비스를 받는데 한계가 있다. 재가노인들은 신체적․정신적 위험에 노출되어 있으므로, 도움이 필요한 노인들을 지속적으로 관리하고 지원할 필요가 있다. 본 연구는 독거 기초생활수급노인에게 서비스를 제공하던 구가정봉사원파견서비스 제공기관이 발전적으로 변경되었다고 할 수 있는 재가노인지원서비스를 중심으로 재가노인복지서비스의 문제점과 개선방향을 제시하고자 하였다. 우리나라보다 먼저 재가노인복지서비스를 진행하고 있는 일본의 경험을 통하여 현재 우리나라 재가노인복지서비스의 개선점을 재가노인지원서비스를 중심으로 찾고자 하였다. 일본의 재가노인복지서비스를 통해 살펴본 우리나라 재가노인복지서비스의 방향을 제시하면 몇가지로 요약된다. 첫째, 예방적 복지서비스가 필요하다. 둘째, 서비스 종류 및 대상자를 세분화하여 복지 사각지대를 해소하여야 한다. 셋째, 노인장기요양서비스를 비롯한 모든 재가노인복지서비스는 시․군․구에서 주체적으로 운영해야 한다. 넷째, 구성인력을 전문화하여 사례관리를 통한 재가노인지원서비스가 체계적으로 지원될 수 있도록 해야 한다. 다섯째, 재원을 안정적으로 확보하기 위해서 조세방식과 조세와 사회보험이 병행된 방식으로 재정을 확보하고 지방이양사업이 아닌 국가사업으로 환원하여야 한다. 여섯째, 전달체계를 개선하여 일본의 경우처럼 전문적인 사회복지행정조직을 통하여 재가노인들에게 서비스를 제공하여 접근성을 높여 누구나 쉽게 서비스를 이용할 수 있도록 해야 한다. 이를 위해서 재가노인지원서비스센터가 노인복지종합정보센터 역할을 담당해서 사례관리를 통하여 서비스를 전달하고, 서비스 이용절차를 간소화할 필요가 있다. 일곱째, 재가노인지원서비스를 안정적으로 발전시키기 위해서 실적관리 업무표준화가 필요하다. 재가노인지원서비스 종사자의 전문적인 사례관리가 대단히 중요하므로, 사례관리 전문인력을 양성하기 위해서는 한국재가노인복지협회나 국가의 사례관리 전문가 양성을 위한 심화과정 개설이 필요하다. 재가노인지원서비스센터가 지역의 노인복지종합정보센터의 역할을 수행할 수 있도록 종사자의 역량과 기관의 역량을 키워나가야 할 것이다.
재가노인복지서비스는 일본의 개호보험제도를 기초로 제정된 노인장기요양보험이 서비스의 주축이 되고 있다. 하지만, 노인성질환으로 복지의 사각지대에 놓여 있더라도 노인장기요양등급을 받지 못하면 방문요양서비스를 비롯한 재가서비스를 받는데 한계가 있다. 재가노인들은 신체적․정신적 위험에 노출되어 있으므로, 도움이 필요한 노인들을 지속적으로 관리하고 지원할 필요가 있다. 본 연구는 독거 기초생활수급노인에게 서비스를 제공하던 구가정봉사원파견서비스 제공기관이 발전적으로 변경되었다고 할 수 있는 재가노인지원서비스를 중심으로 재가노인복지서비스의 문제점과 개선방향을 제시하고자 하였다. 우리나라보다 먼저 재가노인복지서비스를 진행하고 있는 일본의 경험을 통하여 현재 우리나라 재가노인복지서비스의 개선점을 재가노인지원서비스를 중심으로 찾고자 하였다. 일본의 재가노인복지서비스를 통해 살펴본 우리나라 재가노인복지서비스의 방향을 제시하면 몇가지로 요약된다. 첫째, 예방적 복지서비스가 필요하다. 둘째, 서비스 종류 및 대상자를 세분화하여 복지 사각지대를 해소하여야 한다. 셋째, 노인장기요양서비스를 비롯한 모든 재가노인복지서비스는 시․군․구에서 주체적으로 운영해야 한다. 넷째, 구성인력을 전문화하여 사례관리를 통한 재가노인지원서비스가 체계적으로 지원될 수 있도록 해야 한다. 다섯째, 재원을 안정적으로 확보하기 위해서 조세방식과 조세와 사회보험이 병행된 방식으로 재정을 확보하고 지방이양사업이 아닌 국가사업으로 환원하여야 한다. 여섯째, 전달체계를 개선하여 일본의 경우처럼 전문적인 사회복지행정조직을 통하여 재가노인들에게 서비스를 제공하여 접근성을 높여 누구나 쉽게 서비스를 이용할 수 있도록 해야 한다. 이를 위해서 재가노인지원서비스센터가 노인복지종합정보센터 역할을 담당해서 사례관리를 통하여 서비스를 전달하고, 서비스 이용절차를 간소화할 필요가 있다. 일곱째, 재가노인지원서비스를 안정적으로 발전시키기 위해서 실적관리 업무표준화가 필요하다. 재가노인지원서비스 종사자의 전문적인 사례관리가 대단히 중요하므로, 사례관리 전문인력을 양성하기 위해서는 한국재가노인복지협회나 국가의 사례관리 전문가 양성을 위한 심화과정 개설이 필요하다. 재가노인지원서비스센터가 지역의 노인복지종합정보센터의 역할을 수행할 수 있도록 종사자의 역량과 기관의 역량을 키워나가야 할 것이다.
