본 연구는 학원의 5C마케팅이 고등학생의 학습 참여동기, 학원 만족감을 매개로 구전의도에 미치는 영향에 대하여 구조적 관계를 알아보는 것을 목적으로 하였다. 연구결과를 토대로 교육서비스를 제공하는 학원 마케팅은 학습자 중심이어야 하며 학원 교육서비스 과정에서 고등학생의 학습 참여동기와 학원 만족감을 매개로 고등학생의 구전의도에 미치는 영향은 매우 크다는 것을 제시하고자 한다. 또한, 교육서비스를 제공하는 학원의 효율적인 운영과 이를 위한 마케팅에 대한 방향을 알아보고자 하며, 학원의 5C마케팅이 해결책이 될 수 있는지 그 가능성을 탐색해보고자 한다. 이러한 목적을 달성하기 위해 문헌연구와 설문조사를 병행하였다. 분석자료는 수도권 지역의 단과학원 및 종합학원을 다니거나 그 밖의 교육서비스를 이용하는 고등학생을 대상으로 설문을 실시하여 228명으로부터 수집하였다. 연구의 통계 처리는 IBM SPSS Statistics 25와 ...
본 연구는 학원의 5C마케팅이 고등학생의 학습 참여동기, 학원 만족감을 매개로 구전의도에 미치는 영향에 대하여 구조적 관계를 알아보는 것을 목적으로 하였다. 연구결과를 토대로 교육서비스를 제공하는 학원 마케팅은 학습자 중심이어야 하며 학원 교육서비스 과정에서 고등학생의 학습 참여동기와 학원 만족감을 매개로 고등학생의 구전의도에 미치는 영향은 매우 크다는 것을 제시하고자 한다. 또한, 교육서비스를 제공하는 학원의 효율적인 운영과 이를 위한 마케팅에 대한 방향을 알아보고자 하며, 학원의 5C마케팅이 해결책이 될 수 있는지 그 가능성을 탐색해보고자 한다. 이러한 목적을 달성하기 위해 문헌연구와 설문조사를 병행하였다. 분석자료는 수도권 지역의 단과학원 및 종합학원을 다니거나 그 밖의 교육서비스를 이용하는 고등학생을 대상으로 설문을 실시하여 228명으로부터 수집하였다. 연구의 통계 처리는 IBM SPSS Statistics 25와 AMOS 21 프로그램을 사용하였다. 변인들 간의 구조적 인과관계를 살펴보기 위해 구조방정식 모형 분석(SEM)을 실시한 후 매개효과를 검증하기 위해 부트스트래핑(bootstrapping)을 실시하였다. 이와 같은 연구절차를 거쳐서 얻은 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 학원의 5C마케팅과 고등학생의 학습 참여동기, 학원 만족감, 구전의도 간의 관계를 살펴본 결과 학원의 5C마케팅은 고등학생의 학습 참여동기와 학원 만족감에 모두 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그러나 학원의 5C마케팅은 고등학생의 구전의도에는 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 또한 고등학생의 학습 참여동기의 경우 학원 만족감에 유의한 영향을 미치지 않았지만, 구전의도에는 정(+)적 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 고등학생의 학원 만족감 역시 구전의도에 정(+)적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 5C마케팅, 학습 참여동기, 학원 만족감이 구전의도에 영향을 미치는 경로를 살펴본 결과 학원의 5C마케팅은 고등학생의 구전의도에 직접적인 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 그러나 학원 교육서비스 과정에 있어 고등학생의 학습 참여동기는 구전의도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 고등학생의 학원 만족감 역시 구전의도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 학원의 5C마케팅과 구전의도와의 관계에 있어 고등학생의 학습 참여동기 및 학원 만족감의 매개효과를 살펴본 결과 학원의 5C마케팅→학습 참여동기→구전의도 경로의 간접효과는 매개효과가 유의한 것으로 나타났다. 또한 학원의 5C마케팅→학원 만족감→구전의도 경로의 간접효과 역시 유의하게 매개하는 것으로 나타났다. 이러한 결과를 살펴볼 때 고등학생의 구전의도를 높이기 위해서는 학원의 교육서비스 제공 과정에서 고등학생의 학습 참여동기와 학원 만족감을 높이는 것이 필요하다는 것을 알 수 있다. 즉, 고등학생의 학습 참여동기와 학원 만족감을 충분히 고려한 학원 5C마케팅은 고등학생의 긍정적 구전의도를 기대할 수 있다. 또한, 학원은 교육서비스 제공에 있어 항상 학습자를 배려하는 마음과 교육 전문가다운 자세를 갖추고, 학습자 중심의 마케팅 전략을 수립하는데 노력해야 한다.
