한국군은 2015년 12월 전시 작전통제권 전환 대비 한국 합참을 중심으로 “韓國軍 주도, 美軍 지원”의 작전수행을 위한 연합 지휘통제 체계(AKJCCS)를 개발 중에 있으며, 상호운용성 기반기술과 관리시스템, 평가 정책 및 절차를 적용하여 체계개발 완료 후 전력화 시 한미동맹군간의 완벽한 한미연합작전을 보장할 수 있도록 만전을 기하고 있다. 그러나 현재 한미 상호 간 합의된 상호운용성 수준(LISI) 및 그 평가에 대한 구체적인 합의 등이 미진한 상황에서 실무자에 의해 한측 LISI를 적용, ...
한국군은 2015년 12월 전시 작전통제권 전환 대비 한국 합참을 중심으로 “韓國軍 주도, 美軍 지원”의 작전수행을 위한 연합 지휘통제 체계(AKJCCS)를 개발 중에 있으며, 상호운용성 기반기술과 관리시스템, 평가 정책 및 절차를 적용하여 체계개발 완료 후 전력화 시 한미동맹군간의 완벽한 한미연합작전을 보장할 수 있도록 만전을 기하고 있다. 그러나 현재 한미 상호 간 합의된 상호운용성 수준(LISI) 및 그 평가에 대한 구체적인 합의 등이 미진한 상황에서 실무자에 의해 한측 LISI를 적용, SITES 평가를 추진 중에 있다. 상호운용성의 확보가 절대적이라 해서 그 수준 평가를 기존의 엄격한 판단기준으로 해석하고 접근하게 되면 자의적인 진행과 논리적 오류에 빠지게 될 수 있다. 이에 따라 본 논문에서는 한미 연합C4I체계의 상호운용성 新 개념을 제시하기 위하여 미래전 양상, 한국군 및 미군 C4I체계 현황 등에 대해 알아보고, 국내, 국외 사례를 벤치마킹하기 위하여 각국 실태를 파악하고, 우리 군의 C4I체계 상호운용성 개념 및 수준 평가 등의 문제점을 파악하여 개선방향을 제시하였다. 본 연구의 결론으로써 한미 연합C4I체계에 대한 상호운용성 개념설계에 대해 살펴보았다. 이런 개념설계에 따라 향후 AKJCCS 체계개발 과정에서 SITES 평가항목의 구체화 등을 통해 본 연구결과를 더욱 발전시키기를 기대한다.
한국군은 2015년 12월 전시 작전통제권 전환 대비 한국 합참을 중심으로 “韓國軍 주도, 美軍 지원”의 작전수행을 위한 연합 지휘통제 체계(AKJCCS)를 개발 중에 있으며, 상호운용성 기반기술과 관리시스템, 평가 정책 및 절차를 적용하여 체계개발 완료 후 전력화 시 한미동맹군간의 완벽한 한미연합작전을 보장할 수 있도록 만전을 기하고 있다. 그러나 현재 한미 상호 간 합의된 상호운용성 수준(LISI) 및 그 평가에 대한 구체적인 합의 등이 미진한 상황에서 실무자에 의해 한측 LISI를 적용, SITES 평가를 추진 중에 있다. 상호운용성의 확보가 절대적이라 해서 그 수준 평가를 기존의 엄격한 판단기준으로 해석하고 접근하게 되면 자의적인 진행과 논리적 오류에 빠지게 될 수 있다. 이에 따라 본 논문에서는 한미 연합C4I체계의 상호운용성 新 개념을 제시하기 위하여 미래전 양상, 한국군 및 미군 C4I체계 현황 등에 대해 알아보고, 국내, 국외 사례를 벤치마킹하기 위하여 각국 실태를 파악하고, 우리 군의 C4I체계 상호운용성 개념 및 수준 평가 등의 문제점을 파악하여 개선방향을 제시하였다. 본 연구의 결론으로써 한미 연합C4I체계에 대한 상호운용성 개념설계에 대해 살펴보았다. 이런 개념설계에 따라 향후 AKJCCS 체계개발 과정에서 SITES 평가항목의 구체화 등을 통해 본 연구결과를 더욱 발전시키기를 기대한다.
In preparation for transfer of Wartime Operational Control Authority scheduled for December, 2015, ROK Military, focusing around its JCS, is in the process of developing AKJCCS, in order to conduct operations under the concept of 'Led by ROK, supported by US'. By implementing management systems and ...
In preparation for transfer of Wartime Operational Control Authority scheduled for December, 2015, ROK Military, focusing around its JCS, is in the process of developing AKJCCS, in order to conduct operations under the concept of 'Led by ROK, supported by US'. By implementing management systems and technologies that are based on the concept of interoperability and also developing appropriate evaluation policies and procedures. ROK Military is doing its best to ensure that the above system, once its development is completed and thus deployed, can successfully lead to flawless ROK/US joint operation. However, since there are absolutely no specific predetermined agreements between ROK and US concerning LISI or relevant evaluation procedures, evaluation on SITES is being pursued by ROK's working level personnel through implementation of ROK's own LISI. Even though the need for acquisition of interoperability is absolute, if one interprets and approaches the evaluation criteria with the original, strict standard of judgment, one can easily fall into arbitrary thinking and logical errors. Therefore, in order to provide new concept for interoperability of ROK/US Combined C4I system, this study evaluates status of C4I system in both ROK and US military, assesses situations of other countries for benchmarking, and identifies problems with the concepts of interoperability and relevant evaluation criteria possessed by our own military forces. The study then recommends some approaches for improvement. The conclusion of this study deals with the conceptual design of ROK/US Combined C4I system. It is hoped that further studies can be conducted based on this conceptual design, so that it can contribute to the development of AKJCCS system by helping to specify SITES evaluation criteria.
In preparation for transfer of Wartime Operational Control Authority scheduled for December, 2015, ROK Military, focusing around its JCS, is in the process of developing AKJCCS, in order to conduct operations under the concept of 'Led by ROK, supported by US'. By implementing management systems and technologies that are based on the concept of interoperability and also developing appropriate evaluation policies and procedures. ROK Military is doing its best to ensure that the above system, once its development is completed and thus deployed, can successfully lead to flawless ROK/US joint operation. However, since there are absolutely no specific predetermined agreements between ROK and US concerning LISI or relevant evaluation procedures, evaluation on SITES is being pursued by ROK's working level personnel through implementation of ROK's own LISI. Even though the need for acquisition of interoperability is absolute, if one interprets and approaches the evaluation criteria with the original, strict standard of judgment, one can easily fall into arbitrary thinking and logical errors. Therefore, in order to provide new concept for interoperability of ROK/US Combined C4I system, this study evaluates status of C4I system in both ROK and US military, assesses situations of other countries for benchmarking, and identifies problems with the concepts of interoperability and relevant evaluation criteria possessed by our own military forces. The study then recommends some approaches for improvement. The conclusion of this study deals with the conceptual design of ROK/US Combined C4I system. It is hoped that further studies can be conducted based on this conceptual design, so that it can contribute to the development of AKJCCS system by helping to specify SITES evaluation criteria.
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