학교는 배움의 공간이며, 그 고장의 역사를 간직한 역사적 공간이자, 학생들의 추억이 담긴 문화적인 공간이다. 이러한 공간에서 생산되거나 획득되어지는 기록물은 학교의 존재의 이유, 학생의 생활과정, 지역사회의 모습을 반영한 중요한 가치를 지닌 기록이다. 즉, 학교 기록물은 학교라는 공간에서 업무활동의 결과로 생산되어지거나 접수되어지는 기록뿐만 아니라 학교의 구성원들과 이해관계자에 의해 생산, 획득되어지는 기록물 모두를 포함한 교육적, 역사적으로 ...
학교는 배움의 공간이며, 그 고장의 역사를 간직한 역사적 공간이자, 학생들의 추억이 담긴 문화적인 공간이다. 이러한 공간에서 생산되거나 획득되어지는 기록물은 학교의 존재의 이유, 학생의 생활과정, 지역사회의 모습을 반영한 중요한 가치를 지닌 기록이다. 즉, 학교 기록물은 학교라는 공간에서 업무활동의 결과로 생산되어지거나 접수되어지는 기록뿐만 아니라 학교의 구성원들과 이해관계자에 의해 생산, 획득되어지는 기록물 모두를 포함한 교육적, 역사적으로 가치를 지닌 모든 형태의 기록 정보 자료와 박물이라 할 수 있다. 학교 기록은 「공공기록물 관리에 관한 법률」에 의해 중간 기록물 관리 담당 기구인 해당 시·도 교육청으로 이관되고, 이후 영구기록관리기관인 지방기록물관리기관이나 국가기록원으로 이관된다. 하지만 실제 학교 기록물은 단위 학교별로 자체적으로 관리하고 있는 실정이며, 상위 기관인 시·도 교육청에서 1년에 한번만 지도·감독만하는 데 그쳐 기록을 관리하는 기본적인 방법과 학교 기록을 처분하는 행위만 이루어지고 있다. 또한 이러한 행위도 교육청에서 관리하는 단위학교가 많아 모든 학교를 대상으로 하지 않고, 공립학교만을 대상으로 몇 학교만 선정하여 시행하고 있는 실정이다. 실정이 이렇다보니 학교 기록은 단위 학교에서 교사나 행정실 직원에 의해 아무렇게 방치되고, 자의적인 폐기가 서슴없이 이루어지고 있다. 기록의 중요성이 커지고 있는 현실에서 학교 기록은 점차 가치를 잃고 사라져가고 있다. 학교 기록을 관리하는 것은 학교가 가지는 정체성을 확보하고, 행정적 효율성을 높이며, 민주적 운영에 기여하는 것은 물론이고, 우리 사회의 지성의 역사를 서술할 수 있는 1차 사료를 확보하는 중요한 작업이다. 또한 잠재되어 있는 이해관계자인 지역사회의 주민, 타 지역의 학교와 주민, 연구자 등과 연계할 수 있는 기회를 제공하는 데에 도움을 주기 때문에 시급한 관리가 이루어져야 한다. 최근 일부 단위학교에서 자신의 학교의 역사성과 개교 00주년을 맞이한 기념사업으로 전시실, 역사실 등 다양한 이름으로 불리는 기념관을 만드는 움직임이 일어나고 있다. 이러한 기념관을 단순히 학교의 역사를 보여주는 전시실의 개념에 기록을 관리하고, 기록을 통해 학교 구성원들과 잠재되어있는 이해관계자들과의 소통할 수 있는 확장된 기능을 갖는 역사관의 설립을 제안해보고자 한다.
