본 연구는 태권도 도장의 효율적인 운영을 위해서 수련생들을 대상으로 지도자의 자질, 교육 및 프로그램, 시설, 관원관리에 대한 만족도를 조사하여 그 내용을 분석함으로서, 태권도 도장의 활성화 방안을 모색하는데 연구의 목적이 있다. 이러한 연구목적을 달성하기 위해 집락무선표집법으로 광주광역시 태권도협회에 등록된 태권도 도장 30곳을 무선적으로 선정 수련생 남ㆍ여 500명의 표본을 추출한 다음, 설문조사를 실시하였다. 설문조사자 중 불성실하게 응답했다고 판단되거나 조사내용의 일부가 누락된 자료 58부를 제외한 442명을 실제 분석에 사용하였다.
본 연구에서의 자료분석은 SAS 6.12를 이용하여 요인분석, 단순 기술통계분석, 일원분산분석(one-way ANOVA)을 실시하였고, Duncan 방법을 이용하여 사후비교를 실시하였다. 이와 같은 연구방법 및 절차와 자료분석을 통하여 다음과 같은 결론을 얻었다.
첫째, 지도자의 자질에 대한 만족도에서는 성별에 따른 비교에서는 유의한 차이가 없었으나, 학년, 연령, 단(품, 급), 수련기간에 따른 비교에서는 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다.
둘째, 교육 및 프로그램에 대한 만족도에서는 성별에 따른 비교에서 유의한 차이가 없었으나, 학년, 연령, 단(품, 급), 수련기간에 따른 비교에서는 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다.
셋째, 시설에 대한 만족도에서는 성별, 수련기간에 따른 비교에서 유의한 차이가 없었으나, 학년, 연령, 단(품, 급)에 따른 비교에서는 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다.
넷째, 관원관리에 대한 만족도에서는 성별에 따른 비교에서 유의한 차이가 없었으나, 학년, 연령, 단(품, 급), 수련기간에 따른 비교에서는 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다.
본 연구는 태권도 도장의 효율적인 운영을 위해서 수련생들을 대상으로 지도자의 자질, 교육 및 프로그램, 시설, 관원관리에 대한 만족도를 조사하여 그 내용을 분석함으로서, 태권도 도장의 활성화 방안을 모색하는데 연구의 목적이 있다. 이러한 연구목적을 달성하기 위해 집락무선표집법으로 광주광역시 태권도협회에 등록된 태권도 도장 30곳을 무선적으로 선정 수련생 남ㆍ여 500명의 표본을 추출한 다음, 설문조사를 실시하였다. 설문조사자 중 불성실하게 응답했다고 판단되거나 조사내용의 일부가 누락된 자료 58부를 제외한 442명을 실제 분석에 사용하였다.
본 연구에서의 자료분석은 SAS 6.12를 이용하여 요인분석, 단순 기술통계분석, 일원분산분석(one-way ANOVA)을 실시하였고, Duncan 방법을 이용하여 사후비교를 실시하였다. 이와 같은 연구방법 및 절차와 자료분석을 통하여 다음과 같은 결론을 얻었다.
첫째, 지도자의 자질에 대한 만족도에서는 성별에 따른 비교에서는 유의한 차이가 없었으나, 학년, 연령, 단(품, 급), 수련기간에 따른 비교에서는 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다.
둘째, 교육 및 프로그램에 대한 만족도에서는 성별에 따른 비교에서 유의한 차이가 없었으나, 학년, 연령, 단(품, 급), 수련기간에 따른 비교에서는 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다.
셋째, 시설에 대한 만족도에서는 성별, 수련기간에 따른 비교에서 유의한 차이가 없었으나, 학년, 연령, 단(품, 급)에 따른 비교에서는 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다.
넷째, 관원관리에 대한 만족도에서는 성별에 따른 비교에서 유의한 차이가 없었으나, 학년, 연령, 단(품, 급), 수련기간에 따른 비교에서는 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다.
The purpose of this study was to analyze and determine the students" satisfaction with quality of Taekwondo teachers, the teachers" instruction and programs, facilities, and management. 500 subjects in Kwangju answered questionnaires and 442 of the questionnaires were used for this study. 1. In comp...
The purpose of this study was to analyze and determine the students" satisfaction with quality of Taekwondo teachers, the teachers" instruction and programs, facilities, and management. 500 subjects in Kwangju answered questionnaires and 442 of the questionnaires were used for this study. 1. In comparison of the students" general characteristics with satisfaction with quality of Taekwondo teachers, there was no significant difference between sex while significant differences were observed according to school years, age, Dan(Poom, Keub), and training periods. 2. In comparison of the students" general characteristics with the teachers" instruction and programs, there was no significant difference between sex while significant differences were observed according to school years, age, Dan(Poom, Keub), and training periods. 3. Sex and training periods were not related to satisfaction with facilities while school years, age and Dan(Poom, Keub) were significantly related 4. In comparison of the students" general characteristics with the teachers" management, there was no significant difference between sex while significant differences were observed according to school years, age, Dan(Poom, Keub), and training periods.
The purpose of this study was to analyze and determine the students" satisfaction with quality of Taekwondo teachers, the teachers" instruction and programs, facilities, and management. 500 subjects in Kwangju answered questionnaires and 442 of the questionnaires were used for this study. 1. In comparison of the students" general characteristics with satisfaction with quality of Taekwondo teachers, there was no significant difference between sex while significant differences were observed according to school years, age, Dan(Poom, Keub), and training periods. 2. In comparison of the students" general characteristics with the teachers" instruction and programs, there was no significant difference between sex while significant differences were observed according to school years, age, Dan(Poom, Keub), and training periods. 3. Sex and training periods were not related to satisfaction with facilities while school years, age and Dan(Poom, Keub) were significantly related 4. In comparison of the students" general characteristics with the teachers" management, there was no significant difference between sex while significant differences were observed according to school years, age, Dan(Poom, Keub), and training periods.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.