본 연구는 성인들의 태권도에 대한 장애요인을 분석하여 수련 의지를 알아보고 성인태권도 활성화 방안이 무엇인지를 연구하는데 목적을 두었다. 본 연구를 위한 연구도구는 자기평가기입법으로 작성한 설문지를 이용하였으며, 양적연구방법으로 이루어졌다. 이와 같은 연구방법에 의하여 실시된 연구결과는 다음과 같은 결론을 도출하였다. 첫째, 일반적 특성에 따른 태권도수련의 장애요인의 차이검증을 살펴보았다. 성별에 따른 태권도수련의 장애요인에 대한 독립표본 t-test를 실시한 결과 태권도수련의 ‘상품장애’, ‘가격장애’, ‘장소장애,’ 역시 여성이 남성에 비해 높게 느끼는 것으로 나타났으나, 유의미한 차이는 보이지 않았다. ‘홍보장애’ 요인은 여성이 남성에 비해 높게 느끼는 것으로 나타났고, 통계적으로도 유의미한 차이를 나타냈다. 연령에 따른 태권도수련의 장애요인에 대한 차이 결과 ‘상품장애’, ‘장소장애’ 요인은 통계적으로도 유의미한 차이를 보였다. 학력에 따른 태권도수련의 장애요인에 대한 차이 결과 4P‘s장애 인식은 학력에 따른 유의미한 차이는 보이지 않았다. 월수입에 따른 태권도수련의 장애요인에 대한 차이 결과 ‘상품장애’, ‘홍보장애’ 요인은 전반적으로 월수입이 높을수록 상품장애를 많이 느끼고 있었으며, 통계적으로도 유의미한 차이를 보였다. 건강상태에 따른 태권도수련의 장애요인에 대한 차이 결과 4P‘s장애 역시 건강상태에 따른 유의미한 차이는 보이지 않았다. 둘째, 연구대상자의 개인적 특성에 따른 태권도 수련의지의 차이는 독립 ...
본 연구는 성인들의 태권도에 대한 장애요인을 분석하여 수련 의지를 알아보고 성인태권도 활성화 방안이 무엇인지를 연구하는데 목적을 두었다. 본 연구를 위한 연구도구는 자기평가기입법으로 작성한 설문지를 이용하였으며, 양적연구방법으로 이루어졌다. 이와 같은 연구방법에 의하여 실시된 연구결과는 다음과 같은 결론을 도출하였다. 첫째, 일반적 특성에 따른 태권도수련의 장애요인의 차이검증을 살펴보았다. 성별에 따른 태권도수련의 장애요인에 대한 독립표본 t-test를 실시한 결과 태권도수련의 ‘상품장애’, ‘가격장애’, ‘장소장애,’ 역시 여성이 남성에 비해 높게 느끼는 것으로 나타났으나, 유의미한 차이는 보이지 않았다. ‘홍보장애’ 요인은 여성이 남성에 비해 높게 느끼는 것으로 나타났고, 통계적으로도 유의미한 차이를 나타냈다. 연령에 따른 태권도수련의 장애요인에 대한 차이 결과 ‘상품장애’, ‘장소장애’ 요인은 통계적으로도 유의미한 차이를 보였다. 학력에 따른 태권도수련의 장애요인에 대한 차이 결과 4P‘s장애 인식은 학력에 따른 유의미한 차이는 보이지 않았다. 월수입에 따른 태권도수련의 장애요인에 대한 차이 결과 ‘상품장애’, ‘홍보장애’ 요인은 전반적으로 월수입이 높을수록 상품장애를 많이 느끼고 있었으며, 통계적으로도 유의미한 차이를 보였다. 건강상태에 따른 태권도수련의 장애요인에 대한 차이 결과 4P‘s장애 역시 건강상태에 따른 유의미한 차이는 보이지 않았다. 둘째, 연구대상자의 개인적 특성에 따른 태권도 수련의지의 차이는 독립 t-검정과 일원원량분석(one-way ANOVA)을 실시한 결과 분석결과 일반적 특성 중 ‘성별’과 ‘연령층’, ‘건강상태’에 따라 태권도 수련의지에 유의미한 차이를 나타냈다. 셋째, 마케팅믹스 장애요인이 태권도 수련의지와의 상관관계를 살펴보면, 상관분석결과 마케팅믹스 장애요인인 4P's장애는 모두 수련의지와 유의미한 상관관계를 보이는 것으로 나타났다. 넷째, 마케팅믹스 장애요인이 태권도 수련의지에 미치는 영향은 다중회귀분석의 분산설명력이 17.6%로 나타났고, 회귀모형은 통계적으로 유의미하였다. 다중회귀분석 결과 태권도 마케팅믹스 장애요인 중 상품장애, 장소장애, 홍보장애요인이 성인들의 태권도 수련의지에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, 태권도 수련비용과 수련 희망 시간대를 알아본 결과 월 수련비용은 8만원이 적절하다고 생각하는 응답자가 가장 많았다. 다음으로 태권도 수련 희망 시간대는 퇴근 후 오후가 적절하다는 응답자가 가장 많았다.
