학교교육과의 연계를 통한 문화예술회관의 예술교육프로그램 활성화방안 : 대구광역시 봉산문화회관을 중심으로 A Study on the Measures to Activate the Arts Education Program of Cultural Arts Center linked with School Education : A Case Study of Bongsan Cultural Center원문보기
현대사회는 지식․문화가 중요시되는 지식기반사회로 전환되면서 개인이 창의력과 상상력을 최대한 발휘할 것을 요구하고 있으며, 사회 변화의 요구에 대응하기 위해 예술교육의 중요성이 대두되고 있다. 이에 선진국을 비롯한 상당수 국가들이 예술교육의 중요성을 인식하고 국민의 문화적 감수성과 창의성, 문제해결능력을 키우는데 노력하고 있으며 이를 통해 국가의 경쟁력을 높이는데 힘을 싣고 있다. 우리나라 문화예술회관에서의 예술교육프로그램 중요성 인식은 문화관광부가 2005년 문화예술교육의 법․제도적 기반을 마련하고 이를 통해 영역별 정책 사업을 본격적으로 수행해 나감으로써 시작되었으며, 현대사회가 요구하는 인재를 양성하기 위해 혁신적인 마인드로 본격적인 예술교육프로그램을 운영하는 사례도 있지만 대부분 일회성인 것이 많고, 관객증식이나 현대 국가의 문화정책이 요구하는 창의적 인재 양성과는 거리가 멀어진 상태다. 학교에서의 예술교육은 정규교과와 창의적 체험활동으로 구분되는데 지식 중심 교과가 대부분이며 예술교육은 음악과 미술뿐으로 성적 위주의 평가중심의 예술교육이 이루어지고 있다. 2011년부터 적용되는 ‘2009 개정 교육과정’에 새롭게 도입된 창의적 체험활동을 통한 예술교육 역시 학교 내에서 진행하기에는 공간과 시간의 부족, 교사의 전문성 문제, 전문 프로그램 부재 등의 문제점을 안고 있는 것이 현실이다. 따라서 본 연구에서는 여러 가지 사회문제로 인해 예술 향유자들이 점점 줄어들고 있는 우리나라의 상황에서 예술교육을 통한 예술 향유자 확대는 문화예술회관과 교육의 기회를 누구에게나 균등하게 제공하는 학교가 서로 연계하여 발전시켜 나가야 한다는 점이 중요하다고 인식하였고, 이를 대구 봉산문화회관에서 2007년부터 실시하고 있는 ‘미숙아놀자! 예술아카데미’ 예술교육프로그램을 중심으로 학교와 함께 연계하여 발전시켜 나갈 수 있는 방향을 제시하고자 하였다. 이러한 연구의 결과 첫째, 봉산문화회관-학교-행정부서의 네트워크 체계를 구축하여 각 기관의 역할을 재확인하고 프로그램이 활성화되기 위한 여건을 조성해야 한다. 둘째, 연극 및 뮤지컬 장르 특성화 프로그램, 대상과 기간별로 세분화된 프로그램, 교사워크숍프로그램 등 다양한 예술교육프로그램을 개발해야 한다. 셋째, 교육자료를 개발하고 이를 공유할 수 있는 ...
