초등학생의 분노 조절 및 학교생활 적응을 위한 교과 연계 용서상담 프로그램 개발과 효과성 검증 The development and effectiveness of a subject-related forgiveness counseling program for children's anger control and school adjustment원문보기
본 연구의 목적은 초등학생의 분노 조절 및 학교생활 적응을 위한 교과연계 용서상담 프로그램을 개발하고 그 효과성을 검증하는 것이다. 위의 연구 문제 및 연구 가설을 검증하기 위하여 체제적 프로그램 개발 모형에 따라 교과연계 용서상담 프로그램을 개발하였다. 먼저 연구 대상을 기본적인 정서가 거의 발달하고 자율적인 도덕성 단계에 접어드는 시기인 초등학교 중학년으로 정하였다. 그리고 초등학교 중학년에 대한 대상 분석을 실시한 후 T초등학교 4학년 학생 93명을 대상으로 한 요구조사와 분노 조절 및 학교생활 적응을 위한 교과연계 용서상담 프로그램 관련 과제 분석을 실시하여 시사점을 도출하였다. 이를 토대로 프로그램의 목표를 수립하였다. 본 연구에서 개발한 프로그램은 예방적 성격을 가지며, 초등학생으로 하여금 대인관계에서의 상처와 갈등으로 인해 발생하는 부정적인 반응을 극복하고 긍정적인 반응으로 나아가는 용서 경험을 통해 다양한 갈등상황에서 분노 감정을 억누르거나 과도하게 표출하지 않고 적절하게 조절할 수 있는 분노 조절 능력을 신장시키고, 더 나아가 학교생활 영역에서 적응과 발달을 촉진시키는 데 그 목적이 있다. 설계 단계에서는 분노 조절 및 학교생활 적응을 위한 교과연계 용서상담 프로그램의 설계 준거를 설정하고, 프로그램 평가지와 프로그램 효과성 검증을 위한 사전, 사후검사 도구를 선정하였다. 프로그램 효과성 검증을 위한 사전, 사후검사로는 Spielberger 등이 제작한 State-Trait Anger Expression Inventory(1988)를 전겸구 등(1996)이 한국의 문화적․언어적 맥락을 고려하여 번안하고, 박미경(2009)이 초등학생에 맞게 수정한 분노 조절 능력 검사와 송미원(1999)의 ‘학교생활 적응검사’를 참고로 윤정남(2007)이 재구성한 학교생활 적응능력 검사를 사용하였다. 또한 프로그램 과정에의 집중 및 적극적인 참여를 높이기 위한 ...
본 연구의 목적은 초등학생의 분노 조절 및 학교생활 적응을 위한 교과연계 용서상담 프로그램을 개발하고 그 효과성을 검증하는 것이다. 위의 연구 문제 및 연구 가설을 검증하기 위하여 체제적 프로그램 개발 모형에 따라 교과연계 용서상담 프로그램을 개발하였다. 먼저 연구 대상을 기본적인 정서가 거의 발달하고 자율적인 도덕성 단계에 접어드는 시기인 초등학교 중학년으로 정하였다. 그리고 초등학교 중학년에 대한 대상 분석을 실시한 후 T초등학교 4학년 학생 93명을 대상으로 한 요구조사와 분노 조절 및 학교생활 적응을 위한 교과연계 용서상담 프로그램 관련 과제 분석을 실시하여 시사점을 도출하였다. 이를 토대로 프로그램의 목표를 수립하였다. 본 연구에서 개발한 프로그램은 예방적 성격을 가지며, 초등학생으로 하여금 대인관계에서의 상처와 갈등으로 인해 발생하는 부정적인 반응을 극복하고 긍정적인 반응으로 나아가는 용서 경험을 통해 다양한 갈등상황에서 분노 감정을 억누르거나 과도하게 표출하지 않고 적절하게 조절할 수 있는 분노 조절 능력을 신장시키고, 더 나아가 학교생활 영역에서 적응과 발달을 촉진시키는 데 그 목적이 있다. 설계 단계에서는 분노 조절 및 학교생활 적응을 위한 교과연계 용서상담 프로그램의 설계 준거를 설정하고, 프로그램 평가지와 프로그램 효과성 검증을 위한 사전, 사후검사 도구를 선정하였다. 