오늘날 문화예술교육을 통한 미적 감성 개발, 창의성 증진, 공감 및 소통능력 향상 등 문화예술교육의 문화적·사회적 가치에 대한 중요성이 증대되었다. 정부의 지원(세금)으로 운영되는 비영리적 성격을 지닌 우리나라 국공립 문화예술기관은 예술을 무대에 올리고 국민들이 향유할 수 있도록 하며 이를 통해 국민의 가치관과 태도를 변화시키는 교육적 기능을 담당하는 역할을 가진다. 문화체육관광부에서 실시한 2018년 문화향수 실태조사 결과, 문화예술교육 시 선호하는 교육방식으로 공공기관이 가장 높은 비율을 보였으나, 성과 인식과 만족도는 낮은 것으로 나타났다. 이에 본 연구는 국공립 문화예술기관에서의 예술교육의 문제점과 발전방안을 알아보고자 하였다. 본 연구는 국공립 문화예술기관의 예술교육 현황에 대해 살펴보기 위해 특별시와 광역시에 있는 4곳의 문화예술기관(예술의 전당, 국립아시아문화전당, 부산문화회관, 대구문화예술회관)을 선정하여 항목별로 비교 분석하였다. 운영 분석 결과, 예술교육 담당 부서는 설치되어있으나 인원이 부족하였으며 예술교육 프로그램 유형 및 대상이 제한적이었다. 기관 별 예산은 상이했으며 교육관련 연계단체도 미비하였다. ...
오늘날 문화예술교육을 통한 미적 감성 개발, 창의성 증진, 공감 및 소통능력 향상 등 문화예술교육의 문화적·사회적 가치에 대한 중요성이 증대되었다. 정부의 지원(세금)으로 운영되는 비영리적 성격을 지닌 우리나라 국공립 문화예술기관은 예술을 무대에 올리고 국민들이 향유할 수 있도록 하며 이를 통해 국민의 가치관과 태도를 변화시키는 교육적 기능을 담당하는 역할을 가진다. 문화체육관광부에서 실시한 2018년 문화향수 실태조사 결과, 문화예술교육 시 선호하는 교육방식으로 공공기관이 가장 높은 비율을 보였으나, 성과 인식과 만족도는 낮은 것으로 나타났다. 이에 본 연구는 국공립 문화예술기관에서의 예술교육의 문제점과 발전방안을 알아보고자 하였다. 본 연구는 국공립 문화예술기관의 예술교육 현황에 대해 살펴보기 위해 특별시와 광역시에 있는 4곳의 문화예술기관(예술의 전당, 국립아시아문화전당, 부산문화회관, 대구문화예술회관)을 선정하여 항목별로 비교 분석하였다. 운영 분석 결과, 예술교육 담당 부서는 설치되어있으나 인원이 부족하였으며 예술교육 프로그램 유형 및 대상이 제한적이었다. 기관 별 예산은 상이했으며 교육관련 연계단체도 미비하였다. 프로그램 분석 결과, 다양한 연령대의 프로그램이 부족했으며 실기위주의 강좌 프로그램, 인문학 강좌가 대다수이며 장기적인 프로그램은 없었다. 문헌조사를 통해 도출된 문제점을 바탕으로 국공립 문화예술기관에서의 문화예술교육의 필요성 및 가치, 실질적인 문제점, 발정방안 3가지 항목으로 구성하여 실무자, 전문가와의 심층면담을 통해 알아보았으며 전문가 제언을 통해 확인된 발전방안은 다음과 같다. 첫째, 예술교육 프로그램에 있어서 목표와 목적을 가지고 방향설정을 해야 한다. 둘째, 프로그램 측면에서 전문가들은 융합적 학제, 연령대 별 프로그램 개발, 예술교육 가치를 실현하는 프로그램을 염두에 두고 나아가야 한다. 셋째, 예술교육 기획자의 기획력, 전문성이 중요하다. 넷째, 문화예술 교육 파트너십을 통한 협력, 기획이 필요하다. 그동안 우리나라의 국공립 문화예술기관에서의 예술교육은 대종을 이루는 공연기획의 영역에 밀려 예산, 인원, 공간 등이 부차적으로 다뤄지거나 인식되었다. 하지만 최근 문화예술교육지원법, 문화예술교육 종합계획(2018~2022)등에서 기관에서의 예술교육의 문화적·사회적 기능이 강조되고 중요시 되고 있으며 기관 내에서도 많은 인식의 변화와 더불어 여러 시도들이 이뤄지고 있다. 이에 본 연구는 국공립 문화예술기관의 예술교육 현황 및 발전방안에 대하여 연구함으로써 이들 국공립 문화예술기관의 예술교육 프로그램 연구 및 실질적인 운영에 방향성을 제시할 수 있을 것이다. 아울러 관련 후속연구를 위한 기초자료로 기능할 수 있기를 기대한다.
