주 5일제근무와 토요일 격주휴업일의 확대로 인한 가족 간의 공유시간의 증대와 복잡한 현대사회문제의 돌파구로서의 개인의 여가활용의 방안, 자라나는 자녀의 자연체험학습, 공공단체의 지역경제 활성화와 인구유입을 위한 시설의 개발, 농민의 수입 다변화의 방안과 귀향인구의 새로운 직업으로서 개인토지이용방안으로 이루어지는 오토캠핑장의 개발현황을 개발의 동기와 원인 그리고 그 관련성을 파악하기 위하여 국내 오토캠핑의 발전역사와 진행과정을 분석하여 우리나라의 고유한 오토캠핑장의 개발역사를 정리함으로써 이후에 지속되어질 관련연구의 오류방지와 개발에 있어 해외의 사례를 잘못 적용하는 사례발생을 사전에 방지할 수 있는 자료로 활용되어지기 바라는 목적에 본 연구를 시작하게 되었다. 국내 오토캠핑의 자료는 대다수가 해외의 자료를 인용하거나 그 자료를 무리하게 국내현황에 끼워 맞추는 사례가 많아, 보고용 자료로서는 의미 있을지 모르나 실제 활용도가 낮고 국내캠핑장의 사실상 운영현황을 고시한 자료의 부재로 본연구자는 인터넷 자료의 활용으로 캠핑인구와의 대화, 운영자와의 면담과 전화통화, 지자체 자료를 활용하고 기타통계자료는 통계청 관광공사 해외캠핑연맹의 자료를 이용하였다. 이러한 자료를 활용하여 연구의 시간적 범위 내에서 국내 차량보급의 증대, 소득수준의 변화, 인구의 변화 등과 지역별 시기별 캠핑장 개설상황을 ...
주 5일제근무와 토요일 격주휴업일의 확대로 인한 가족 간의 공유시간의 증대와 복잡한 현대사회문제의 돌파구로서의 개인의 여가활용의 방안, 자라나는 자녀의 자연체험학습, 공공단체의 지역경제 활성화와 인구유입을 위한 시설의 개발, 농민의 수입 다변화의 방안과 귀향인구의 새로운 직업으로서 개인토지이용방안으로 이루어지는 오토캠핑장의 개발현황을 개발의 동기와 원인 그리고 그 관련성을 파악하기 위하여 국내 오토캠핑의 발전역사와 진행과정을 분석하여 우리나라의 고유한 오토캠핑장의 개발역사를 정리함으로써 이후에 지속되어질 관련연구의 오류방지와 개발에 있어 해외의 사례를 잘못 적용하는 사례발생을 사전에 방지할 수 있는 자료로 활용되어지기 바라는 목적에 본 연구를 시작하게 되었다. 국내 오토캠핑의 자료는 대다수가 해외의 자료를 인용하거나 그 자료를 무리하게 국내현황에 끼워 맞추는 사례가 많아, 보고용 자료로서는 의미 있을지 모르나 실제 활용도가 낮고 국내캠핑장의 사실상 운영현황을 고시한 자료의 부재로 본연구자는 인터넷 자료의 활용으로 캠핑인구와의 대화, 운영자와의 면담과 전화통화, 지자체 자료를 활용하고 기타통계자료는 통계청 관광공사 해외캠핑연맹의 자료를 이용하였다. 이러한 자료를 활용하여 연구의 시간적 범위 내에서 국내 차량보급의 증대, 소득수준의 변화, 인구의 변화 등과 지역별 시기별 캠핑장 개설상황을 시계열분석을 통하여 관련성을 도출하였다. 앞으로도 당분간 전체적인 오토캠핑장의 개발은 계속 이루질 것이다. 기존에 개발되어졌던 민영과 공공의 캠핑장의 사례에서 살펴볼 수 있듯이 허가를 받지 않은 민영캠핑장은 점차 강화되어질 제도의 영향으로 등록이 어렵거나 강제폐쇄의 문제에 봉착하게 될 것이므로 시설보완과 조기등록이 필요하며 공영 또한 3차 산업의 성격을 가진 캠핑장관리의 부실로 인한 방문객 감소문제를 해결해야 할 것이다. 이를 위해서는 기존의 시설개발의 방식처럼 국가의 초기 재정소모 없는 BTL, BTO 등의 방식보다는 장기적인 안목에서 초기투자를 하고 설치지역을 주민이 관리하는 형식을 도입하는 것이 여러 측면에서 합리적인 개발로 평가되어 질 것으로 예상된다.