프로그램 효과성 검증을 위한 사전, 사후검사로는 Spielberger 등이 제작한 State-Trait Anger Expression Inventory(1988)를 전겸구 등(1996)이 한국의 문화적․언어적 맥락을 고려하여 번안하고, 박미경(2009)이 초등학생에 맞게 수정한 분노 조절 능력 검사와 송미원(1999)의 ‘학교생활 적응검사’를 참고로 윤정남(2007)이 재구성한 학교생활 적응능력 검사를 사용하였다. 또한 프로그램 과정에의 집중 및 적극적인 참여를 높이기 위한 동기 유발 전략을 수립하고, 하위 활동의 논리적 계열성과 집단의 역동, 아동의 흥미 등을 고려하여 프로그램의 진행 순서를 구성하였다. 개발 단계에서는 프로그램 및 지침서를 구성하였다. 먼저 예비 프로그램을 이론 전문가와 현장 전문가에게 자문을 받고 수정․보완한 후, 일반 교사 대상의 설문조사와 용서상담, 분노조절, 학교생활 적응, 교과연계 상담 프로그램 관련 문헌을 참고하여 40분 단위, 총 12회기의 프로그램을 개발하였다. 이후 예비 프로그램 평가 단계에서는 T초등학교 2학년 아동 28명을 대상으로 본 연구에서 제안한 프로그램 12회기 중 7회기를 실시하여 평가한 뒤 수정․보완하였다. 실행 단계에서는 서울특별시에 소재한 T초등학교 4학년 2개 학급 학생 52명을 대상으로 분노조절 및 학교생활 적응능력 사전검사를 실시한 후 연구자의 학급을 실험 집단으로, 나머지 한 학급을 통제집단으로 선정하였다. 실험집단에는 6주 동안 12회기의 용서상담 프로그램을 실시하고, 통제집단에는 아무런 처치를 가하지 않았으며, 실험이 끝난 후 사후검사를 실시하였다. 프로그램 평가 단계에서는 검사 도구를 이용한 성취도 평가와 연구자의 관찰과 소감문을 통한 반응 평가가 이루어졌다. 먼저 집단 간 사전검사의 차이를 알아보기 위해 독립표본 t검증을 실시하였다. 사전검사 결과, 분노조절능력과 학교생활 적응능력의 모든 하위요인에서 두 집단 간의 유의한 점수 차이가 나타나지 않아 두 집단은 동질집단임을 확인하였다. 프로그램의 효과를 검증하기 위한 분노조절능력과 학교생활 적응능력 사후검사 분석 결과, 실험집단과 통제집단의 분노조절능력 하위 요인인 분노억제, 분노표출, 분노조절 모두에서 유의미한 차이(p < 0.001, p < 0.01, p < 0.05)가 있는 것으로 나타났고, 학교생활 적응능력 하위 요인인 교사관계, 교우관계, 학교수업, 학교규칙 모두에서도 유의미한 차이(p < 0.001, p < 0.01)가 있는 것으로 나타났다. 따라서 교과연계 용서상담 프로그램은 분노조절능력과 학교생활 적응능력을 향상시키는데 효과가 있음을 알 수 있다. 이상의 연구 결과를 통해 교과연계 용서상담 프로그램은 초등학생의 분노조절능력과 그 하위요인인 분노 억제, 분노 표출을 낮추고, 분노 조절을 높이는데 효과적이며, 학교생활 적응능력과 그 하위요인인 교사관계, 교우관계, 학교수업, 학교규칙면에서의 적응을 향상시키는데 효과적임을 알 수 있다. 본 연구는 학급을 단위로 정규수업시간 중에 교과와 연계하여 이루어지는 학급상담 프로그램이 효과가 있음을 입증하였다는 점, 학급단위 집단상담 프로그램이 예방과 발달의 학교상담 목적에 맞는 모델이 될 수 있음을 입증하였다는 점, 최근 교육 동향에서 주목받고 있는 인간에게 있는 최선의 장점을 기르고 긍정적인 측면을 강화하는 것이 여러 가지 문제 예방에 기여할 수 있다는 관점을 경험적으로 지지하고 있음에 의의가 있다. 앞으로 다양한 연령을 대상으로 다양한 종류의 교과연계 용서상담 프로그램을 개발하고, 대상 및 상담 영역에 따라서 본 프로그램을 수정하고 보완하는 연구들이 더욱 필요하다.
