본 연구의 목적은 유아의 공간 및 도형 개념 증진을 위한 교육의 일환으로 칠교놀이를 적용하여 그 효과를 검증, 분석하고 공간 및 도형 교육에 관한 기초자료를 제공하는 것이다. 이를 위하여 경상남도 J시 소재의 어린이집 1개 기관에서 만 3세, 만 4세, 남아 및 여아 모두 15명을 대상으로 주 2회 칠교놀이를 적용하여 10주간 실시하였다. 유아의 공간 및 도형 개념 수준을 실험 전과 실험 후 검사로 실시하였으며, 대응표본 t-test를 실시한 주요 결론은 다음과 같다. 첫째, 칠교놀이는 유아들의 ...
본 연구의 목적은 유아의 공간 및 도형 개념 증진을 위한 교육의 일환으로 칠교놀이를 적용하여 그 효과를 검증, 분석하고 공간 및 도형 교육에 관한 기초자료를 제공하는 것이다. 이를 위하여 경상남도 J시 소재의 어린이집 1개 기관에서 만 3세, 만 4세, 남아 및 여아 모두 15명을 대상으로 주 2회 칠교놀이를 적용하여 10주간 실시하였다. 유아의 공간 및 도형 개념 수준을 실험 전과 실험 후 검사로 실시하였으며, 대응표본 t-test를 실시한 주요 결론은 다음과 같다. 첫째, 칠교놀이는 유아들의 공간지각에 효과가 있었으며, 연령별에 따른 만 3세, 만 4세 유아의 공간지각 향상에 효과가 있었다. 또한 성별에 따라 남아 및 여아의 공간지각 향상에 효과적이었다. 둘째, 칠교놀이는 유아들의 공간언어 향상에 유의한 효과를 보였다. 만 3세, 만 4세 유아의 공간언어 향상에도 효과적이었으며, 남아 및 여아의 공간언어 향상에도 유의한 효과를 보였다. 셋째, 칠교놀이는 유아들의 공간관계 향상에 효과가 있었으며, 연령별에 따른 공간관계 차이는 유아 모두 유의한 교육 프로그램이었다. 또한 남아 및 여아의 공간관계 향상에도 유의한 효과를 보였다. 넷째, 칠교놀이는 유아들의 도형인식 향상에 유의한 효과를 보였다. 만 3세, 만 4세 유아의 도형인식 향상에도 유의하였고, 남아 및 여아의 도형인식 향상에도 유의한 효과를 보였다. 다섯째, 칠교놀이는 유아들의 도형구성 향상에 유의한 효과를 보였다. 만 3세, 만 4세 유아의 도형구성 향상에도 효과적이었고, 남아 및 여아의 도형구성 향상에도 효과적이었다. 여섯째, 칠교놀이는 유아들의 도형설명 향상에 유의한 효과가 있었다. 만 3세, 만 4세 유아의 도형설명 향상에도 유의한 효과가 있었고, 남아 및 여아의 도형설명 향상에도 유의한 효과를 보였다. 이상의 결과를 통해 칠교놀이는 유아들의 공간 및 도형 인지능력을 향상시키는데 효과적이었다고 할 수 있다.
본 연구의 목적은 유아의 공간 및 도형 개념 증진을 위한 교육의 일환으로 칠교놀이를 적용하여 그 효과를 검증, 분석하고 공간 및 도형 교육에 관한 기초자료를 제공하는 것이다. 이를 위하여 경상남도 J시 소재의 어린이집 1개 기관에서 만 3세, 만 4세, 남아 및 여아 모두 15명을 대상으로 주 2회 칠교놀이를 적용하여 10주간 실시하였다. 유아의 공간 및 도형 개념 수준을 실험 전과 실험 후 검사로 실시하였으며, 대응표본 t-test를 실시한 주요 결론은 다음과 같다. 첫째, 칠교놀이는 유아들의 공간지각에 효과가 있었으며, 연령별에 따른 만 3세, 만 4세 유아의 공간지각 향상에 효과가 있었다. 또한 성별에 따라 남아 및 여아의 공간지각 향상에 효과적이었다. 둘째, 칠교놀이는 유아들의 공간언어 향상에 유의한 효과를 보였다. 만 3세, 만 4세 유아의 공간언어 향상에도 효과적이었으며, 남아 및 여아의 공간언어 향상에도 유의한 효과를 보였다. 셋째, 칠교놀이는 유아들의 공간관계 향상에 효과가 있었으며, 연령별에 따른 공간관계 차이는 유아 모두 유의한 교육 프로그램이었다. 또한 남아 및 여아의 공간관계 향상에도 유의한 효과를 보였다. 넷째, 칠교놀이는 유아들의 도형인식 향상에 유의한 효과를 보였다. 만 3세, 만 4세 유아의 도형인식 향상에도 유의하였고, 남아 및 여아의 도형인식 향상에도 유의한 효과를 보였다. 다섯째, 칠교놀이는 유아들의 도형구성 향상에 유의한 효과를 보였다. 만 3세, 만 4세 유아의 도형구성 향상에도 효과적이었고, 남아 및 여아의 도형구성 향상에도 효과적이었다. 여섯째, 칠교놀이는 유아들의 도형설명 향상에 유의한 효과가 있었다. 만 3세, 만 4세 유아의 도형설명 향상에도 유의한 효과가 있었고, 남아 및 여아의 도형설명 향상에도 유의한 효과를 보였다. 이상의 결과를 통해 칠교놀이는 유아들의 공간 및 도형 인지능력을 향상시키는데 효과적이었다고 할 수 있다.
