감성스피치 프로그램의 개발과 효과 국 문 초 록 본 연구는 감성스피치 프로그램을 개발하고, 프로그램의 실행을 통하여 프로그램 참여자의 자아 존중감, 대인관계능력, 의사소통능력, 리더십 능력 향상 등의 개인적, 사회적 적응력 향상에 대한 효과를 밝히고자 하였다. 본 연구는 감성스피치 프로그램 개발과 효과분석이므로, 두 단계의 연구과정이 진행되었다. 감성스피치 프로그램 개발을 위하여 문헌고찰을 통해 시안을 작성하고, 스피치 강사 10명과 스피치 교육 유경험자 50명을 대상으로 인식 조사를 실시하였으며, 조사내용을 토대로 상담심리 전공 교수 3인, 스피치 전공 교수 2인, 리더십전문가 6인, 스피치 강사 4인, 총 15인이 문항 적절성 및 ...
감성스피치 프로그램의 개발과 효과 국 문 초 록 본 연구는 감성스피치 프로그램을 개발하고, 프로그램의 실행을 통하여 프로그램 참여자의 자아 존중감, 대인관계능력, 의사소통능력, 리더십 능력 향상 등의 개인적, 사회적 적응력 향상에 대한 효과를 밝히고자 하였다. 본 연구는 감성스피치 프로그램 개발과 효과분석이므로, 두 단계의 연구과정이 진행되었다. 감성스피치 프로그램 개발을 위하여 문헌고찰을 통해 시안을 작성하고, 스피치 강사 10명과 스피치 교육 유경험자 50명을 대상으로 인식 조사를 실시하였으며, 조사내용을 토대로 상담심리 전공 교수 3인, 스피치 전공 교수 2인, 리더십전문가 6인, 스피치 강사 4인, 총 15인이 문항 적절성 및 타당도를 검증하였다. 이를 통해 개발된 감성스피치 프로그램을 실행하고, 그 효과를 검증하였다. 그 과정에서 예비연구를 실행하고, 본 연구를 실행하였다. 본 연구는 2010년 12월1일~2011년 2월 23일까지 총 12회기로, K스피치 센터에서 연구자에 의해 실행되었다. 참여한 대상자는 J 대학 평생교육원 수강생 중 지원자였고, 이를 실험집단 20명, 통제집단 18명으로 구성하여 사전. 사후검사 실험 설계를 하였으며, 자료는 SPSS 12.0으로 통계 처리하였다. 또한 감성스피치 프로그램 효과에 대한 참여자들의 반응변화를 살펴보기 위하여 내용분석을 실시하였다. 그 결과는 다음과 같다. 첫째 감성스피치 프로그램은 교육적 기능, 정서적 기능, 사회적 기능, 신체적 기능 등 4가지 기능을 중심으로 구성되어 있고, 스피치 지식형성, 핵심파악 능력, 모델링, 기초 기술습득, 응용 기술습득, 자신과 타인 개방하기, 자기수용과 통찰, 긴장완화, 격려와 지지, 자기조절하기, 배려, 자존감, 정서인식과 표현력, 타인과 관계 맺기, 호감 가는 대화요령 습득, 타인존중 기술, 리더십 훈련, 대인관계 일반화, 건강증진, 바른 자세, 신체의 유연성 증진, 신체표현의 활성화, 혼자 연습하기의 23가지 하위요소로 구성되어 있다. 감성 스피치 프로그램은 한 회기 당 180분으로 이루어진 총 12회기로 구성된다. 각 회기의 활동에는 자기인식, 감정관리, 자아동기유발, 감정이입, 관계 조정 등의 감정 지능의 요소가 포함되어 있다. 둘째, 본 연구에서 개발한 감성스피치 프로그램을 받은 집단의 자아 존중감이 향상되었다. 따라서 참여자의 자존감 향상에 감성스피치 프로그램이 효과적임을 알 수 있다. 셋째, 본 연구에서 개발한 감성스피치 프로그램을 받은 집단의 의사소통 능력이 향상되었다. 즉, 감성스피치 프로그램이 참여자의 의사소통 하위영역인 언어적, 비언어적 의사소통을 향상시키는데 효과적인 것으로 나타났다. 