주 5일제근무와 토요일 격주휴업일의 확대로 인한 가족 간의 공유시간의 증대와 복잡한 현대사회문제의 돌파구로서의 개인의 여가활용의 방안, 자라나는 자녀의 자연체험학습, 공공단체의 지역경제 활성화와 인구유입을 위한 시설의 개발, 농민의 수입 다변화의 방안과 귀향인구의 새로운 직업으로서 개인토지이용방안으로 이루어지는 오토캠핑장의 개발현황을 개발의 동기와 원인 그리고 그 관련성을 파악하기 위하여 국내 오토캠핑의 발전역사와 진행과정을 분석하여 우리나라의 고유한 오토캠핑장의 개발역사를 정리함으로써 이후에 지속되어질 관련연구의 오류방지와 개발에 있어 해외의 사례를 잘못 적용하는 사례발생을 사전에 방지할 수 있는 자료로 활용되어지기 바라는 목적에 본 연구를 시작하게 되었다. 국내 오토캠핑의 자료는 대다수가 해외의 자료를 인용하거나 그 자료를 무리하게 국내현황에 끼워 맞추는 사례가 많아, 보고용 자료로서는 의미 있을지 모르나 실제 활용도가 낮고 국내캠핑장의 사실상 운영현황을 고시한 자료의 부재로 본연구자는 인터넷 자료의 활용으로 캠핑인구와의 대화, 운영자와의 면담과 전화통화, 지자체 자료를 활용하고 기타통계자료는 통계청 관광공사 해외캠핑연맹의 자료를 이용하였다. 이러한 자료를 활용하여 연구의 시간적 범위 내에서 국내 차량보급의 증대, 소득수준의 변화, 인구의 변화 등과 지역별 시기별 캠핑장 개설상황을 시계열분석을 통하여 관련성을 도출하였다. 앞으로도 당분간 전체적인 오토캠핑장의 개발은 계속 이루질 것이다. 기존에 개발되어졌던 민영과 공공의 캠핑장의 사례에서 살펴볼 수 있듯이 허가를 받지 않은 민영캠핑장은 점차 강화되어질 제도의 영향으로 등록이 어렵거나 강제폐쇄의 문제에 봉착하게 될 것이므로 시설보완과 조기등록이 필요하며 공영 또한 3차 산업의 성격을 가진 캠핑장관리의 부실로 인한 방문객 감소문제를 해결해야 할 것이다. 이를 위해서는 기존의 시설개발의 방식처럼 국가의 초기 재정소모 없는 BTL, BTO 등의 방식보다는 장기적인 안목에서 초기투자를 하고 설치지역을 주민이 관리하는 형식을 도입하는 것이 여러 측면에서 합리적인 개발로 평가되어 질 것으로 예상된다.
I've come to start this study to be used for data to prevent mistakes in the related studies to be continued and occurrences misapplied from examples of other countries in the development by organizing history of auto camping development native to Korea through analyzing history of development and o...
I've come to start this study to be used for data to prevent mistakes in the related studies to be continued and occurrences misapplied from examples of other countries in the development by organizing history of auto camping development native to Korea through analyzing history of development and ongoing procedure of domestic auto camping to catch the motive for the development ,cause and relation in the present condition of auto camping development done by personal land available for the increase of time sharing between family members resulting from the five day workweek at work places and every other holidays, personal practical use of lesure as breakthroughs in the modern complicated problems public bodies' local economy revitalization and facility development, growing children's field trip study, farmers' income diversification, and as new jobs to the peasantry returned to the soil. Most of the data on auto camping are cited from other countries and there are many examples applied to domestic situation by force ,which can be meaningful as data for reports but is less active and has the absence of data presenting the present condition of auto camping , leading me to use communication with camping people, and interviews or calls with operators on the internet and use local government data and in the other statistical data, I used data of the National Statistical Office, the Korea Tourist Service and World camping federation. By using these data, I have taken out relation through the time series analysis in the increase of domestic spread of cars, the change of income level, road building and opening conditions for auto camping cites. From now on, there will be continual development of overall auto camping. As we can see the examples of privately or public managed auto camping sites developed previously, privately managed auto camping sites will have difficulty registering or compulsory closing by strengthening the system influence, so they need complementary facility and early registration and they have to find a solution of the decrease of the visitors because of poor management of auto camping cites which are assumed tertiary industry. To achieve this, the early investment must be done in a long term perspective and resident managed system where they live is preferred without financial consumption instead of adopting the existing facility development such as BTO or BTL system.
I've come to start this study to be used for data to prevent mistakes in the related studies to be continued and occurrences misapplied from examples of other countries in the development by organizing history of auto camping development native to Korea through analyzing history of development and ongoing procedure of domestic auto camping to catch the motive for the development ,cause and relation in the present condition of auto camping development done by personal land available for the increase of time sharing between family members resulting from the five day workweek at work places and every other holidays, personal practical use of lesure as breakthroughs in the modern complicated problems public bodies' local economy revitalization and facility development, growing children's field trip study, farmers' income diversification, and as new jobs to the peasantry returned to the soil. Most of the data on auto camping are cited from other countries and there are many examples applied to domestic situation by force ,which can be meaningful as data for reports but is less active and has the absence of data presenting the present condition of auto camping , leading me to use communication with camping people, and interviews or calls with operators on the internet and use local government data and in the other statistical data, I used data of the National Statistical Office, the Korea Tourist Service and World camping federation. By using these data, I have taken out relation through the time series analysis in the increase of domestic spread of cars, the change of income level, road building and opening conditions for auto camping cites. From now on, there will be continual development of overall auto camping. As we can see the examples of privately or public managed auto camping sites developed previously, privately managed auto camping sites will have difficulty registering or compulsory closing by strengthening the system influence, so they need complementary facility and early registration and they have to find a solution of the decrease of the visitors because of poor management of auto camping cites which are assumed tertiary industry. To achieve this, the early investment must be done in a long term perspective and resident managed system where they live is preferred without financial consumption instead of adopting the existing facility development such as BTO or BTL system.
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