본 연구는 성인들의 태권도에 대한 장애요인을 분석하여 수련 의지를 알아보고 성인태권도 활성화 방안이 무엇인지를 연구하는데 목적을 두었다. 본 연구를 위한 연구도구는 자기평가기입법으로 작성한 설문지를 이용하였으며, 양적연구방법으로 이루어졌다. 이와 같은 연구방법에 의하여 실시된 연구결과는 다음과 같은 결론을 도출하였다. 첫째, 일반적 특성에 따른 태권도수련의 장애요인의 차이검증을 살펴보았다. 성별에 따른 태권도수련의 장애요인에 대한 독립표본 t-test를 실시한 결과 태권도수련의 ‘상품장애’, ‘가격장애’, ‘장소장애,’ 역시 여성이 남성에 비해 높게 느끼는 것으로 나타났으나, 유의미한 차이는 보이지 않았다. ‘홍보장애’ 요인은 여성이 남성에 비해 높게 느끼는 것으로 나타났고, 통계적으로도 유의미한 차이를 나타냈다. 연령에 따른 태권도수련의 장애요인에 대한 차이 결과 ‘상품장애’, ‘장소장애’ 요인은 통계적으로도 유의미한 차이를 보였다. 학력에 따른 태권도수련의 장애요인에 대한 차이 결과 4P‘s장애 인식은 학력에 따른 유의미한 차이는 보이지 않았다. 월수입에 따른 태권도수련의 장애요인에 대한 차이 결과 ‘상품장애’, ‘홍보장애’ 요인은 전반적으로 월수입이 높을수록 상품장애를 많이 느끼고 있었으며, 통계적으로도 유의미한 차이를 보였다. 건강상태에 따른 태권도수련의 장애요인에 대한 차이 결과 4P‘s장애 역시 건강상태에 따른 유의미한 차이는 보이지 않았다. 둘째, 연구대상자의 개인적 특성에 따른 태권도 수련의지의 차이는 독립 t-검정과 일원원량분석(one-way ANOVA)을 실시한 결과 분석결과 일반적 특성 중 ‘성별’과 ‘연령층’, ‘건강상태’에 따라 태권도 수련의지에 유의미한 차이를 나타냈다. 셋째, 마케팅믹스 장애요인이 태권도 수련의지와의 상관관계를 살펴보면, 상관분석결과 마케팅믹스 장애요인인 4P's장애는 모두 수련의지와 유의미한 상관관계를 보이는 것으로 나타났다. 넷째, 마케팅믹스 장애요인이 태권도 수련의지에 미치는 영향은 다중회귀분석의 분산설명력이 17.6%로 나타났고, 회귀모형은 통계적으로 유의미하였다. 다중회귀분석 결과 태권도 마케팅믹스 장애요인 중 상품장애, 장소장애, 홍보장애요인이 성인들의 태권도 수련의지에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, 태권도 수련비용과 수련 희망 시간대를 알아본 결과 월 수련비용은 8만원이 적절하다고 생각하는 응답자가 가장 많았다. 다음으로 태권도 수련 희망 시간대는 퇴근 후 오후가 적절하다는 응답자가 가장 많았다.