현대사회는 지식․문화가 중요시되는 지식기반사회로 전환되면서 개인이 창의력과 상상력을 최대한 발휘할 것을 요구하고 있으며, 사회 변화의 요구에 대응하기 위해 예술교육의 중요성이 대두되고 있다. 이에 선진국을 비롯한 상당수 국가들이 예술교육의 중요성을 인식하고 국민의 문화적 감수성과 창의성, 문제해결능력을 키우는데 노력하고 있으며 이를 통해 국가의 경쟁력을 높이는데 힘을 싣고 있다. 우리나라 문화예술회관에서의 예술교육프로그램 중요성 인식은 문화관광부가 2005년 문화예술교육의 법․제도적 기반을 마련하고 이를 통해 영역별 정책 사업을 본격적으로 수행해 나감으로써 시작되었으며, 현대사회가 요구하는 인재를 양성하기 위해 혁신적인 마인드로 본격적인 예술교육프로그램을 운영하는 사례도 있지만 대부분 일회성인 것이 많고, 관객증식이나 현대 국가의 문화정책이 요구하는 창의적 인재 양성과는 거리가 멀어진 상태다. 학교에서의 예술교육은 정규교과와 창의적 체험활동으로 구분되는데 지식 중심 교과가 대부분이며 예술교육은 음악과 미술뿐으로 성적 위주의 평가중심의 예술교육이 이루어지고 있다. 2011년부터 적용되는 ‘2009 개정 교육과정’에 새롭게 도입된 창의적 체험활동을 통한 예술교육 역시 학교 내에서 진행하기에는 공간과 시간의 부족, 교사의 전문성 문제, 전문 프로그램 부재 등의 문제점을 안고 있는 것이 현실이다. 따라서 본 연구에서는 여러 가지 사회문제로 인해 예술 향유자들이 점점 줄어들고 있는 우리나라의 상황에서 예술교육을 통한 예술 향유자 확대는 문화예술회관과 교육의 기회를 누구에게나 균등하게 제공하는 학교가 서로 연계하여 발전시켜 나가야 한다는 점이 중요하다고 인식하였고, 이를 대구 봉산문화회관에서 2007년부터 실시하고 있는 ‘미숙아놀자! 예술아카데미’ 예술교육프로그램을 중심으로 학교와 함께 연계하여 발전시켜 나갈 수 있는 방향을 제시하고자 하였다. 이러한 연구의 결과 첫째, 봉산문화회관-학교-행정부서의 네트워크 체계를 구축하여 각 기관의 역할을 재확인하고 프로그램이 활성화되기 위한 여건을 조성해야 한다. 둘째, 연극 및 뮤지컬 장르 특성화 프로그램, 대상과 기간별로 세분화된 프로그램, 교사워크숍프로그램 등 다양한 예술교육프로그램을 개발해야 한다. 셋째, 교육자료를 개발하고 이를 공유할 수 있는 인트라넷이 구축되어야 한다. 넷째, 프로그램 개발, 실행, 결과에 대한 평가를 통해 예술교육프로그램의 내실화를 실현해야 한다. 다섯째, 이러한 결과를 반영한 예술교육프로그램 개발 모형을 제안한다. 본 연구는 문화예술회관과 학교의 예술교육에 관한 이론 연구와 봉산문화회관 내부 자료를 바탕으로 현황과 문제점을 통해 연계의 필요성과 활성화 방안을 모색하였고 개발모형을 제시한 데에 그 의의가 있으며, 사례분석에서 해외와 비교 분석할 수 있을 만큼 예술교육프로그램을 시행하고 있는 문화예술회관으로 범위가 좁혀져 우리나라 전체 문화예술회관의 상황을 대변하고 있지는 않다는 점이 연구의 한계로 남는다.
