3D의 붐으로 인하여 극장이나 놀이공원 뿐만 아니라 학교 및 가정에서도 3D영상을 쉽게 볼 수 있게 되었다. 그만큼 3D콘텐츠가 많이 제작되어지고 있다는 것이다. 하지만 아직까지도 촬영 및 편집기술의 미성숙으로 인해 3D콘텐츠의 제작이 어려운 상황이다. 특히 3D영상의 깊이감을 인지하기가 어려운 빠른 동작과 넓은 활동반경을 촬영하거나 편집하는데 경험이 없는 상황이기 때문에 콘텐츠를 제작하는데 어려움이 많이 있다. 그로인해 아직까지 세계적인 스포...
3D의 붐으로 인하여 극장이나 놀이공원 뿐만 아니라 학교 및 가정에서도 3D영상을 쉽게 볼 수 있게 되었다. 그만큼 3D콘텐츠가 많이 제작되어지고 있다는 것이다. 하지만 아직까지도 촬영 및 편집기술의 미성숙으로 인해 3D콘텐츠의 제작이 어려운 상황이다. 특히 3D영상의 깊이감을 인지하기가 어려운 빠른 동작과 넓은 활동반경을 촬영하거나 편집하는데 경험이 없는 상황이기 때문에 콘텐츠를 제작하는데 어려움이 많이 있다. 그로인해 아직까지 세계적인 스포츠(태권도)와 관련한 3D콘텐츠가 제작된 적이 없다. 3D영상은 마치 영상이 제작되고 있는 장소에 있는 것 같은 생동감과 현실감을 전달해주는 실감형 콘텐츠이다. 그렇게 때문에 스포츠(태권도)를 배우고자하는 사람에게 3D입체 콘텐츠로 제작된 스포츠(태권도) 교육콘텐츠를 제공한다면 그 생동감과 현실감으로 인해 엄청난 교육효과를 기대할 수 있을 것이다. 따라서 본 논문에서는 촬영실험 및 편집실험을 통해 촬영 및 편집방법에 대하여 분석하였고 그로 인해 확인된 촬영 및 편집기법에 대하여 제안 한다.
3D의 붐으로 인하여 극장이나 놀이공원 뿐만 아니라 학교 및 가정에서도 3D영상을 쉽게 볼 수 있게 되었다. 그만큼 3D콘텐츠가 많이 제작되어지고 있다는 것이다. 하지만 아직까지도 촬영 및 편집기술의 미성숙으로 인해 3D콘텐츠의 제작이 어려운 상황이다. 특히 3D영상의 깊이감을 인지하기가 어려운 빠른 동작과 넓은 활동반경을 촬영하거나 편집하는데 경험이 없는 상황이기 때문에 콘텐츠를 제작하는데 어려움이 많이 있다. 그로인해 아직까지 세계적인 스포츠(태권도)와 관련한 3D콘텐츠가 제작된 적이 없다. 3D영상은 마치 영상이 제작되고 있는 장소에 있는 것 같은 생동감과 현실감을 전달해주는 실감형 콘텐츠이다. 그렇게 때문에 스포츠(태권도)를 배우고자하는 사람에게 3D입체 콘텐츠로 제작된 스포츠(태권도) 교육콘텐츠를 제공한다면 그 생동감과 현실감으로 인해 엄청난 교육효과를 기대할 수 있을 것이다. 따라서 본 논문에서는 촬영실험 및 편집실험을 통해 촬영 및 편집방법에 대하여 분석하였고 그로 인해 확인된 촬영 및 편집기법에 대하여 제안 한다.
We have many opportunities to see 3D images anywhere such as a movie theater, an amusement park, a school and at home been producing by various industries. But it is difficult to produce a 3D contents, due to incomplete shooting and editing skills. There are a lot of problems in producing 3D content...
We have many opportunities to see 3D images anywhere such as a movie theater, an amusement park, a school and at home been producing by various industries. But it is difficult to produce a 3D contents, due to incomplete shooting and editing skills. There are a lot of problems in producing 3D contents particularly, because we have little experience that takes cognizance of depth in 3D images with quick movements, shoots a scene like a radius of action or edits videos. For this reason, worldwide sports(Taekwondo) connected with 3D contents has never been produced. 3D videos that shows sense of reality and liveliness are realistic contents because we are under the illusion that we are in a scene. If we provide educational contents of sports(Taekwondo) for those who want to learn sports(Taekwondo), it can expect training effect on account of sense of reality and liveliness, significantly. Hence, I would like to analyze, here in this thesis, that produces and edits 3D videos with experiments of those and suggest tested skills of shooting and editing 3D images.
We have many opportunities to see 3D images anywhere such as a movie theater, an amusement park, a school and at home been producing by various industries. But it is difficult to produce a 3D contents, due to incomplete shooting and editing skills. There are a lot of problems in producing 3D contents particularly, because we have little experience that takes cognizance of depth in 3D images with quick movements, shoots a scene like a radius of action or edits videos. For this reason, worldwide sports(Taekwondo) connected with 3D contents has never been produced. 3D videos that shows sense of reality and liveliness are realistic contents because we are under the illusion that we are in a scene. If we provide educational contents of sports(Taekwondo) for those who want to learn sports(Taekwondo), it can expect training effect on account of sense of reality and liveliness, significantly. Hence, I would like to analyze, here in this thesis, that produces and edits 3D videos with experiments of those and suggest tested skills of shooting and editing 3D images.
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