따라서 참여자의 의사소통 능력의 향상에 감성스피치 프로그램이 효과적임을 알 수 있다. 넷째, 본 연구에서 개발한 감성스피치 프로그램을 받은 집단의 대인관계 능력이 향상되었다. 구체적으로 대인관계 능력 하위영역인, 만족감, 의사소통, 신뢰감, 친근감, 민감성, 개방성, 이해성의 모든 영역에서 향상되었다. 따라서 참여자의 대인관계 능력의 향상에 본 감성스피치 프로그램이 효과적임을 알 수 있다. 다섯째, 본 연구에서 개발한 감성스피치 프로그램을 받은 집단의 리더십이 향상되었다. 구체적으로 리더십 하위영역인 커뮤니케이션 기술, 의사결정 기술, 인간관계 기술, 학습능력 기술, 자기이해 기술, 그룹 활동 기술의 모든 영역에서 향상되었다. 따라서 참여자의 리더십의 향상에 본 감성스피치 프로그램이 효과적임을 알 수 있다. 이와 같이 감성스피치 프로그램이 참여자의 자아 존중감, 의사소통능력, 대인관계 능력, 리더십 등의 개인적, 사회적 적응력의 향상에 효과적이라는 결과는 프로그램 참가자들의 전체 회기 별 반응변화에 대한 내용분석에서도 나타났다. 즉 감정 정화, 긴장과 불안의 완화, 자신감 획득, 교류증진, 스피치 기술습득, 자신에 대한 통찰, 건강증진의 7가지 하위 요인이 증진된 것으로 보고되었고, 특히 자신감 획득이 가장 많이 나타났다. 또한 자신감획득, 교류증진, 스피치 기술습득, 자신에 대한 통찰은 전 회기에 걸쳐 고루 분포하고 있었다. 본 연구의 결과는 감성스피치 프로그램이 감성지능을 활용하여 스피치 훈련을 하게 함으로써 자신과 타인의 감정을 잘 이해하고 조절할 수 있게 하며 이는 자아 존중감, 의사소통능력, 대인관계능력, 리더십 등의 개인적, 사회적 적응력의 향상을 가져온다는 것을 보여준다. 주요 용어 : 감성스피치 프로그램, 자아 존중감, 의사소통능력, 대인관계능력, 리더십
감성스피치 프로그램의 개발과 효과 국 문 초 록 본 연구는 감성스피치 프로그램을 개발하고, 프로그램의 실행을 통하여 프로그램 참여자의 자아 존중감, 대인관계능력, 의사소통능력, 리더십 능력 향상 등의 개인적, 사회적 적응력 향상에 대한 효과를 밝히고자 하였다. 본 연구는 감성스피치 프로그램 개발과 효과분석이므로, 두 단계의 연구과정이 진행되었다. 감성스피치 프로그램 개발을 위하여 문헌고찰을 통해 시안을 작성하고, 스피치 강사 10명과 스피치 교육 유경험자 50명을 대상으로 인식 조사를 실시하였으며, 조사내용을 토대로 상담심리 전공 교수 3인, 스피치 전공 교수 2인, 리더십전문가 6인, 스피치 강사 4인, 총 15인이 문항 적절성 및 타당도를 검증하였다. 이를 통해 개발된 감성스피치 프로그램을 실행하고, 그 효과를 검증하였다. 그 과정에서 예비연구를 실행하고, 본 연구를 실행하였다. 본 연구는 2010년 12월1일~2011년 2월 23일까지 총 12회기로, K스피치 센터에서 연구자에 의해 실행되었다. 참여한 대상자는 J 대학 평생교육원 수강생 중 지원자였고, 이를 실험집단 20명, 통제집단 18명으로 구성하여 사전. 사후검사 실험 설계를 하였으며, 자료는 SPSS 12.0으로 통계 처리하였다. 또한 감성스피치 프로그램 효과에 대한 참여자들의 반응변화를 살펴보기 위하여 내용분석을 실시하였다. 그 결과는 다음과 같다. 