오늘날 문화예술교육을 통한 미적 감성 개발, 창의성 증진, 공감 및 소통능력 향상 등 문화예술교육의 문화적·사회적 가치에 대한 중요성이 증대되었다. 정부의 지원(세금)으로 운영되는 비영리적 성격을 지닌 우리나라 국공립 문화예술기관은 예술을 무대에 올리고 국민들이 향유할 수 있도록 하며 이를 통해 국민의 가치관과 태도를 변화시키는 교육적 기능을 담당하는 역할을 가진다. 문화체육관광부에서 실시한 2018년 문화향수 실태조사 결과, 문화예술교육 시 선호하는 교육방식으로 공공기관이 가장 높은 비율을 보였으나, 성과 인식과 만족도는 낮은 것으로 나타났다. 이에 본 연구는 국공립 문화예술기관에서의 예술교육의 문제점과 발전방안을 알아보고자 하였다. 본 연구는 국공립 문화예술기관의 예술교육 현황에 대해 살펴보기 위해 특별시와 광역시에 있는 4곳의 문화예술기관(예술의 전당, 국립아시아문화전당, 부산문화회관, 대구문화예술회관)을 선정하여 항목별로 비교 분석하였다. 운영 분석 결과, 예술교육 담당 부서는 설치되어있으나 인원이 부족하였으며 예술교육 프로그램 유형 및 대상이 제한적이었다. 기관 별 예산은 상이했으며 교육관련 연계단체도 미비하였다. 프로그램 분석 결과, 다양한 연령대의 프로그램이 부족했으며 실기위주의 강좌 프로그램, 인문학 강좌가 대다수이며 장기적인 프로그램은 없었다. 문헌조사를 통해 도출된 문제점을 바탕으로 국공립 문화예술기관에서의 문화예술교육의 필요성 및 가치, 실질적인 문제점, 발정방안 3가지 항목으로 구성하여 실무자, 전문가와의 심층면담을 통해 알아보았으며 전문가 제언을 통해 확인된 발전방안은 다음과 같다. 첫째, 예술교육 프로그램에 있어서 목표와 목적을 가지고 방향설정을 해야 한다. 둘째, 프로그램 측면에서 전문가들은 융합적 학제, 연령대 별 프로그램 개발, 예술교육 가치를 실현하는 프로그램을 염두에 두고 나아가야 한다. 셋째, 예술교육 기획자의 기획력, 전문성이 중요하다. 넷째, 문화예술 교육 파트너십을 통한 협력, 기획이 필요하다. 그동안 우리나라의 국공립 문화예술기관에서의 예술교육은 대종을 이루는 공연기획의 영역에 밀려 예산, 인원, 공간 등이 부차적으로 다뤄지거나 인식되었다. 하지만 최근 문화예술교육지원법, 문화예술교육 종합계획(2018~2022)등에서 기관에서의 예술교육의 문화적·사회적 기능이 강조되고 중요시 되고 있으며 기관 내에서도 많은 인식의 변화와 더불어 여러 시도들이 이뤄지고 있다. 이에 본 연구는 국공립 문화예술기관의 예술교육 현황 및 발전방안에 대하여 연구함으로써 이들 국공립 문화예술기관의 예술교육 프로그램 연구 및 실질적인 운영에 방향성을 제시할 수 있을 것이다. 아울러 관련 후속연구를 위한 기초자료로 기능할 수 있기를 기대한다.
Recently, the importance of cultural/social values of culture-art education, such as aesthetic sensitivity development, creativity enhancement and sympathetic and communicative ability improvement, has been emphasized. Domestic nonprofit national/public culture-art agencies which are operated by gov...
