학원 프랜차이즈의 선택 속성이 만족도에 미치는 영향과 경쟁력 강화 방안 The Influences of the Selection Attributes about Institution Franchise on the Satisfaction Degree, and the Strengthening Plan for Its Competitiveness원문보기
본 연구는 학원 프랜차이즈의 활성화를 위한 경쟁력 강화 방안을 구축하기 위해 소비자인 중·고등학생들이 학원을 선택할 때 고려하는 요인이 무엇인지를 설문지를 통해 조사함으로써 학원 프랜차이즈 선택에 영향을 미치는 요인 내지 속성과 선택 후의 만족도를 파악하는 데 그 목적을 두고 있다. 이를 위해 설문지를 통해 수집한 자료를 통계적으로 분석한 결과, 첫째, 학원 이용 실태를 살펴보면, 수강 과목 수는 2과목이 49.2%이고, 수강 과목은 수학이 39.7%로 가장 높게 나타났다. 학원 이용 목적은 성적 향상이 35.0%, ...
본 연구는 학원 프랜차이즈의 활성화를 위한 경쟁력 강화 방안을 구축하기 위해 소비자인 중·고등학생들이 학원을 선택할 때 고려하는 요인이 무엇인지를 설문지를 통해 조사함으로써 학원 프랜차이즈 선택에 영향을 미치는 요인 내지 속성과 선택 후의 만족도를 파악하는 데 그 목적을 두고 있다. 이를 위해 설문지를 통해 수집한 자료를 통계적으로 분석한 결과, 첫째, 학원 이용 실태를 살펴보면, 수강 과목 수는 2과목이 49.2%이고, 수강 과목은 수학이 39.7%로 가장 높게 나타났다. 학원 이용 목적은 성적 향상이 35.0%, 정보 획득 경로는 친구가 31.7%, 학원 등록 결정 방식은 부모님과 상의해서 결정하는 경우가 60.0%, 학원 이용 기간은 6개월 이상이 95.8%로 가장 높게 조사되었다. 둘째, 소비자의 개인 특성과 정보 활용 특성이 학원 프랜차이즈 선택 속성에 미치는 영향을 조사한 결과, 정보수용정도가 높을수록 학원의 인지도, 학원의 이용경험이 학원선택 시 중요하게 작용하는 것으로 나타났다. 또한, 소비자의 개인 특성과 정보 활용 특성은 등록절차의 편리성이 가장 높게 나타났으며, 중요도에 미치는 영향은 적극성과 정보수용 정도가 높을수록 등록절차의 편리성이 학원 선택 시 중요하게 작용하고 있었다. 소비자의 개인 특성과 정보 활용 특성이 고객 서비스 응대성의 중요도에 미치는 영향은 수업 과목수가 적을수록, 정보수용 정도는 높을수록 고객 서비스 응대성이 학원 선택 시 중요하게 작용하는 것으로 나타났다. 셋째, 학원프랜차이즈 선택 속성이 만족도에 미치는 영향은 학원 선택 시 이용경험 여부와 전문성을 중요하게 인지할수록 학원에 대한 만족도가 높아지는 것으로 나타났다. 이상을 종합해 보면, 소비자의 개인 특성과 학원프랜차이즈 선택 속성에서 수업 과목수가 고객 서비스 응대성의 중요도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한, 소비자의 정보 활용 특성과 학원 프랜차이즈 선택 속성에서 적극성은 등록절차의 편리성의 중요도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그리고 정보 활용 특성은 학원의 인지도, 이용경험, 등록절차의 편리성, 고객 서비스 응대성의 중요도에 유의한 영향을 미치는 것으로 검증되었다. 마지막으로, 학원 프랜차이즈 선택 속성과 만족도는 이용경험 여부와 전문성이 만족도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타나서 현대 사회의 학원 프랜차이즈의 활성화를 위해서는 세분화되고, 전문화된 차별화 전략을 통해 학원생 개개인의 욕구에 맞는 경쟁력 강화를 위한 경영전략의 수립이 필요하다는 것을 알 수 있었다.
본 연구는 학원 프랜차이즈의 활성화를 위한 경쟁력 강화 방안을 구축하기 위해 소비자인 중·고등학생들이 학원을 선택할 때 고려하는 요인이 무엇인지를 설문지를 통해 조사함으로써 학원 프랜차이즈 선택에 영향을 미치는 요인 내지 속성과 선택 후의 만족도를 파악하는 데 그 목적을 두고 있다. 이를 위해 설문지를 통해 수집한 자료를 통계적으로 분석한 결과, 첫째, 학원 이용 실태를 살펴보면, 수강 과목 수는 2과목이 49.2%이고, 수강 과목은 수학이 39.7%로 가장 높게 나타났다. 학원 이용 목적은 성적 향상이 35.0%, 정보 획득 경로는 친구가 31.7%, 학원 등록 결정 방식은 부모님과 상의해서 결정하는 경우가 60.0%, 학원 이용 기간은 6개월 이상이 95.8%로 가장 높게 조사되었다. 둘째, 소비자의 개인 특성과 정보 활용 특성이 학원 프랜차이즈 선택 속성에 미치는 영향을 조사한 결과, 정보수용정도가 높을수록 학원의 인지도, 학원의 이용경험이 학원선택 시 중요하게 작용하는 것으로 나타났다. 또한, 소비자의 개인 특성과 정보 활용 특성은 등록절차의 편리성이 가장 높게 나타났으며, 중요도에 미치는 영향은 적극성과 정보수용 정도가 높을수록 등록절차의 편리성이 학원 선택 시 중요하게 작용하고 있었다. 소비자의 개인 특성과 정보 활용 특성이 고객 서비스 응대성의 중요도에 미치는 영향은 수업 과목수가 적을수록, 정보수용 정도는 높을수록 고객 서비스 응대성이 학원 선택 시 중요하게 작용하는 것으로 나타났다. 셋째, 학원프랜차이즈 선택 속성이 만족도에 미치는 영향은 학원 선택 시 이용경험 여부와 전문성을 중요하게 인지할수록 학원에 대한 만족도가 높아지는 것으로 나타났다. 이상을 종합해 보면, 소비자의 개인 특성과 학원프랜차이즈 선택 속성에서 수업 과목수가 고객 서비스 응대성의 중요도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한, 소비자의 정보 활용 특성과 학원 프랜차이즈 선택 속성에서 적극성은 등록절차의 편리성의 중요도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그리고 정보 활용 특성은 학원의 인지도, 이용경험, 등록절차의 편리성, 고객 서비스 응대성의 중요도에 유의한 영향을 미치는 것으로 검증되었다. 마지막으로, 학원 프랜차이즈 선택 속성과 만족도는 이용경험 여부와 전문성이 만족도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타나서 현대 사회의 학원 프랜차이즈의 활성화를 위해서는 세분화되고, 전문화된 차별화 전략을 통해 학원생 개개인의 욕구에 맞는 경쟁력 강화를 위한 경영전략의 수립이 필요하다는 것을 알 수 있었다.