첫째 감성스피치 프로그램은 교육적 기능, 정서적 기능, 사회적 기능, 신체적 기능 등 4가지 기능을 중심으로 구성되어 있고, 스피치 지식형성, 핵심파악 능력, 모델링, 기초 기술습득, 응용 기술습득, 자신과 타인 개방하기, 자기수용과 통찰, 긴장완화, 격려와 지지, 자기조절하기, 배려, 자존감, 정서인식과 표현력, 타인과 관계 맺기, 호감 가는 대화요령 습득, 타인존중 기술, 리더십 훈련, 대인관계 일반화, 건강증진, 바른 자세, 신체의 유연성 증진, 신체표현의 활성화, 혼자 연습하기의 23가지 하위요소로 구성되어 있다. 감성 스피치 프로그램은 한 회기 당 180분으로 이루어진 총 12회기로 구성된다. 각 회기의 활동에는 자기인식, 감정관리, 자아동기유발, 감정이입, 관계 조정 등의 감정 지능의 요소가 포함되어 있다. 둘째, 본 연구에서 개발한 감성스피치 프로그램을 받은 집단의 자아 존중감이 향상되었다. 따라서 참여자의 자존감 향상에 감성스피치 프로그램이 효과적임을 알 수 있다. 셋째, 본 연구에서 개발한 감성스피치 프로그램을 받은 집단의 의사소통 능력이 향상되었다. 즉, 감성스피치 프로그램이 참여자의 의사소통 하위영역인 언어적, 비언어적 의사소통을 향상시키는데 효과적인 것으로 나타났다. 따라서 참여자의 의사소통 능력의 향상에 감성스피치 프로그램이 효과적임을 알 수 있다. 넷째, 본 연구에서 개발한 감성스피치 프로그램을 받은 집단의 대인관계 능력이 향상되었다. 구체적으로 대인관계 능력 하위영역인, 만족감, 의사소통, 신뢰감, 친근감, 민감성, 개방성, 이해성의 모든 영역에서 향상되었다. 따라서 참여자의 대인관계 능력의 향상에 본 감성스피치 프로그램이 효과적임을 알 수 있다. 다섯째, 본 연구에서 개발한 감성스피치 프로그램을 받은 집단의 리더십이 향상되었다. 구체적으로 리더십 하위영역인 커뮤니케이션 기술, 의사결정 기술, 인간관계 기술, 학습능력 기술, 자기이해 기술, 그룹 활동 기술의 모든 영역에서 향상되었다. 따라서 참여자의 리더십의 향상에 본 감성스피치 프로그램이 효과적임을 알 수 있다. 이와 같이 감성스피치 프로그램이 참여자의 자아 존중감, 의사소통능력, 대인관계 능력, 리더십 등의 개인적, 사회적 적응력의 향상에 효과적이라는 결과는 프로그램 참가자들의 전체 회기 별 반응변화에 대한 내용분석에서도 나타났다. 즉 감정 정화, 긴장과 불안의 완화, 자신감 획득, 교류증진, 스피치 기술습득, 자신에 대한 통찰, 건강증진의 7가지 하위 요인이 증진된 것으로 보고되었고, 특히 자신감 획득이 가장 많이 나타났다. 또한 자신감획득, 교류증진, 스피치 기술습득, 자신에 대한 통찰은 전 회기에 걸쳐 고루 분포하고 있었다. 본 연구의 결과는 감성스피치 프로그램이 감성지능을 활용하여 스피치 훈련을 하게 함으로써 자신과 타인의 감정을 잘 이해하고 조절할 수 있게 하며 이는 자아 존중감, 의사소통능력, 대인관계능력, 리더십 등의 개인적, 사회적 적응력의 향상을 가져온다는 것을 보여준다. 주요 용어 : 감성스피치 프로그램, 자아 존중감, 의사소통능력, 대인관계능력, 리더십
ABSTRACT The Development and Effectiveness of an Emotional Speech Program Suh, Mi- Gyeong Supervised by Professor Choi, Tae San Department of Counseling Psychology Graduate School of Dongsin University The purpose of this study is to first develop an emotional speech program that combines speech tec...
