문제 청소년뿐만 아니라 일반 청소년이 성인이 되었을 경우 사회 속에서 가치 있는 삶을 누릴 수 있도록 지원하는 것이 학교사회복지 제도의 주요 목적이다. 학교사회복지는 학생들이 내외세계를 정복할 수 있는 적극적인 능력을 배양함으로 단순한 그들 환경의 적응에 그치지 않고 인격적인 개발을 가져옴으로써 보다 충실한 성취감을 느낄 수 있고 보다, 충실한 자아의 이해와 이에 따르는 왕성한 기력을 배양함으로 복잡해가는 현대사회의 분위기에 적절히 적응하도록 하려는데 그 필요성이 있다고 할 수 있겠다. 우리나라 학교교육은 성적위주의 입시준비와 처...
문제 청소년뿐만 아니라 일반 청소년이 성인이 되었을 경우 사회 속에서 가치 있는 삶을 누릴 수 있도록 지원하는 것이 학교사회복지 제도의 주요 목적이다. 학교사회복지는 학생들이 내외세계를 정복할 수 있는 적극적인 능력을 배양함으로 단순한 그들 환경의 적응에 그치지 않고 인격적인 개발을 가져옴으로써 보다 충실한 성취감을 느낄 수 있고 보다, 충실한 자아의 이해와 이에 따르는 왕성한 기력을 배양함으로 복잡해가는 현대사회의 분위기에 적절히 적응하도록 하려는데 그 필요성이 있다고 할 수 있겠다. 우리나라 학교교육은 성적위주의 입시준비와 처벌위주의 생활지도로 인해, 최적의 교육환경을 제공하여 전인교육을 실현해야하는 교육 본래의 목적과 역할을 성취하지 못하고 오히려 학생들의 정상발달을 저해하기도하고 학교 부적응문제와 교육 병리적 현상을 조장하는 역할로 나타나기도 한다. 따라서 우리나라의 교육환경은 학생복지의 실현을 위한 학교사회복지의 도입이 무엇보다 시급하다. 학교가 교육목적을 달성하는 사회적 기능을 다하기 위해서는 학교 구성원은 물론 학교제도가 사회적 기능을 잘 수행할 수 있도록 돕는 것은 필요한 일이며, 이러한 역할이 바로 학교사회복지에게 주어진 사회적 기능이라 할 수 있다. 학교사회복지의 활성화를 위해서는 정치, 경제, 사회, 문화적 상황뿐 아니라 기존 정책과 제도를 고려한 실제 제도화 가능성이 있는 학교사회복지 활성화 방안을 모색할 필요가 있다. 따라서 본 연구에서는 기존 진로 상담제도의 문제점을 기초로 하여 현재 실시되고 있는 학교사회복지 시범사업의 문제점을 고찰하고 기존 제도와의 관계를 고려한 현실적 학교사회복지의 보다 탄력적이고 발전 지향적인 활성화 방안을 모색하는 데 연구의 목적이 있다. 본 연구의 방법으로는 국․내외 각종 문헌 즉, 정보화 관련서적 및 학술 논문을 통한 기술적 연구를 사용하였다. 그리고 부가되는 각종 통계자료는 국가, 공공기관이나 신뢰성 있는 기관에서 발표된 각종 통계자료를 이용하고, 필요하다면 본 연구에 적합하도록 재구성하여 사용하였다. 학교생활 부적응청소년의 행동은 비 사회화된 공격적, 파괴적 행동으로 나타나는 경우가 많은데, 이에 대한 적절한 개입 없이 방치할 경우 성인기로 성장하면서 범죄적 행동으로 나타나거나 무능력한 사회인으로 전락하기 쉽다. 이는 그 개인에게 뿐만 아니라 사회적으로도 커다란 손실이 아닐 수 없다. 이에 이 글에서는 학교사회복지의 도입을 위한 활성화 방안을 모색하였다. 현행 학교상담 제도 등의 보완책으로서 학교사회복지의 도입이 필요하다. 이를 위해서는 관련법 제정 및 개정이 선행되어야 한다. 즉, 교육제도 내에 학교사회복지의 실천을 위한 법적 근거를 확보해야 한다. 학교사회복지의 활성화 방안으로 학교전문상담 대안으로써의 역할, 시범사업의 성과를 통한 필요성 홍보 강화, 인력체계의 구비 및 재원 확보, 학교연계 사회복지서비스 제공 강화, 교육계의 협조적인 참여 유도, 학교사회복지 서비스 전달체계 확립, 학교사회복지의 법적 근거마련 등이다.