학교는 배움의 공간이며, 그 고장의 역사를 간직한 역사적 공간이자, 학생들의 추억이 담긴 문화적인 공간이다. 이러한 공간에서 생산되거나 획득되어지는 기록물은 학교의 존재의 이유, 학생의 생활과정, 지역사회의 모습을 반영한 중요한 가치를 지닌 기록이다. 즉, 학교 기록물은 학교라는 공간에서 업무활동의 결과로 생산되어지거나 접수되어지는 기록뿐만 아니라 학교의 구성원들과 이해관계자에 의해 생산, 획득되어지는 기록물 모두를 포함한 교육적, 역사적으로 가치를 지닌 모든 형태의 기록 정보 자료와 박물이라 할 수 있다. 학교 기록은 「공공기록물 관리에 관한 법률」에 의해 중간 기록물 관리 담당 기구인 해당 시·도 교육청으로 이관되고, 이후 영구기록관리기관인 지방기록물관리기관이나 국가기록원으로 이관된다. 하지만 실제 학교 기록물은 단위 학교별로 자체적으로 관리하고 있는 실정이며, 상위 기관인 시·도 교육청에서 1년에 한번만 지도·감독만하는 데 그쳐 기록을 관리하는 기본적인 방법과 학교 기록을 처분하는 행위만 이루어지고 있다. 또한 이러한 행위도 교육청에서 관리하는 단위학교가 많아 모든 학교를 대상으로 하지 않고, 공립학교만을 대상으로 몇 학교만 선정하여 시행하고 있는 실정이다. 실정이 이렇다보니 학교 기록은 단위 학교에서 교사나 행정실 직원에 의해 아무렇게 방치되고, 자의적인 폐기가 서슴없이 이루어지고 있다. 기록의 중요성이 커지고 있는 현실에서 학교 기록은 점차 가치를 잃고 사라져가고 있다. 학교 기록을 관리하는 것은 학교가 가지는 정체성을 확보하고, 행정적 효율성을 높이며, 민주적 운영에 기여하는 것은 물론이고, 우리 사회의 지성의 역사를 서술할 수 있는 1차 사료를 확보하는 중요한 작업이다. 또한 잠재되어 있는 이해관계자인 지역사회의 주민, 타 지역의 학교와 주민, 연구자 등과 연계할 수 있는 기회를 제공하는 데에 도움을 주기 때문에 시급한 관리가 이루어져야 한다. 최근 일부 단위학교에서 자신의 학교의 역사성과 개교 00주년을 맞이한 기념사업으로 전시실, 역사실 등 다양한 이름으로 불리는 기념관을 만드는 움직임이 일어나고 있다. 이러한 기념관을 단순히 학교의 역사를 보여주는 전시실의 개념에 기록을 관리하고, 기록을 통해 학교 구성원들과 잠재되어있는 이해관계자들과의 소통할 수 있는 확장된 기능을 갖는 역사관의 설립을 제안해보고자 한다.
A school is a practical place to study, a historic place to store the history of a town, and a cultural place to contain memories of people. The records, produced or acquired in the place, are important records reflecting the reasons for the existence, the students’ life, and the status of local com...
A school is a practical place to study, a historic place to store the history of a town, and a cultural place to contain memories of people. The records, produced or acquired in the place, are important records reflecting the reasons for the existence, the students’ life, and the status of local community. The maintaining these school records is important to obtain identity of a school, improve the administrative efficiency, and contribute the democratic management. Moreover, it is vital to collect 1st order materials to record the intellectual history of our society. It also helps to link with local residents, schools and residents in other area, and researchers, who are the interested parties. Schools are public organizations and the 「Acts of Public Archives Management」regulates schools to systematically manage the produced or acquired records. According to the law, records produced by schools in a Myun should be transferred to the designated city or province Education Offices, which is the middle level record management organization. Later, they should be transferred to the permanent organization, Local Record Management Agencies or Central Archives Management Agency, national archive center. However, in practice, each school manages its own record, and city or province Education Offices, the upper hierarchical agencies, only direct or supervise once a year and only conduct record disposal. Because each Education Office has too many schools, these activities are only conducted to several selected public schools in its catchment. The reality made each school neglect these records without proper supervisions of teachers or administrative officers, and arbitrary destruction has been often occurred without hesitation. Although the value of record is getting higher, the school records are disappearing in reality. Recently, several schools move to establish a memorial center, named variously (e.g., exhibitions or historic manuscript), as a commemoration activity (e.g., XXthbirthday or historical value of a school). I want to propose a historical manuscript repository, which has extended functions in record management and facilitating communication between school members with potential interested parties, additional to an exhibition hall, which simply display the history of a school.
A school is a practical place to study, a historic place to store the history of a town, and a cultural place to contain memories of people. The records, produced or acquired in the place, are important records reflecting the reasons for the existence, the students’ life, and the status of local community. The maintaining these school records is important to obtain identity of a school, improve the administrative efficiency, and contribute the democratic management. Moreover, it is vital to collect 1st order materials to record the intellectual history of our society. It also helps to link with local residents, schools and residents in other area, and researchers, who are the interested parties. Schools are public organizations and the 「Acts of Public Archives Management」regulates schools to systematically manage the produced or acquired records. According to the law, records produced by schools in a Myun should be transferred to the designated city or province Education Offices, which is the middle level record management organization. Later, they should be transferred to the permanent organization, Local Record Management Agencies or Central Archives Management Agency, national archive center. However, in practice, each school manages its own record, and city or province Education Offices, the upper hierarchical agencies, only direct or supervise once a year and only conduct record disposal. Because each Education Office has too many schools, these activities are only conducted to several selected public schools in its catchment. The reality made each school neglect these records without proper supervisions of teachers or administrative officers, and arbitrary destruction has been often occurred without hesitation. Although the value of record is getting higher, the school records are disappearing in reality. Recently, several schools move to establish a memorial center, named variously (e.g., exhibitions or historic manuscript), as a commemoration activity (e.g., XXthbirthday or historical value of a school). I want to propose a historical manuscript repository, which has extended functions in record management and facilitating communication between school members with potential interested parties, additional to an exhibition hall, which simply display the history of a school.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.