The in-home welfare service for the elderly is centered on the elderly long-term care insurance system based on Elderly Housing Services in Japan. This service goes almost useless if one is placed in the blind spots of welfare owing to senile diseases or if one fails to get the grade of long-term ca...
The in-home welfare service for the elderly is centered on the elderly long-term care insurance system based on Elderly Housing Services in Japan. This service goes almost useless if one is placed in the blind spots of welfare owing to senile diseases or if one fails to get the grade of long-term care. Those the elderly staying at home are subject to physical and mental risks. That's why we need to consistently take care of them and provide every help they need. This study is focused on the in-home support service for the elderly which originated from the home volunteer dispatch service for helping the single elderly who live under the basic livelihood security. It aims to reveal the problems of the in-home welfare service for the elderly and suggest the improvement alternatives. The case of Japan was examined because Japan started the welfare services for the in-home elderly earlier than Korea. The researcher wanted to look for any alternatives in Japan's in-home welfare service for the elderly support service. The following guidelines can be summed up: 1. Prevention-oriented welfare service is necessary. 2. The blind spots of welfare should be eliminated by classifying the kinds and targets of the service. 3. Every in-home welfare service for the elerly including the long-term care insurance system for the elderly recuperation service should be subjectively managed by every city, gun [county], or gu [ward] authorities. 4. Professionalized personnel should support systematic in-home support service for the elderly through case management. 5. For safe financial resources, taxation and social insurance should be paralleled while the business should be run not by the local transfer but by the state. 6. As in the case of Japan, easier access should be allowed through the services for the in-home aged by improving the professional social welfare administrative system. For this purpose, in-home support service center for the elderly should play a role of the general welfare information center and provide simple service use procedures through case management. 7. The standardization of the records management business is necessary to develop the welfare of in-home support services for the elderly safely and steadfastly. In sum, professional case management by the service personnel is very important. The expert classes for national case administration in the Korea Association In Community Care for the Elderly are necessary. Also, each in-home support service center for the elderly should increase its capacity in order to act as a general information center for the aged in the respective area.
The in-home welfare service for the elderly is centered on the elderly long-term care insurance system based on Elderly Housing Services in Japan. This service goes almost useless if one is placed in the blind spots of welfare owing to senile diseases or if one fails to get the grade of long-term care. Those the elderly staying at home are subject to physical and mental risks. That's why we need to consistently take care of them and provide every help they need. This study is focused on the in-home support service for the elderly which originated from the home volunteer dispatch service for helping the single elderly who live under the basic livelihood security. It aims to reveal the problems of the in-home welfare service for the elderly and suggest the improvement alternatives. The case of Japan was examined because Japan started the welfare services for the in-home elderly earlier than Korea. The researcher wanted to look for any alternatives in Japan's in-home welfare service for the elderly support service. The following guidelines can be summed up: 1. Prevention-oriented welfare service is necessary. 2. The blind spots of welfare should be eliminated by classifying the kinds and targets of the service. 3. Every in-home welfare service for the elerly including the long-term care insurance system for the elderly recuperation service should be subjectively managed by every city, gun [county], or gu [ward] authorities. 4. Professionalized personnel should support systematic in-home support service for the elderly through case management. 5. For safe financial resources, taxation and social insurance should be paralleled while the business should be run not by the local transfer but by the state. 6. As in the case of Japan, easier access should be allowed through the services for the in-home aged by improving the professional social welfare administrative system. For this purpose, in-home support service center for the elderly should play a role of the general welfare information center and provide simple service use procedures through case management. 7. The standardization of the records management business is necessary to develop the welfare of in-home support services for the elderly safely and steadfastly. In sum, professional case management by the service personnel is very important. The expert classes for national case administration in the Korea Association In Community Care for the Elderly are necessary. Also, each in-home support service center for the elderly should increase its capacity in order to act as a general information center for the aged in the respective area.
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