문제 청소년뿐만 아니라 일반 청소년이 성인이 되었을 경우 사회 속에서 가치 있는 삶을 누릴 수 있도록 지원하는 것이 학교사회복지 제도의 주요 목적이다. 학교사회복지는 학생들이 내외세계를 정복할 수 있는 적극적인 능력을 배양함으로 단순한 그들 환경의 적응에 그치지 않고 인격적인 개발을 가져옴으로써 보다 충실한 성취감을 느낄 수 있고 보다, 충실한 자아의 이해와 이에 따르는 왕성한 기력을 배양함으로 복잡해가는 현대사회의 분위기에 적절히 적응하도록 하려는데 그 필요성이 있다고 할 수 있겠다. 우리나라 학교교육은 성적위주의 입시준비와 처벌위주의 생활지도로 인해, 최적의 교육환경을 제공하여 전인교육을 실현해야하는 교육 본래의 목적과 역할을 성취하지 못하고 오히려 학생들의 정상발달을 저해하기도하고 학교 부적응문제와 교육 병리적 현상을 조장하는 역할로 나타나기도 한다. 따라서 우리나라의 교육환경은 학생복지의 실현을 위한 학교사회복지의 도입이 무엇보다 시급하다. 학교가 교육목적을 달성하는 사회적 기능을 다하기 위해서는 학교 구성원은 물론 학교제도가 사회적 기능을 잘 수행할 수 있도록 돕는 것은 필요한 일이며, 이러한 역할이 바로 학교사회복지에게 주어진 사회적 기능이라 할 수 있다. 학교사회복지의 활성화를 위해서는 정치, 경제, 사회, 문화적 상황뿐 아니라 기존 정책과 제도를 고려한 실제 제도화 가능성이 있는 학교사회복지 활성화 방안을 모색할 필요가 있다. 따라서 본 연구에서는 기존 진로 상담제도의 문제점을 기초로 하여 현재 실시되고 있는 학교사회복지 시범사업의 문제점을 고찰하고 기존 제도와의 관계를 고려한 현실적 학교사회복지의 보다 탄력적이고 발전 지향적인 활성화 방안을 모색하는 데 연구의 목적이 있다. 본 연구의 방법으로는 국․내외 각종 문헌 즉, 정보화 관련서적 및 학술 논문을 통한 기술적 연구를 사용하였다. 그리고 부가되는 각종 통계자료는 국가, 공공기관이나 신뢰성 있는 기관에서 발표된 각종 통계자료를 이용하고, 필요하다면 본 연구에 적합하도록 재구성하여 사용하였다. 학교생활 부적응청소년의 행동은 비 사회화된 공격적, 파괴적 행동으로 나타나는 경우가 많은데, 이에 대한 적절한 개입 없이 방치할 경우 성인기로 성장하면서 범죄적 행동으로 나타나거나 무능력한 사회인으로 전락하기 쉽다. 이는 그 개인에게 뿐만 아니라 사회적으로도 커다란 손실이 아닐 수 없다. 이에 이 글에서는 학교사회복지의 도입을 위한 활성화 방안을 모색하였다. 현행 학교상담 제도 등의 보완책으로서 학교사회복지의 도입이 필요하다. 이를 위해서는 관련법 제정 및 개정이 선행되어야 한다. 즉, 교육제도 내에 학교사회복지의 실천을 위한 법적 근거를 확보해야 한다. 학교사회복지의 활성화 방안으로 학교전문상담 대안으로써의 역할, 시범사업의 성과를 통한 필요성 홍보 강화, 인력체계의 구비 및 재원 확보, 학교연계 사회복지서비스 제공 강화, 교육계의 협조적인 참여 유도, 학교사회복지 서비스 전달체계 확립, 학교사회복지의 법적 근거마련 등이다.
The main purpose of school social welfare at is to support not only juvenile delinquents but also every juvenile to have a valuable life as they become adults in the society. The necessity of this welfare is because it helps students to adjust themselves properly to the modern society by developing ...