본 연구의 목적은 초등학생의 분노 조절 및 학교생활 적응을 위한 교과연계 용서상담 프로그램을 개발하고 그 효과성을 검증하는 것이다. 위의 연구 문제 및 연구 가설을 검증하기 위하여 체제적 프로그램 개발 모형에 따라 교과연계 용서상담 프로그램을 개발하였다. 먼저 연구 대상을 기본적인 정서가 거의 발달하고 자율적인 도덕성 단계에 접어드는 시기인 초등학교 중학년으로 정하였다. 그리고 초등학교 중학년에 대한 대상 분석을 실시한 후 T초등학교 4학년 학생 93명을 대상으로 한 요구조사와 분노 조절 및 학교생활 적응을 위한 교과연계 용서상담 프로그램 관련 과제 분석을 실시하여 시사점을 도출하였다. 이를 토대로 프로그램의 목표를 수립하였다. 본 연구에서 개발한 프로그램은 예방적 성격을 가지며, 초등학생으로 하여금 대인관계에서의 상처와 갈등으로 인해 발생하는 부정적인 반응을 극복하고 긍정적인 반응으로 나아가는 용서 경험을 통해 다양한 갈등상황에서 분노 감정을 억누르거나 과도하게 표출하지 않고 적절하게 조절할 수 있는 분노 조절 능력을 신장시키고, 더 나아가 학교생활 영역에서 적응과 발달을 촉진시키는 데 그 목적이 있다. 설계 단계에서는 분노 조절 및 학교생활 적응을 위한 교과연계 용서상담 프로그램의 설계 준거를 설정하고, 프로그램 평가지와 프로그램 효과성 검증을 위한 사전, 사후검사 도구를 선정하였다. 프로그램 효과성 검증을 위한 사전, 사후검사로는 Spielberger 등이 제작한 State-Trait Anger Expression Inventory(1988)를 전겸구 등(1996)이 한국의 문화적․언어적 맥락을 고려하여 번안하고, 박미경(2009)이 초등학생에 맞게 수정한 분노 조절 능력 검사와 송미원(1999)의 ‘학교생활 적응검사’를 참고로 윤정남(2007)이 재구성한 학교생활 적응능력 검사를 사용하였다. 또한 프로그램 과정에의 집중 및 적극적인 참여를 높이기 위한 동기 유발 전략을 수립하고, 하위 활동의 논리적 계열성과 집단의 역동, 아동의 흥미 등을 고려하여 프로그램의 진행 순서를 구성하였다. 개발 단계에서는 프로그램 및 지침서를 구성하였다. 먼저 예비 프로그램을 이론 전문가와 현장 전문가에게 자문을 받고 수정․보완한 후, 일반 교사 대상의 설문조사와 용서상담, 분노조절, 학교생활 적응, 교과연계 상담 프로그램 관련 문헌을 참고하여 40분 단위, 총 12회기의 프로그램을 개발하였다. 이후 예비 프로그램 평가 단계에서는 T초등학교 2학년 아동 28명을 대상으로 본 연구에서 제안한 프로그램 12회기 중 7회기를 실시하여 평가한 뒤 수정․보완하였다. 실행 단계에서는 서울특별시에 소재한 T초등학교 4학년 2개 학급 학생 52명을 대상으로 분노조절 및 학교생활 적응능력 사전검사를 실시한 후 연구자의 학급을 실험 집단으로, 나머지 한 학급을 통제집단으로 선정하였다. 실험집단에는 6주 동안 12회기의 용서상담 프로그램을 실시하고, 통제집단에는 아무런 처치를 가하지 않았으며, 실험이 끝난 후 사후검사를 실시하였다. 프로그램 평가 단계에서는 검사 도구를 이용한 성취도 평가와 연구자의 관찰과 소감문을 통한 반응 평가가 이루어졌다. 먼저 집단 간 사전검사의 차이를 알아보기 위해 독립표본 t검증을 실시하였다. 사전검사 결과, 분노조절능력과 학교생활 적응능력의 모든 하위요인에서 두 집단 간의 유의한 점수 차이가 나타나지 않아 두 집단은 동질집단임을 확인하였다. 프로그램의 효과를 검증하기 위한 분노조절능력과 학교생활 적응능력 사후검사 분석 결과, 실험집단과 통제집단의 분노조절능력 하위 요인인 분노억제, 분노표출, 분노조절 모두에서 유의미한 차이(p < 0.001, p < 0.01, p < 0.05)가 있는 것으로 나타났고, 학교생활 적응능력 하위 요인인 교사관계, 교우관계, 학교수업, 학교규칙 모두에서도 유의미한 차이(p < 0.001, p < 0.01)가 있는 것으로 나타났다. 따라서 교과연계 용서상담 프로그램은 분노조절능력과 학교생활 적응능력을 향상시키는데 효과가 있음을 알 수 있다. 이상의 연구 결과를 통해 교과연계 용서상담 프로그램은 초등학생의 분노조절능력과 그 하위요인인 분노 억제, 분노 표출을 낮추고, 분노 조절을 높이는데 효과적이며, 학교생활 적응능력과 그 하위요인인 교사관계, 교우관계, 학교수업, 학교규칙면에서의 적응을 향상시키는데 효과적임을 알 수 있다. 본 연구는 학급을 단위로 정규수업시간 중에 교과와 연계하여 이루어지는 학급상담 프로그램이 효과가 있음을 입증하였다는 점, 학급단위 집단상담 프로그램이 예방과 발달의 학교상담 목적에 맞는 모델이 될 수 있음을 입증하였다는 점, 최근 교육 동향에서 주목받고 있는 인간에게 있는 최선의 장점을 기르고 긍정적인 측면을 강화하는 것이 여러 가지 문제 예방에 기여할 수 있다는 관점을 경험적으로 지지하고 있음에 의의가 있다. 앞으로 다양한 연령을 대상으로 다양한 종류의 교과연계 용서상담 프로그램을 개발하고, 대상 및 상담 영역에 따라서 본 프로그램을 수정하고 보완하는 연구들이 더욱 필요하다.
The purpose of this research is to develop a subject-related forgiveness counseling program for children's anger control and school adjustment and to investigate the program effectiveness on the children's anger control and school adjustment. To achieve this purpose subject-related forgiveness couns...
The purpose of this research is to develop a subject-related forgiveness counseling program for children's anger control and school adjustment and to investigate the program effectiveness on the children's anger control and school adjustment. To achieve this purpose subject-related forgiveness counseling program was developed according to the systematic counseling program developing model. At first, target population was selected the middle graders of elementary school because in that period children's basic emotions were developed. And after target population analysis, need analysis was conducted at 93 fourth graders in the T elementary school. In addition, as a result of task analysis through pre-existing anger, school