Recently, the importance of cultural/social values of culture-art education, such as aesthetic sensitivity development, creativity enhancement and sympathetic and communicative ability improvement, has been emphasized. Domestic nonprofit national/public culture-art agencies which are operated by government support (tax) play the role of staging arts, making people enjoy it, and educating people to change their value systems and attitudes. The results of ‘Survey Report on Cultural Enjoyment in 2018’, conducted by the Ministry of Culture, Sports and Tourism, presented the fact that most preferred method of culture-art education is by public agencies, but people’s awareness and satisfaction with the education by public agencies are lower. In this regard, this study tried to examine the problem and development plan of art education at national/public culture-art agencies. In order to look into the current status of art education at national/public culture-art agencies, this study sampled 4 culture-art agencies (Seoul Arts Center, Asia Culture Center, Busan Cultural Center and Daegu Arts Center) in special/metropolitan cities, and then compared them by items. Study findings showed that they already installed the department of art education, but it was understaffed and the type and object of art education programs were limited. Their budget was different each other and their education-related private organizations were insufficient. Programs for various age categories were insufficient and most of the programs consisted of practical skill-based lecture programs and humanities courses. And there were no long-term programs. Based on problems drawn out from the investigation of literature, this study worked out such three items as the needs and values of culture-art education at national/public culture-art agencies, practical problems and development plans, and then examined them through in-depth interviews with officials who were in charge of practical business at agencies and specialists. Development plans suggested by specialists are as follows: First, art education programs must establish its directivity based on goals and purposes. Second, from the aspect of programs, specialists must take into account integrated school systems, age-based program development and art education value realization. Third, art education planner’s planning ability and specialty are important. And fourth, it is necessary to carry out collaboration and planning through culture-art education partnerships. Up to this day, art education at domestic national/public culture-art agencies has been dealt with or perceived secondarily in its budget, personnel and space as it takes a backseat to the planning of performance which forms the majority. However, as the support for arts and culture education law and the comprehensive plans for culture & arts education (2018 ~ 2022) have recently emphasized and attached great importance to the cultural/social function of art education at government agencies, awareness within agencies has changed greatly and they have carried out many attempts. In this vein, this study examined the current status and development plan of art education at national/public culture-art agencies. The author hopes study findings will provide helpful data on the establishment of directivity for researches on art education programs and practical operation of them at national/public culture-art agencies. In addition, the author hopes study
Recently, the importance of cultural/social values of culture-art education, such as aesthetic sensitivity development, creativity enhancement and sympathetic and communicative ability improvement, has been emphasized. Domestic nonprofit national/public culture-art agencies which are operated by government support (tax) play the role of staging arts, making people enjoy it, and educating people to change their value systems and attitudes. The results of ‘Survey Report on Cultural Enjoyment in 2018’, conducted by the Ministry of Culture, Sports and Tourism, presented the fact that most preferred method of culture-art education is by public agencies, but people’s awareness and satisfaction with the education by public agencies are lower. In this regard, this study tried to examine the problem and development plan of art education at national/public culture-art agencies. In order to look into the current status of art education at national/public culture-art agencies, this study sampled 4 culture-art agencies (Seoul Arts Center, Asia Culture Center, Busan Cultural Center and Daegu Arts Center) in special/metropolitan cities, and then compared them by items. Study findings showed that they already installed the department of art education, but it was understaffed and the type and object of art education programs were limited. Their budget was different each other and their education-related private organizations were insufficient. Programs for various age categories were insufficient and most of the programs consisted of practical skill-based lecture programs and humanities courses. And there were no long-term programs. Based on problems drawn out from the investigation of literature, this study worked out such three items as the needs and values of culture-art education at national/public culture-art agencies, practical problems and development plans, and then examined them through in-depth interviews with officials who were in charge of practical business at agencies and specialists. Development plans suggested by specialists are as follows: First, art education programs must establish its directivity based on goals and purposes. Second, from the aspect of programs, specialists must take into account integrated school systems, age-based program development and art education value realization. Third, art education planner’s planning ability and specialty are important. And fourth, it is necessary to carry out collaboration and planning through culture-art education partnerships. Up to this day, art education at domestic national/public culture-art agencies has been dealt with or perceived secondarily in its budget, personnel and space as it takes a backseat to the planning of performance which forms the majority. However, as the support for arts and culture education law and the comprehensive plans for culture & arts education (2018 ~ 2022) have recently emphasized and attached great importance to the cultural/social function of art education at government agencies, awareness within agencies has changed greatly and they have carried out many attempts. In this vein, this study examined the current status and development plan of art education at national/public culture-art agencies. The author hopes study findings will provide helpful data on the establishment of directivity for researches on art education programs and practical operation of them at national/public culture-art agencies. In addition, the author hopes study
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.