본 연구의 목적은 칠교놀이 프로그램이 지적장애학생의 공간감각 능력 발달에 미치는 효과를 알아보는 것이다. 실험대상은 S고등학교 17∼20세의 칠교놀이 모형 판 조작이 가능한 학생 16명을 ‘실험집단’과 ‘통제집단’으로 무작위로 나누고 각각 집단별 8명씩 배치하였다. 실험집단을 대상으로 칠교놀이 프로그램을 전개하였으며, 실험기간은 주 3회 총 8주간 24회 실행하였다. KISE-기초학력검사, 한국형 개인지능검사, 웩슬러의 아동지능검사, 기하도형카드검사를 사전, 사후검사로 나누어서 검사했으며, 자료처리는 SPSS 17.0 을 이용하여 평균과 ...
본 연구의 목적은 칠교놀이 프로그램이 지적장애학생의 공간감각 능력 발달에 미치는 효과를 알아보는 것이다. 실험대상은 S고등학교 17∼20세의 칠교놀이 모형 판 조작이 가능한 학생 16명을 ‘실험집단’과 ‘통제집단’으로 무작위로 나누고 각각 집단별 8명씩 배치하였다. 실험집단을 대상으로 칠교놀이 프로그램을 전개하였으며, 실험기간은 주 3회 총 8주간 24회 실행하였다. KISE-기초학력검사, 한국형 개인지능검사, 웩슬러의 아동지능검사, 기하도형카드검사를 사전, 사후검사로 나누어서 검사했으며, 자료처리는 SPSS 17.0 을 이용하여 평균과 표준편차를 산출하였다. 또한 효과를 검증하기 위하여 T-test와 Effect Size를 실시하여 분석하였다. 본 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 칠교놀이 프로그램을 경험한 실험집단 학생들은 통제집단의 학생들 보다 공간감각 중 도형의 변별능력과 조작능력에서 통계적으로 유의미한 향상을 보였다. 둘째, 그러나 공간감각 중 도형의 모사능력에서는 유의미한 차이를 보이지 않았다. 따라서 칠교놀이 프로그램을 통한 학습은 지적장애 학생의 공간감각 능력 중 변별능력과 조작능력은 향상시키는데 효과적이라고 할 수 있다.
본 연구의 목적은 칠교놀이 프로그램이 지적장애학생의 공간감각 능력 발달에 미치는 효과를 알아보는 것이다. 실험대상은 S고등학교 17∼20세의 칠교놀이 모형 판 조작이 가능한 학생 16명을 ‘실험집단’과 ‘통제집단’으로 무작위로 나누고 각각 집단별 8명씩 배치하였다. 실험집단을 대상으로 칠교놀이 프로그램을 전개하였으며, 실험기간은 주 3회 총 8주간 24회 실행하였다. KISE-기초학력검사, 한국형 개인지능검사, 웩슬러의 아동지능검사, 기하도형카드검사를 사전, 사후검사로 나누어서 검사했으며, 자료처리는 SPSS 17.0 을 이용하여 평균과 표준편차를 산출하였다. 또한 효과를 검증하기 위하여 T-test와 Effect Size를 실시하여 분석하였다. 본 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 칠교놀이 프로그램을 경험한 실험집단 학생들은 통제집단의 학생들 보다 공간감각 중 도형의 변별능력과 조작능력에서 통계적으로 유의미한 향상을 보였다. 둘째, 그러나 공간감각 중 도형의 모사능력에서는 유의미한 차이를 보이지 않았다. 따라서 칠교놀이 프로그램을 통한 학습은 지적장애 학생의 공간감각 능력 중 변별능력과 조작능력은 향상시키는데 효과적이라고 할 수 있다.
The purpose of this study was to examine the effects of Tangram activities on the spatial senses of the students with intellectual disabilities. The subjects were 16 students with intellectual disabilities who were randomly selected from S high school located in Seoul, Korea and randomly assigned in...
The purpose of this study was to examine the effects of Tangram activities on the spatial senses of the students with intellectual disabilities. The subjects were 16 students with intellectual disabilities who were randomly selected from S high school located in Seoul, Korea and randomly assigned into one of experimental group or control group consisting with 8 subjects each group. The Tangram activity program were administered for the experimental group 3 days per week and 24 days of total of 8 weeks. The pre and post tests of Korea Institute for Special Education-Korea Intelligence Test for Children, Korean-Wechsler Intelligence Scale for Children, and Basic Academic Achievement Test, Geometry figure card test were examined and the t-test and Effect Size analysis were used to identify the statistical differences by SPSS version 17.0. The results of this study were as follows: First, The classification abilities and fine motor coordination of the students in the experimental group were significantly higher than the students in the control group. Second, there were no significant differences between two groups in copying abilities in figure configuration. Therefore, the Tangram activities could be effective for the classification abilities and fine motor coordination in spatial senses targeting the students with intellectual abilities.
The purpose of this study was to examine the effects of Tangram activities on the spatial senses of the students with intellectual disabilities. The subjects were 16 students with intellectual disabilities who were randomly selected from S high school located in Seoul, Korea and randomly assigned into one of experimental group or control group consisting with 8 subjects each group. The Tangram activity program were administered for the experimental group 3 days per week and 24 days of total of 8 weeks. The pre and post tests of Korea Institute for Special Education-Korea Intelligence Test for Children, Korean-Wechsler Intelligence Scale for Children, and Basic Academic Achievement Test, Geometry figure card test were examined and the t-test and Effect Size analysis were used to identify the statistical differences by SPSS version 17.0. The results of this study were as follows: First, The classification abilities and fine motor coordination of the students in the experimental group were significantly higher than the students in the control group. Second, there were no significant differences between two groups in copying abilities in figure configuration. Therefore, the Tangram activities could be effective for the classification abilities and fine motor coordination in spatial senses targeting the students with intellectual abilities.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.