현대사회는 지식․문화가 중요시되는 지식기반사회로 전환되면서 개인이 창의력과 상상력을 최대한 발휘할 것을 요구하고 있으며, 사회 변화의 요구에 대응하기 위해 예술교육의 중요성이 대두되고 있다. 이에 선진국을 비롯한 상당수 국가들이 예술교육의 중요성을 인식하고 국민의 문화적 감수성과 창의성, 문제해결능력을 키우는데 노력하고 있으며 이를 통해 국가의 경쟁력을 높이는데 힘을 싣고 있다. 우리나라 문화예술회관에서의 예술교육프로그램 중요성 인식은 문화관광부가 2005년 문화예술교육의 법․제도적 기반을 마련하고 이를 통해 영역별 정책 사업을 본격적으로 수행해 나감으로써 시작되었으며, 현대사회가 요구하는 인재를 양성하기 위해 혁신적인 마인드로 본격적인 예술교육프로그램을 운영하는 사례도 있지만 대부분 일회성인 것이 많고, 관객증식이나 현대 국가의 문화정책이 요구하는 창의적 인재 양성과는 거리가 멀어진 상태다. 학교에서의 예술교육은 정규교과와 창의적 체험활동으로 구분되는데 지식 중심 교과가 대부분이며 예술교육은 음악과 미술뿐으로 성적 위주의 평가중심의 예술교육이 이루어지고 있다. 2011년부터 적용되는 ‘2009 개정 교육과정’에 새롭게 도입된 창의적 체험활동을 통한 예술교육 역시 학교 내에서 진행하기에는 공간과 시간의 부족, 교사의 전문성 문제, 전문 프로그램 부재 등의 문제점을 안고 있는 것이 현실이다. 따라서 본 연구에서는 여러 가지 사회문제로 인해 예술 향유자들이 점점 줄어들고 있는 우리나라의 상황에서 예술교육을 통한 예술 향유자 확대는 문화예술회관과 교육의 기회를 누구에게나 균등하게 제공하는 학교가 서로 연계하여 발전시켜 나가야 한다는 점이 중요하다고 인식하였고, 이를 대구 봉산문화회관에서 2007년부터 실시하고 있는 ‘미숙아놀자! 예술아카데미’ 예술교육프로그램을 중심으로 학교와 함께 연계하여 발전시켜 나갈 수 있는 방향을 제시하고자 하였다. 이러한 연구의 결과 첫째, 봉산문화회관-학교-행정부서의 네트워크 체계를 구축하여 각 기관의 역할을 재확인하고 프로그램이 활성화되기 위한 여건을 조성해야 한다. 둘째, 연극 및 뮤지컬 장르 특성화 프로그램, 대상과 기간별로 세분화된 프로그램, 교사워크숍프로그램 등 다양한 예술교육프로그램을 개발해야 한다. 셋째, 교육자료를 개발하고 이를 공유할 수 있는 인트라넷이 구축되어야 한다. 넷째, 프로그램 개발, 실행, 결과에 대한 평가를 통해 예술교육프로그램의 내실화를 실현해야 한다. 다섯째, 이러한 결과를 반영한 예술교육프로그램 개발 모형을 제안한다. 본 연구는 문화예술회관과 학교의 예술교육에 관한 이론 연구와 봉산문화회관 내부 자료를 바탕으로 현황과 문제점을 통해 연계의 필요성과 활성화 방안을 모색하였고 개발모형을 제시한 데에 그 의의가 있으며, 사례분석에서 해외와 비교 분석할 수 있을 만큼 예술교육프로그램을 시행하고 있는 문화예술회관으로 범위가 좁혀져 우리나라 전체 문화예술회관의 상황을 대변하고 있지는 않다는 점이 연구의 한계로 남는다.
As the modern society is being converted to knowledge-based society concerning about knowledge and culture, individuals are expected to exhibit one’s most creativity and imagination while the importance of arts education to correspond to the requirements of the social changes is gathering strength. ...