This study aims to explore strategies for invigorating participation in Taekwondo among adults by analyzing obstacles to the participation of adults in Taekwondo and examining their intention to learn. In this study, questionnaire responses by self-administration method were collected and quantitati...
This study aims to explore strategies for invigorating participation in Taekwondo among adults by analyzing obstacles to the participation of adults in Taekwondo and examining their intention to learn. In this study, questionnaire responses by self-administration method were collected and quantitative research methods were used to analyze survey results. Based on data discussed in this study, the following conclusions were drawn. First, this study examined the differences among the obstacles to learning Taekwondo in accordance with the general attributes. An independent sample t-test was used to compare obstacles to learning Taekwondo by sex. Test results indicated that product, price and place were considered greater obstacles for women than men in learning Taekwondo, however, there was no significant difference among them. One of obstacle factor, promotion was considered greater obstacle for women than men and there was a statistically significant difference between them. This study also examined the differences among the obstacles to learning Taekwondo in accordance with the age. Product and place as the obstacles demonstrated statistically significant differences. The differences among the obstacles to learning Taekwondo according to the education level indicated that there was no significant difference among product, price, place and promotion. The differences among the obstacles to learning Taekwondo according to the monthly income suggested that the higher your income was the greater obstacle was in product and promotion and there was a statistically significant difference between them. This study examined the differences among the obstacles to learning Taekwondo according to the health condition. The result indicated that there was no significant difference among four obstacles. Second, the independent sample t-test and one-way ANOVA were used to analyze the differences in intention to learn according to the personal attributes of respondents. Test results suggested that intention to learn demonstrated significant differences among sex, age and health condition under the general attributes. Third, this study examined the correlation between the marketing mix obstacles and intention to learn. The results indicated that all four obstacle factors presented significant correlations with intention to learn. Fourth, the effect of marketing mix obstacles upon the intention to learn showed that multi-regression analysis produced a explaining 17.6% of variance, but the regression model was statistically significant. The result of multi-regression analysis indicated that product, place and promotion of marketing mix obstacles had a significant effect on adults' intention to learn. Fifth, the analysis on the lesson fee and session showed that most respondents considered eighty thousand won to be reasonable. For the lesson session, most respondents preferred after work session.
This study aims to explore strategies for invigorating participation in Taekwondo among adults by analyzing obstacles to the participation of adults in Taekwondo and examining their intention to learn. In this study, questionnaire responses by self-administration method were collected and quantitative research methods were used to analyze survey results. Based on data discussed in this study, the following conclusions were drawn. First, this study examined the differences among the obstacles to learning Taekwondo in accordance with the general attributes. An independent sample t-test was used to compare obstacles to learning Taekwondo by sex. Test results indicated that product, price and place were considered greater obstacles for women than men in learning Taekwondo, however, there was no significant difference among them. One of obstacle factor, promotion was considered greater obstacle for women than men and there was a statistically significant difference between them. This study also examined the differences among the obstacles to learning Taekwondo in accordance with the age. Product and place as the obstacles demonstrated statistically significant differences. The differences among the obstacles to learning Taekwondo according to the education level indicated that there was no significant difference among product, price, place and promotion. The differences among the obstacles to learning Taekwondo according to the monthly income suggested that the higher your income was the greater obstacle was in product and promotion and there was a statistically significant difference between them. This study examined the differences among the obstacles to learning Taekwondo according to the health condition. The result indicated that there was no significant difference among four obstacles. Second, the independent sample t-test and one-way ANOVA were used to analyze the differences in intention to learn according to the personal attributes of respondents. Test results suggested that intention to learn demonstrated significant differences among sex, age and health condition under the general attributes. Third, this study examined the correlation between the marketing mix obstacles and intention to learn. The results indicated that all four obstacle factors presented significant correlations with intention to learn. Fourth, the effect of marketing mix obstacles upon the intention to learn showed that multi-regression analysis produced a explaining 17.6% of variance, but the regression model was statistically significant. The result of multi-regression analysis indicated that product, place and promotion of marketing mix obstacles had a significant effect on adults' intention to learn. Fifth, the analysis on the lesson fee and session showed that most respondents considered eighty thousand won to be reasonable. For the lesson session, most respondents preferred after work session.
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