The main purpose of school social welfare at is to support not only juvenile delinquents but also every juvenile to have a valuable life as they become adults in the society. The necessity of this welfare is because it helps students to adjust themselves properly to the modern society by developing an active ability to conquer an inner and outer world not just for the adaptation of their environment but for the accomplishment that is from a personal development, and for the active vigor that is from a rich self-understanding. The education in this country is about a grade-oriented entrance exam preparation and a punishment-oriented life guidance which interrupts to achieve the purpose and role of the realization of whole-person education with the optimal learning environment. Sometimes, it rather compromises students’ development, or even encourages maladjustment problems of students and creates a pathological phenomenon of education. Therefore, Korea's education needs an introduction of school social welfare into its system more than anything. For school to fulfill its social function, the members of the school and the school system need to work together to perform the social function. The role is given to social welfare as its social function. For the activation of Social Welfare, not only the political, economic, social and cultural context but also the consideration of the actual institutionalization of Social Welfare Institution based on existing institutions with existing policies needs to be explored. The purpose of this study is to study the problems of projects of Social Welfare that are being conducted currently in the school, and to find flexible and progressive but realistic ways to vitalize the current Social Welfare of School’s issues regard of the existing system of School Social Welfare. The technological research from informative researches and scholarly monographs through various literatures from inside and outside of the country is used in this study. Also, the various statistics in this study had been published in public institutions or agencies that are reliable statistical and these statistics are reconstituted in order to fit in this study if it’s necessary. There are many cases that the behavioral maladjustment of youth appears as non-socialized aggressive, disruptive behavior. At this moment, without appropriate interventions, these behaviors of juvenile delinquents can result in criminals or incompetent members of society. This is a big loss not only for the individual but also for the society. In this study, the alternatives are sought to activate. As a complement to the current system including school counseling program requires the introduction of social welfare. To make this happen, the laws must be enacted and amended. In other words, the education system for a school of social work practice needs to secure a legal basis to perform school Social Welfare. Practical alternatives of Social Welfare can play a role of school’s professional counseling, publicize the necessity through the successful performance of demonstration projects, equip with the system of manpower resources, secure finances, strengthen the service of social welfare, induce educators to participate cooperatively, establish the school social welfare service delivery system, and secure a legal basis of School Social Welfare.
The main purpose of school social welfare at is to support not only juvenile delinquents but also every juvenile to have a valuable life as they become adults in the society. The necessity of this welfare is because it helps students to adjust themselves properly to the modern society by developing an active ability to conquer an inner and outer world not just for the adaptation of their environment but for the accomplishment that is from a personal development, and for the active vigor that is from a rich self-understanding. The education in this country is about a grade-oriented entrance exam preparation and a punishment-oriented life guidance which interrupts to achieve the purpose and role of the realization of whole-person education with the optimal learning environment. Sometimes, it rather compromises students’ development, or even encourages maladjustment problems of students and creates a pathological phenomenon of education. Therefore, Korea's education needs an introduction of school social welfare into its system more than anything. For school to fulfill its social function, the members of the school and the school system need to work together to perform the social function. The role is given to social welfare as its social function. For the activation of Social Welfare, not only the political, economic, social and cultural context but also the consideration of the actual institutionalization of Social Welfare Institution based on existing institutions with existing policies needs to be explored. The purpose of this study is to study the problems of projects of Social Welfare that are being conducted currently in the school, and to find flexible and progressive but realistic ways to vitalize the current Social Welfare of School’s issues regard of the existing system of School Social Welfare. The technological research from informative researches and scholarly monographs through various literatures from inside and outside of the country is used in this study. Also, the various statistics in this study had been published in public institutions or agencies that are reliable statistical and these statistics are reconstituted in order to fit in this study if it’s necessary. There are many cases that the behavioral maladjustment of youth appears as non-socialized aggressive, disruptive behavior. At this moment, without appropriate interventions, these behaviors of juvenile delinquents can result in criminals or incompetent members of society. This is a big loss not only for the individual but also for the society. In this study, the alternatives are sought to activate. As a complement to the current system including school counseling program requires the introduction of social welfare. To make this happen, the laws must be enacted and amended. In other words, the education system for a school of social work practice needs to secure a legal basis to perform school Social Welfare. Practical alternatives of Social Welfare can play a role of school’s professional counseling, publicize the necessity through the successful performance of demonstration projects, equip with the system of manpower resources, secure finances, strengthen the service of social welfare, induce educators to participate cooperatively, establish the school social welfare service delivery system, and secure a legal basis of School Social Welfare.
주제어
#학교사회복지 청소년
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.