The purpose of this study was to provide the basic data about teaching space and figures by applying the Tangram, verifying and analyzing the results, as a part of the education for the improvement of young children's conceptions of space and figures. For this purpose, the Tangram was conducted 2 ti...
The purpose of this study was to provide the basic data about teaching space and figures by applying the Tangram, verifying and analyzing the results, as a part of the education for the improvement of young children's conceptions of space and figures. For this purpose, the Tangram was conducted 2 times per week over 10 weeks to 15 boys and girls of 3, 4 years old in the child center of J city in south Gyeongsang province. The tests about the level of young children's concept of space and figures were conducted before and after the research, and the results that were analyzed by paired t-test are as follows; First, the Tangram was effective for young children's recognition of space, according to children's age, it was effective for the improvement of 3, 4 year-old young children' recognition of space. In addition, according to their gender, it was effective for boys and girls' improvement in the notion of space. Second, the Tangram showed significant effects of the advancement of young children's language of space. It was effective for the improvement of 3, 4 year-old young children's language of space, and it also showed significant effects of the improvement of boys and girls' notion of space. Third, the Tangram was effective for the improvement of young children's recognition of spatial relations, the difference of spatial relations according to children's age was that it was the effective for teaching program of 3, 4 year-old young children. Fourth, the Tangram showed meaningful effects of the progress of young children's figure recognition. It was meaningful for 3, 4 year-old young children's figure recognition, and it represented remarkable effects of improvement of boys and girls' notion of space. Fifth, the children's space composition was significantly more effective in the process of the Tangram. In case of 3, 4 year-old children, it has noticeable effects of improvement of children's figure composition, and it also represented significant effect for boys and girls' figure composition. Sixth, the children's ability to explain figures was more effective in the process of the Tangram. 3, 4 year-old children would explain figures better, and boys and girls showed progress in explaining figures. Through the result above, the Tangram would be said that it was effective for young children's improvement of their ability to recognize space and figures.
The purpose of this study was to provide the basic data about teaching space and figures by applying the Tangram, verifying and analyzing the results, as a part of the education for the improvement of young children's conceptions of space and figures. For this purpose, the Tangram was conducted 2 times per week over 10 weeks to 15 boys and girls of 3, 4 years old in the child center of J city in south Gyeongsang province. The tests about the level of young children's concept of space and figures were conducted before and after the research, and the results that were analyzed by paired t-test are as follows; First, the Tangram was effective for young children's recognition of space, according to children's age, it was effective for the improvement of 3, 4 year-old young children' recognition of space. In addition, according to their gender, it was effective for boys and girls' improvement in the notion of space. Second, the Tangram showed significant effects of the advancement of young children's language of space. It was effective for the improvement of 3, 4 year-old young children's language of space, and it also showed significant effects of the improvement of boys and girls' notion of space. Third, the Tangram was effective for the improvement of young children's recognition of spatial relations, the difference of spatial relations according to children's age was that it was the effective for teaching program of 3, 4 year-old young children. Fourth, the Tangram showed meaningful effects of the progress of young children's figure recognition. It was meaningful for 3, 4 year-old young children's figure recognition, and it represented remarkable effects of improvement of boys and girls' notion of space. Fifth, the children's space composition was significantly more effective in the process of the Tangram. In case of 3, 4 year-old children, it has noticeable effects of improvement of children's figure composition, and it also represented significant effect for boys and girls' figure composition. Sixth, the children's ability to explain figures was more effective in the process of the Tangram. 3, 4 year-old children would explain figures better, and boys and girls showed progress in explaining figures. Through the result above, the Tangram would be said that it was effective for young children's improvement of their ability to recognize space and figures.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.