ABSTRACT The Development and Effectiveness of an Emotional Speech Program Suh, Mi- Gyeong Supervised by Professor Choi, Tae San Department of Counseling Psychology Graduate School of Dongsin University The purpose of this study is to first develop an emotional speech program that combines speech techniques with emotional elements, such as emotional communication, emotional expression, fidelity and sympathy in conversation. The second purpose of this study is to prove the effectiveness of such emotional speech program. In order to develop the emotional speech program, a study of the relevant literature, along with research on 10 speech instructors and 50 adults who had experienced a speech program were conducted. A survey of experts who make speeches, leadership and personality training, and programs was conducted for the adequacy and validity verification of the emotional speech program. The draft plan of the program was based on the expert-survey, and its contents were validated by 15 counseling and speech experts. The results were as follows: First, the emotional speech program consists of 4 elements (educational, emotional, social element, and physical elements), which have 23 sub-elements, including speech knowledge, getting the point, modeling, acquiring basic speech techniques, acquiring applied speech techniques, self-disclosure and other-awareness, self-acceptance and insight, relaxation, encouragement and support, self-regulation, caring, self-esteem, emotional identification and expression, entering into a relationship, acquiring an agreeable conversational method, the technique for respectful attitude, leadership training, generalization of interpersonal relations, health promotion, good posture, enhancing body flexibility, activation of body expression, and self-practice. Second, the study aims to prove the effectiveness of the emotional speech program on social competence such as self-esteem, communication ability, interpersonal relationship, and leadership. Among 120 J continuing education institutes, 20 adult participants are for an experimental group and 18 adult participants are for a control group. The pretest-posttest control group design was used. The program was provided to the experimental group 180 minutes a week for 12 weeks from December 1st. 2010 to February 23th. 2011 at K speech Center. In order to verify the effects of the developed program, ANCOVA for the difference between the experimental group and the control group and contents analysis for program participants' reports were conducted. The results were as follows: First, the self-esteem factor showed a significant difference between the experimental group and the control group(F=84.215, p<.001). This verifies that the emotional speech program has the effect of enhancing the participants' self-esteem. Second, the communication ability factor showed a significant difference between the experimental group and the control group(F=136.353, p<.001). This verifies that the emotional speech program has the effect of enhancing the participants' verbal and nonverbal communication ability. Third, the interpersonal relationship factor showed a significant difference between the experimental group and the control group(F=36.428, p<.001). This verifies that the emotional speech program has the effect of enhancing the participants' satisfaction, communication ability, trust, intimacy, sensitivity of interpersonal relationship, openness, and understanding. Fourth, the leadership factor showed a significant difference between the experimental group and the control group(F=49.210, p<.001). This verifies that the emotional speech program has the effect of enhancing the participants' communication technique, decision-making technique, human relations technique, learning technique, self-understanding technique, and group-activity technique. Fifth, contents analysis of the emotional speech program participants showed that they reported characteristics related to the consistent elements of the program. The participants reported 4 elements(emotional, social, educational, and physical elements) and 7 sub-elements(catharsis, relaxation, acquiring confidence, relationship promotion, acquiring speech technique, self-insight, and health promotion). Among the sub-elements, acquiring confidence was reported the most while catharsis the least. Also, acquiring confidence, relationship promotion, acquiring speech technique, and self-insight were evenly spread over the 12 sessions. From all the results mentioned above, we can draw the conclusion that an emotional speech program helps participants promote social competence such as self-esteem, communication ability, interpersonal relationship, and leadership. Key words: emotional speech program, self-esteem, communication ability, interpersonal relationship, and leadership.