As the modern society is being converted to knowledge-based society concerning about knowledge and culture, individuals are expected to exhibit one’s most creativity and imagination while the importance of arts education to correspond to the requirements of the social changes is gathering strength. For this, many countries including advanced countries recognize the significance of arts education, try to improve cultural sensitivity, creativity and problem-solving capability, consequently improving the national competitiveness. The recognition for the importance of arts education program by cultural/arts centers started when the Ministry of Culture and Tourism established the legal and systematic foundation of arts and culture education in 2005 and has aggressively executed the policy program by fields. Then, there were several programs of arts education to bring up the talented persons suitable for the modern society but almost of them were temporary and disposable and far from the education of creative personnel required from increase of audience and/or the policies on culture in a modern country. Arts education in a school is classified into regular subject and creative experience activities but the education is almost maintained by knowledge-based subjects while arts education is just the appraisal-based education to evaluate students by the scores in art and music subjects. The arts education through creative experience activities newly introduced in ‘2009 Revised Curriculum’ and applicable from 2011 is also limited due to insufficient space and time, lack of teachers’ specialty and lack of special programs. Therefore, the study recognizes that in the situation the population of arts is reduced due to various social problems, the expansion of the population of arts by means of arts education would be meaningful when the cultural/arts centers and the schools providing balanced opportunities to anyone are linked each other and developed, in which Bongsan Cultural Center in Daegu was selected as a case study, suggesting the directions in the link with the school as the center started and has executed ‘Misuk! Play with me! Arts Academy’ since 2007. As a result, firstly, Bongsan Cultural Center, schools and administration can be networked, necessarily reconfirming the roles of tripod institutes and making the circumstances to activate the program. Secondly, various arts education programs should be developed including genre specialty program of play and musical, subdivide programs by subjects and periods and workshop program for teachers. Thirdly, the educational materials and Intranet to share them should be structured. Fourthly, the arts education programs should be substantially maintained by the appraisal for the development, execution and results of a program. Finally, an arts education program should be developed by reflecting the results. The study focus on the necessity of link between cultural/arts centers and school through the present status and problems, based on the theoretical studies on the arts education of cultural/arts center and school and the internal data of Bongsan Cultural Center, and the measures to activate. The study is meaningful in view of suggesting the development model. However, it is limited that the case study might not represent the current situation of the cultural/arts center in the territory as the scope is reduced to the cultural/arts centers that currently providing arts education programs, not comparing to overseas cases unfortunately.
As the modern society is being converted to knowledge-based society concerning about knowledge and culture, individuals are expected to exhibit one’s most creativity and imagination while the importance of arts education to correspond to the requirements of the social changes is gathering strength. For this, many countries including advanced countries recognize the significance of arts education, try to improve cultural sensitivity, creativity and problem-solving capability, consequently improving the national competitiveness. The recognition for the importance of arts education program by cultural/arts centers started when the Ministry of Culture and Tourism established the legal and systematic foundation of arts and culture education in 2005 and has aggressively executed the policy program by fields. Then, there were several programs of arts education to bring up the talented persons suitable for the modern society but almost of them were temporary and disposable and far from the education of creative personnel required from increase of audience and/or the policies on culture in a modern country. Arts education in a school is classified into regular subject and creative experience activities but the education is almost maintained by knowledge-based subjects while arts education is just the appraisal-based education to evaluate students by the scores in art and music subjects. The arts education through creative experience activities newly introduced in ‘2009 Revised Curriculum’ and applicable from 2011 is also limited due to insufficient space and time, lack of teachers’ specialty and lack of special programs. Therefore, the study recognizes that in the situation the population of arts is reduced due to various social problems, the expansion of the population of arts by means of arts education would be meaningful when the cultural/arts centers and the schools providing balanced opportunities to anyone are linked each other and developed, in which Bongsan Cultural Center in Daegu was selected as a case study, suggesting the directions in the link with the school as the center started and has executed ‘Misuk! Play with me! Arts Academy’ since 2007. As a result, firstly, Bongsan Cultural Center, schools and administration can be networked, necessarily reconfirming the roles of tripod institutes and making the circumstances to activate the program. Secondly, various arts education programs should be developed including genre specialty program of play and musical, subdivide programs by subjects and periods and workshop program for teachers. Thirdly, the educational materials and Intranet to share them should be structured. Fourthly, the arts education programs should be substantially maintained by the appraisal for the development, execution and results of a program. Finally, an arts education program should be developed by reflecting the results. The study focus on the necessity of link between cultural/arts centers and school through the present status and problems, based on the theoretical studies on the arts education of cultural/arts center and school and the internal data of Bongsan Cultural Center, and the measures to activate. The study is meaningful in view of suggesting the development model. However, it is limited that the case study might not represent the current situation of the cultural/arts center in the territory as the scope is reduced to the cultural/arts centers that currently providing arts education programs, not comparing to overseas cases unfortunately.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.