본 연구는 학원의 5C마케팅이 고등학생의 학습 참여동기, 학원 만족감을 매개로 구전의도에 미치는 영향에 대하여 구조적 관계를 알아보는 것을 목적으로 하였다. 연구결과를 토대로 교육서비스를 제공하는 학원 마케팅은 학습자 중심이어야 하며 학원 교육서비스 과정에서 고등학생의 학습 참여동기와 학원 만족감을 매개로 고등학생의 구전의도에 미치는 영향은 매우 크다는 것을 제시하고자 한다. 또한, 교육서비스를 제공하는 학원의 효율적인 운영과 이를 위한 마케팅에 대한 방향을 알아보고자 하며, 학원의 5C마케팅이 해결책이 될 수 있는지 그 가능성을 탐색해보고자 한다. 이러한 목적을 달성하기 위해 문헌연구와 설문조사를 병행하였다. 분석자료는 수도권 지역의 단과학원 및 종합학원을 다니거나 그 밖의 교육서비스를 이용하는 고등학생을 대상으로 설문을 실시하여 228명으로부터 수집하였다. 연구의 통계 처리는 IBM SPSS Statistics 25와 AMOS 21 프로그램을 사용하였다. 변인들 간의 구조적 인과관계를 살펴보기 위해 구조방정식 모형 분석(SEM)을 실시한 후 매개효과를 검증하기 위해 부트스트래핑(bootstrapping)을 실시하였다. 이와 같은 연구절차를 거쳐서 얻은 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 학원의 5C마케팅과 고등학생의 학습 참여동기, 학원 만족감, 구전의도 간의 관계를 살펴본 결과 학원의 5C마케팅은 고등학생의 학습 참여동기와 학원 만족감에 모두 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그러나 학원의 5C마케팅은 고등학생의 구전의도에는 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 또한 고등학생의 학습 참여동기의 경우 학원 만족감에 유의한 영향을 미치지 않았지만, 구전의도에는 정(+)적 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 고등학생의 학원 만족감 역시 구전의도에 정(+)적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 5C마케팅, 학습 참여동기, 학원 만족감이 구전의도에 영향을 미치는 경로를 살펴본 결과 학원의 5C마케팅은 고등학생의 구전의도에 직접적인 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 그러나 학원 교육서비스 과정에 있어 고등학생의 학습 참여동기는 구전의도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 고등학생의 학원 만족감 역시 구전의도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 학원의 5C마케팅과 구전의도와의 관계에 있어 고등학생의 학습 참여동기 및 학원 만족감의 매개효과를 살펴본 결과 학원의 5C마케팅→학습 참여동기→구전의도 경로의 간접효과는 매개효과가 유의한 것으로 나타났다. 또한 학원의 5C마케팅→학원 만족감→구전의도 경로의 간접효과 역시 유의하게 매개하는 것으로 나타났다. 이러한 결과를 살펴볼 때 고등학생의 구전의도를 높이기 위해서는 학원의 교육서비스 제공 과정에서 고등학생의 학습 참여동기와 학원 만족감을 높이는 것이 필요하다는 것을 알 수 있다. 즉, 고등학생의 학습 참여동기와 학원 만족감을 충분히 고려한 학원 5C마케팅은 고등학생의 긍정적 구전의도를 기대할 수 있다. 또한, 학원은 교육서비스 제공에 있어 항상 학습자를 배려하는 마음과 교육 전문가다운 자세를 갖추고, 학습자 중심의 마케팅 전략을 수립하는데 노력해야 한다.
The purpose of this study was to identify the structural relationship on the influence of 5C marketing by private academies on word-of-mouth intention by mediating high school students’ motivation to participate in learning and academic satisfaction. Based on the results, this research aims to sugge...