ABSTRACT The Development and Effectiveness of an Emotional Speech Program Suh, Mi- Gyeong Supervised by Professor Choi, Tae San Department of Counseling Psychology Graduate School of Dongsin University The purpose of this study is to first develop an emotional speech program that combines speech techniques with emotional elements, such as emotional communication, emotional expression, fidelity and sympathy in conversation. The second purpose of this study is to prove the effectiveness of such emotional speech program. In order to develop the emotional speech program, a study of the relevant literature, along with research on 10 speech instructors and 50 adults who had experienced a speech program were conducted. A survey of experts who make speeches, leadership and personality training, and programs was conducted for the adequacy and validity verification of the emotional speech program. The draft plan of the program was based on the expert-survey, and its contents were validated by 15 counseling and speech experts. The results were as follows: First, the emotional speech program consists of 4 elements (educational, emotional, social element, and physical elements), which have 23 sub-elements, including speech knowledge, getting the point, modeling, acquiring basic speech techniques, acquiring applied speech techniques, self-disclosure and other-awareness, self-acceptance and insight, relaxation, encouragement and support, self-regulation, caring, self-esteem, emotional identification and expression, entering into a relationship, acquiring an agreeable conversational method, the technique for respectful attitude, leadership training, generalization of interpersonal relations, health promotion, good posture, enhancing body flexibility, activation of body expression, and self-practice. Second, the study aims to prove the effectiveness of the emotional speech program on social competence such as self-esteem, communication ability, interpersonal relationship, and leadership. Among 120 J continuing education institutes, 20 adult participants are for an experimental group and 18 adult participants are for a control group. The pretest-posttest control group design was used. The program was provided to the experimental group 180 minutes a week for 12 weeks from December 1st. 2010 to February 23th. 2011 at K speech Center. In order to verify the effects of the developed program, ANCOVA for the difference between the experimental group and the control group and contents analysis for program participants' reports were conducted. The results were as follows: First, the self-esteem factor showed a significant difference between the experimental group and the control group(F=84.215, p<.001). This verifies that the emotional speech program has the effect of enhancing the participants' self-esteem. Second, the communication ability factor showed a significant difference between the experimental group and the control group(F=136.353, p<.001). This verifies that the emotional speech program has the effect of enhancing the participants' verbal and nonverbal communication ability. Third, the interpersonal relationship factor showed a significant difference between the experimental group and the control group(F=36.428, p<.001). This verifies that the emotional speech program has the effect of enhancing the participants' satisfaction, communication ability, trust, intimacy, sensitivity of interpersonal relationship, openness, and understanding. Fourth, the leadership factor showed a significant difference between the experimental group and the control group(F=49.210, p<.001). This verifies that the emotional speech program has the effect of enhancing the participants' communication technique, decision-making technique, human relations technique, learning technique, self-understanding technique, and group-activity technique. Fifth, contents analysis of the emotional speech program participants showed that they reported characteristics related to the consistent elements of the program. The participants reported 4 elements(emotional, social, educational, and physical elements) and 7 sub-elements(catharsis, relaxation, acquiring confidence, relationship promotion, acquiring speech technique, self-insight, and health promotion). Among the sub-elements, acquiring confidence was reported the most while catharsis the least. Also, acquiring confidence, relationship promotion, acquiring speech technique, and self-insight were evenly spread over the 12 sessions. From all the results mentioned above, we can draw the conclusion that an emotional speech program helps participants promote social competence such as self-esteem, communication ability, interpersonal relationship, and leadership. Key words: emotional speech program, self-esteem, communication ability, interpersonal relationship, and leadership.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.