This study focused on the influences of the selection attributes about institution franchises on the satisfaction degree, and the strengthening plan for competitiveness of institution. In order to achieve these purposes, it was selected the data by questionaire distribution method from middle and hi...
This study focused on the influences of the selection attributes about institution franchises on the satisfaction degree, and the strengthening plan for competitiveness of institution. In order to achieve these purposes, it was selected the data by questionaire distribution method from middle and high school students, and so was analyzed on the factors and attributes being considered when they selected the franchise institution, and what influences have been affected on the satisfaction degree of consumers by those factors and attributes. And it was analyzed in order to accomplish another purpose so that institution franchises can use data provided as the device plan and the informations for strengthening the competitiveness power and revitalization of institution franchises. The result are as follows. First, according to the researches in aspect of using institution, attending lecture numbers were two subjects and occupied 49.2% in whole, mathematics occupied 39.7%, and using purpose of institution occupied 35.0% in whole as merit improvement, and first attaining channel of information about institution was founded as friends and it occupied 31.7%. And registration method on institution was founded as the consultation with parents, occupied as 60.0% in whole, and using period about institution was more than 6 months, it was researched highest degree as 95.8%. Second, it was researched the influences affecting to the selection attributes about institution on the personal characteristic of consumer and characteristic of using information. The result was founded that as accommodation of information are more than more high, recognition degree and using experiences on institution worked as important effect in selecting the institution. And the another influence affecting on the personal characteristic and characteristic of using information was founded most highly in convenience of registration process. Third, the influences on importance degree worked highly as more than more positive and acceptant to information, and convenience of registration process worked highly in selection of institution. And the influences of the personal characteristic and characteristic of using information on responsiveness of customer service was founded that as attending lecture numbers are less than less, and acceptance degree of information are more than more, responsiveness of customer service worked highly and importantly in selection of institution. Fourth, the satisfaction degree on institution was founded more highly as to recognize the specialness and using experiences about institution in side of influences on the satisfaction degree of institution selection. Fifth, the selection attributes about franchise institution and satisfaction degree was founded as influencing on the using experience and specialness of institution, and so must be established the segmented and specialized differential strategy and be realized for customer's satisfaction and power plan for strengthening the competitiveness of institution franchises.
This study focused on the influences of the selection attributes about institution franchises on the satisfaction degree, and the strengthening plan for competitiveness of institution. In order to achieve these purposes, it was selected the data by questionaire distribution method from middle and high school students, and so was analyzed on the factors and attributes being considered when they selected the franchise institution, and what influences have been affected on the satisfaction degree of consumers by those factors and attributes. And it was analyzed in order to accomplish another purpose so that institution franchises can use data provided as the device plan and the informations for strengthening the competitiveness power and revitalization of institution franchises. The result are as follows. First, according to the researches in aspect of using institution, attending lecture numbers were two subjects and occupied 49.2% in whole, mathematics occupied 39.7%, and using purpose of institution occupied 35.0% in whole as merit improvement, and first attaining channel of information about institution was founded as friends and it occupied 31.7%. And registration method on institution was founded as the consultation with parents, occupied as 60.0% in whole, and using period about institution was more than 6 months, it was researched highest degree as 95.8%. Second, it was researched the influences affecting to the selection attributes about institution on the personal characteristic of consumer and characteristic of using information. The result was founded that as accommodation of information are more than more high, recognition degree and using experiences on institution worked as important effect in selecting the institution. And the another influence affecting on the personal characteristic and characteristic of using information was founded most highly in convenience of registration process. Third, the influences on importance degree worked highly as more than more positive and acceptant to information, and convenience of registration process worked highly in selection of institution. And the influences of the personal characteristic and characteristic of using information on responsiveness of customer service was founded that as attending lecture numbers are less than less, and acceptance degree of information are more than more, responsiveness of customer service worked highly and importantly in selection of institution. Fourth, the satisfaction degree on institution was founded more highly as to recognize the specialness and using experiences about institution in side of influences on the satisfaction degree of institution selection. Fifth, the selection attributes about franchise institution and satisfaction degree was founded as influencing on the using experience and specialness of institution, and so must be established the segmented and specialized differential strategy and be realized for customer's satisfaction and power plan for strengthening the competitiveness of institution franchises.
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