adjustment, forgiveness counseling studies, program's character, domain, goal were set. The program developed in this research has preventive character, is to improve children's anger control and school adjustment by taking part in a subject-related forgiveness counseling program. At the step of program plan, program design criteria was set and selected an appraisal question and assessment tool for investigating effects of the program. The assessment tool were Anger Control Scale(Park Mi Kyeung, 2009), School Adjustment Scale(Yun Jung Nam, 2007). Also, motivation strategies of games using(that were known to become friendly with friend), demonstrations, videos using, and program schedule were planned. At the step of program development, program contents and guides were set and producted 12 program sessions based on the result of previous analysis step and pre-existing forgiveness, anger, school adjustment studies. Then, 7 sessions of all 12 sessions were pre-implemented for program formative evaluation and fixed the content and managing ways based on observation of the prep-sessions. At the step of implementation, 52 fourth grade students in T elementary school were measured on the anger control and school adjustment scale. Then, 26 were placed in experimental group, while the other 26 children were placed in control group. The experimental group participated in 12 sessions of the subject-related forgiveness counseling program for children's anger control and school adjustment during 6 weeks, while the control group didn't. In verifying the effects of the program, I-STATistics for quantitative analysis and opinion documents for each term, opinion documents of children after the program, and counselor's observation were used. Since control group's quality were same to the experimental group as the result of independent t-test, independent t-test were used for quantitative analysis of post-inspection, too. The results of quantitative analysis verifying the effects of the program were as follow; Compared to the control group, the experimental group treated by the subject-related forgiveness counseling program for children's anger control and school adjustment turned out to make significant change in Satisfaction With Anger Control Scale, School Adjustment Scale Affect(p<0.001, p<0.01, p<0.05). As these results, it's proved that the subject-related forgiveness counseling program has positive effects on children's anger control and school adjustment by increasing each sub-factors' score. In conclusion, it can be said meaningful that the subject-related forgiveness counseling program to be proper to children was developed and implemented in elementary school. Also this research was important that its target was the middle grader of elementary school known to develop their basic emotions. Then this research suggests that another the subject-related forgiveness counseling program be developed depending on various counselling domains and ages, and be modified this program for another the subject-related forgiveness counseling domains and another target population.