The purpose of this study was to identify the structural relationship on the influence of 5C marketing by private academies on word-of-mouth intention by mediating high school students’ motivation to participate in learning and academic satisfaction. Based on the results, this research aims to suggest that the marketing of academies that provide educational services should be learner-centered, and that it has a very huge effect on high school students' WOM intention by mediating their motivation to participate in learning and satisfaction with the academies in the education services by academies. In addition, this study seeks identify the efficient operation and marketing direction of private academies that provide educational services, and to explore whether 5C marketing of academies can be a solution. To achieve this purpose, this study conducted both literature review and survey questionnaires. The analysis data was collected from 228 students through a survey on high school students attending single-subject or all-subject private academies in the Seoul metropolitan area or use other educational services. Next, this study used IBM SPSS Statistics 25 and AMOS 21 programs for the statistical processing of the data, conducted structural equation model analysis (SEM) to examine the structural causality among the variables, and performed bootstrapping to verify the mediating effect. The research results obtained through this procedure are as follows. First, the study examined the relationship among 5C marketing of private academies, high school students’ motivation to participate in learning and their satisfaction with the academies, and the WOM intention and found out that the 5C marketing of private academies had a significantly positive (+) effect on high school students' motivation to participate in learning and their satisfaction with the academies. However, the 5C marketing of academies did not have a significant effect on the high school students’ WOM intention. In addition, high school students' motivation to participate in learning did not have a significant effect on their satisfaction with academies but had a positive (+) effect on the WOM intention, and the students’ satisfaction with the academies also had a positive (+) effect on the WOM intention. Second, the study analyzed the path of how 5C marketing, motivation to participate in learning, and satisfaction with academies affected the WOM intention and found that 5C marketing of academies did not directly affect the high school students’ WOM intention. However, in the educational services by academies, the high school students' motivation to participate in learning had a positive (+) effect on the WOM intention, and their academy satisfaction also had a positive (+) effect on the WOM intention. Third, the study examined the mediating effect of high school students' motivation to participate in learning and their academy satisfaction in the relationship between the 5C marketing of academies and the WOM intention. The results showed that there was a significant mediating effect of 5C marketing of academies → motivation to participate in learning → WOM intention path. The indirect mediating effect of 5C marketing of academies → academy satisfaction → WOM intention path was significant. The study results demonstrated that to increase high school students’ WOM intention, it is necessary to increase their motivation to participate in learning and academy satisfaction when academies provide educational services to them. In other words, academies’ 5C marketing that fully considers high school students' motivation to participate in learning and satisfaction with academies can expect their positive WOM intention. Also, academies should always be considerate of students, have an attitude as an expert of education, and strive to set a learner-centered marketing strategy in providing educational services.
The purpose of this study was to identify the structural relationship on the influence of 5C marketing by private academies on word-of-mouth intention by mediating high school students’ motivation to participate in learning and academic satisfaction. Based on the results, this research aims to suggest that the marketing of academies that provide educational services should be learner-centered, and that it has a very huge effect on high school students' WOM intention by mediating their motivation to participate in learning and satisfaction with the academies in the education services by academies. In addition, this study seeks identify the efficient operation and marketing direction of private academies that provide educational services, and to explore whether 5C marketing of academies can be a solution. To achieve this purpose, this study conducted both literature review and survey questionnaires. The analysis data was collected from 228 students through a survey on high school students attending single-subject or all-subject private academies in the Seoul metropolitan area or use other educational services. Next, this study used IBM SPSS Statistics 25 and AMOS 21 programs for the statistical processing of the data, conducted structural equation model analysis (SEM) to examine the structural causality among the variables, and performed bootstrapping to verify the mediating effect. The research results obtained through this procedure are as follows. First, the study examined the relationship among 5C marketing of private academies, high school students’ motivation to participate in learning and their satisfaction with the academies, and the WOM intention and found out that the 5C marketing of private academies had a significantly positive (+) effect on high school students' motivation to participate in learning and their satisfaction with the academies. However, the 5C marketing of academies did not have a significant effect on the high school students’ WOM intention. In addition, high school students' motivation to participate in learning did not have a significant effect on their satisfaction with academies but had a positive (+) effect on the WOM intention, and the students’ satisfaction with the academies also had a positive (+) effect on the WOM intention. Second, the study analyzed the path of how 5C marketing, motivation to participate in learning, and satisfaction with academies affected the WOM intention and found that 5C marketing of academies did not directly affect the high school students’ WOM intention. However, in the educational services by academies, the high school students' motivation to participate in learning had a positive (+) effect on the WOM intention, and their academy satisfaction also had a positive (+) effect on the WOM intention. Third, the study examined the mediating effect of high school students' motivation to participate in learning and their academy satisfaction in the relationship between the 5C marketing of academies and the WOM intention. The results showed that there was a significant mediating effect of 5C marketing of academies → motivation to participate in learning → WOM intention path. The indirect mediating effect of 5C marketing of academies → academy satisfaction → WOM intention path was significant. The study results demonstrated that to increase high school students’ WOM intention, it is necessary to increase their motivation to participate in learning and academy satisfaction when academies provide educational services to them. In other words, academies’ 5C marketing that fully considers high school students' motivation to participate in learning and satisfaction with academies can expect their positive WOM intention. Also, academies should always be considerate of students, have an attitude as an expert of education, and strive to set a learner-centered marketing strategy in providing educational services.
주제어
#학원 5C 마케팅 학습 참여동기 학원 만족감 구전의도 Academy 5C marketing motivation to participate in learning satisfaction with academies word-of-mouth (WOM) intention
학위논문 정보
저자
오종규
학위수여기관
연세대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
평생교육경영전공
지도교수
박명희
발행연도
2021
총페이지
vii, 98장
키워드
학원 5C 마케팅 학습 참여동기 학원 만족감 구전의도 Academy 5C marketing motivation to participate in learning satisfaction with academies word-of-mouth (WOM) intention
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