The purpose of this research is to develop a subject-related forgiveness counseling program for children's anger control and school adjustment and to investigate the program effectiveness on the children's anger control and school adjustment. To achieve this purpose subject-related forgiveness counseling program was developed according to the systematic counseling program developing model. At first, target population was selected the middle graders of elementary school because in that period children's basic emotions were developed. And after target population analysis, need analysis was conducted at 93 fourth graders in the T elementary school. In addition, as a result of task analysis through pre-existing anger, school adjustment, forgiveness counseling studies, program's character, domain, goal were set. The program developed in this research has preventive character, is to improve children's anger control and school adjustment by taking part in a subject-related forgiveness counseling program. At the step of program plan, program design criteria was set and selected an appraisal question and assessment tool for investigating effects of the program. The assessment tool were Anger Control Scale(Park Mi Kyeung, 2009), School Adjustment Scale(Yun Jung Nam, 2007). Also, motivation strategies of games using(that were known to become friendly with friend), demonstrations, videos using, and program schedule were planned. At the step of program development, program contents and guides were set and producted 12 program sessions based on the result of previous analysis step and pre-existing forgiveness, anger, school adjustment studies. Then, 7 sessions of all 12 sessions were pre-implemented for program formative evaluation and fixed the content and managing ways based on observation of the prep-sessions. At the step of implementation, 52 fourth grade students in T elementary school were measured on the anger control and school adjustment scale. Then, 26 were placed in experimental group, while the other 26 children were placed in control group. The experimental group participated in 12 sessions of the subject-related forgiveness counseling program for children's anger control and school adjustment during 6 weeks, while the control group didn't. In verifying the effects of the program, I-STATistics for quantitative analysis and opinion documents for each term, opinion documents of children after the program, and counselor's observation were used. Since control group's quality were same to the experimental group as the result of independent t-test, independent t-test were used for quantitative analysis of post-inspection, too. The results of quantitative analysis verifying the effects of the program were as follow; Compared to the control group, the experimental group treated by the subject-related forgiveness counseling program for children's anger control and school adjustment turned out to make significant change in Satisfaction With Anger Control Scale, School Adjustment Scale Affect(p<0.001, p<0.01, p<0.05). As these results, it's proved that the subject-related forgiveness counseling program has positive effects on children's anger control and school adjustment by increasing each sub-factors' score. In conclusion, it can be said meaningful that the subject-related forgiveness counseling program to be proper to children was developed and implemented in elementary school. Also this research was important that its target was the middle grader of elementary school known to develop their basic emotions. Then this research suggests that another the subject-related forgiveness counseling program be developed depending on various counselling domains and ages, and be modified this program for another the subject-related forgiveness counseling domains and another target population.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.